X
تبلیغات
رایتل
در انتظار یار

 

نوشته شده توسط : سرباز ولایت


 

 

عده ای این سوال را مطرح می کنند که آیه   

و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین (1)  

 

چه ارتباطى به قیام حضرت مهدى دارد ؟ 

 

پاسخ آیت الله العظمی سبحانی ،  

1 . آیه « و نرید أن نمن على الذین استضعفوا فى الأرض و نجعلهم أئمّة و نجعلهم الوارثین » اراده ما بر این است که بر ستمدیدگان نعمت بخشیم و آنان را پیشوایان و وارثان روى زمین قرار دهیم .

بررسى آیه با ملاحظه ماقبل و مابعد آن ، این مسأله را قطعى مى سازد که قرآن هرگز از یک برنامه موضعى و خصوصى ، مربوط به بنى اسرائیل سخن نمى گوید ، بلکه بیانگر یک قانون کلى براى همه اعصار و قرون و همه اقوام و جمعیت هاست و مى فرماید : ما اراده کرده ایم که بر مستضعفان منت بگذاریم و آنان را وارثان حکومت روى زمین قرار دهیم . این بشارتى است براى همه انسان هاى آزاده و خواهان حکومت عدل و داد و برچیده شدن بساط ظلم و جو ر. شاهد این مطلب آیه دیگر است : (و لقد کتبنا فى الزبور من بعد الذکر انّ الأرض یرثها عبادى الصالحون). (2) 

« در "زبور" ، پس از "تورات" نوشتیم که زمین در آینده از آن بندگان صالح است »

یکى از این نمونه ها حکومت بنى اسرائیل و زوال حکومت فرعونیان بود . 

 

 

نمونه کاملترش حکومت پیامبر اسلام و یارانش بعد از ظهور اسلام بود که سرانجام خدا به دست همین گروه دروازه قصرهاى کسرى ها و قیصرها را گشود ، و آنان را از تخت قدرت به زیر آورد ، و بینى مستکبران را به خاک مالید . 

و نمونه گسترده تر ، ظهور حکومت حق و عدالت در تمام کره زمین به وسیله مهدى ارواحنا له الفداء است . بنابراین ، اگر با این آیه بر ظهور حضرت مهدى استدلال مى کنند در حقیقت نوعى استدلال با ضابطه کلى بر مصداق و مورد است . 

مفسران معتقدند که آیات قرآن اگر در موردى نازل شد ، اختصاص به آن مورد ندارد بلکه در طول زمان ، براى خود مصداق پیدا مى کند . 

و لذا از امیرمۆمنان علی (علیه السلام) روایت شده است که در تفسیر آیه فرمود : . .  

 

 

برای خواندن به ادامه مطلب بروید . . . 

 


 

Some have raised the question of the verse

And the Nereid Nmn Ali Alzyn Astzfva corruption and Njlhm Ymh and Njlhm Alvarsyn (1)

 
What relation is the uprising of Imam Mahdi?

 
A Grand Ayatollah Sobhani

1.
Verse "and the Nereid Nmn Ali Alzyn Astzfva corruption and Njlhm Ymh and Njlhm Alvarsyn" Our intention is to let the oppressed favor and put them leaders and inheritors of the earth.
Pre-and post-it note of the verse, the Qur'an never makes it in the final position of a private, speaks to the children of Israel, but rather reflects a general rule for all centuries and all ethnic groups of the population and He said: We will have the grace to let the oppressed and their heirs to the ground. This is good news for all people seeking freedom and justice and the dismantling of the injustice and climate. This verse is the case (and I mentioned it Lqd Ktbna mischief Alzbvr Yrsha Land sites Ebadi Alsalhvn).
(2) the
"In" Psalms ", the" Torah "wrote that the future of the righteous"
One of these cases the children of Israel, and the decline of the folk of Pharaoh.
And a larger sample, the rise of right and justice in the earth Alfda’ crushed by the Mahdi.
Thus, if a verse of Hazrat Mahdi argue this fact somehow reasoning with general principles and case examples.
Commentators believe that the Quran was revealed in case, it does not have the time for it to be true.
And therefore AmyrmۆMnan Ali (PBUH) has narrated that the interpretation of the verse said.
.

 
To read more go 

«هم آل محمد یبعث الله مهدیّهم بعد جهدهم فیعزّهم ویذلّ عدوهم» . (3) 

« این گروه آل محمد هستند . خداوند مهدى آنها را پس از زحمت و فشارى که بر آنها وارد مى شود ، برمى‌انگیزد و به آنها عزّت مى بخشد . 

 دشمنانشان را ذلیل و خوار مى سازد . » 

 

در حدیثى از امام چهارم ، چنین وارد شده است : 

والذى بعث محمداً بالحقّ بشیراً ونذیراً إنّ الأبرار منّا أهل البیت و شیعتهم بمنزلة موسى وشیعته، وإن عدوّنا وأشیاعهم بمنزلة فرعون وأشیاعه(4) 

« سوگند به کسى که محمد را به حق بشارت دهنده و بیم دهنده قرار داد که نیکان ما اهل بیت و پیروان ما ، به منزله موسى و پیروان او هستند و دشمنان ما و پیروان آنها به منزله فرعون و پیروان اویند (سرانجام ما پیروز مى شویم و آنها نابود مى شوند و حکومت حق و عدالت ، از آنِ ما خواهد بود » . 

2. آیه ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مۆمنین و ما أنا علیکم بحفیظ ) (5)  

 

« آنچه خدا براى شما بر جاى نهاده براى شما بهتر است اگر ایمان داشته باشید و من پاسدار شما و اجبار کننده شما نیستم » . 

 

 

 

حضرت شعیب در این آیه گوشزد مى کند که کم فروشى نکنند و در معاملات به مردم ظلم و ستم روا ندارند . سرانجام یادآور مى شود ( «بقیة الله» یعنى سود حلال و اندک که برابر با شرع الهى است براى شما بهتر است ) .  

و در آیه دیگر مى فرماید :  

( و الباقیات الصالحات خیر عند ربّک ثواباً و خیر أملاً ) (6)

« چیزهاى خوب و ماندگار در نزد خدا از نظر پاداش و آرزو بهتر است » 

آیه یک ضابطه کلى را بیان مى کند که یکى از مصادیق آن ، همان است که در مورد قوم شعیب آمده (سود اندک و معامله پاک)

این ضابطه در طول تاریخ ، مصادیقى دارد . انبیا و اولیا از مصادیق بقیة الله هستند و یکى از مصادیق آن حضرت مهدى (علیه السلام) است که امام باقر (علیه السلام) در مورد او مى فرماید : 

«أوّل ما ینطق القائم (علیه السلام) حین یخرج هذه الآیة: ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مۆمنین ) ، ثم یقول: أنا بقیة الله وحجته وخلیفته علیکم فلا یسلم علیه مسلم إلاّ قال: السلام علیک یا بقیة الله فى أرضه» 

 

نخستین سخنى که حضرت مهدى(علیه السلام) پس از قیام خود مى‌گوید 

« نخستین سخنى که امام مهدى (علیه السلام) پس از قیام خود مى گوید این آیه است : ( بقیة الله خیر لکم إن کنتم مۆمنین ) ، سپس مى گوید : منم بقیة الله و حجت و خلیفه او در میان شما ، سپس هیچ کس بر او سلام نمى کند ، مگر این که مى گوید : السلام علیک یا بقیة الله فى أرضه » (7) 

درست است که در آیه مورد بحث ، منظور از «بقیة الله» سود و سرمایه حلال و یا پاداش الهى است ولى هر موجود نافع که از طرف خداوند براى بشر باقى مانده و مایه خیر و سعادت او گردد «بقیة الله» حساب مى شود. تمام پیامبران الهى و پیشوایان بزرگ «بقیة الله» هستند . تمام رهبران راستین که پس از مبارزه با یک دشمن سرسخت براى یک قوم و ملت ، باقى مى مانند از این نظر ، بقیة الله هستند . 

همچنین سربازان مبارزى که پس از پیروزى از میدان جنگ ، باز مى گردند ، آنها نیز بقیة الله هستند . از آنجا که مهدى موعود (عجل الله تعالى فرجه الشریف) آخرین پیشوا و بزرگترین رهبر انقلابى پس از قیام پیامبر اسلام (صلى الله علیه وآله) است ، یکى از روشن ترین مصادیق «بقیة الله» مى باشد و از همه به این لقب شایسته تر است . به ویژه که تنها باقى مانده پس از پیامبران و امامان است .

پی نوشت ها:

1. قصص/ 5.

2. انبیاء/ 105.

3. غیبت شیخ طوسى، به نقل از نورالثقلین، ج4، ص 11.

4. مجمع البیان، ذیل آیه مورد بحث.

5. هود/ 86.

6. کهف/ 46.

7. به نقل از تفسیر صافى، ذیل آیه فوق.  

منبع: سایت فارس به نقل از سایت آیت الله سبحانی  

 


 

"The Ybs Allah al Mhdyhm after Fyz·hm Jhdhm Vyzl Dvhm." (3).
"These groups are al.
God Mahdi and push them so hard that they will enter, motivates and gives them dignity.

To oppress and humiliate their enemies.
»
The Hadith of Imam Fourth, it is entered:
Ahlul Bayt Mhmda Balhq Bshyra Vnzyra the Baath Valzy Abrar and Mina Shythm Vshyth Bmnzlh Moses, Pharaoh Bmnzlh Van Dvna Vashyahm Vashyah (4)
"By Him Who gave Muhammad the right to preach warning that our righteous followers of Ahl us, as Moses and his followers are our enemies and their followers as followers of Pharaoh and the rest (eventually we will win
and they will be destroyed and the rule of right and justice, then we will. "
Two.
Verse (God rest its Lkm No Kntm MۆMnyn and we Bhfyz Anna alaikum) (5)
"Allah is better for you if you have left your guard and having faith in you and I am of you."
Shoaib Muhammad in this verse does not mention that the low sales and the deals are not permitted to oppress the people.
Finally, it is noted ("rest of God" means lawful earnings and little is equivalent to the law of God is better for you).
And in another verse says:
(Al-Saleh and Albaqyat No Rbk Svaba Nd and No dictation) (6)
"The good things and everlasting God would reward the better"
Verse a general rule stating that one of its examples, in which the same people come Shoaib (low profit margins and transaction cleared)
The standards in history are examples.
The rest of the prophets and saints of God are instances where one of the examples of Imam Mahdi (PBUH), Imam Baqir (PBUH) said about him:
"Our first Yntq Qaim (as) during Ykhrj Alayh situation (God rest its Lkm No Kntm MۆMnyn), Sm Yqvl Anna Vhjth Vkhlyfth alaikum Allah rest against certain parts Fela Yslm A: Lyk or rest upon God mischief Rzh»
The first word of the Imam Mahdi (PBUH) says after his resurrection
"The first word that Imam Mahdi (PBUH) says these verses after his resurrection (God rest its Lkm No Kntm MۆMnyn), then says: I have proof of God rest his caliph amongst you, then no one
He does not say hello unless it says Lyk or rest upon God Rzh mischief "(7)

It is true that in the verse, to the "rest of God" but the profits and investment vehicle or any benefits that divine reward from God for his welfare human remains and cause of "God's rest" is account. All great prophets and leaders, "God rest are".
All true leaders after a bitter enemy to fight a people and nation will remain of the opinion, that the rest of God.

Fighting soldiers from the battlefield after the victory, returning the rest of them are God. As promised Mahdi (Jl Allah, the Almighty respite al) last rector of the greatest revolutionary leaders of the uprising of the Prophet (pbuh), is one of the clearest examples of "rest of God" is more deserving of this title 's.
In particular, the only remnant of the Prophets and Imams.


Footnotes:
1.
Stories / 5.
Two.
Prophets / 105.
Three.
Sheikh Tusi's absence, quoted Nvralsqlyn, vol 4, p 11.
4.
Bayan Assembly, the following verse.
5.
Hood / 86.
6.
Kahf / 46.
7.
Quoted from Tafsir Safi, following the above verse.


Source: Web site of Iran's Ayatollah Sobhani

 


تاریخ انتشار : دوشنبه 30 اردیبهشت‌ماه سال 1392 | نظرات (9)
 
وصیت شهدا
تماس با ما
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
نوبت شما
شبکه وبلاگی استان کردستان
معبر سایبری فندرسک درصف انتظار لوگوی عصر ظهور طلایه داران ظهور  نقطه ی وصل سایت شهید حاج احمد کاظمی پایگاه اینترنتی حامیان ولایت سیّد علی ردپاکلیپ حسینی ها   مقر افسران جنگ سایبری  سربداران پرواز جوان فریاد مهتاب سمت مهدی (عج) ? پاتوق منتظران پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم ثامن تم تصویردل پایگاه فرهنگی مذهبی ما همه رهسپاریم مشت پولادین بسیجی بی پلاک  به سوی ظهور kale feri سرداران گمنام مخلوقات ذهنی یک جوجه وبلاگ نویس چشم انداز ایران - سال 1404 آخرالزمان انتظار مهدویت گذر از افلاک همسنگری بوی سیب جنگ و زن عطر کربلا پایگاه مذهبی بشیران سرباز آخر بصیرتی ها اشعار اهل بیت (ع) طلعت آدینه زینت یار عصر ظهور مولا مهدی گل یاس چفیه های بهشتی سرباز صفر مدح عشق طرح باتو حرف می زند بیرق عشق پایگاه اطلاع رسانی کاشف دایرکتوری افسران ارزشی یاران یار شبهه کلیپ پایگاه سایبری منجی صلح تیم سایبری پلارک پیدای پنهان لوگوی شهدای شهر چلیچه پایگاه اندیشه ندبه لوگوی ما کبوتران حریم ولایت امام مهدی (عج) ظهور امام زمان آفتاب ولایت حلقه شهید همت جنگ ما مجاهدین مهدی موعود(عج) لحظه ی ظهور معبر سایبری ساوه حباب یخی
   
امام زمان می آید انجام می دهد ، یعنی چه ؟! امروز تکلیف شما چیست ؟ شما امروز باید چه بکنی ؟ شما باید زمینه را آماده کنی ، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه ی آماده ، اقدام فرماید . از صفر که نمی شود شروع کرد ! جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد ، و الا مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ می شود . . . پس می شود زمینه ها را فراهم کرد . وقتی چنین زمینه هایی ان شا الله گسترش پیدا کند ، زمینه ی ظهور حضرت بقیه الله نیز پدید می آید و مساله ی مهدویت این آرزوی دیرین بشر و مسلمین تحقق می یابد . امام خامنه ای ( حفظه الله)