در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

آیت الله بنابی هر کس از رهبری جلو بیافتد عقب افتاده دوران است

هر کس از رهبری جلو بیافتد عقب افتاده دوران است



برخی در مسائل سیاسی با افراط و تفریط و تفسیر به رأی سخنان رهبری از سخنان ایشان سوء استفاده و یا به عبارتی از ایشان جلو می‌افتند، حال آن که هر کس از مواضع رهبری جلو بیافتد، عقب افتاده دوران است.

به گزارش راسخون به نقل از مرکز خبر حوزه، آیت الله عبدالمجید باقری بنابی، مدیر حوزه علمیه شهرستان بناب و از اساتید اخلاق حوزه، در نشست علمی "معرفی نظام تعلیم و تربیت حوزه علمیه بناب" که به همت انجمن تعلیم و تربیت حوزه علمیه قم، در محل سالن اجتماعات انجمن‌های علمی حوزه برگزار شد، اظهار داشت: طلبگی هنر آدم شدن و در مرحله بعد آدم سازی است و از این جهت طلاب باید شکرگزار این نعمت عظیم باشند.


وی خطاب به طلاب گفت: شما نه تنها در آدم شدن موفق هستید، بلکه می‌توانید صدها آدم را تربیت کنید که هر کدام شاید هزاران و میلیون‌ها نفر را تربیت کنند.

مدیر حوزه علمیه شهرستان بناب گفت: طلبه ای که از دانشگاه یا دبیرستان وارد حوزه علمیه می‌شود واقعا باید جایگاه طلبگی را درک کرده و به معنای واقعی زمان شناس باشد؛ یعنی بداند حوزه یعنی چه؟

وی تاکید کرد: طلبه ای که وارد حوزه علمیه شده باید بداند حجره‌های طلبگی فقط محل سکونت نیست، بلکه شیخ طوسی‌ها، شیخ مفیدها و امام خمینی‌ها را تربیت کرده است؛ از این جهت هر کدام از این حجره‌ها یک حرم است و قداست دارد.


* عمامه نشانه امامت و ولایت است

آیت الله بنابی با بیان این که طلاب بدانند، عمامه کلاه نیست، بلکه نشانه امامت و ولایت است، گفت: باید به طلاب گفت که شما امروز با پوشیدن لباس طلبگی و تحصیل علوم دینی، به ندایی پاسخ دادید که 14قرن پیش پیامبر اسلام(ص) آن را سر داد، آنان باید بدانند که کار آن‌ها با دعوت خدا و ابلاغ پیامش توسط رسول ا...(ص) و با دعوت نامه ای چون قرآن کریم است؛ البته تمام علوم مقدس هستند، اما علم دینی تقدس فوق العاده ای دارد.

مدیر حوزه علمیه شهرستان بناب در بیان راهکارهایی به مدیران مدارس علمیه خاطرنشان کرد: یکی از مسائل مهم، امید دادن به طلاب است و این که به آنها بگوییم به اهدافتان خواهید رسید و راهی که انتخاب کرده‌اید، مثبت است.

استاد اخلاق حوزه خاطرنشان کرد: البته نباید فراموش کنیم که گاهی برخی افراد مسائل را زیاد عرشی می‌کنند؛ به طوری که طلبه بگوید من کجا و شیخ مفید کجا؟ من کجا و امام خمینی(ره) کجا؟ و ...؛ باید گفت طلبه عزیز، راه رسیدن به این مقامات همین راهی است که تو می‌روی و همه هم از همین راه رفتند تا به آن جا رسیدند.

وی ادامه داد: نباید در هیچ زمانی طلبه را نا امید کرد، بلکه باید داستان‌هایی را ذکر کرد که در طول تاریخ حوزه‌های علمیه اتفاق افتاده است؛ برای مثال خود علامه طباطبایی(ره) می‌فرماید من سال اول طلبگی "سیوطی" را نمی فهمیدم! مجبور شدم سال بعد با کمک پدرم که وضع مالی خوبی داشت معلم خصوصی بگیرم؛ اما همین علامه طباطبایی که "سیوطی" را نمی فهمید، به جایی رسید که شهید مطهری‌ها و بسیاری از مراجع حال حاضر از شاگردان او بوده اند.


* به بهانه تحول از کتاب‌های مفید حوزه دست نکشیم

مدیر حوزه علمیه بناب با بیان این که نباید به بهانه تحول در حوزه از کتاب‌های مفید دست برداشت، گفت: درست است که مقام معظم رهبری تأکید دارند که تحول در حوزه‌های علمیه ایجاد شود، اما تا مادامی که تحول ایجاد نشده نباید از کتاب‌های مفید دست برداشت؛ زیرا برخی به این بهانه از اصل دروس حوزوی دور می‌شوند. باید توجه داشت که خود همین بزرگان از جمله امام خمینی(ره) و شخص مقام معظم رهبری(روحی فداه) هم همین کتب را خوانده و به این مقامات رسیده اند.

وی خاطرنشان کرد: نکته دیگری که مدیران مدارس علمیه باید به آن توجه زیادی داشته باشند آن است که زمانی که برنامه‌هایی از سوی مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه برای مدارس سراسر کشور ارسال می‌شود و شاید به آن نقد داشته باشند، آن را در خضور طلاب مدرسه نقد نکنند؛ زیرا آثار و نتایج بدی خواهد داشت.

آیت الله بنابی با تأکید بر توجه دادن طلاب به معنویات، گفت: طلبه باید بداند که اگر معنویت نباشد، درس خواندن او فایده ای نخواهد داشت. هر کسی به هر جایی رسیده در کنار عبادات و تهجدهای شبانه بوده و از این رو، طلبه هر قدر هم در درسش قوی باشد، اما معنویت نداشته باشد، بجز اضافه شدن به غرور نتیجه ای نخواهد دید. اما طلبه هر قدر با معنویت بیشتری همراه باشد، هر علامه تر شود، متواضع تر خواهد شد.

وی اضافه کرد: طلاب باید همواره درس بخوانند، اما معنویت، شب زنده داری، خواندن قرآن را هم در نظر داشته باشند تا تحت تأثیر امور معنوی قرار بگیرند؛ اگر تأثیر نگرفتند، سوره حشر بخوانند.


* طلاب را منحصر در سیر و سلوک نکنیم

مدیر حوزه علمیه بناب با بیان این که نباید طلاب را منحصر در سیر و سلوک کرد، گفت: برخی چون یک مقدار نتیجه از سیر و سلوک دیدند، همه طلبه‌ها را به سیر و سلوک سوق می‌دهند؛ انگار که راهی جز این نیست؛ این کار درست نیست، بلکه باید به طلاب گفت که این راه هم یکی از راه‌هاست که باید به آن توجه کرد.

وی ادامه داد: گاهی همین مدارس علمیه آن قدر تبلیغ سیر و سلوک می‌کنند که طلبه فقط به دنبال استاد سیر و سلوک می‌رود، در حالی که ما نباید این قدر راه را تنگ کنیم؛ زیرا شاید ابزار این کار نباشد و اگر هم باشد ظرفیت آن در برخی طلاب وجود نداشته باشد.

آیت الله بنابی تصریح کرد: وقتی به طلبه بگوییم که فقط راه سیر و سلوک را طی کند، به بن بست می‌رسد.

وی با بیان این که باید به طلاب تأکید کنیم که خدا همواره ناظر بر اعمال و رفتار ماست، گفت: طلبه باید همیشه فکر کند که هر کارشان در سایت‌های الهی می‌رود و این باید یقین برای آن‌ها باشد.

استاد اخلاق حوزه با بیان این که نباید از تشویق و تنبیه طلاب غافل شد، ابراز داشت: تشویق و تنبیه طلبه به طرق گوناگون می‌تواند نتایج مثبتی داشته باشد.

وی در ادامه سخنان خود با بیان این که باید در کارها اعتدال داشت، یادآور شد: برخی از افراد وقتی وارد حوزه می‌شوند پشت سر هم نماز می‌خوانند، در حالی که باید جلوی این‌ها را گرفت، چون یا دوران طلبگی اش کوتاه می‌شود و یا می‌ماند و فقط ضررش به حوزه می‌رسد.

آیت الله بنابی تاکید کرد: یک مدیر موفق مدرسه علمیه باید به صورت نامحسوی طلبه را کنترل کند؛ به طوری که خود طلبه متوجه نشود و اگر دید که طلبه در هر کاری و از جمله نمازخواندن افراط دارد به او تذکر داده و جلوی او را بگیرد؛ چون افراط و تفریط در هیچ کاری جواب نمی دهد.

وی ادامه داد: برخی از طلاب هم هستند که هنوز سال اول شان تمام نشده، شروع به نوشتن کتاب می‌کنند، این هم یک نوع افراط و دوری از اعتدال است.

مدیر حوزه علمیه بناب اضافه کرد: برخی طلاب هم هستند که از ترس گرفتاری در افراط و تفریط، فقط سکوت می‌کنند، در حالی که من به طلاب می‌گویم حرف بزنید، فقط حرام نگویید.


* خطر تفسیر به رأی سخنان رهبری

وی با بیان این که در مسائل سیاسی هم باید اعتدال را رعایت کرد، گفت: برخی در مسائل سیاسی با افراط و تفریط و تفسیر به رأی سخنان رهبری از فرمایشات ایشان سوء استفاده و یا به عبارتی از ایشان جلو می‌افتند، حال آن که هر کس از مواضع رهبری جلو بیافتد، عقب افتاده دوران است.

آیت الله بنابی در ادامه با بیان این که مدیران مدارس علمیه باید به گونه ای طلاب را تربیت کنند که روحیه مناعت طبع و توکل به خدا داشته باشند، افزود: باید تمهیداتی اندیشیده شود که شهریه طلاب یا به حساب بانکی آن‌ها ریخته شود یا این که در پاکت و محترمانه به آن‌ها تحویل شود، تا او هم خجالت نکشد.

وی به آفات مدیریت غلط در مدارس علمیه اشاره کرد و گفت: گاهی آن قدر به طلاب گفته می‌شود که شما باید شیخ مفید و امام خمینی و آیت الله بروجردی بشوید که او از خود نا امید می‌شود و می‌گوید، من کجا و این علما کجا؟ این درست نیست، بلکه باید دانست که رسیدن به مقام این علما پله‌های بالای تحصیل علم طلبگی است و باید در ابتدای راه یک طلبه پله‌هایی که او توانایی رسیدن به آن را دارد به او نشان داد تا او هم آرام آرام بالا بیاید؛ البته اگر طلبه ای استعداد داشت، باید به او کمک کرد تا پله‌ها را به سرعت بالا بیاید.

* محیط مدارس امنیتی و پلیسی نشود

آیت الله بنابی خاطرنشان کرد: از دیگر آسیب‌های یک مدرسه علمیه آن است که محیط امنیتی و پلیسی شود؛ یعنی یک طلبه حس کند توسط چند نفر از هم درس‌های خود تحت کنترل است؛ این امر ممکن است به خروج همیشگی طلبه از حوزه منجر شود؛ البته گاهی مدیران مدارس با این عنوان که می‌خواهیم به طلبه کمک کرده و جلوی افراط و تفریط‌های او را بگیریم، او را تحت کنترل می‌گیرند، که این با کمک یک طلبه ممکن است، اما اگر فضا به شکلی پلیسی شود خوب نیست.

وی تاکید کرد: مدیران مدارس علمیه برای مدیریت بهتر مدارس و باید دارندگان مدرک سیکل، دیپلم و لیسانس را از هم تفکیک کنند.

آیت الله بنابی ادامه داد: من گاهی به آشپزهای مدرسه علمیه بناب سر می‌زنم و می‌گویم شما دارید غذای سربازان امام زمان(عج) را آماده می‌کنید و یا این که گاهی به نگهبان مدرسه می‌گویم تو می‌دانی کجا نگهبانی می‌دهی؟ این جا همانند حرم اهل بیت(ع) است.

آیت الله بنابی در پایان گفت: توصیه من به طلاب علوم دینی این است اگر چه آن‌ها درس می‌خوانند که به واسطه آن می‌توانند صد‌ها و هزاران انسان را بسازند، اما باید بیش از هر چیز به ساختن خود توجه کنند.


راسخون 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد