در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

جلسات استاد پناهیان / تنها مسیر (راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی) / مبارزه با نفس


مبارزه با نفس



این جلسات استاد پناهیان از شب اول ماه مبارک رمضان شروع شده است و همینطور ادامه دارد و جمعه شب ها از نماز مغرب و عشاء واقع در تهران ، میدان فلسطین ، مسجد امام صادق (علیه السلام) نیز ادامه می یابد . سخنرانی استاد پیرامون " تنها مسیر (راهبرد اصلی در نظام تربیت دینی) یعنی مبارزه با نفس " می باشد . که این حقیر به شما سفارش می کنم که اولا تمام این سخنرانی 30 شب ماه مبارک رمضان را از این وبلاگ تهیه کنید و بعد هم اگه تونستید دراین جلسات شرکت کنید . برای شروع این حقیر بحث شب اول ماه مبارک رمضان را برای شما عزیزان قرار داده ام و ان شا الله هر روز ، شب بعدی رو برای شما داخل وب میذارم . خواهشا دنبال کنید این بحث رو ، چون خودم استفاده کردم ، دوست دارم تا شما هم از این مطالب که واقعا عالی و تاثیر گذار می باشد استفاده کنید . 


از دست ندهید . . .


اهمیت مبارزه با نفس


اگه از نفستون رنج می برید ، اگه شیوه ها و روش های مبارزه با نفس رو نمیدونید ، اگه دارای لغزش های نفسانی و . . . هستید ، اگه هنوز با خدا رفیق نشدید و . . . این مطالب رو دنبال کنید تا ان شا الله بتونیم جلوی بزرگترین دشمنمون (نفسمون) وایستیم و بنده واقعی خداوند شویم . 


موضوع بحث جلسه اول :

باید نظام معارف و توصیه‌های دینی را درک کنیم / پراکندگی معارف دین یکی از دلایل بی‌دینی  است /

جهاد با نفس ، نخ تسبیح تمام فضایل است + صوت



برای دیدن خلاصه ای از متن بحث و دانلود فایل صوتی سخنرانی جلسه اول به ادامه مطلب بروید . 



ارزش وقت گذاشتن داره . مطمئن باشید ضرر نمی کنید


 

گزیده‌ای از متن اولین جلسه سخنرانی ایشان را در ادامه می‌خوانید :


دانلود در قالب PDF در قالب A4


دانلود در قالب PDF در قالب A5


  

دانلود فایل صوتی 

  

 

باید نظام معارف و توصیه‌های دینی را درک کنیم 

انسان نیاز دارد که هر چند وقت یک‌بار، ذهن خود را مرتب کند. مانند اتفاقی که در مورد کامپیوتر می‌افتد که گاهی اوقات لازم است فایل‌های اضافی پاک شوند و طبقه‌بندی درستی از اطلاعات موجود صورت بگیرد. اگر نتوانیم اطلاعات کامپیوتر را نظم داده و فهرست‌بندی کنیم، طبیعتاً نمی‌توان درست از آنها استفاده نمود. در ذهن انسان نیز همین اتفاق می‌افتد. ما توصیه‌ها و معارف دینی بسیاری را می‌دانیم ولی می‌بایست آن‌ها را سامان دهیم.

 

پراکندگی آگاهی‌ها در ذهن ما باعث می‌شود به جایی نرسیم. یکی از اهداف ما در این سلسله از جلسات این خواهد بود که برای دانه‌های تسبیح فضائل، توصیه‌ها و معارف دینی، یک نخ پیدا کنیم. نخی که اگر نباشد، دانه‌های تسبیح پراکنده می‌شوند. باید نظام معارف و توصیه‌های دینی را درک کنیم.  

 

 

 

۱. تنظیم معارف دین حول یک محور اصلی، باعث می‌شود «انرژی» خود را درست صرف کنیم و امکاناتمان را هدر دهیم

 

اگر بتوانیم همۀ توصیه‌های دین را حول یک محور اصلی تنظیم کنیم، در خواهیم یافت انرژی خودمان را بر چه امری باید متمرکز کنیم؟ در این صورت وقت و امکانات خود را هدر نمی‌دهیم و خواهیم فهمید که از چه چیزی باید مراقبت کنیم و این مراقبت، نتیجه می‌دهد. 

 متأسفانه بسیاری از معارف دینی به‌ویژه معارف اخلاقی ما نزد علاقمندان به این معارف از یک پراکندگی و بی‌نظمی برخوردار است و اغلب کتب اخلاقی و معنوی هم این پراکندگی را برطرف نمی‌کنند، بلکه در برخی موارد، بر این پراکندگی می‌افزایند. در بسیاری از کتب اخلاقی تعدادی از فضائل و رذائل اخلاقی را در کنار هم فهرست کرده‌اند ولی ارتباط آن‌ها با یکدیگر دقیقا معلوم نیست.   

 ۲و۳. به دلیل عدم انسجام معارف اخلاقی در ذهن علاقمندان ، معلوم نیست از کدام فضیلت باید شروع کرد؟!/پراکندگی معارف دین یکی از دلایل بی‌دینی 

 ضمن اینکه به دلیل عدم انسجام معارف اخلاقی در ذهن علاقمندان بسیاری از اوقات معلوم نیست که از کجا و از کدام فضیلت اخلاقی باید شروع کرد؟ و این شرایط، وضعیت بغرنجی را برای انسان رقم می‌زند. درحالیکه در معارف دینی ما، نظم وجود دارد ولی عدم درک صحیح این نظم، باعث می‌شود در برخورد با معارف ضعیف عمل کنیم و یا عمل به دستورات و معارف را کاری نشدنی بدانیم. 

 

یکی از دلایل بی‌دینی کردن برخی از افراد همین آشفتگی‌ای است که در معارف احساس می‌کنند. 

 

از طرف دیگر شناخت و فهم نظام موجود در معارف دینی، برای کسانی که در صدد کار فرهنگی هستند ضروری است تا مدام تردید نکنند که الان اولویت با کدام کار است؟  

۴و۵و۶. نظم دادن به دانایی‌های دینی شوق ما را به حرکت بیشتر می‌کند /  

قدرت مراقبت می‌دهد/مراقبت را ثمربخش می‌کند

 

اولین سخنی که به عنوان یک ضرورت مطرح می‌شود این است که می‌خواهیم به معارف و دانایی‌های دینی خود نظم دهیم. این نظم، مشکل ما را در هدف‌گیری برطرف می‌کند و شوق ما را برای حرکت بیشتر می‌کند. این نظم ما را در مراقبت قدرتمند می‌کند و مراقبت‌ها را بسیار ثمربخش نیز خواهد کرد. 

 

۷. برای ارزیابی خودمان به این نظم نیاز داریم

 

یکی از نتایج این تشتت و پراکندگی معارف این است که  بعضی‌ها آدم خوبی هستند ولی خودشان را آدم خوبی نمی‌دانند و بعضی‌ها هم آدم‌های بدی هستند ولی خودشان را آدم‌های خوبی می‌دانند؛ چون معارفی که دارند، نظام ندارد. یعنی برای ارزیابی از خود هم نیاز به چنین نظامی داریم. 

۸. شناختن این نظام برای مناجات با خدا هم ضروری است/از چه کمبودی توبه کنیم؟

 

شناختن این نظام برای مناجات با خدا هم ضروری است؛ انسان هنگام مناجات و استغفار باید بداند که از چه کاستی و کمبودی باید توبه کند. انسان باید درد خود را بشناسد تا بتواند به دنبال مداوای آن باشد. 

جهاد با نفس ، نخ تسبیح تمام فضایل است / خط عملیاتی ما ، مبارزه با نفس است

 

پیامبر اکرم(ص) تعبیری دربارۀ جهاد با نفس دارند که بنده از این تعبیر برای معرفی موضوع بحث استفاده می‌کنم. جهاد در راه خدا، کار مهم و باعظمتی است که یکی از اتفاقاتی که در آن می‌افتد، شهادت در راه خداست و فضای بسیار عاشقانه‌ای هم دارد؛ اما وقتی پیامبر اکرم(ص) از چنین جهادی برگشته بودند، از فضیلت دفاع مقدس همراه با شهادت و جانبازی و ایثاری که در آن وجود داشت، تعبیر به جهاد اصغر فرمودند و بعد فرمودند حالا به سراغ جهاد اکبر برویم. پس موضوع صحبت ما، که تصور می‌کنم نخ تسبیح فضائل است، «جهاد با نفس» است. این همان راهبرد اصلی در تربیت دینی است که چیستی و چگونگی آن را باید توضیح دهیم. 

میزان ارزش هر کس به میزان اهتمام او در جهاد با نفس است/ میزان آلودگی هر کس مربوط به اشتباهاتی است که در مبارزه با نفس دارد

 

موضوع اصلی تربیت دینی، جهاد با نفس است؛ نه موضوعاتی مانند دوری از حسادت، تکبّر، تنبلی، حرص، حسرت، صداقت داشتن، مهربان بودن و... . خط عملیاتی ما، مبارزه با تمایلات نفسانی است. میزان ارزش هر کسی به میزان اهتمامی است که در جهاد با نفس دارد. میزان آلودگی و سیاهی هر کسی هم مربوط به اشتباهاتی است که در مبارزه با نفس دارد. اگر کسی در جهاد با نفس ناموفق باشد، در بدی‌هایی مانند حسادت، تکبّر، حرص و...، خود را نشان می‌دهد. و اگر کسی در جهاد با نفس موفق باشد، مقداری از این موفقیت در نماز اول وقت، مقداری در مهربانی با دیگران، و مقداری در سایر خوبی‌ها تجلی می‌کند . و . . . 

 

نظرات 10 + ارسال نظر
سجاد شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 08:47 http://www.forum.no1-phone.ir

سلام وبلاگ قشنگی دارین..
ممنون میشم به انجمنم سری بزنید و توش عضو شین http://www.forum.no1-phone.ir
:)

مطهره شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:22 http://golhamishebahar1.persianblog.ir/

عالی بود.ممنونم.یا مهدی

مطهره شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 09:42 http://golhamishebahar1.persianblog.ir/

اللهم الرزقنا توفیق شهادت فی سبیلک . . .

افسر سایبری موعود شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 11:59 http://cyberofficerpromised.persianblog.ir/

سلام همسنگر عزیز
آقا واقعا دستت درد نکنه.
حرفای استاد پناهیان واقعا شنیدنیست.
خدا خیرت بده.
یاعلی

حسین شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 13:41 http://hamyaremahdi.blogfa.com

سلام
ممنون
خواهش میکنم

این پستت واقعا خوبه چون همه ما باید این مچ نفسمون رو بخوابونیم زمین

دستت درد نکنه از بابت پست جدید با بروز شدی خبرم کن
امروز عصر منم بروز میکنم

مهشید شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 15:06 http://www.raze-nahan.mihanblog.com

سلام برادر.
خیلی مطلب مفیدی بود. خدا قوت.
امیدوارم هممون بتونیم در جهاد با نفسمون موفق بشیم...

بنیامین شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 16:43 http://nosubmit.blogfa.com

با سلام
به وبلاگ حقیر سر بزنید و 2 نامه را که نوشته ایم در صورت امکان امضاء کرده و به دیگر دوستان فضای مجازی نیز اطلاع دهید که امضاء کنند. نامه اول خطاب به دکتر احمدی نژاد و تقدیر از زحمات 8 ساله ایشان می باشد. نامه دوم خطاب به رییس قوه قضائیه در راستای محاکمه فتنه گران دروغگوی سال88 و دشمنان رای ملت می باشد که متاسفانه 4 سال است به دلایل نامشخص به تاخیر افتاده است. منتظر حضور و همکاری شما

گلناز شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 20:30 http://iceflower65.blogfa.com/

سلام. هم فایل پی دی افش رو برداشتم هم صوتی. واقعا ممنون بابت این کار خیرتون. انشالله ک بتونین جهاد با نفس داشته باشیم. التماس دعا. یاعلی

المضطر شنبه 26 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 23:26 http://safentezar.blogfa.com/

سلام خدا قوت همسنگر
مطلب زیباییه
احسنت
ممنون که به ما سر میزنید
یا حق
اللهم عجل لولیک الفرج

روح الله یکشنبه 27 مرداد‌ماه سال 1392 ساعت 01:14

موافقم
گرچه جهاد اکبر مبارزه با نفس است
ولی این کار بسیار سخت است

خیلی ممنون که سر زدید . بازم به ما سر بزنید . منتظر شما هستم .فعلا یا مهدی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد