در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

کتابشناسى زیارت عاشورا


نویسنده: ناصرالدین انصارى قمى



زیارت عاشورا ارزنده ترین زیارت امام حسین(علیه السّلام) است که از گاهِ صدور آن (دوران امامت امام باقر ـ علیه السلام ـ) تاکنون, مورد توجه شیعیان و ارادتمندان ساحت قدس حسینى بوده و در طول تاریخ, همواره ذکر آن بر لبان ایشان مترنّم بوده است.

عنایت عالمان و دانشمندان به این زیارت باعث شد که ده ها ترجمه و شرح عربى و فارسى بر آن نگاشته شود, یا درباره سند آن و آداب خواندنش پژوهشهایى انجام گیرد, که این مقاله عهده دار معرفى آنهاست. نخست کتاب هاى چاپى عربى و فارسى و سپس کتب خطى عربى و فارسى معرفى شده اند و تا حد امکان از نسخه هاى خطى آنها در کتاب خانه هاى مختلف نشانى داده شده است.
گفتنى است ترجمه هاى این زیارت در این کتاب شناسى معرفى نشده اند.




ادامه مطلب ...

غرب و مهدویت (2)

در بخش نخست این بحث از تصمیم جدی و وقفه ناپذیر دنیای غرب برای مقابله با امواج اسلام گرایی که پس از وقوع انقلاب اسلامی در ایران آغاز گشته و ابتدا جهان اسلام را در نوردیده و سپس در کشورهای غربی و اروپایی خیمه زده است سخن گفتیم. همچنین تمام هجمه های فرهنگی غرب علیه تعالیم و ارزش های اسلامی ازجمله “مهدویت” را با انگیزه واژگون جلوه




ادامه مطلب ...

غرب و مهدویت (1)

دنیای غرب در حال حاضر موضوع “مهدویت” و “منجی گرایی” را با دقت تمام مطرح و پی گیری می کند و پی در پی درصدد نشان دادن چهره واژگون به ملل غربی و اروپایی از این اصل و ارزش مقدسی است که خاستگاه اولیه آن تشیع و پایگاه اصلی آن ایران می باشد.
کشورهای غربی که به شدت از وقوع انقلاب اسلامی متضرر شدند و مهره ها و پایگاه های خود را در ایران از دست دادند به مرور در سطح منطقه و پس از آن در جهان اسلام با امواج اسلام گرایی برخاسته از نهضت امام خمینی مواجه شدند در مراحل بعدی با رشد چشمگیر مسلمانان در کشورهای غربی مواجه گردیدند! از آن پس بود که فعالیت های مخرب فرهنگی آنان سرعت گرفت و



ادامه مطلب ...

نظریه پردازی بر اساس فرهنگ مهدوی



 


متون و منابع دینی، جهت استخراج اعتقادات، اخلاق، آداب، نظریه‌های علمی و کاربردی و طرح مدل‌های دینی، به مثابه سرچشمه و اصل برای مؤمنان تلقی می‌گردد. همواره اندیشه‌ورزان مسلمان آموزه‌های دینی را برای توده مردم نقل کرده‌اند و به ترویج و توسعه فرهنگ اسلامی همت گمارده‌اند. با وجود این، آنان آموزه‌های دینی را برای ارائه سلسله اصول و مبانی راه‌بردی جهت نظریه‌پردازی و پرداختن به تحلیل‌های فکری در زمینه‌های متفاوت انسانی و اجتماعی کمتر به کار برده‌اند. با توجه به این‌که





ادامه مطلب ...

دفاع مقدس گنجینه تمام نشدنی

http://img.tebyan.net/big/1387/06/1676865238200564725215616570661038322185.jpg

 

http://www.parsiblog.com/PhotoAlbum/basijjahanafrooz/Agha-001.jpg


طلوع تابناک و پر طنین انقلاب اسلامی ایران در سال های پایانی هزاره دوم، زمانی که انسان غربی تحت تأثیر آموزه های مکاتب مادی به واقع با نادیده گرفتن و حذف تدریجی خالق آفرینش خود را خدای زمین می دانست و در پی آن بود که دیگران برای وی بندگی کنند، ناقوس مرگ را برای این انسان که به نام دولت های مختلف در مرزهای جغرافیایی مشخص حکومت می کرد، به صدا درآورد. ماهیت انقلاب اسلامی با این انسان و این دولت ها سر ناسازگاری داشت و رویای شیرین آنها را بی رحمانه پریشان کرد. مجموع این کشورها که در ادبیات انقلاب




ادامه مطلب ...

روى خط خبر

کوروش را نگه دارید


برخی تشکل های دانشجویی و تشکل های مردم نهاد با ارسال نامه هایی به مسئولان، خواستار نگهداری منشور به غارت رفته کوروش در کشور شده اند.این تشکل ها گفته اند این منشور می تواند بخش کوچکی از خساراتی باشد که از سوی انگلیسی ها در جریان جنگ جهانی به ایران وارد شد و دولت هم به دنبال دریافت این خسارات است.




ادامه مطلب ...

اثر دعا بر نماز!!

دعا به معنای واقعی

در یک روایت داریم که پیغمبر اکرم (ص) فرمود: اگر کسی حاجتی دارد، چه دنیوی و چه اخروی، آن را در نماز عشای آخر یعنی همین نماز عشایی که ما داریم، از خداوند بخواهد که این نماز عشا را امت‏های گذشته نداشته‏اند.

روایتی دیگر از امام صادق (ع) است که حضرت فرمود: همانا خداوند نمازها را در دوست‌ داشتنی‏ترین ساعات بر شما واجب گردانیده است؛ پس بعد از نمازهای واجب، حاجاتتان را از خدا بخواهید. در اینجا بحث دعای بعد از نماز و تعقیب را مطرح فرموده است.



ادامه مطلب ...

رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه

 

 

 رهبر انقلاب در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه: با شجاعت وارد نقد علوم انسانی غرب شوید 

در فرهنگ اسلامی، معنای جهاد در هر عرصه ای تلاش برای در هم شکستن موانع و معارضه هاست و از این نگاه اسلامی، کشور حقیقتاً نیازمند جهاد علمی است.
 

بصیرت: حضرت آیت الله العظمی خامنه ای نقد جدی علوم انسانی غرب بر مبنای اندیشه های اسلامی را خواستار شدند.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار جمعی از اساتید دانشگاه با اشاره به اهمیت فراوان دانشگاه در عزت و اقتدار ایران، تأکید کردند:کشور نیازمند جهاد علمی در همه رشته ها و عرصه هاست و اینجانب با دقت و وسواس و دلواپسی این مسئله بسیار مهم را دنبال خواهم کرد.

ادامه مطلب ...

آنچه خوبان همه دارند تو تنها داری

 
«در وجود امام قائم ما چند سنّت از سنّت‌های پیامبران وجود دارد. یک سنّت از حضرت آدم و یکی از نوح و د یگری از ابراهیم و یکی از موسی و دیگری از عیسی و سنّتی از ایّوب و سنّتی از حضرت محمّد(ص)، امّا سنّت مأخوذ از آدم و نوح همان طول عمر است. سنّت از ابراهیم استتار زایمان و دوری از مردم می‌باشد. سنّت موسی همانا ترس و غایب بودن. سنّت عیسی اختلاف عقاید مردم دربارة او. سنّت ایّوب گشایش پس از بلاهای الهی و سنّت مأخوذ از پیامبر اکرم(ص) قیام مسلّحانه است.»
 



ادامه مطلب ...

حفاظت از آخرین منجی

 

در فیلم "جاده" برخلاف دیگر آثار آخرالزمانی دقیقا مشخص نیست که به چه دلیل زندگی در روی کره زمین به نابودی کشیده شده اما از طریق همین چند جمله راوی یعنی همان پدر می توان به فضای فیلم "سرزمینی برای پیرمردها نیست" رسید و اینکه شاید همان توحش و میل به کشتن ، بشر را به چنین سرنوشتی دچار نموده است.  


ادامه مطلب ...