در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

در‌های ‌مخزن ‌زباله الکترونیکی می‌شوند

   در راستای مکانیزه شدن و رعایت بهداشت و افزودن بر زیبایی چهره‌شهر سطل‌های زباله مکانیزه که حدود 2سالی است وارد چرخه‌شهری شده‌اند، به‌زودی با درهای الکترونیکی وارد بازار می‌شوند. نوآوری و خلاقیت جوانان ایرانی همان‌طور که همیشه گفته می‌شود در بین مردم دنیا زبانزد است، اما به‌ شرط آن‌که کمی جدی گرفته شوند و از آن‌ها حمایت‌های لازم به عمل آید.

 

طرح اولیه شهرام زمانی، مدیر خدمات‌شهری ناحیه‌3 منطقه‌11 در خصوص الکترونیکی شدن درب سطل‌های زباله با کمک مخترعین دوقلو به نام‌های افشین و شاهین فدایی به اختراع منجر شد. پای حرف‌هایشان که می‌نشینی، آن‌قدر در خصوص اختراعات جدید و قدیم‌شان حرف می‌زنند که آدم از این‌که تا به حال ابتکاری برای عرضه نداشته، خجالت می‌کشد!

خودشان که می‌گویند در صورت اجرایی شدن این طرح، طرح‌های دیگری نیز در خصوص خدمات‌شهری دارند که آن‌ها را ارایه خواهند کرد. از جمله طرح‌هایی که به ما معرفی کردند، «طرح زنده‌گیری موش» ‌بود که ظاهراً می‌خواهند با روش گول‌زدن، موش‌ها را شکار کنند!


... اما ویژگی‌ها و مزایای طرح فعلی: تفاوت در‌های مخازن جدید با قبلیمخازن زباله همان مخازن قبلی هستند با این تفاوت که یک دریچه 50‌در‌50 روی در این مخازن نصب شده حالت فنری دارد و زباله‌ها قابل‌خارج شدن نیستند. این در‌ها قفل شده و توسط برق 24‌ولت یعنی با یک شوک، ‌باز و تخلیه می‌شوند.

مزایای در‌ ‌الکترونیکی مخازن1 -عوامل غیرمجاز تفکیک زباله نمی‌توانند از مخزن، زباله برداشت کنند. 2 -نمای شهری با این طراحی زیباتر شده و در‌‌های زباله همیشه باز‌نمی‌ماند. در این وضعیت زباله‌ها هم معلوم نیستند و چهره‌ شهر را نا زیبا نمی‌کنند. 3 -با وجود این در‌‌ها جانوران موذی نمی‌توانند وارد مخزن بشوند. 4 -بوی بد مخازن قابل‌استشمام نیست. 5 -نمی‌توانیم خاک را به‌صورت فله‌ای درون این مخازن بریزیم، مگر این‌که خاک درون کیسه باشد. پیش از این سنگینی خاک‌های فله‌ای باعث شکسته‌شدن پایه مخازن می‌شد. 6 -دیگر نمی‌شود زباله‌ها را از دور پرت کرد.
7 -وقتی در مخزن بسته باشد، احتمال آتش‌سوزی و شکسته‌شدن به‌مراتب کمتر است. 8 -به دلیل ساده‌بودن، نیازی به آموزش ندارد.

کپی‌برداری نشده استدوقلوهای فدایی از منحصر‌به‌فرد بودن این طرح حرف می‌زنند و آن را یک کار نو و جدید معرفی می‌کنند: «‌این‌ کار در هیچ‌جای دنیا انجام نشده و ما کپی‌برداری نکردیم. قطعات هم از وسایل دیگر اقتباس شده و نیاز به واردات قطعه نیست». و شهرام زمانی ادامه می‌دهد: «‌خیلی ساده درست شده، فقط فکرش پیچیده بوده. حتی برق کم‌ولت نصب کردیم که خطر برق‌گرفتگی نداشته‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت، این وسیله با شوک الکتریکی 24‌ولت کار می‌کند».

اصلاً دور‌ریز نداردبه‌رغم سادگی در‌‌های الکترونیکی، آغاز تا پایان این پروژه حدود 6‌ماه زمان برده است و انواع و اقسام قفل‌ها طراحی شده تا به بهترین و کامل‌ترین قفل دست پیدا کنند. هم‌چنین این گروه سعی کرده تا آزمایش‌ها در بین خودشان انجام شود، نه در میان مردم(!) تا اگر آزمون و خطایی هست، خطری متوجه مردم نباشد. از دیگر ویژگی‌های این طرح این است که قابلیت نصب روی مخازن فلزی را هم دارد و فقط روی مخازن پلاستیکی قابل نصب نیست. هم‌چنین این‌ گروه دور‌ریز کار را «صفر» اعلام کرده و گفتند: «‌اصلاً دور‌ریز ندارد»!

 مخارج مخزن جدیداین در‌‌ها تا این‌جا 150‌هزار تومان هزینه داشته که در تولید انبوه به 40 تا 50‌هزار تومان خواهد‌رسید. در موارد اولیه سعی شده است که از موادی با استحکام بالا استفاده شود. قطعات به کاررفته همگی ضدآب و قابل‌شست‌وشو هستند. این در‌‌ها توسط مخازن ماشین‌شوی باز می‌شوند.

دیگرطرح‌های دوقلوهادوقلوها تاکنون اختراعات زیادی را به ثبت رسانده اند. به‌غیر از طرح زنده‌گیری موش‌ها که ابتدا عرض کردیم، آن‌ها موفق به ساخت سنسوری شده‌اند که در کارخانجات کاربرد موثر و بسیار مفیدی دارد؛ به‌این‌ترتیب که با نزدیک‌شدن دست به اره‌های برقی، اره از ریل خارج می‌شود و صحنه را ترک می‌کند. در نمونه‌های خارجی این طرح، دست پس از برخورد به اره و آسیب‌دیدگی جزیی متوقف می‌شد، اما در این طرح به دست کوچترین آسیبی نمیرسد                                            

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد