در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

واکنش‌ها به حاشیه‌سازی برای وزیران پیشنهادی

 نیمی از نامزدهای معرفی شده به مجلس برای تصدی پست وزارت مدرک دکترا دارند 

■ ولی اسماعیلی: اگر از الآن رأی اعتماد یا عدم اعتماد وزیر پیشنهادی را مطرح کنیم، حاشیه ایجاد کرده و تقابل بین دولت و مجلس را القا کرده‌ایم
■ اسماعیل کوثری: اگر تعامل براساس منطق صورت گیرد
به نفع دولت و مجلس خواهد بود
■ محمد تقی رهبر: زمینه رأی‌آوری اکثر وزرای پیشنهادی وجود دارد. وزیران باید با حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان را قانع کنند
■ ستار هدایت‌خواه: گفت‌وگو با نمایندگان احتمال تغییر نظرات را رقم خواهد زد
■ حسین نجابت: اکنون نوبت مجلس است که وزرای پیشنهادی را مورد بررسی دقیق قرار دهد


گروه سیاسی - بررسی دیدگاه‌های نمایندگان مجلس طی روزهای پس از معرفی کابینه پیشنهادی از سوی رئیس جمهور، فضای مطلوبی را در تعامل میان دولت و مجلس ترسیم می‌کند اما در این میان برخی نمایندگان در تداوم رویکرد ماه‌های اخیر خود که متأثر از جریانات مربوط به انتخابات و پس از آن است، سعی در القای فضایی شکننده درباره رأی اعتماد به وزرا در مجلس دارند و مواضعی چون پیشگویی درباره عدم رأی اعتماد مجلس به 4 یا 5 وزیر پیشنهادی و مشابه آن ادعای یک عضو فراکسیون اقلیت مجلس مبنی بر عدم رأی اعتماد به 50 درصد از کابینه در همین راستا ارزیابی می‌شود.
مجلس با دقت رأی اعتماد را بررسی می‌کند
اسماعیل کوثری نماینده مردم تهران با بیان اینکه رئیس جمهور در معرفی کابینه تمامی مسائل برای تک تک وزرا را در نظر دارد تا به آن اهداف بلند که مد نظرش است برسد، افزود: مجلس هم با دقت و با اختیاراتی که بر عهده دارد رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی رئیس جمهوری را مورد بررسی قرار می دهد تا دولت دهم کار خود را شروع کند. عضو فراکسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس تصریح کرد: درباره رأی اعتماد یا عدم اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی باید تأمل کرد تا آنها در جمع نمایندگان و جلسات فراکسیون‌های مجلس شرکت و برنامه‌های خود را ارائه کنند. نماینده مردم تهران در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان تعامل دولت و مجلس را لازمه پیشرفت کشور عنوان کرد و اظهار داشت: اگر تعامل بر اساس منطق صورت گیرد به نفع دولت و مجلس خواهد بود و در آن صورت می‌توان خدمات بهتری را به مردم ارائه کرد، البته معتقدم باید در این زمینه فرمایشات مقام معظم رهبری را سرلوحه امور قرار دهیم.
نباید برای وزرای پیشنهادی حاشیه ایجاد کرد
ولی اسماعیلی، عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس با بیان اینکه نباید برای وزرای پیشنهادی حاشیه ایجاد کرد، گفت: معرفی برنامه های وزرا از شنبه با ارائه بیوگرافی، تحصیلات و برنامه‌های افراد برای اداره وزارتخانه مربوطه در مجلس بررسی می‌شود تا بدین وسیله این برنامه ها را با برنامه‌های بالادستی همچون چشم انداز
20 ساله ارزیابی و نظر نهایی را اعلام کنیم. وی افزود: اگر از الان رأی اعتماد یا عدم اعتماد وزیر پیشنهادی را اعلام کنیم برای آن فرد حاشیه ایجاد کرده‌ایم. عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس در واکنش به عدم رأی اعتماد مجلس به تعدادی از وزرای پیشنهادی تصریح کرد: چرا باید حاشیه ایجاد کنیم و با این مطالب القا کنیم تقابلی بین دولت و مجلس به وجود آمده است، در صورتی که اگر چند وزیر هم از مجلس رأی اعتماد کسب نکردند این را باید از نشانه‌های دموکراسی و مردم سالاری دانست نه اینکه بر اختلاف‌ها دامن بزنیم.
اکثر وزرا رأی اعتماد می گیرند
محمد تقی رهبر با اشاره به اینکه رأی اعتماد نمایندگان به وزرای پیشنهادی منوط به شناخت کامل آنهاست، گفت: البته معتقدم زمینه رأی برای اکثر وزرا وجود دارد و آن عده‌ای هم که هنوز نمایندگان شناخت کامل از آنها پیدا نکرده اند باید برنامه‌های خود را ابلاغ کنند و با حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌های تخصصی نمایندگان را قانع کنند. وی گفت: همانطور که اشاره کردم وزرایی که برای نمایندگان هنوز شناخته نشده‌اند باید گفت‌وگوهای خود را با نمایندگان آغاز کنند.
مجلس بنا را بر نهایت همکاری با دولت گذاشته است
ستار هدایت خواه با تأکید بر اینکه دو، سه نفر از وزرای پیشنهادی باید برنامه‌ها و دیدگاه‌های خود را به مجلس و نمایندگان ارائه دهند تا بتوانند نمایندگان را برای رأی اعتماد قانع کنند، اظهار داشت: نمی توان از الان با قاطعیت اعلام کرد که آن دو، سه نفر رأی اعتماد نخواهند گرفت، چون گفت‌وگو با نمایندگان و ارائه برنامه‌ها و حضور در فراکسیون‌ها و کمیسیون‌ها احتمال تغییر وضعیت موجود را رقم خواهد زد. عضو کمیسیون فرهنگی مجلس در ادامه تأکید کرد: مجلس بنا را بر نهایت همکاری با دولت دهم گذاشته است تا با توجه به مطالبات مردم دولت دهم هر چه زودتر آغاز به کار کند؛ بنابراین با این اوصاف اکثر وزرای پیشنهادی از مجلس رأی اعتماد خواهند گرفت.
اکثر وزرای پیشنهادی دولت رأی اعتماد می‌گیرند
حسین نجابت نماینده مردم تهران و عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با فارس در تحلیل خود از فضای عمومی مجلس برای رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی دولت، گفت: رئیس جمهور از وظایفی برخوردار است که با معرفی کابینه مجلس تکلیف خود را انجام داد. حال نوبت به ادای وظیفه مجلس که همان بررسی دقیق و درست وزرای پیشنهادی دولت است، رسیده است. این عضو فراکسیون اصولگرایان مجلس خاطر نشان کرد: احتمالاً 2 الی 4 وزیر معرفی شده از سوی دولت با چالش مواجه هستند. اگر چه در طول هفته جاری رایزنی‌ها و تعاملات حرف اول را در این زمینه می‌زند. نجابت با اشاره به گمانه‌‌زنی‌های برخی از گروه‌های سیاسی مبنی بر اینکه حدود نیمی از وزرای پیشنهادی دولت به مجلس رأی نخواهند آورد، گفت: برخی که در اقلیت هستند تلاش می‌کنند از هر وسیله‌ای برای رسیدن به قدرت استفاده کنند و از هر چیز کوچکی برای اهداف جناحی و سیاسی خود استفاده کنند از این رو انتظار از این گروه‌ها بیش از این نیست.

نظرات 3 + ارسال نظر
د.گ یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 18:52 http://mozakhrafat.blogsky.com/

سلام . وبلاگ خوبی دارید . به من هم سر بزنی بد نیست . یه کم طنزم .

د.گ یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 19:01 http://mozakhrafat.blogsky.com/

بسیار از لطف شما ممنونم . من هم شما رو لینکیدم .

amir یکشنبه 1 شهریور‌ماه سال 1388 ساعت 20:40 http://oonieknafar.blogfa.com

لینک شدید اگر منظور از همکاری نویسندگی است نام کار بری وکلمه عبور درخواستی تان را برام بفرستید.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد