در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

شهادت شیخ الائمه ، امام صادق (علیه السلام) ،



شهادت امام صادق (علیه السلام) بر تمامی پاک فطرتان عالم تسلیت باد
امام جعفر صادق علیه السلام در بخشی از سفارش‌های خود به ابن جندب فرمودند :
با کسى که از تو بریده ، وصل کن ؛ به کسى که چیزى به تو نداده ، عطا کن ؛
با کسى که به تو بدى کرده ، خوبى کن ؛
به کسى که به تو دشنام داده ، سلام کن ؛ باکسى که با تو دشمنى کرده ، انصاف داشته باش ؛
و از کسى که به تو ظلم کرده ، در گذر ؛ همچنان که دوست دارى از تو در گذرند .
 
پس از گذشت خداوند از خودت عبرت بگیر . آیا نمى بینى خورشید خداوند بر خوبان و بدان مى تابد
و بارانش بر صالحان و مجرمان نازل مى شود ؟


متن حدیث :
 
یابن جندب ! صل من قطعک واعط من حرمک واحسن الى من اسإ الیک وسلم على من سبک و انصف من خاصمک واعف عمن ظلمک کما انک تحب ان یعفى عنک فاعتبر بعفوالله عنک  الاترى ان شمسه اشرقت على الابرار و الفجار و ان مطره ینزل على الصالحین و الخاطئین




در ادامه مطلب به بیانات امام خامنه ای (حفظه الله) پیرامون بخشی از زندگی
امام صادق (علیه السلام) پرداخته ایم .



حتما به ادامه مطلب بروید


 
 
این مطالب برگرفته از کتاب «پیشواى صادق(ع)» می باشد . با این که محتواى کتاب مختصر است اما یکى از بهترین تحلیل‏هاى سیاسى درباره عملکرد امام صادق(ع) شمرده مى‏شود .
بخش اخیر زندگى امام صادق(ع) مصادف بود با دوران حکومت منصور . امام صادق(ع) در میان بنی هاشم به‏ عنوان یک شخصیت معنوى منحصر به فرد مطرح بود . او در زمان منصور از شهرت علمى برخوردار بوده و مورد توجه بسیارى از فقیهان و محدثان اهل سنت بوده است . طبیعى بود که منصور با توجه به کینه شدیدى که نسبت به علویان داشت ، آن‏ حضرت را به‏ شدت زیر نظر گرفته و اجازه زندگى آزاد به او ندهد . امام صادق(ع) نیز همانند پدرانش اعتقاد خود را دایر بر این‏که امامت حق منحصر به فرد او بوده و دیگران آن‏را غصب کرده‏ اند ، پنهان نمی داشت و برخورد بعضى از اصحاب او در موضوع مفترض ‏الطاعه ‏بودن آن‏حضرت ، نشانگر اعتقاد راسخ شیعه به این امر است . امام صادق(ع) در حدیثى میفرماید : بنِى الاسلام على الخمس ، على الصلاه و الزکاه و الحج و الصوم والولایه ، قال زراره : فقلت : أى شى‏ء من ذلک أفضل ؟ فقال : الولایه أفضل لأنها مفتاحهنُ‏ّ والوالى هو الدلیل علیهن . اسلام روى پنج اصل استوار است : نماز ، زکات ، حج ، روزه و ولایت . زراره مى‏گوید : پرسیدم : کدام‏یک از این‏ها از اهمیت بیشترى برخوردار است ؟ فرمود : ولایت ،
زیرا ولایت کلید اصول دیگر است و والى است که مردم را به این مطالب هدایت مى‏کند .


امام معمولاً از رفت‏ و آمد به دربار منصور جز در مواردى سر باز می ‏زد و به‏ همین سبب هم از طرف منصور مورد اعتراض قرار می گرفت . چنان‏که روزى به آن‏حضرت گفت : چرا مانند دیگران به دیدار او نمیرود ؟ امام در جواب فرمود : لیس لنا ما نخافک من أجله و لا عندک من أمر الآخره مانرجوک له ولا أنت فى نعمه فنهنّیک و لا تراها نقمه فنعزّیک بها ، فما نصنع عندک ؟ ما کارى نکرده ‏ایم که به جهت آن از تو بترسیم ؛ و از امر آخرت پیش تو چیزى نیست که به آن امیدوار باشیم ؛ و این مقام تو در واقع نعمتى نیست که آن‏را به تو تبریک بگوییم و تو آن‏را مصیبتى براى خود نمی دانى که تو را دلدارى بدهیم ، پس پیش تو چکار داریم ؟ بدین‏گونه بود که امام نارضایى خود را نسبت به حکومت او ابراز میداشت ، چنان‏که با توصیه ‏هاى سیاسى به افراد مانند : «ایاک و مجالسه الملوک» ، «بر تو باد که از همنشینى پادشاهان دورى کنى» یاران خود را نیز از همنشینى سلاطین بر حذر میداشت و نیز می ‏فرمود : «کفاره عمل السلطان الإحسان إلى الاخوان» .
کفاره همکارى با سلطان ، نیکى به برادران است .

آن‏حضرت عالمانى را که به دربار شاهان رفت ‏و آمد داشتند ، از این‏کار بیم داده و می‏فرمود : الفقهاء أُمناء الرّسل فاذا رأیتم الفقهاء قد رکبوا الى سلاطین فاتّهموهم . فقیهان امناى پیامبرانند ، اگر فقیهى را ببینید که پیش سلاطین رفت‏ و آمد دارد ، او را متهم کنید .

روزى منصور از آن حضرت پرسید : اى ابا عبدالله ! خدا پشه را براى چه آفریده است ؟ فرمود : براى این‏که دماغ زورگویان را به خاک بمالد . در نقل دیگرى آمده است که منصور به امام گفت : نسبت ما و شما به رسول خدا(ص) برابر است . حضرت فرمود : اگر پیامبر از دختران شما خواستگارى کند ، مجاز است اما از ما نمیتواند . این دلیل آن است که ما از او هستیم و او از ما .

روایاتى که تحت عنوان: «لا تحاکموا الى الطاغوت» ، «طغیانگران را به داورى انتخاب نکنید» از امام صادق(ع) نقل شده ، نشانه طرز برخورد وى با قدرت حاکم است . آن‏حضرت در جواب سؤالى در این زمینه فرمود : ... من تحاکم الیهم السّلطان و القضّاه فى حق او باطل ، فانَّما تحاکم الى الطاغوت ؛ هر کس داورى در امور خود اعم از حق یا باطل را به آنان ، حاکم یا قضات منصوب وى واگذار کند ، او طغیانگرى را به داورى پذیرفته است .

و . . .

پ ، ن : این مطالبی که حقیر در بالا برای شما آوردم ، گوشه ای از بیانات امام خامنه ای (حفظه الله) پیرامون زندگی پربرکت و انقلابی امام صادق (علیه السلام) می باشد که از کتاب
«پیشواى صادق(ع)» نیز برای شما قرار داده شده است .
کتاب های تاریخیِ مختلفی وجود دارد که در مورد زندگی امامان معصوم ما مطالبی رو آورده اند . در بین این آثار ، کتاب هایی از مقام معظم رهبری همچون
«انسان 250 ساله» ، «پیشواى صادق(ع)» و . . . وجود دارد .

لذا بنده به تمامی شما پیشنهاد می کنم که حتماً از این کتاب ها و آثار معتبرِ تاریخی دیگر نیز استفاده کنید تا ان شا الله بیشتر با سیره ی اهل بیت (علیهم السلام) آشنا شوید و ببینید که معصومین در شرایط متفاوت چطور رفتار می کردند و چه مواضعی داشتند .

نظرات 3 + ارسال نظر
مهشید دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 17:05 http://www.raze-nahan.mihanblog.com

سلام.من هم شهادت امام صادق رو به شما تسلیت می گم.
آپ خیلی خوبی بود
خدا قوت:)

ح احمدی دوشنبه 11 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 21:44 http://rahrovankothar.mihanblog.com/

سلام
شهادت مظلـومانه رئیس مذهب امام جعفـرصادق بــه رهروان حضرت تسلیت
دراین شب هابودروشن مزاربى رواق او
که باشداشک مهدى چلچراغ حضرت صادق

بروزیم یاعلی.

فاطمه یکشنبه 17 شهریور‌ماه سال 1392 ساعت 13:05

عالی بود
یا زهرا*س*

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد