در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

ساعتی هم برای لذّت‌های حلال

ساعتی هم برای لذّت‌های حلال 

 

 

 

نقش پُر‌اهمّیت لذّت‌های حلال و تفریح سالم در کلام حضرت امام کاظم علیه السلام 
 

امروزه کم نیستند روان‌شناسانی که بر نقش تفریح سالم در زندگی برای همه قشرهای مردم و به خصوص برای اهل علم تأکید دارند. ولی با اندک تأمّلی خواهیم دید که اهل بیت علیهم السلام به عنوان برترین روان‌شناسان عالم، بهترین عبارات را در این باره دارند.

در روایتی از امام کاظم علیه السلام آمده است که: 

 «اِجْتَهِدُوا فِی أَنْ یَکُونَ زَمَانُکُمْ أَرْبَعَ سَاعَاتٍ سَاعَةً لِمُنَاجَاةِ اللَّهِ وَ سَاعَةً لِأَمْرِ الْمَعَاشِ وَ سَاعَةً لِمُعَاشَرَةِ الْإِخْوَانِ وَ الثِّقَاتِ الَّذِینَ یُعَرِّفُونَکُمْ عُیُوبَکُمْ وَ یُخْلِصُونَ لَکُمْ فِی الْبَاطِنِ وَ سَاعَةً تَخْلُونَ فِیهَا لِلَذَّاتِکُمْ فِی غَیْرِ مُحَرَّمٍ وَ بِهَذِهِ السَّاعَةِ تَقْدِرُونَ عَلَى الثَّلَاثَةِ سَاعَات؛  

 

تلاش کنید که زمان شما به چهار ساعت تقسیم شود: یک ساعت برای مناجات با خداوند و یک ساعت برای مسئله معیشت و یک ساعت هم برای معاشرت با برادران و افراد مورد اعتماد، همان‌هایی که عیوب شما را به شما معرّفی می‌کنند و در باطن، خود را برای دوستی با شما مخلص می‌کنند و بالاخره ساعتی را هم خالی کنید برای لذّت‌های غیر حرام خود و بدانید که به کمک این ساعت است که شما بر انجام وظایف خود در آن ساعات سه گانه‌ دیگر قدرت پیدا می‌کنید.»

در این روایت به روشنی می‌بینیم که حضرت چه‌قدر زیبا، نقش پُر‌اهمّیت لذّت‌های حلال و تفریح سالم را در تمام امور زندگی بیان فرموده اند. با این اوصاف، بسیار به‌جا و ضروری است که در برنامه‌های شبانه روزی خود حتماً به این نیاز‌های طبیعی خود نیز توجّه کنیم و در کنار کارها و برنامه‌های دیگر، وقتی را به ورزش و تفریح‌های سالمی که از آن‌ها یاد کردیم، اختصاص دهیم تا بتوانیم با  آمادگی و نشاط بیشتری به سایر برنامه‌های خود بپردازیم.  

1  . بحار الانوار، ج75، ص321، باب 25 مواعظ موسی بن جعفر ، و حکمه، ح3.  

نظرات 1 + ارسال نظر
من سه‌شنبه 30 خرداد‌ماه سال 1391 ساعت 20:14 http://www.fati1993.blogfa.com

سلام
ممنون از دعوتتون................نوشته هاتون خیلی مفید بود............با اجازتون لعضی قسمتهاشو کپی کردم.............................!!!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد