در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

خطرات رویارویی با ایران

خطرات رویارویی با ایران 

پاتریک سیل

  

 

 

 

  

 

 

 

  

 

یک نویسنده و تحلیلگر معتبر غربی با بیان اینکه نظام ایران حاضر نیست از برنامه هسته‌ای خود دست بردارد، تاکید کرد که رویارویی با ایران بشدت خطرناک است.

پاتریک سیل، در مقاله‌ای که در روزنامه «الحیات» منتشر شد،رویارویی با ایران را برای آمریکا و رژیم صهیونیستی بسیار خطرناک توصیف کرد.

پاتریک سیل با اشاره به یادداشت اخیر «فیدل کاسترو» 83 ساله، رهبر کوبا و کسی که تا سال 2008 فرمانده کل ارتش کشور را به‌عهده داشت،‌ نوشت که کاسترو در این یادداشت خود هشدار شدیداللحنی به غرب داد و اعلام کرد که آمریکا و رژیم صهیونیستی قصد دارند ایران را با زور وادار به پذیرش خواسته‌های خود کنند که این رویارویی ممکن است به "جنگی هولناک " منجر شود. 

 

پاتریک سیل با بیان این سؤال که «آیا حق با کاستروست یا اینکه دشمنی وی با آمریکا و کینه‌ وی از اسرائیل (که آن را به آلمان نازی تشبیه کرده است) بصیرت او را از بین برده است؟»، نوشت: کاسترو در روزهای گذشته در سلسله یاداشت‌های دوره‌ای خود تصریح کرده است که «یانکی‌ها معتقدند که ایران به‌زودی تسلیم می‌شود در حالی که ایران کاری نمی‌کند جز حفظ منافع ملی خود».

این نویسنده مشهور انگلیسی افزود: کاسترو می‌افزاید که ایران به محض اینکه کشتی‌های آمریکایی و اسرائیلی کشتی‌های مربوط به ایران را بازرسی کنند، شلیک موشک را آغاز می‌کند. کاسترو در پایان اعلام می‌کند که وضعیت در حال محک زده شدن است.

سیل در ادامه این مقاله نوشت: کاسترو در سخنان تلویزیونی خود هم که دوشنبه گذشته بر صفحه تلویزیون دولتی کوبا ظاهر شد باز هم تکرار کرد احتمال بروز درگیری خطرناکی وجود دارد.

آمریکا چشم خود را بر حمله اسرائیل به ایران می‌بندد. هیچ نشانه و دلیلی هم مبنی بر اینکه آمریکا اسرائیل را از این اقدام برحذر داشته است به چشم نمی‌خورد

پاتریک سیل در ادامه افزود: شکی نیست که رویارویی با ایران بسیار خطرناک به نظر می‌رسد. تهران تاکنون تحریم‌های بین‌المللی را که آخرین آن در 9 ژوئن گذشته صادر شد، با قوت پاسخ داده است. تحریم‌هایی که فشار مالی و نظامی بر ایران وارد کرده است. در 12 ژوئن گذشته علی‌اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران اعلام کرد که ایران حدود 20 کیلوگرم اورانیوم تا حد 20 درصد غنی کرده است. با آنکه این میزان تا میزان 95 درصد برای ساخت سلاح اتمی بسیار فاصله دارد ولی به هر حال این امر، مرحله‌ای در این خصوص به شمار می‌رود.

به اعتقاد این تحلیلگر برجسته، جوهره‌ و اساس اختلاف در این است که تهران همچنان اعلام می‌کند که فعالیت‌های هسته‌ای خود را برای اهداف صلح‌آمیز ادامه می‌دهد و این همان حقی است که امضای معاهده ان‌.پی‌.تی (منع گسترش سلاح‌های اتمی) به ایران می‌دهد، در حالی که در مقابل آمریکا و متحدان آن، تلاش می‌کنند کاملا مانع حرکت برنامه‌ هسته‌ای ایران شوند.

پاتریک سیل مدعی است که آمریکایی‌ها ظنین هستند که ایران برای صنعت سلاح هسته‌ای یا حداقل، برای رسیدن به آستانه این صنعت تلاش می‌کند تا در هر تجاوز احتمالی به ایران، آن را در اختیار داشته باشد.

بنابر این گزارش، بسیار دشوار است که نظام ایران یا هر نظام دیگری که شکست در هر جنگی احتمالی را دوست ندارد، از تلاش خود برای به دست آوردن چرخه سوخت هسته‌ای که هدفی ملی و با اهمیت بسیار به شمار می‌رود، صرف‌نظر کند. بسیار روشن است که اسرائیل و آمریکا هر چه ایران را به حمله نظامی تهدید کنند، تهران نیز به داشتن قدرت بازدارندگی بیش از پیش احساس نیاز کند، هر چند که اسرائیل هم تمایل خود را برای از بین بردن هر قدرتی که هیمنه اتمی آن را تحت‌الشعاع قرار بدهد، مخفی نکرده است.

اوباما و نتانیاهو

پاتریک سیل در ادامه به دیدار اخیر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی با «باراک اوباما» رئیس‌جمهوری آمریکا در واشنگتن اشاره کرد و نوشت: نتیجه این دیدار در ابتدای ماه جاری میلادی این بود که آمریکا چشم خود را بر حمله اسرائیل به ایران می‌بندد. هیچ نشانه و دلیلی هم مبنی بر اینکه آمریکا اسرائیل را از این اقدام برحذر داشته است به چشم نمی‌خورد؛ هر چند که این امر، محتوای پیامی است که مسئولان دولت آمریکا در یک سال گذشته به اسرائیل منتقل کرده‌اند.

حتی به عکس، در بیانیه مشترک اوباما و نتانیاهو که پس از دیدار آنان منتشر شد، آمده است که «رئیس‌جمهور اوباما در مقابل نتانیاهو بر ضرورت انحصار قدرت دفاعی اسرائیل مقابل هر خطر یا مجموعه خطری تاکید کرده است» و همچنین اعلام کرده است که اسرائیل خود باید منافع امنیتی خود را تعیین کند.

پاتریک سیل نوشت: برخی در تهران یا در هر جای دیگر دنیا معتقدند چنین حمایت بی‌چون و چرای آمریکا از اسرائیل به مثابه چراغ سبزی از واشنگتن به تل‌آویو برای اقدام علیه ایران است و در حالی که ایران پیشرفت مضاعفی در غنی‌سازی اورانیوم به دست بیاورد، اسرائیل بیشتر تمایل می‌یابد که علیه ایران اقدام کند بویژه اینکه تل‌آویو از حمایت واشنگتن برخوردار است؛ علاوه بر این روزنامه‌های آمریکایی نوشتند که نتانیاهو به اوباما قول داده است که پیش از هر اقدامی علیه ایران، آمریکا را در جریان بگذارد.

بنابر این گزارش، به نظر می‌رسد اوباما اکنون که چهار ماه تا انتخابات میان دوره‌ای کنگره زمان دارد، بسیار تشنه حمایت حامیان اسرائیل باشد؛ اسرائیلی که به دلیل پافشاری اوباما بر توقف شهرک‌سازی تل‌آویو وتشکیل دو کشور فلسطین و اسرائیلی، ‌احساس کرد اوباما به تل‌آویو توهین کرده است. همه نشانه‌ها دلالت بر این دارد که اوباما تلاش می‌کند با برداشتن فشار از اسرائیل اعتماد حامیان مالی حزب دموکرات را که از حامیان اسرائیل و از گروه‌های فشار و از اعضای کنگره و متحدان اسرائیل هستند به دست بیاورد.

سیل تصریح کرد: به نظر می‌رسد منافع سیاسی بر رعایت اصول غلبه کرده است. علاوه بر این اوباما پس از دیدار با نتانیاهو اصلا از نگرانی‌های امنیتی همسایگان اسرائیل مانند لبنان، سوریه یا فلسطین سخن نگفت که ممکن است در معرض تهدید یا حمله اسرائیل قرار بگیرند.

کاترین اشتون

به نوشته پاتریک سیل، به نظر می‌رسد که طرح کاهش تنش با ایران، از جانب "کاترین اشتون " مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اجرا شد. اشتون دیر زمانی است که در موضوع عدم گسترش سلاح‌های اتمی فعالیت می‌کند. وی در دهه هفتاد عضو فعالی در جنبش خلع سلاح اتمی در انگلیس بود و منصب دبیری صندوق ملی و معاونت ریاست این جنبش را هم بر عهده داشته است.اشتون در هفته‌های اخیر طرح نزدیک شدن دوگانه به تهران را مطرح کرده است مبنی بر اینکه باید از یک سو ایران تحریم شود و از یک سو با آن گفت‌وگو کرد.

بنابر این گزارش در 14 ژوئن، اشتون در پیامی کتبی به سعید جلیلی وی را به دیدار و گفت‌وگویی درباره مسائل هسته‌ای فرا خواند. جلیلی نیز در 6 ژوئیه در پاسخ اعلام کرده که ایران در اول سپتامبر آماده گفت‌وگوست ولی باز هم دیدگاه همیشگی ایران را مطرح کرد مبنی بر اینکه هدف از گفت‌وگوها رسیدن تفاهم و توافق است یا ادامه دشمنی با ایران و رویارویی با آن به دلیل حقوق تهران در مسائل هسته‌ای. جلیلی همچنین اعلام کرد که منطق حکم می‌کند که تهدید و اعمال فشار برای موفق بودن گفت‌وگوها باید متوقف شود. وی همچنین نظر اشتون درباره اسرائیل را هم خواستار شد.

پاتریک سیل افزود: محمود احمدی‌نژاد رئیس‌جمهور ایران نیز در 28 ژوئن این موضع را اعلام کرد زمانی که از توقف مذاکره به مدت دو ماه در واکنش به تحریم‌های شورای امنیت خبر داد و اعلام کرد که ترکیه و برزیل هم که در 17می با ایران به توافق هسته‌ای رسیدند، باید در گروه مذاکره‌کنندگان باشند؛ توافقی که ناخرسندی آمریکا و اعضای دائم شورای امنیت را برانگیخت.

این نویسنده انگلیسی در پایان نوشت: باید منتظر باشیم تا ببینیم مذاکره با ایران در اول سپتامبر از سر گرفته می‌شود یا اینکه حمله غافلگیرکننده اسرائیل در تابستان [به لبنان]، بُعد جدیدی از خشونت و ویرانی را برای خاورمیانه به بار خواهد آورد.

منبع:فارس 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد