در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

آشوبگران در دادگاه: آقای موسوی !شما متهم اصلی هستید


در سومین جلسه رسیدگی به دادگاه متهمان اغتشاشات اخیر اغلب متهمان تاکید کردند که فریب سیاست بازیهای موسوی و دوستانش را خورده اند.
در این جلسه که دیروز با حضور 28 متهم در شعبه 15 دادگاه انقلاب اسلامی تهران برگزار شد پس از قرائت کیفرخواست عمومی توسط معاون دادستانی تهران برای هر یک از متهمان نیز کیفرخواست انفرادی قرائت شد.
مدیران آشوب همان کسانی اند که شبهه تقلب را وارد کردند
مهرداد اصلانی از متهمان به اغتشاش و تخریب اموال عمومی و نیز عضویت در سازمان رای و ارسال پیام به شبکه بی بی سی در دفاعیات خود گفت: من و دوستانم که در زندان با هم بودیم به این باور رسیدیم که مورد فریب و آلت دست برخی نخبگان سیاسی و احزاب قرار گرفتیم و همین جا ضمن قبول اشتباهات از رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز کشورم عذرخواهی می کنم.
اصلانی با تاکید بر اینکه بنده معتقد به جمهوری اسلامی بوده و افتخار می کنم که در این کشور متولد شده ام اظهار داشت: من به این نظام اعتماد دارم اما آیا باید تمام عقوبت این اشتباهات موجب من و امثال من شود و نباید کسانی که ما را فریب داده اند و ما تحت تاثیر آنها بودیم مجازات شوند.
وی با اشاره به اعترافات محمدعلی ابطحی مبنی بر اینکه تقلب اسم رمز آشوب ها بود گفت: برخی قبل از انتخابات شبهه تقلب را وارد کرده اند و همان ها بودند که کمیته صیانت از آراء را تشکیل داده اند و اینجا من می پرسم که آیا سهم مدیریت آنها بیشتر از ما است یا کمتر.
این متهم خاطرنشان کرد: موضوع تقلب از سوی برخی شخصیت های نظام مطرح شد و همین ها بودند که کمیته صیانت از آراء را تشکیل داده اند و بر همین اساس ما به آنها اعتماد کرده و فریب خوردیم.
وی ادامه داد: یکی از سیاسیون گفته که ما از نخبگان سیاسی هستیم و اینها اغتشاش گر هستند من تعجب می کنم که چطور قبل از انتخابات به ما بها می دادند و امروز این حرف ها را در مورد ما می زنند.
مهرداد اصلانی در ادامه خطاب به موسوی یکی از کاندیداهای دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: شما با ادعای تقلب و با عدم تمکین به قانون و قانون شکنی این بدعت را پایه گذاشتید و این حوادث را به وجود آوردید و موجب شدید من و امثال من به شما رای دادیم براساس همین حرفها به خیابان ها بریزیم و نظم عمومی را مختل کرده و کاری کنیم که رهبر معظم انقلاب ناراحت شوند وقتی به خود آمدیم که خودمان را در وسط اغتشاشات دیدیم.
این متهم با بیان اینکه به گفته رهبر معظم انقلاب ما جوانان آینده ساز این کشور هستیم گفت: ما امروز در حالی در زندان هستیم که فکر می کردیم که موسوی راست می گوید و اکنون از او می پرسیم که چطور می خواهد جواب ما و صورت اشک بار خانواده ما را بدهد و سوال من این است که سهم آقای موسوی از این رنجها که ما متحمل شدیم چه است.
وی همچنین خطاب به موسوی گفت: اینجا جایگاه کسانی مانند شما و دوستان شما است که مسبب این مسائل شدید.
مهرداد اصلانی درخصوص عضویت در سازمان رای که مورد سوال قاضی بود گفت: در انتخابات سوم شوراها یکی از آشنایان به من گفت تعدادی اسم برای عضو در سازمان رای به او بدهم و وقتی من در مورد این سازمان سوال کردم گفت می خواهیم لیستی تهیه کنیم تا به کاندیداهای اصولگرایان رای دهیم و من پس از آن دیگر هیچ فعالیتی نداشتم چرا که به خدمت سربازی رفتم.
این متهم همچنین در خصوص ارسال پیام به شبکه بی بی سی با قبول این اتهام گفت: بنده یک بار قبل و دو بار بعد از انتخابات به این شبکه ایمیل زدم که اگر دادگاه اجازه دهد مضمون این ایمیل ها را نگویم هرچند در پرونده درج شده است و قبول دارم که این کار اشتباه بوده است چرا که فکر می کردم اگر چنین ایمیل های اعتراض آمیزی برای آنها بفرستم با من تماس می گیرند و می توانم نظرات خود را بیان کنم.
در ستاد موسوی فرمان تخریب اموال عمومی صادر شد
حسین اعزامی از دیگر متهمان اغتشاشات اخیر گفت: فرمان تخریب اموال عمومی از ستاد موسوی صادر شد.
وی با اشاره به بازداشت خود در فلکه تهرانپارس از سوی مامورین گفت: من اشتباه کردم که در ستادموسوی بودم و آنرا نیز قبول دارم.
در این هنگام رئیس دادگاه از وی درباره متن بازجویی هایش در آن در ازای گرفتن مبلغ 700 الی 800 هزار تومان شعار علیه نظام و مسئولین را قبول کرده است اشاره کرد که این متهم در پاسخ گفت: این ها ساخته ذهن من بوده است تا بتوانم خود را تبرئه کنم.
رئیس دادگاه در ادامه به اعترافات حسین اعزامی مبنی بر اینکه برای ایجاد درگیری و تخریب اموال عمومی در میدان آزادی و نیز دانشگاه امیرکبیر مبالغی از سوی فردی به وی پیشنهاد شده است، اشاره کرد که این متهم در پاسخ گفت: زمانی که در ستاد موسوی بوده ام در آنجا گفته اند که در انتخابات تقلب خواهد شد.
وی با بیان اینکه پس از این اظهارات دلایل تقلب در انتخابات را از ستاد موسوی جویا شدم گفت: آنها در جواب به من گفتند که یا رای ها جابجا می شود و یا در شمارش آن کم و کسری هایی را ایجاد می کنند.
این متهم اغتشاشات اخیر تاکید کرد: در ستاد موسوی به من گفتند که در این ستاد می توانید هر کاری را انجام دهید از جمله تخریب اموال عمومی و یا جمع کردن مردم در خیابان ها؛ من این کارها را انجام ندادم.
فریب سیاست بازان را خوردم
جعفری از دیگر متهمان اغتشاشات اخیر گفت: گول برخی سیاست بازی های آقایان را خوردیم که از قبل از انتخابات می گفتند صددرصد تقلب صورت خواهد گرفت و از پیشگاه خداوند، مردم و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.
در ادامه دادگاه یاورزاده وکیل متهم با رد سابقه کیفری موکل خود که در کیفر خواست به آن اشاره شده بود اظهار داشت: موکل بنده فاقد سابقه کیفری و بازداشت بوده است و تنها اتهامی که او قبول کرده و عکسی از آن موجود است حضور در یک راهپیمایی بوده که به گفته خودش سنگی هم به سمت مامورین پرتاب کرده است.
یاورزاده ادامه داد:محل کار موکل بنده در پارک لاله یعنی کانون اغتشاشات بوده و او مجبور بوده از آنجا رد شود و در این حین تحت تاثیر برخی تحریکات قرار گرفته است.
وی ادامه داد: تنها اتهام موکل بنده پرتاب سنگ بوده است که دادگاه مخیر است ایشان را به پرداخت جزایی نقدی محکوم کند که با توجه به اینکه موکل من دو ماه در بازداشت بوده است و دلایلی که نشان دهد او قصد براندازی یا اقدام علیه نظام داشته باشد وجود ندارد از دادگاه تقاضای ارفاق برای ایشان دارم.
متهم در پایان ضمن ایراد آخرین دفاعیات خود گفت: بنده از رهبر معظم انقلاب و دادگاه طلب عفو و بخشش دارم.
ضارب بسیجی:
دچار جنون شده بودم
مهرداد ورشویی 50 ساله که ضارب یکی از بسیجیان در خیابان آزادی بود گفت در آن لحظه دچار جنون آنی شده بودم.
وی مدعی شد بنده معتقد به جمهوری اسلامی و مسلمان هستم اما تحت تاثیر برخی فعالان سیاسی احزاب و رسانه ها قرار گرفتم و در حالی در تجمع روز شنبه 30 خرداد شرکت کردم که از غیرقانونی بودن آن اطلاع نداشتم.
ورشویی خاطرنشان کرد: در آن تجمع به یکی از نیروها که نمی دانسته ام عضو بسیج است حمله کرده ام در حالی که جوگیر شده بودم و پس از آنکه تصاویرم در تلویزیون پخش شد شناسایی و در تاریخ 2 تیرماه دستگیر شده ام.
متهم ضمن ابراز ندامت و پشیمانی اظهار داشت: از آن جوان بسیجی عذرخواهی می کنم و می گویم که من تحت تاثیر تبلیغات برخی نامزدها و فعالان سیاسی به صورت ناخواسته وارد این بازی شده ام و ضمن قبول اشتباهات خود طلب بخشش و رأفت اسلامی از دادگاه دارم.
در ادامه رسیدگی به این پرونده یاورزاده وکیل این متهم با بیان اینکه موکل بنده فاقد پیشینه کیفری است اظهار داشت: تنها اتهام او ضرب و شتم ماموری بوده است که عکس و فیلم آن تهیه و متهم براساس آن شناسایی شده و به گفته وی در آن لحظه به دلیل اصابت باتوم دچار جنون آنی شده و به این اقدام دست زده است.
وکیل مهرداد ورشویی ادامه داد: بنده منکر اشتباهات موکل خود و یا توجیه عمل خود نیستم چرا که توجیه این اشتباه عمق آن را بیشتر می کند.
وی با بیان اینکه آن نیروی بسیج مورد ضرب و شتم قرار گرفته در تلویزیون گذشت کرده است اظهار داشت: نظام اسلامی آنقدر مقتدر است که با پرتاب سنگ و یا زدن یک سیلی متزلزل نشود و اقتدار واقعی به آن است که از این دست اشتباهات گذشت شود و موکل من پس از تحمل دو ماه بازداشت مورد تعقیب و مجازات قرار نگیرد. در پایان متهم نیز از اعمال خود ابراز ندامت کرد.
قبل از آتش زدن کانکس بسیج شیشه مصرف کرده بودم
مهدی فتاح بخش از دیگر متهمان هم که کانکس بسیج را آتش زده است گفت: بنده اعتیاد شدید به مواد مخدر شیشه دارم لذا به خرابه کنار پایگاه بسیج برای مصرف مواد مخدر رفتم و در حال مصرف مواد بودم و پس از اتمام مصرف با کانکس نیم سوخته سپاه مواجه شدم.
این متهم با اشاره به اینکه بنده به مأموران نیروی انتظامی سنگ پرتاب نکرده ام اظهار داشت: سنگ ها را به مأموران به دلیل خرید زمان برای عبور از آن محل پرتاب کرده ام و در واقع باید بگویم که غیر از این اقدام هیچ کار دیگری انجام ندادم. البته در خصوص کانکس هم نصف کانکس هم سوخته بود من هم که مواد زیادی مصرف کرده بودم در خصوص آتش زدن نیمی دیگری از کانکس اقدام کردم. ولی امروز بسیار خوشحال هستم از اینکه در حالی در دادگاه حاضر شدم که سالم هستم.
فتاح بخش ادامه داد: بنده برای تفریح بیرون آمده بودم و حدوداً ساعت 9 شب بود که اغتشاش ها شروع شد. نیروی انتظامی هم در آن محل حاضر شده و مشغول متفرق کردن مردم بود و بنده هم به خاطر فرار از آن محل شروع به سنگ پرانی به سمت مأموران کردم البته زیاد سنگ پرتاب نکرده ام.
وی در ادامه خاطرنشان کرد: دلیل اینکه در اغتشاشات حضور داشتم این بود که ببینم اغتشاش چگونه است به دلیل اینکه تا آن روز فقط از طریق تلویزیون اغتشاشات را شنیده و دیده ام.
وی در خصوص این سؤال قاضی که آیا شما در انتخابات شرکت کرده بودید یا خیر، بله بنده در انتخابات شرکت کرده بودم.
فتاح بخش در پایان اظهار داشت: خوشحال هستم از اینکه زمینه ای فراهم شد تا اعتیاد را کنار بگذارم البته از دادگاه نیز تقاضای عفو دارم.
عضو حزب توده
اغتشاشگر و ضارب بسیجی
حسین باستانی نژاد 60 ساله که سابقه عضویت در حزب توده را هم دارد گفت: با این تفکر که پس از انتخابات یک موقعیت ویژه ای پیش آمده به خیابان آمدم. وی که پیش از این به حمله به نیروهای بسیج در اغتشاشات اقرار کرده دیروز در دادگاه درخصوص ضرب و شتم یکی از نیروهای بسیج مدعی شد بنده به هیچ عنوان دست بر روی کسی بلند نکردم و حتی طرز تفکرم مخالف خشونت است و من تنها در دو تظاهرات 25 خرداد و 30 خرداد شرکت کردم و وقتی درصدد خروج از محل تظاهرات بودم تصویر من برداشته شد هر چند من هیچ اعتقادی به تخریب اموال مردم و منافع ملی ندارم.
این متهم ادامه داد: من فکر می کردم که این تظاهرات غیرقانونی نیست و تنها با این تفکر که یک موقعیت ویژه ای پیش آمده و مردم جمع شده اند در این تجمعات شرکت کردم.
وی همچنین درخصوص سوابق ارتباط خود به حزب توده اظهار داشت: این وابستگی مربوط به 30 سال قبل است.
یک اقلیتی:در زندان با من
رفتار خوبی شد
بقوقیل شائولیان از اقلیت های دینی که متهم حوادث اخیر است هم گفت: با توجه به اینکه بنده از اقلیت های مذهبی هستم در زندان با من رفتار و برخورد خوبی صورت گرفت. وی افزود: بنده در خیابان فاطمی تهران دستگیر شدم و درخصوص دستگیری هم باید بگویم کسی نمی دانست که در آن محل اغتشاش و شورش است، دوستان گفتند که برویم و این از روی کنجکاوی بود. وقتی به محل اغتشاش رفتیم دیدیم که عده زیادی در حال پرتاب سنگ هستند به قدری این صحنه وحشتناک بود که ترسیدم وقتی آن عده به سمت ما بیایند زیر دست و پا له شویم لذا به سمت پل کالج فرار کردیم.این متهم حوادث اخیر تصریح کرد: وقتی زیر پل کالج رسیدیم بانکی در آنجا وجود داشت کنار بانک نشستیم ولی از ترس نمی دانستیم که چه کار باید بکنیم، بعد از لحظاتی فضا طوری شد که احساس کردم دنیا عوض شده همه شورش گران به سمت ما حمله کردند.
شائولیان ادامه داد: بنده خود می دانم که اقدام بدی انجام داده ام در واقع باید بگویم که جو آن محل ما را هم گرفت. لذا چند سنگ به سمت بانک پرتاب کردیم.
تحت تاثیر سایت ها قرار گرفتم
محمد درملکی فراهانی از متهمان حوادث اخیر هم تصریح کرد: بنده در اینترنت هم اشکالی از راهپیمایی های آرام را دیده بودم از این رو در راهپیمایی ها شرکت کردم؛ اینکه با تلفن همراه از اغتشاشات فیلمبرداری و عکاسی کردم فقط به دلیل زنده کردن خاطرات بود و اصلاً قصد ارسال تصاویر و فیلم ها به خارج از کشور را نداشتم البته ارسال هم نکردم و اینکه مطرح می شود من تصاویر را به خارج از کشور ارسال می کنم به دلیل اینکه بنده دوستانی در خارج از کشور داشتم مطرح شده است.
فراهانی در ادامه تاکید کرد: بنده اطلاعاتی داشتم ولی علی غم اینکه اخبار روزنامه های ایرانی را رصد و مطالعه می کردم نسبت به برخی سایت ها توجه خاص داشته ام شائبه تقلب در انتخابات برایم بیشتر می کرد.
در ادامه قاضی صلواتی از وی درخصوص انتشار عکس ها و فیلم ها در اینترنت پرسید که وی پاسخ داد: عکس ها و فیلم ها را در پروفایل 53 نفری فیس بوک خود قرار داده ام و این صفحه را تنها همان 53 نفر می توانند ببینند.
حاشیه های دادگاه
¤ قبل از شروع مراسم شیر و کیک به عنوان صبحانه میان متهمان و شرکت کنندگان در جلسه دادگاه توزیع شد.
¤ پیش از آغاز علنی دادگاه، قاضی مرتضوی دادستان تهران برای لحظاتی در بیرون دادگاه دیده شد که به نظر می رسید برای هماهنگی های لازم حضور یافته است.
¤ ساعت 8 و سی دقیقه صبح صلواتی رئیس دادگاه وارد صحن دادگاه شده و پس از استقرار در جایگاه جلسه رسمیت یافت.
¤ با حضور فرزند یکی از نمایندگان اصلاح طلب مجلس شورای اسلامی در میان متهمان چشمان خبرنگاران و دوربین های عکاسان به سوی وی نشانه رفت.
¤ پس از قرائت کیفرخواست عمومی کلیپ تصویری با نام «افسوس» و موضوعیت چگونگی تخریب اموال عمومی در دادگاه پخش شد.
در این کلیپ تصویری افرادی به چشم می خوردند که با نمادهای رنگین مشغول آتش زدن اموال عمومی از جمله اتوبوس ها، خودروهای عبوری و موتورسیکلت ها بودند. پخش این کلیپ متهمان را هم به نوعی بهت زده کرد.
¤ اظهارات یکی از متهمان در جایگاه متهمین و در دفاع از خود مبنی بر این که من دو قطعه سنگ به سمت ماموران نیروی انتظامی پرتاب کردم ولی فاصله زیاد بود به آنها نرسید؛ شرکت کنندگان دادگاه را به خنده واداشت.
¤ زمانی که وکیل مدافع یکی از متهمان برای دفاع از موکل خود اشتباهاً به سمت جایگاه متهمان حرکت کرد قاضی صلواتی به وی هشدار داد که شما باید در جایگاه وکلا قرار گرفته و در آنجا از موکل خود دفاع کنید.
¤ یکی از متهمان در اظهارات خود گفت: در ستاد میرحسین موسوی به ما گفتند قطعاً در انتخابات تقلب می شود، ما گفتیم خوب چه کار کنیم، گفتند اجباری نیست ولی هر کسی می تواند مردم را جمع کرده ، شعار داده یا تخریب کند.
¤ دادگاه رسماً راس ساعت یک و سی دقیقه ظهر به پایان رسید.
¤ در سومین جلسه دادگاه 28 نفر از متهمان حضور داشتند که اغلب از چهره های میدانی اغتشاشات بودند و متهمان سرشناس حضور نداشتند.
¤ قاضی صلواتی در ابتدای دادگاه اعلام کرد که براساس قانون انصاف و عدالت احکام متهمان صادر می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد