در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

زوج هایی بدون ازدواج

                                         همسر  

 در این مقاله   به گونه ای جدید از خانواده های غربی به نام " زندگی مشترک بدون ازدواج" می پردازیم و در ادامه به اظهارات دو تن از غربیان در رابطه با وضعیت خانواده می پردازیم . همان طور که گفته شد اهمیت این  مقاله در این است که تمام منابع ، از گفته ها و آمارهای خود غربیان جمع آوری شده است  

 

 

" در سال 1859 ، یکی از نویسندگان مجله بوستون کوارترلی نوشت که " خانواده به معنای قدیمی آن از سرزمین ما ناپدید می گردد و نه تنها نهادهای آزاد ما مورد تهدید واقع می شوند بلکه حتی وجود جامعه ی ما به خطر افتاده است " این گونه قضاوت ها در بیشتر کشورهای غربی انعکاس یافته و با نگرانی بسیار و به طور منظم بیان می گردد" (1)

 

زندگی مشترک بدون ازدواج

در اکثر کشورهای غربی مثل سوئد و آلمان شرقی ، زندگی مشترک قبل از ازدواج همراه با رابطه ی جنسی ، به صورت یک هنجار درآمده است . در بریتانیای امروز به نظر می رسد این نوع زندگی مشترک ، بیشتر یک مرحله ی آزمایشی قبل از ازدواج است .

" یک بررسی در سوئد درباره ی افراد ازدواج نکرده که با هم زندگی می کردند و در سال 1971 دارای فرزند شده بودند نشان داد که اکثریت آنها در سال 1975 ، زمانی که کودکشان به سن چهار سالگی رسیده بود هنوز با هم زندگی می کردند . در این سال تنها 43 درصد این زوج ها ازدواج کرده بودند .

در بریتانیا تا این اواخر زندگی مشترک بدون ازدواج به طور کلی تا حدی رسوایی آور بود . اما در طی دهه ی 1970 تعداد مردان و زنان ازدواج نکرده که خانه مشترکی تشکیل داده بودند تقریبا 300 درصد افزایش یافت ."(2)

جالب اینجاست که در بعضی کشورها مثل بریتانیا قانون، حقوق افرادی را که با هم زندگی می کنند ، همانند حقوق زوجهای متاهل به رسمیت می شناسد و افراد می توانند چنانچه رابطه شان گسیخته شود ، برای تعیین تکلیف اموال و دارایی به دادگاه دادخواست بدهند .

 

خانواده ی غربی از نگاه غربیان

پروفسور منصف گیتونى - رئیس فدراسیون بین المللى آموزش اولیا - در کنگره "خانواده و جهانى شدن " از وضعیت خانواده در فرانسه سخن می گوید :

"خانواده هاى فرانسوى دچار بحران هاى متعددى هستند. گیتونى به مصرف بالاى مواد مخدر در بین جوان ها، پدیده الکلسیم و آمار بالاى طلاق اشاره مى کند و مى گوید: مشکل بسیار بزرگى که امروزه وجود دارد این است که خانواده ها دیگر نمى خواهند صاحب فرزند شوند و این به لحاظ اقتصادى و اجتماعى به معنى یک شکست بزرگ است.

او در پاسخ به سن متوسط ازدواج در فرانسه لبخند مى زند و پس از مکثى مى گوید: «سوال این است که آیا واقعاً ازدواجى وجود دارد یا نه؟ آنچه امروزه در فرانسه یافت مى شود، بیشتر همزیستى مشترک بدون ثبت ازدواج است که بیشتر بین سن 20تا 22سالگى صورت مى گیرد و ازدواج رسمى کمتر اتفاق مى  افتد.» به نظر منصف گیتونى قواعد زندگى در فرانسه کاملاً تغییر کرده است. ازدواج هم حدود 30 تا 40درصد کاهش یافته است. او معتقد است یکى از عوامل مهم این تغییرات رواج همجنس گرایى در میان زنان و مردان فرانسوى که امروز به صورت یک قرارداد اجتماعى پذیرفته شده، است.

 

اما آنچه مایه تاسف مى شود، این است که در همین تعداد اندک ازدواج رسمى زن و مرد از هر دو ازدواج یکى در نهایت به طلاق منجر مى شود. آمار و ارقام بالاى طلاق این کشور تک سرپرستى خانواده را که از دهه 60در این کشور شروع شده بود دو برابر کرده است. پروفسور گیتونى با حسرت مى گوید: آنچه براى خود من دردناک است، این است که دیگر نمى توان نشانى از خانواده سنتى در غرب پیدا کرد و این دیوانگى بشر است که بعضى بچه ها با پدر و بعضى با مادر خود زندگى کنند." (3)

در فاصله کوتاه سه دهه، خانواده سنّتی تقریباً ناپدید شد. امروزه خانواده هایی با پدر نان آور و مادر خانه دار با یک یا چند فرزند، فقط یک ششم خانواده ها را تشکیل می دهند.

سوزان  کلوگ و استیون مینتز ، روند سست شدن ارکان خانواده در غرب به خصوص آمریکا را مورد  بازکاوی قرار داده و عوامل منجر به تغییر در این نهاد اجتماعی را مورد بررسی قرار داده اند . این دو تن در مقاله شان آورده اند که :

"در فاصله کوتاه سه دهه، خانواده سنّتی تقریباً ناپدید شد. امروزه خانواده هایی با پدر نان آور و مادر خانه دار با یک یا چند فرزند، فقط یک ششم خانواده ها را تشکیل می دهند. مینتز و کلوگ این تغییر شگرف را به تحوّل عظیم در ارزش های فرهنگی نسبت می دهند. آنها معتقدند: نظام اخلاقی جدید، انقلابی در ارزش ها و رفتارهای خانواده به پا کرده است.

طلاق

 

امروزه تعداد طلاق ها در هر سال، دو برابرِ بالاترین تعداد در سال 1966 و سه برابر بیش از سال 1950 شده است. جهش ناگهانی میزان طلاق در افزایش چشمگیر تعداد خانوارهای تک سرپرست یا آنچه به «خانواده های از هم پاشیده»شناخته می شد، دخیل بوده است. تعداد خانوارهای تشکیل شده از یک زن و بچه هایش از سال 1960 تاکنون دو برابر شده است. رشد ناگهانی خانوارهای زن سرپرست با افزایش سریع تعداد زوج هایی که با زندگی توافقی به سر می برند همراه شده، و تعداد آنها از سال 1960 تاکنون چهار برابر گردیده است.

 

تقریباً همه جوانب زندگی خانواده در مقابل چشمانمان تغییر یافته، آداب جنسی از اساس مورد بازبینی قرار گرفته است. در مقایسه با قریب نیمی از مردم در سال 1960، که ارتباط جنسی را تا پس از ازدواج به تأخیر می انداختند، امروزه فقط قریب یک پنجم زنان آمریکایی این کار را می کنند. در این میان، سهم موالید رخ داده میان زنان مجرّد چهار برابر شده است.

همه این تغییرات، حسّی عمیق از بی اطمینانی و تزلزل پدید آورده است.

بسیاری از آمریکاییان از کاهش سریع میزان موالید، رشد چشمگیر میزان طلاق و ازدیاد روابط جنسی هرزه و بدون قرارداد، که همه نشانه هایی از خودبینی و خودخواهی فزاینده مغایر با پیوندهای قوی خانوادگی است، در هراسند.

 آنها همچنین واهمه دارند از اینکه این میزان افزایش یافته، مادران شاغل که موجب شده اند تا فرزندان بیشتری مورد بی توجهی قرار گیرند، میزان بارداری در نوجوانی، بزه کاری، خودکشی، استعمال مواد مخدّر و الکلی و شکست در تحصیل بیشتر شوند.

 

امروزه ترس از آینده خانواده، وسعت یافته است. در سال 1978 یک نویسنده، ک. ب. لوسی، به اجمال هراس ها درباره شکنندگی خانواده را خلاصه کرد که هنوز ذهن آمریکاییان را آزار می دهد:

امروزه پنجاه درصد کل ازدواج ها به طلاق، جدایی، یا ترک خانه ختم می شود. میزان ازدواج و میزان تولّد در حال کاهش است. تعداد خانواده های تکوالد و تک فرزند افزایش می یابد. جوانان بیش از پیش، به زندگی با هم بدون ازدواج روی می آورند...

روابط جنسی پیش از ازدواج و روابط نامشروع دیگر موجب خشم والدین یا همسران نمی شود. میزان گزارش شده زنای با محارم، هتک عرض کودکان، تجاوز و سوء استفاده از همسر و فرزند بی وفقه صعود می کند. کودکان فراری، روسپی گری نوجوانان، اعتیاد به مواد مخدّر و الکلی در بین جوانان پدیده هایی بزرگ و ناخوشایند شده اند." (4)

  

نویسنده : سرور حاجی سعید

تنظیم :داوودی

  

پی نوشت ها :

1- گیدنز، آ ، جامعه شناسی ، ص 454، 1379، تهران ، نشر نی 

2- همان ص 452

3- bashgah.net

4- خبرگزاری فارس

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد