ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
سید شهیدان اهل قلم
آ سد مرتضی آوینی
امام «ره» به ما آموخت که «انتظار در مبارزه است» و این بزرگترین پیام او بود، و پس از او، اگر باز هم امیدی ما را زنده میدارد همین است که برای ظهور آخرین حجت حق مبارزه کنیم. امام «ره» ما را آموخت که « عرفان را با مبارزه جمع کنیم»و خود بهترین شاهد بود که بر این مدعا که عرفان عین مبارزه است.
برادران و ای دوستان واقعا جواب رنجهای پدر و مادر را دادن به قدری عمر میخواهد به درازای عمر نوح پیامبر..مادرجان خواستی بیایی بر سر قبر من باشیون و غوغا میا و گریه را بر من مکن برعلی اکبر و قاسم تازه داماد کن چون بنده بیشتر از آنها نبودم ... اری برادران دراین دنیای بی وفا ثروت وپست ومقام به درد نمیخورد و در روز قیامت از انسان ایمان و تقوا می خواهند. | ![]() |
ربیع به این خاطر باران بهاری نامیده شده است که اولین باران در بهار می بارد و با آن باران، بهار می شود. «انام» نیز هم به معنی مردم و بشر است؛ و هم فراتر از آن به معنی کل موجودات و جهان هستی.( به نقل از مجله موعود شماره 1 با تلخیص و تصرف)
بنابراین در یک نگاه عمیق تر «ربیع الانام» یعنی رحمتی که بر روح آدمی که نه، بر عالم امکان ببارد و هر وجود حاصل خیزی را حیات بخشد، بشکوفاند و به ثمر نشاند، و به آن مقام عالی که شایسته آن است، برساند. عالم که در اوج شور و شعور و شکوفایی به شادی برخواست، آن وقت بهار می شود.
بهار که شد ؛زمین به نور پروردگارش می درخشد و مردم از پرتو خورشید بی نیاز می شوند. زمین برکاتش را بیرون می ریزد، برکت از آسمان به زمین فرو می آید، به طوری که به اراده خداوند درختان همیشه میوه دارند و میوه زمستان در تابستان و میوه تابستان در زمستان خورده می شود و این مصداق آیه شریفه ای است که می فر ماید: ولو ان اهل القری ء امنوا و اتقوا لفتحنا علیهم برکات من السّماء و الارض (اعراف، آیه 96)
اگر مردم قریه ها ایمان آورده و پرهیزکاری کرده بودند، برکت هایی از آسمان و زمین به روی ایشان می گشودیم.
و خانواده دست عنایتش را بر سر بندگان کشیده عقل آن ها زیاد شده و فهمشان بالا می گیرد و چون مردم در درجات بالای کمال فطری، فکری و عقلی هستند، آن حضرت می تواند علوم فطری را منتشر کرده و عدل و دادی را که بر نشر آن علوم مترتب است، اقامه کند.
به ادامه مطلب بروید ...
ادامه مطلب ...
وقتی صحبت از ازدواج و سختی ها و آسانی های آن می شود تقریبا یک مسئله در اظهارات اقشار مختلف مردم مشترک است همگی از افزایش چشم گیر و روز افزونِ تجملات و سنگینی مخارج عروسی و بَرج های این سبک زندگی جدید اظهار نارضایتی و نگرانی می کنند اما شگفت آور این است که این اظهارات هیچ تاثیری در تصحیح این بخش نوظهور در سبک زندگی امروزه ایرانیان ندارد و این فرهنگ اسراف و تجمل گرایی روز به روز، رو به گسترش است و دامنه ی تاثیرش از پایتخت تا دورترین دهِ کوچک، همه را در برگرفته است.
اغلب مردم برای تن دادن به این رسم های جاهلانه، خودشان را مجبور می بینند تا جایی که حتی برای انجام این نوع خرج و برج های غیر ضروری، پس انداز 30-20 ساله خود را برای عروسی یک فرزند خرج می کنند و حتی از دیگران قرض می گیرند و یا حتی صدقه! و این یک فاجعه اخلاقی است و یک خطای واضح، آن هم برای ازدواج هایی که متاسفانه طبق آمار، احتمال شکست آن و منجر شدنش به طلاق، حدود 20درصد است! و در صورت تداوم، احتمال دلخوشی و صلح و صفا در آن ناچیز!
به ادامه مطلب بروید ...
ادامه مطلب ...
اگر دنیا را با همه سختى هایى که ممکن است داشته باشد، آن گونه که هست بشناسیم، مى توانیم به راحتى در آن زندگى کنیم. زندگى راحت، در گرو شناخت دنیا است.
پیامبر خدا -صلى الله علیه و آله- درباره این اصل مى فرماید: «اگر درباره دنیا آن چه را من مى دانم، شما هم مى دانستید، جان هاى شما از آن، احساس راحتى مى کرد» .
[المستدرک على الصحیحین، ج3، ص728، ح6640]
در روایتی دیگر می فرماید: «هان اى مردم! این [دنیا]، خانه رنج است، نه خانه سرور، و خانه اى است پیچیده، نه خانه اى ساده؛ از این رو، هرکس آن را بشناسد، با برآورده شدن آرزویى مسرور نمى شود و با ناکام شدن، محزون نمى گردد». [بحار الأنوار، ج77، ص187، ح35]
با توضیحاتى که داده شد، اکنون بهتر مى توان به عمق کلام امام على -علیه السلام- دست یافت که مى فرماید: «کسى که دنیا را بشناسد، به خاطر مصیبت هاى آن، غمگین نمى شود».[غرر الحکم، ح2258]
به ادامه مطلب بروید ...
ادامه مطلب ...
اگر ما انسان های وارسته ای هستیم که با طلب مرگ می خواهیم از این جهان برویم که آسوده شویم این باز جای سۆال دارد بنده خوب و مطیع خداوند هرگز آرزوی مرگ نمی کند او راضی است به رضای خدا،اگر هم از ترس مشکلات است که مرگ برای انسان های مأیوس و درمانده که امید به خداوند متعال را از دست داده اند ،هولی بزرگ است کسی که امید ندارد رحمت خداوند در زندگی شامل حالش شود ،پس نباید در مرگ هم امیدی به رحمت او داشته باشد .
خداوند متعال در آیه ششم از سوره جمعه خطاب به یهودیان می فرماید، اگر واقعا شما نژاد برتر و از اولیای خدا هستید باید ترسی از مرگ نداشته باشید و به استقبال آن بروید:
(قُلْ یا أَیهَا الَّذینَ هادُوا إِنْ زَعَمْتُمْ أَنَّکُمْ أَوْلِیاءُ لِلَّهِ مِنْ دُونِ النَّاسِ فَتَمَنَّوُا الْمَوْتَ إِنْ کُنْتُمْ صادِقین:
بگو: «اى کسانى که یهودى شدهاید، اگر پندارید که شما دوستان خدایید نه مردم دیگر، پس اگر راست مىگویید درخواست مرگ کنید.)( الجمعة : 6)
اما در ادامه خداوند متعال پرده از اعمال و رفتار آنان بر می دارد و می فرماید چون شما انسان های ظالمی هستید هیچ گاه آرزوی مرگ نخواهید کرد.
به ادامه مطلب بروید ...
ادامه مطلب ...