در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

علامه مصباح یزدی (حفظه الله) :

جلیلی درعشق به ولایت و اهتمام به ارزش‌های اسلامی بیش از حد نصاب را دارد 

 

 

 

علامه مصباح یزدی با اشاره به این که شناخت شرایط کاندیدای اصلح نیز یکی از مسائل اجتماعی و سیاسی جامعه اسلامی است ، اظهار داشت : کار در زمینه شناخت اصلح و  

معرفی آن به دیگران ، حتی اگر بالاصاله موضوعیت نداشته باشد ، از باب مقدمه الواجب نوعی عبادت محسوب می‌شود ، لذا اگر شخص سعی و تلاش خود را برای شناخت کاندیدای اصلح انجام دهد ، عندالله مأجور است ، حتی اگر ناخواسته اشتباه کند . 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود اظهار داشت : به طور طبیعی ، 

اکثریت مردم جامعه ، به فردی اقبال دارند که بهتر بتواند مشکلات اقتصادی را حل کند ، و این بدان معناست که جامعه ما از تفکر صحیح اسلامی فاصله گرفته است و متأسفانه در طول  

بیش از 30 سال گذشته ، نظام ارزشی ما افت کرده است .  

وی خاطر نشان کرد : . . .  

 

 

حتما به ادامه مطلب بروید  

 و این بیانات حضرت علامه مصباح یزدی را که مربوط به 5 خرداد ماه جاری در محل سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) می باشد را بخوانید  

 

 
نه تنها اکثریت مردم ، بلکه خواص و حتی کاندیداهایی که چنین انتظاری از آنها نمی‌رود ، مهمترین برنامه‌ها و اهداف خود را رفاه اقتصادی ، و نه ارزشهای انقلاب ، عنوان می‌کنند  

که البته در خوشبینانه‌ترین حالت می‌توان گفت برخی از آنها ضمن اولویت دادن به ارزشهای اسلام و انقلاب ، سعی دارند با چنین سخنانی آرای مردم را برای خدمت به آرمانهای نظام اسلامی جذب کنند . 

وی افزود : هرچند واقعا مشکلات اقتصادی وجود دارد و بر مردم فشار می‌آورد و دولت وظیفه دارد در این زمینه کار کند ، اما عنوان کردن آن به عنوان مهمترین هدف و نقطه اساسی ، نشان از ضعف تفکر دینی و فاصله گرفتن از آرمان‌های امام (ره) دارد ، تا جایی که برخی رسما از مذاکره  

با آمریکا برای رفع تحریم‌ها سخن می‌گویند ، درحالی که امام (ره) در سخنانش همیشه اسلام  

و خداوند را محور قرار می‌داد . 

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به این‌که فرد اصلح ، علاوه بر شرایط عمومی مدیریت کلان از قبیل مشورت‌پذیری ، عدم استبداد به رأی و مانند آنها ، باید به‌طور خاص دغدغه دین ، فرهنگ و ارزشهای اسلامی را داشته باشد و در برابر مستکبران کوتاه نیاید ، اظهار داشت : 

 

مقام معظم رهبری که به‌ دلیل نبوغ ذاتی و بیش از سی سال  حضور در مدیریت کلان نظام اسلامی ، بسیاری از مسائل نظام را بهتر از دیگران درک می‌کنند بر چند مسأله از جمله  

استکبار ستیزی و حفظ عزت اسلامی تأکید کرده اند .

وی با اشاره به این‌که بسیاری از دولت‌های گذشته با اختلاف مراتب ، نوعی خودباختگی و وادادگی در برابر غرب داشته اند ، اظهار داشت : اگر نبود رهبری قاطعانه مقام معظم رهبری ، بارها زمینه تسلیم کشور در برابر غرب پیش آمده بود و این به معنای بازگشت به قبل از انقلاب اسلامی آن هم با فضاحت و بدبختی بیشتر بود که امام (ره) بارها نسبت به آن هشدار داده بود . اما خدا چنان شجاعت و مقاومتی به این مرد بزرگ داد که در بسیاری از موارد که هیچ  

یک از سیاستمداران و حتی مشاوران با نظر ایشان موافق نبودند ، با مقاومت ایشان ، مواضع نظام حفظ شد و امروز به مرحله‌ای رسیده است که علاوه بر پیشرفت‌های مختلف در زمینه‌های علمی و فناوری ، در سیاست خارجی نیز از چنان عزتی برخورداریم که قابل تصور نبود .

 

استاد اخلاق حوزه علمیه با اشاره به مشکلات اقتصادی موجود‌ ، ادامه داد : انقلاب اسلامی  

به خاطر دین بود و پیشرفت‌های مادی در سایه دین برای مردم ارزش داشت ، لذا در طول  

8 سال دفاع مقدس مردم با فقر و گرفتاری زندگی می‌کردند ، اما دست از دین خود  

برنداشتند ، و این بدان معناست که اگر مسئولین منحرف نشوند ، مردم دارای صلابت ذاتی هستند .

وی با بیان این‌که متأسفانه بعد از جنگ ، مسئولین به تدریج از آرمان‌ها و ارزشهای انقلاب دور شدند ، ادامه داد : دلخوشی ما در دولت نهم و دهم ، به خصوص در دولت نهم ، این بود که حداقل شعار اسلام داده می‌شود . 

عضو خبرگان رهبری اظهار داشت : برخی مسئولین در دوره‌هایی تصریح می‌کردند که ابتدا باید مردم به رفاه نسبی دست یابند تا بتوان مباحث ارزشی و تفکر دینی را در جامعه مطرح کرد ، در حالی که تاریخ اسلام خلاف این مطلب را اثبات می‌کند و کسانی مانند اصحاب صفه که در نهایت فقر زندگی می‌کردند اسلام را تقویت کردند و به پیش بردند . 

 

 

وی با اشاره به سخنان حضرت امام (ره) که می‌فرمود : همین پابرهنه‌ها بودند که انقلاب را به پیروزی رساندند و نه مرفهین بی‌درد ، اظهار داشت : امام (ره) با استفاده از فرهنگ غنی شیعی ، مردم را چنین تربیت کرده بود ، اما برخی مسئولین برعکس رفتار کرده و مردم را به مادیات سوق دادند و حتی به آن افتخار هم کردند ، لذا شایسته است که ما نیز آرمان امام را زنده کرده ، بر دین تکیه کنیم و به دنبال کسی باشیم که واقعا دغدغه دین داشته باشد . 

آیت‌الله مصباح خاطر نشان کرد : به نظر ما ، مهم‌ترین شاخص برای کاندیدای اصلح ، آن است  

که دغدغه دین داشته باشد چرا که کلید سعادت دنیا و آخرت همین دین است ، و نامزدی اصلح است که دغدغه اصلاح نهادهای مختلف از آموزش و پرورش گرفته تا صدا و سیما را در جهت اهداف و ارزش‌های اسلامی داشته باشد . 

وی با اشاره به این‌ که رئیس‌جمهوری که بر سر کار می‌آید دست کم چهار سال کلید  

بسیاری از مسائل کشور را در دست می‌گیرد ، ادامه داد : اصلح را تنها با چند سخنرانی نمی‌توان شناخت بلکه اگر بتوان افرادی را از مدت‌ها پیش زیر نظر گرفت و تقوا و آشنایی آنها با مسائل کلی جامعه ، تخصص و دغدغه آنها در زمینه دین را سنجید ، می‌توان در انتخابات بهتر تصمیم گرفت . 

عضو خبرگان رهبری با اشاره به تلاش‌های جبهه پایداری برای شناخت فرد اصلح ابراز داشت : از طرفی رهبری تصریح کردند که اگر اصلح را شناختید ، معرفی کنید و از طرف دیگر ممکن بود افراد غیر اصلحی در عرصه انتخابات حضور یابند که بتوانند با استفاده از امکانات تحت اختیار خود ، کارهایی را انجام دهند که احتمال رأی آوری آنها را زیادتر می‌کرد ، لذا ایجاب می‌کرد که اگر کسی اصلح را می‌شناسد زودتر معرفی کند . 

علامه مصباح یزدی ادامه داد : دوستان جبهه پایداری با تحقیقات و بررسی‌های خود ، جوان‌ترین  

و موفق‌ترین وزیر دولت نهم را اصلح دانستند . او وزیری بود که در طول مدت وزارتش ، حتی یک مورد خلاف شرع و خلاف قانون از او مشاهده نشده بود چون قسم خورده بود که خلاف قانون عمل نکند . آیا اگر چنین کسی را شناختیم و او را معرفی نمی‌کردیم ، نزد خدا حجتی داشتیم ؟ 

وی با اشاره به تأکید حضرت امام (ره) بر کار جمعی به دلیل تأثیر بیشتر آن نسبت به کار فردی ، اظهار داشت : اعضای جبهه پایداری برای انجام کار جمعی و تأثیرگذاری بیشتر این جبهه را تشکیل دادند و برای این‌که اطمینان پیدا کنند مصوباتشان مخالف شرع و اسلام نیست ، تصمیم به تشکیل شورای فقها گرفته ، از بنده نیز برای حضور در این شورا دعوت کردند . از آنجا که اهتمام به امور مسلمین واجب است و از مصادیق بارز اهتمام به امور مسلمین ، امور اجتماعی است بنده نیز پذیرفتم . 

 

 

علامه مصباح یزدی ادامه داد : آنها پس از بررسی‌های زیاد به اجماع تصمیم گرفتند و تصریح به اصلح بودن آقای باقری لنکرانی داشتند . از طرفی هم بنده بینی و بین الله از قریب به هفت سال پیش به این نکته رسیده بودم و به کسی اعلام نکرده بودم و حتی اظهار تمایل به آن هم نکردم . از آنجا که تصمیم آنها مغایر با شرع نبود ، تصمیم آنها را تأیید کردم ، و رأی آوردن یا نیاوردن ایشان و یا گله مند شدن دیگران را دلیلی بر ترک وظیفه شرعی خود ندیدم . 

عضو خبرگان رهبری ابراز داشت : شرایط به گونه‌ای شد که آقای باقری لنکرانی علیرغم اصلح بودن ، با توجه به شرایطی که پیش آمد کنار رفت و با توجه به این‌که آقای جلیلی به صورت جدی به میدان آمدند ، ایشان تکلیف را از دوش خود ، برداشته شده دیدند . 

رئیس مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) درباره وظیفه امروز ما ادامه داد :  

بنده و دوستان جبهه پایداری شناختی که نسبت به آقای لنکرانی داشتیم نسبت به آقای جلیلی نداشتیم ، لذا اظهار نظر را تا بررسی‌های بیشتر به تعویق انداختیم . 

وی در ادامه افزود : با توجه به تحقیق‌ها ، بررسی‌ها و مشورت‌ها ، به نظر می‌رسد که آقای جلیلی در اصول و مبانی ضعف ندارد و در مواردی مانند پایبندی به دین ، عشق به ولایت ،  

جدیت در اجرای احکام و اهتمام به ارزشهای اسلامی ، بیش از حد نصاب را دارد ، هرچند ممکن است هرکسی در مسائل فرعی دارای ضعف‌هایی باشد . از این رو مقرر شد برای بحث در مسائل فرعی نیز برخی از دوستان با ایشان دیدار کنند تا جبهه پایداری ضمن بررسی بیشتر ، نظر خود را در خصوص شخص ایشان ابراز کند .

گفتنی است این دیدار 5 خردادماه جاری در محل سالن تشریفات مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی (ره) برگزار شد .

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد