در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

خانواده امام زمان (ع)


                                 خانواده امام زمان (عج)

  یکی از پرسش های مهم و البته جذاب ، برای بسیاری از افراد این است که آیا امام زمان (عج) ازدواج کردند و فرزندانی دارند یا خیر؟

جواب این پرسش نتیجه خاصی ندارد و درد کسی را دوا نمی کند ، اما از نظر کنجکاوی های معمول دوران نوجوانی ، برای خیلی از افراد مهم است و دوست دارند بدانند آیا از نظر دینی دلیلی وجود دارد که ثابت کند امام زمان (عج) ازدواج کردند یا خیر و اگر ازدواج کردند ، خانواده ایشان کجا زندگی می کنند و آیا آن ها هم عمری طولانی دارند؟



نمی توان به این سؤال پاسخی قطعی داد و گفت : آن حضرت ازدواج کردند و فرزندانی دارند یا ازدواج نکردند ، زیرا وضعیت آن حضرت وضعیتی خاص و استثنایی است و ممکن است این وضعیت ویژه ، زندگی خاصی را نیز بطلبد و ایشان مأمور به انجام این سنت نبوی نباشند.
از طرف دیگر ، ازدواج با وجود اهمیت و جایگاهی که در فرهنگ اسلام دارد ، یک تکلیف واجب نیست تا بگوییم امام زمان (عج) این امر واجب را ترک نمی کنند. در طول تاریخ ، انبیایی بودند که به دلیل ضرورت های مسئولیت شان ، هیچ گاه ازدواج نکردند. در عین حال ، بر اساس برخی نشانه ها می توان به پاسخی قابل قبول رسید:
1. ازدواج واجب نیست و امری مستحب است ، اما در عین حال ، جزو امور مستحبی است که برکات و ثمرات بسیاری دارد تا جایی که دوری از ازدواج ، امری ناپسند تلقی شده و در نتیجه اولیای خدا از این سنت مهم نبوی پیروی می کنند.
از طرف دیگر زندگی حضرت در خفا و دارای شرایطی خاص است ، اما در عین حال در روایات آمده که امام زمان (عج)همانند ما زندگی در شهرها و مجالس ما رفت و آمد می کنند و به صورتی غیرعادی زندگی نمی کنند. در نتیجه بعید به نظر می رسد که آن بزرگوار در طول این سال های طولانی غیبت به این سنت عمل نکرده باشند.
2. برخی شواهد و قرائن دینی هم به نوعی تأیید می کند که آن حضرت برخوردار از خانواده و فرزندان است . مثلاً کنیه معروف امام زمان (عج) ، اباصالح است و گفته می شود این کنیه به معنی پدر صالح از آن جهت به حضرت گفته شده که ایشان فرزندی به نام صالح دارند. در برخی زیارت های امام زمان (عج) هم آمده که ما خطاب به ایشان عرض می کنیم:«السلام علیک و علی آل بیتک؛ سلام بر تو و بر خانواده تو». (مفاتیح الجنان ، زیارت امام زمان (عج) در روز جمعه) از این تعبیرات هم به دست می آید که گویا حضرت دارای خانواده و فرزندانی هستند.
محل زندگی و وضعیت خانواده آن حضرت
بر فرض که بپذیریم آن حضرت دارای خانواده و فرزندانی هستند. این سؤال مطرح می شود که این خانواده در کجا و به چه شکلی زندگی می کنند و آیا آنان هم از عمری طولانی بهره مندند؟
یقیناً به این سؤال هم نمی توان پاسخی قطعی داد ، اما به نظر می رسد که بسیار بعید است همسر و فرزندان امام زمان (عج) دارای عمر طولانی باشند ، زیرا طول عمر امام زمان (عج) معجزه و به جهت ضرورت های دینی است ، در حالی که این ضرورت ها در مورد دیگر افراد وجود ندارد.
در خصوص مکان زندگی خانواده حضرت ، هرچند مکان های نامعلومی مانند «جزیره خضرا» و مانند آن در این باره نام برده می شود ، اما این گزارش ها قابل قبول و مستند نبوده و بهتر است بگوییم هیچ نشانه ای از وجود محلی خاص برای زندگی آن ها وجود ندارد و به احتمال زیاد خانواده و فرزندان آن حضرت همانند همه مردم در گوشه ای ازعالم ، در عین گمنامی زندگی می کنند.


منبع:نشریه انتظار نوجوان،شماره 62.


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد