در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

چرا حضرت مهدی موعود(ع) مظلوم‌ترین فرد عالم است؟


با اندکی تأمّل و دقّت، شاید بتوان این گونه موضوع را از سه منظر نگاه کرد:
1. مردم غیر مسلمان جهان؛
2. مسلمانان غیر شیعة‌ دنیا؛
3. شیعیان گیتی.

چرا حضرت مهدی موعود(ع) مظلوم‌ترین فرد عالم است؟
با اندکی تأمّل و دقّت، شاید بتوان این گونه موضوع را از سه منظر نگاه کرد:
1. مردم غیر مسلمان جهان؛
2. مسلمانان غیر شیعة‌ دنیا؛
3. شیعیان گیتی.


با عنایت به اینکه وجود مقدّس و بی‌همتای حضرت ولیّ‌عصر(ع)، یکتا استوانة‌ عظیم و نگاهبان هستی و مایة تداوم حیات بشر است و در روایات و دعاهای معتبر اسلامی به شفّافیت و تمامیّت تبیین و اعلام شده است:
«لولا الحجّة‌ لساخت الأرض باهلها؛
بیمنه رزق الوری و بوجوده ثبت الأرض و السّماء»

گروه اوّل؛ یعنی مردم غیر مسلمان جهان؛ اعمّ از مشرکان و کافران که از نعمت حیاتی و فوق‌العادّه سترگ نقش و جایگاه امامت، به عنوان واسطة‌ بین خالق و مخلوق ـ هرچند خودشان هیچ‌گونه درک و فهمی ندارند ـ برخوردار هستند، علاوه بر اینکه هیچ‌گونه قدرشناسی و سپاسی ندارند، در بی‌اعتنایی و انکار ذات مقدّس الهی و نعمت‌های گسترده و بی‌شمار خداوندی نیز کاملاً کافر و بعضاً با دین و ارزش‌های الهی در تضاد، ستیزه و معاند تمام عیار هستند.

گروه دوم، مسلمانان غیر پیرو مکتب تشیّع در دنیا هستند، اینها نیز به لحاظ عدم معرفت، تحقیق و ژرف‌اندیشی در مسئلة کلیدی و مهمّ امامت و ولایت،‌ وجود مقدّس قائم، هدایت‌گر و فریادرس؛ یعنی حضرت ولیّ عصر(ع) را انکار نموده و دست‌کم پذیرای قلبی و درونی ایشان نیستند.

گروه سوم، شیعیان جهان هستند که با دارا بودن اعتقاد و باور به امامت حضرت مهدی موعود(ع) و حضور در ساحت آن بزرگوار و چشم انتظاری ایشان مرتکب بی‌تقوایی، گناه و نافرمانی الهی می‌شوند، حضرتش را به دست نسیان سپرده و سوگمندانه در غفلت غوطه‌ورند و صد البتّه نقش آن دسته از خواصّ شیعه که جنبة‌ الگو و اسوه برای دیگران دارند و در عین توانمندی و تمکّن لازم دربارة‌ آن جان جانان، نه سخن می‌رانند،‌ نه قلم می‌زنند و نه افکار و اذهان دیگران را متوجّه و متمایل می‌سازند، نکتة تأسّف‌بار و نگران‌کنندة دیگری است که دل را می‌آزارد و جان را می‌فشارد.

این گونه است که آن یگانة دوران و بی‌همتای عصر ما که میلیون‌ها دلِ ‌شیفته، همراه اوست از سوی مثلث: «رذالت»، «جهالت» و «غفلت» مورد تهاجم شدید و آزاردهندة ظلم و بی‌عدالتی است. «سلامٌ علیکم بما صبرتم.»


خدایا! نام مهدی(ع) را بر لب‌های ما، یاد مهدی(ع) را در اندیشة ما و عشق مهدی(ع) را در قلب‌های ما و بینش، گرایش و کُنش مهدویّت و انتظار را در سرلوحه و جان‌مایة‌ برنامه‌ها و اعمال ما پایدار و نهادینه گردان.
آمین یا ربّ العالمین

حسین هراتی
ماهنامه موعود شماره 118

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد