در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

سناریوهای جدید BBC Persian

با وجود اخراج خبرنگار بی بی سی از ایران این شبکه تلویزیونی از طرق دیگری از جمله استفاده از سردبیر امور خاورمیانه این شبکه در تهران حواشی مربوط به نتایج انتخابات ریاست دوره دهم را با ترویج دروغ و شایعه، پیگیری می کند... 

 

 

 

 


 

 

 
 درباره محورهای کلیدی گزارش‏های اخیر ایسن شبکه اعم از تصویر و صدا، چند حایز اهمیت است.

اول- رد نظر شورای نگهبان در تایید انتخابات از نظر بی بی سی دیدگاه شورای نگهبان در تائید سلامت دهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری ایران پذیرفته نیست زیرا به زعم خبرنگار بی بی سی در تهران مخالفان ایران نظر شورای نگهبان مبنی بر تایید نتایج کلی انتخابات را پس از بازشماری بخشی از آرای قبول نداشته بنابر این او بار دیگراغتشاشات جدیدی را پیش بینی کرده است که «خشم مردم بار دیگر منفجر خواهد شد»

جرمی بوئن سردبیر امور خاورمیانه این شبکه در گزارش خود مجددا به دیدگاه مخالفان استناد کرده و بدون اینکه از شخص یا گروه خاصی نام ببرد تایید نتایج انتخابات ریاست جمهوری از سوی شورای نگهبان را به معنی زدن مهر تایید بر تقلب در انتخابات دانسته است.
 
 
دوم- استمرار ناآرامی ها در ایران و محدودیت برای میرحسین موسوی یکی از شگرد های تبلیغی به کار گرفته شده از سوی BBC Persian، قرار دادن پیش بینی و پیش گویی های خود به جای خبر درباره ناآرامی‏های اخیر است.

با وجود اینکه اوضاع ایران به ویژه در تهران رو به آرامی، نهاده اما این رسانه‏ها و در راس ان بی بی سی بر وجود ناآرامی‏ها در آینده تاکید می ورزند: «حضور برخی هواداران نامزدهای مخالف نتیجه انتخابات در خیابان های تهران و تجمعات پراکنده در مرکز شهر و این بهانه که خبرنگاران خارجی از رفتن به خیابان ها ممنوع شده اند» بی بی سی چنین القاء می کند که این نا آرامی‏ها در آینده ادامه خواهد یافت.

رد نقش عوامل خارجی نیز در اوضاع اخیر ایران و داخلی بودن ان از محورهایی است که بی بی سی بر آن تاکید کرده ادعای محصور شدن میرحسین موسوی توسط مقامات دولتی و ممانعت از برقراری ارتباط او با مردم نیز موضوعی بوده که خبرنگار بی بی سی ان را بهانه کرده تا بگوید تهران منتظر وقایع اینده است.
 
 

سوم- به تغییرات انجام شده در ایران و اختلاف در سطوح سیاسی، بی بی سی خیلی علاقه‏مند است تا با استناد به آنچه در ایران به وقوع پیوسته مدعی تغییر در ایران شود البته کلی گویی درباره این تغییر نیز با هدف خاصی انجام می شود که در توضیح آن تنها به این نکته اکتفا می شود.

بسیاری از خطوط قرمز از جمله رهبری زیر پا گذاشته شده و رهبری در انظار عمومی محکوم شده است بوئین در ادامه گزارش همچنین بر این ادعا پای فشرده است که تحولات اخیر در ایران باعث بروز شکاف در سطوح رهبری ایران شد و احساس خشم در میان مردم به دنبال داشته است.

 چهارم- نماد سازی برای جریان بعد از انتخابات مرگ ندا اقا سلطان درجریان ناآرامی‏های اخیر فرصتی برای امثال بی بی سی فراهم آورد تا با توسل به آن رنگ، اعتراضات به نتیجه انتخابات را به دلخواه تفسیر کرده و آن را جریانی در مقابل نظام به تصویر بکشند.

در این چارچوب، بی بی سی کوشیده تا مرگ این دختر را نمادی از مبارزه مردم ایران با جمهوری اسلامی قلمداد کند البته این موضوع در اکثر گزارش های رسانه های غربی از جمله گزارش اخیر مورد تاکید واقع شده است. بی بی سی در گزارش فوق برای چندمین بار تکرار کرد که پس از کشته شدن ندا او تبدیل به نماد نهضت ایثار و در نهایت امید برای مخالفان شده است. 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد