در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

معرفی امام (عج) و دفع شبهات

                                      امام زمان علیه السلام

مرحوم حضرت آیت الله فاضل لنکرانى(ره) در دیدار با دانش پژوهان مرکز تخصّصى مهدویّت بیاناتی ایراد فرموده بودند که به اختصار عرضه می‌گردد:

 

معرفی امام(عج) و دفع شبهات

مسأله وجود مقدس امام زمان(عج) - که همه ما و شما افتخار سربازی آن حضرت را داریم - از مهم‏ترین مسائل به شمار می‏آید. اگر چه کارهای مهمی در این زمینه، صورت گرفته است؛ ولی کارهای مهم‏تری نیز وجود دارد که باید انجام شود؛ مانند: اصل مسأله "ولایت" و مسائل متفرع بر آن، پاسخ‏گویی به شبهات، نوشتن کتاب در شرح حال امام زمان(عج) و...  . در هر حال این مسأله، ابعاد مختلفی دارد و هر بعدی هم، دارای شبهات فراوان و دقیقی است.



شناساندن حقیقت امام زمان(عج) به مردم نیز از جمله کارهای بسیار مهم و ضروری است.

 

خرافه‏زدایی

یکی از کارهای مهم زدودن خرافات؛ خصوصاً خرافاتی است که در بین عوام مشهور است؛ مثلاً اگر پنج شب چهارشنبه، به مسجد جمکران بیایند، اگر در شب ششم، به سیّدی برخورد کنند، می‏گویند: قطعاً این امام زمان است!

گرفتاری ما در جامعه، از ناحیه دو گروه است: عده‏ای رسماً خودشان و دیگران را به طرف بی‏دینی سوق داده، همه‏ چیز را انکار می‏کنند و یا زیر سؤال می‏برند. در مقابل گروه دیگر، گرفتار یک سری از امور خرافی شده‏اند؛ مثلاً در تهران، کسی پیدا شد و ادعا کرد که با امام زمان(عج) ملاقات دارد.


جمعیّت زیادی هم به او گرایش پیدا کردند. هم‏چنین ادعا کرده بود که شش ماه است، امام زمان(عج) از قم و مسجد جمکران قهر کرده و به آنان سر نمی‏زند! یکی از بزرگان هم به ایشان گفته بود که آیا برای ادعایت شاهد و دلیلی هم داری یا این ‏که معتقدی بدون دلیل ادعایت را بپذیریم؟ البته او هیچ شاهد و دلیلی برای ارائه نداشت.

 قضیّه‏ای را نوه حضرت امام‏قدس سره برای من نقل کرد که شخصی در زمان امام راحل‏(قدس سره) ادعا می‏کرد که با امام زمان(عج) ارتباط دارد و اگر مشکلی هست، مطرح شود تا او خدمت امام زمان برده و حل کند. امام راحل‏ - برای اثبات کذب او - فرمودند: من چند مسأله دارم، جواب آنان را برای من بیاور؛ آنگاه مشکلاتم را مطرح می‏کنم. مسأله اول این که کیفیّت ارتباط حادث با قدیم را توضیح دهید؛ مطلب دوم آن که من چیزی را که مورد علاقه‏ام بوده، مدتی است گم کرده‏ام  از آن حضرت بپرسید، گم شده من کجا است؟ آن شخص مدعی تا این مطلب را شنید، رفت و بعد هم نامه تندی برای امام‏ نوشت.

 به هر حال بعضی از خرافات، به شدّت در حال رواج یافتن است و اینها به اسلام لطمه می‏زند.

امام زمان علیه السلام

استفاده از شیوه‏های متقن و نوین

در رابطه با امام زمان(عج)، سعی کنید در ابعاد مختلف واقعیّت‏ها را با زبان و قلم روز بگویید و بنویسید. نظرات شخصی خود را اعمال نکنید. بهترین کتاب‏ها و مطالب را - مربوط به هر کس و هر زمانی که باشد - جمع آوری و بیان کنید. مسأله امام زمان(عج)، مسأله مهمی است و در هر بعد از ابعاد آن، باید قوی‏ترین، استدلالی‏ترین و زیباترین مطالب را انتخاب و ارائه نمایید


سعی کنید یک کتاب یا مجموعه بسیار متقنی، در این‏باره به قلم تحریر درآورید که پاسخگوی نیازهای همگان باشد.

خود من نظیر این کار را شروع کرده و در صدد تألیف کتابی هستم که دربردارنده خلاصه‏ای از مجموع عقاید شیعه، به صورت کاملاً متقن و جوان‏پسند باشد. چرا که واقعاً جای چنین کتابی، خالی است و ممکن است، افرادی پیدا شوند و در صدد تحقیق درباره عقاید شیعه باشند. این کتاب با چنین ویژگی‏هایی، می‏تواند پاسخ‏گوی نیازهای آن افراد باشد.

 

تذکّری درباره ملاقات‏ها

یکی از مسائلی که امروزه در جامعه به صورت غیرصحیح جلوه کرده، مسأله ملاقات و دیدار با امام زمان(ع) است. در این رابطه باید به نکاتی چند توجه داشت:

ما معتقدیم که تمام نعمت‏هایی که به انسان داده می‏شود به وسیله آن وجود مقدس(سبب المتصل بین الارض و السماء) است. از طرفی زیارت و ملاقات با معصوم(علیه‌السلام) بسیار خوب و مستحبّ است. البته در صورتی که ممکن باشد. آنچه در ادعیه و زیارتنامه درباره زیارت آن حضرت آمد، بیانگر حالت شوق و اشتیاق به آن وجود مقدس است.

نباید این مطلب را در جامعه گسترش دهیم که باید بیابان‏ها و کوه و دشت را طی کنیم تا آن حضرت را ببینیم. خود آن حضرت نیز فرموده‏اند: "هر کسی ادعای مشاهده نموده، بایستی او را تکذیب کنید." اصلاً ما نیازی به این حرف‏ها نداریم؛ آنچه وظیفه ما و همه شیعیان و دوستداران آن حضرت است، اشاعه فرهنگ صحیح "مهدویت"، "مهدی زیستی" و "ترویج افکار ائمه(علیهم‌السلام)" است.

 

برگرفته از سایت اطلاع رسانی مهدویت

مهدی سیف جمالی، گروه دین و اندیشه تبیان

نظرات 4 + ارسال نظر
علیرضا تاجریان جمعه 21 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 16:11 http://www.tajerian.ir

با سلام
وبلاگ خوب، جذاب و مفید شما را در بخش پیوندهای سایتم لینک کردم، خوشحال خواهم شد شما هم مرا با عنوان سایت شخصی علیرضا تاجریان لینک کنید.
امیدوارم همیشه ایام شاد و موفق باشید.

دریا جمعه 21 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 20:21 http://www.daryaa.blogsky.com

یکی داشت و یکی نداشت
اونی که داشت تو بودی و اونی که تو رو نداشت من
یکی خواست و یکی نخواست
اونی که خواست تو بودی و اونی که بی تو بودن را نخواست من
یکی آورد و یکی میاورد
اونی که آورد تو بودی و اونی که به جز تو به هیشکی ایمان نیاورد من
یکی موند و یکی نموند
اونی که موند تو بودی و اونی که بدون تو نمی تونست بمونه من
یکی رفت و یکی نرفت
اونی که رفت تو بودی و اونی که بخاطر تو توی قلب هیشکی نرفت من
.............................................................
سلام
منتظر حضور پر مهرتون در کلبه حقیرم هستم
شاد باشی

فاطمه یکشنبه 23 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 12:31 http://www.gole-khoda.blogfa.com

کاش می دانستید که زندگی با همه وسعت خویش

محفل ساکت غم خوردن نیست


[گل][گل] آ پ م د و س ت ع ز ی ز م[گل][گل]

باران دوشنبه 24 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 11:47

سلام.

چه زود برگشتید از سربازی؟

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد