در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

امامی مهربان ، دلسوز

 

ای مردم دنیا ، ظهور مهدی (عج) حتمی ست . . .    

امامی مهربان ، دلسوز ، طرفدار عدالت ، صمیمیت و عشق و برادری و . . .

عده ای ، مردم را از امام زمان (عج) می ترسونن و می گین که ایشان بیاید همه چیز را می خواهد با شمشیر درست کند و گنهکارها رو میکشد و . . .

به نظره شما درسته این حرفا ؟!!!!!

برای پاسخ به این سوال به ادامه مطلب بروید . . .

بعضی تصور عامیانه ای دارند که وقتی امام زمان (عج) بیاید ، با شمشیر همه ی مسائل را حل می کند ! البته در جریان قیام حضرت ، قطعا شمشیر (سلاح) به کار گرفته خواهد شد ، اما هم مقدمات بسیاری می خواهد و هم با لوازم بسیاری همراه خواهد بود . آن روز هم که دست های علی ابن ابی طالب (ع) را بسته بودند ، شمشیر بود ولی به دلیل نبودن آن مفدمات و لوازم ، به کار گرفته نشد . این شمشیر همان شمشیر است که تنها موقعیت بیرون آمدن از نیام را خواهد داشت .

به این ترتیب در یک نگاه عامیانه ممکن است رفتار و منش منجی موعود ، خارج از شریعت و نظام تکالیف الهی تلقی شود ، همان تکالیفی که محدودیت هایی برای استفاده از قوه قهریه توسط حاکمان را وضع کرده است . گویی - نعوذ بالله - خداوند به حضرت خواهند فرمود : « دیگر حوصله مان سر رفته است ، هر چه صبر و مدارا کردیم ، نشد ، حالا دیگر بروید و با شمشیر همه مسائل را حل کنید ! »

لذا این تصور هم که امام زمان (عج) صرفا با شمشیر عالم را نجات خواهد داد ، یک برداشت سطحی و عامیانه است . بله ، شمشیر هم در کار است ، از اول هم در کار بود ، اما شرایطی دارد که در آن زمان فراهم نبود ، ولی در زمان ظهور فراهم خواهد شد . یکی از آن شرایط « اتمام حجت » و « روشن بینی » مردم است ، که در آن زمان به اندازه کافی موجود خواهد بود ، و حضرت بی تامل با شمشیر به رفع موانع سعادت مردم اقدام خواهند فرمود . وقتی استفاده از شمشیر با شرایط و لوازم خاص خودش درک شود ، دیگر نگاه عامیانه به موضوع انتظار از میان خواهد رفت و جای خود را به سعی و تلاش برای فراهم آوردن آن شرایط خواهد داد .

اگر بهره گیری از شمشیر بدون توجه به قواعدش بیان شود ، آن وقت تصویری که دشمنان امام زمان (عج) از ایشان به جهان ارائه می دهند و مردم را از ایشان می ترسانند ، تایید می شود ، تصویر یک سلطان ستمگر و بی تدبیر که وقتی بیاید ، می خواهد همه مسائل را صرفا با تکیه به شمشیر حل کند .

 

تا چندی پیش تصور برخی از امام زمان (عج) ، تصویر کسی بود که او را فقط با شمشیرش می شناختند . حتی خیلی ها در دلشان نوعی نگرانی از ظهور امام زمان (عج) داشتند ، نگران بودند که اگر امام زمان (عج) ظهور کند ، گردن ما گناه کارا رو خواهد زد ! این تصور نسبتا عمومی از حضرت بود .

کم کم برای مردم توضیح داده شد که « امام زمان (عج) که نمی آید مومنان و عوام غیر مومن را بکشد . بلکه بسیاری از گناه کارها با آمدن ایشان ، آدم های خوبی می شوند . کشتن قاعده ای دارد . نه اینکه هر کسی که گناه کرده بود ، کشته شود . حتی قرار نیست برخی از گناه کارهایی که با آمدن ایشان هم خوب نشدند و دست از گناهشان برنداشتند هم کشته شوند »

وقتی این حرفا گفته شد و قواعدش برای مردم تبیین گردید ، خیلی ها تازه به مهربانی حضرت توجه پیدا کردند و مهر امام زمان (عج) در دلشان جوشید .

این تصور های عامیانه نگرش خود مومنین را نسبت به حضرت خراب کرده بود ، آن وقت تصور کنید آنهایی که خارج از جرگه ی جامعه دینی بخواهند مباحث مهدویت را تعقیب کنند ، چه تصوری از امام زمان (عج) پیدا می کنند ؟

 

البته نباید به دلیل جلب عوام به منجی ، خواص بد را از شمشیر حضرت نترساند و به طور کلی موضوع شمشیر را از عملیات اصلاحی منجی حذف کرد . بله ، شمشیر نقش بسیار مهمی در احقاق حق و اقامه دین خواهد داشت ، چرا که « مستکبران » هیچ زبانی جز زبان زور نمی فهمند و جز با گردن های شکسته ، سر طاعت در مقابل اوامر حق الهی فرود نمی آورند .

برای تامین امنیت جامعه ، ترساندن مستکبران از شمشیر عدالت ، یک اصل اساسی به حساب می آید . تنها در این صورت است که جامعه روی آرامش را خواهد دید ، و این امری نیست که لازم باشد آن را پنهان کنیم . باید در جریان ظهور همه چیز در اوج شفافیت تبیین شود تا مستکبران هم آخرین مقاومت های رذیلانه ی خود را برای تحقق حق نشان دهند .

  

در یک نگاه غیر عامیانه ، آنچه مهم است علت به کار گرفته شدن شمشیر در قیام و حکومت حضرت است که بسیار روشن است . وقتی که اتمام حجت برای ظالمان و همه ی مردم صورت گرفته باشد ، دیگر چه نیازه به مماشات است ؟ وقتی کسی نمی خواهد دست از ظلم و ستیزه جویی بردارد ، دیگر چه جای صبر و مداراست ؟ آن کس که بنای کوتاه آمدن در برابر حق را ندارد ، و می خواهد تا آنجا که ممکن است از فرصت ها سوء استفاده کرده و هواپرستی های خود را تامین کند ، و در این راه به غارت دیگران بپردازد ، چرا باید با شاهد و دلیل محاکمه و اعدام شود ؟ اینجا وقتی می شنویم حضرت بدون درنگ و بدون طی مراحل تشریفات رایج در محاکم به صدور و اجرای حکم ظالمان می پردازند ، آرامش می یابیم و ظالمان چاره ای جز تمکین و تسلیم نخواهند داشت .

منبع : کتاب انتظار - نوشته استاد پناهیان

نظرات 4 + ارسال نظر
طواف یار پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 11:57 http://meraj62.mihanblog.com

سلام و عرض ادب

حاج حسین یکتا:
یک روز جبهه ، دانشگاه بود و امروز دانشگاه ، جبهه است و این یعنی راه ادامه دارد..
یک روز رفتیم جبهه در جوار شهدا و امروز شهدا آمده اند در دانشگاهها در جوار دانشجویان تشیع و تدفین شدند و این یک راه و معبر است .

گفتید شاید اگر جلوی چشمانمان باشید رویمان کم شود
کمتر از نام خود بگوییم
بیشتر جان بسپاریم به نفس آقا

بروزم و منتظر حضور همیشگی شما
ما را هم دعا ...
یا حق

رزمنده سایبری پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 12:55 http://rahnmod.blogfa.com/

روضه خوانی
در خانه سعی کنید همیشه ماهی یکبار روضه خوانی باشد تا نام و راه شهدای کربلا زنده باشد.
(شهید سید محسن آب پیکر)

http://rahnmod.blogfa.com

یا علی مدد...

کاکا علی پنج‌شنبه 22 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 16:25 http://www.shahid-nazempoor.blogfa.com

به نام او، به یاد او و برای او
از اینکه این حقیر رو قابل دونستید و از وبلاگم دیدن کردید کمال تشکر رو دارم. بنده نیز از وبلاگ غنی و پر محتوای شما لذت بردم و اون رو لینک نمودم. امیدوارم که بتونیم در کنار دیگر دوستانی که در زمینه وبلاگهای ارزشی در حال جهاد هستند قدم کوچک در تحقق اهداف اسلام و ارزشهای اسلامی برداریم. یا زهرا(س)
آقا...
برگرد که بر بهارمان می خندند/ یک عده به حال زارمان می خندند/ آنقدر نبودنت به طول انجامید/ دارند به انتظارمان می خندند

افسر سایبری موعود جمعه 23 فروردین‌ماه سال 1392 ساعت 15:04 http://cyberofficerpromised.persianblog.ir/

به امید ظهور آن حضرت.

یاعلی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد