در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

درسی از همسردارى پیامبر

                                      پیامبر اکرم  

با اینکه اکثر همسران رسول خدا صلى الله علیه وآله زنانى سالمند، یتیم دار، بیوه و داراى اخلاق متفاوت بودند اما همان گونه که قرآن سفارش کرده است: «عاشروهنّ بالمعروف»(1)، معاشرت پیامبر صلى الله علیه وآله با آنان به نیکى و خوبى  

 

بود و گاه و بیگاه که بعضى از آنان بد رفتارى مى‏کردند و حتى اصحاب پیامبر صلى الله علیه وآله از رفتار آنان ناراحت شده، مى‏گفتند: یا رسول‏اللّه‏صلى الله علیه وآله! او را رها کنید، پیامبر صلى الله علیه وآله مى‏فرمود: ناراحتى و بدرفتارى زنان را باید در کنار نقاط مثبت و کمالات آنان حساب کرد و نباید انسان به خاطر ناراحتى همسر خود را رها کند.

پیامبرصلى الله علیه وآله به خاطر وفادارى به همسرش خدیجه حتى بعد از مرگ او به زنانى که با خدیجه دوست بودند احترام خاصى مى‏گذاشت و مى‏فرمود: من نسبت به خانواده‏ام از همه بهتر رفتار مى‏کنم.(2)

آن حضرت با همسرانش چنان به عدالت رفتار مى‏کرد که حتى در ایامى که بیماریش شدّت گرفته بود، بستر او را هر شبى در اتاق یکى از آنان قرار مى‏دادند.

عایشه مى‏گوید: گاه و بى گاه پیامبر خدیجه را به خوبى یاد مى‏کرد. به او مى‏گفتم: خدا بهتر از او را به تو داده است، او پیر زنى بیش نبود. پیامبر مى‏فرمود: به خدا سوگند چنین نیست. هیچ کس خدیجه نمى‏شود، وقتى که همه کافر بودند او به تنهایى به من ایمان آورد و مرا یارى کرد. نسل من از خدیجه است.

گاهى پیامبر گوسفندى ذبح مى‏کرد و گوشت آن را براى دوستان خدیجه مى‏فرستاد و اینگونه یادش را گرامى مى‏داشت.

خدیجه زنى بود که خود پیشنهاد ازدواج با پیامبر را داد و سنگینى مهریه را از دوش پیامبر برداشت و به سایر خواستگاران خود جواب رد داد.

ناگفته پیداست که همه همسران پیامبر در یک سطح نبودند. زیرا خداوند به بعضى از آنان مى‏گوید: از گناه خود توبه کنید که به نفع شماست: «ان تتوبا» پس معلوم مى‏شود بعضى از آنها لغزش‏هایى داشتند، چنانکه در جاى دیگر مى‏فرماید: خداوند براى خوبان از شما اجر بزرگ قرار داده است: «اعدّ للمحسنات منکنّ اجراً عظیما» پس تمام زنان آن حضرت نیکوکار نبودند.

_____________

1) سوره نساء، آیه 19.

2) وسائل‏الشیعه، ج‏14، ص‏122. 

ژ 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد