X
تبلیغات
رایتل
در انتظار یار

 

نوشته شده توسط : خادم الزهراء


برخی چنین تصور می کنند که این مالیات اسلامی که بیست درصد بسیاری از اموال را شامل می شود و نیمی از آن اختصاص با سادات و فرزندان پیامبر دارد ؛ یک نوع امتیاز نژادی محسوب می شود و ملاحظات خویشاوندی در آن به چشم می خورد.


  آیا این مسئله با عدالت فراگیر دین اسلام  

  سازگاری دارد ؟؟؟


ابتدا باید اصل حکم را در نظر بگیریم . . . . :


پاسخ به این شبهه را در ادامه مطلب بخوانید . . . .


حتماً نظر بدهید . . . .


 

اولاً ، نیمی از خمس متعلّق به سادات نیازمند است و منحصراً باید به نیازمندان آنها داده شود . آن هم به اندازه ی احتیاجات یک سال آنها و نه بیشتر . پس کسانی که توانایی تأمین هزینه های زندگی را دارند حق استفاده از خمس را ندارند . ( پس در اینجا می فهمیم که این جمله ی معروف بین مردم ـ سادات می توانند خمس بگیرند حتی اگر ناودان خانه ی آنها طلا باشد (!) ـ کاملاً غلط و بی اساس است . )


 ثانیاً ، سادات نیازمند حق استفاده از صدقه و زکات را ندارند . پس دین اسلام برای این سادات چه تدبیری اندیشیده است ؟؟؟ آیا می توان قبول کرد که اسلام آنها را بی هیچ تأمینی رها ساخته است . . . . ؟؟؟؟


در حقیقت دو صندوق در این جا وجود دارد : «صندوق خمس» و «صندوق زکات» و هر کدام از دو دسته ی نیازمند

( سادات و عام ) در واقع حق استفاده از یکی از این دو را دارند ؛ آن هم به اندازه ی مساوی .


پس با توجه به دو نکته ی بالا مشخص می شود که چنین تبعیض نژادی وجود ندارد .


پس اگر هیچ گونه تفاوتی بین نتیجه ی امر حاصل نمی شود ؛


فلسفه ی این برنامه ی اسلام چیست ؟


پاسخ با توجه به یک مطلب دریافت می شود و آن تفاوت میان خمس و زکات است.


زکات از مالیات هایی است که در حقیقت جزء اموالِ عمومیِ جامعه ی اسلامی محسوب می شود لذا مصارف آن عموماً در همین قسمت است اما خمس از مالیت هایی است که مربوط به حکومت اسلامی است ؛ یعنی مخارج دستگاه حکومت اسلامی.


بنابراین محروم بودن سادات از دستیابی به اموال عمومی (زکات) در حقیقت برای دور نگهداشتن خویشاوندان پیامبر از این قسمت است تا بهانه ای به دست مخالفان نیفتد که پیامبر خویشان خود را بر اموال عمومی مسلّط ساخته است.

و از سوی دیگر نیازمندان سادات باید از طریقی تأمین شوند و اسلام این تأمین را از بودجه ی حکومت اسلامی قرار داده نه از بودجه ی عمومی. تا هیچ گونه سوء ظنّی تولید نشده باشد . . . . .


امیدوارم جواب کامل را گرفته باشید . . . .


فکر می کنم عکس با نتیجه ی مطلب بالا  کمی مرتبط باشد . . . :




منبع : کتاب "یکصد و هشتاد پدسش و پاسخ" به قلم آیت الله العظمی مکارم شیرازی



تاریخ انتشار : یکشنبه 30 تیر‌ماه سال 1392 | نظرات (5)
 
وصیت شهدا
تماس با ما
عمارنامه : نجوای دیجیتال بصیرت با دیدگان شما AmmarName.ir
نوبت شما
شبکه وبلاگی استان کردستان
معبر سایبری فندرسک درصف انتظار لوگوی عصر ظهور طلایه داران ظهور  نقطه ی وصل سایت شهید حاج احمد کاظمی پایگاه اینترنتی حامیان ولایت سیّد علی ردپاکلیپ حسینی ها   مقر افسران جنگ سایبری  سربداران پرواز جوان فریاد مهتاب سمت مهدی (عج) ? پاتوق منتظران پایگاه اینترنتی مقتدر مظلوم ثامن تم تصویردل پایگاه فرهنگی مذهبی ما همه رهسپاریم مشت پولادین بسیجی بی پلاک  به سوی ظهور kale feri سرداران گمنام مخلوقات ذهنی یک جوجه وبلاگ نویس چشم انداز ایران - سال 1404 آخرالزمان انتظار مهدویت گذر از افلاک همسنگری بوی سیب جنگ و زن عطر کربلا پایگاه مذهبی بشیران سرباز آخر بصیرتی ها اشعار اهل بیت (ع) طلعت آدینه زینت یار عصر ظهور مولا مهدی گل یاس چفیه های بهشتی سرباز صفر مدح عشق طرح باتو حرف می زند بیرق عشق پایگاه اطلاع رسانی کاشف دایرکتوری افسران ارزشی یاران یار شبهه کلیپ پایگاه سایبری منجی صلح تیم سایبری پلارک پیدای پنهان لوگوی شهدای شهر چلیچه پایگاه اندیشه ندبه لوگوی ما کبوتران حریم ولایت امام مهدی (عج) ظهور امام زمان آفتاب ولایت حلقه شهید همت جنگ ما مجاهدین مهدی موعود(عج) لحظه ی ظهور معبر سایبری ساوه حباب یخی
   
امام زمان می آید انجام می دهد ، یعنی چه ؟! امروز تکلیف شما چیست ؟ شما امروز باید چه بکنی ؟ شما باید زمینه را آماده کنی ، تا آن بزرگوار بتواند بیاید و در آن زمینه ی آماده ، اقدام فرماید . از صفر که نمی شود شروع کرد ! جامعه ای می تواند پذیرای مهدی موعود باشد که در آن آمادگی و قابلیت باشد ، و الا مثل انبیاء و اولیای طول تاریخ می شود . . . پس می شود زمینه ها را فراهم کرد . وقتی چنین زمینه هایی ان شا الله گسترش پیدا کند ، زمینه ی ظهور حضرت بقیه الله نیز پدید می آید و مساله ی مهدویت این آرزوی دیرین بشر و مسلمین تحقق می یابد . امام خامنه ای ( حفظه الله)