در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

جغرافیای تاریخی ایران

ایران، یکی از ممالک باستانی جهان است. نام ایران از کلمة «آریانا» و یا «آیریانا» که در «اوستا» کتاب مقدّس زردتشتیان آمده، گرفته شده است؛ معنی کلمة «ایران» 

 

سرزمین آریاها و سرزمین نجیب زادگان است.1 در وجه تسمیة ایران به این نام، گفته می‌شود: کلمة ایران در اصل، همان آریانا یا آیریانا بوده است که به تدریج و کم کم طیّ مرور زمان، تحریف شده و به لفظ ایران امروز، درآمده است 

و امّا کلمة «پرشیا» که اروپایی‌ها و بیشتر خارجی‌های دیگر آن را در مورد ایران به کار می‌برند، از لفظ قدیم یونانی «پرسیس» که به معنی ایالت فارسی بوده و در قدیم «پرسا» خوانده می‌شده، گرفته شده است.


اشتهار ایران با نام فعلی آن جنبة تازگی دارد و از نیم قرن اخیر یعنی در سال 1313 هجری شمسی برابر با سال 1935 میلادی که دولت ایران آن روز از تمامی کشورهای جهان درخواست نمود که نام «ایران» را به جای کلمة پرسا یا پرشیا به کار ببرند. این نام، مرسوم و شناخته شده است.2 در شمال شرقی یا شرقی ترین نقطة ایران فعلی، منطقة وسیع و پرجمعیّتی وجود دارد که در تمام دوران تاریخ اسلام، مورد توجه عمیق پیشوایان معصوم(ع) و محدّثان و مؤلّفان، مورّخان و جهانگردان بوده است.

نام این منطقة پهناور، در روزگار گذشته و تاریخ اسلام «خراسان» بوده و هم اکنون نیز به همین نام شناخته می‌شود.
از مطالعة کتاب‌هایی مانند فقه، حدیث، تاریخ، جغرافی و امثال آن که به نحوی با نام «خراسان» ارتباط پیدا می‌کند، چنین استفاده می‌شود که این منطقه از عهد کهن، نام سرزمین وسیع پهناوری بوده است که معروف و مشهور بوده و از مناطق مهم و حسّاس و مرکزی ایران به شمار می‌رفته، و در میان سایر شهرهای ایران شهرت به سزایی داشته است تا جایی که اعراب و مسلمانان صدر اسلام، به خصوص عرب‌های حجاز و عراق، غالباً به موازات نام «فرس» و «عجم» و «موالی»، ایرانیان را به این منطقة پرجمعیت منسوب نموده، و از آنان به عنوان «خراسانیان» یا مردم خراسان یاد می‌کرده‌اند.

ماهنامه موعود شماره 104

پی‌نوشت‌ها:

1. جغرافیای کامل جهان، ص 161.
2. برای اطلاع بیشتر به (تاریخ ایران قدیم) تألیف حسین پیرنیا (مشیرالدوله سابق) چاپ سال 1310 و جغرافیای مفصل ایران ج 1، ص 42، 41 تألیف دکتر ربیع ربیعی چاپ سال 1361 مراجعه فرمائید.
نظرات 3 + ارسال نظر
سینا چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 17:27 http://cto.yasiblog.com/

سلام .ر وی دو نوع از تبلیغاتت کلیک کردم .
ولی می خواستم بگم من دیگه عضو کلیک کردن برای دیگران نیستم چون واقعا وقتگیره و چندا سودی هم نداره . به بقیه بچه ها هم گفتم .
ولی یه خبر می خوام بهت بدم . روش فکر کن :
سلام . من چند هفته ای هست که توی گروه کلیک کردن برای همدیگه عضو شدم . ولی توی این 3-4 هفته روی هم رفته از 3 سایتی که تبلیغاتش رو توی وبم گذاشتم هنوز 15 هزار هم به دست نیاوردم ولی یه خبر خوش می خوام بهتون بدم . که دیگه احتیاجی به کلیک کردن ندارید در ضمن چه به نت بیایید چه نیایید درآمد خودتون رو دارید .
توی این سایت باید عضو بشید با لینکی که من بهتون معرفی می کنم یعنی :
http://www.cn3shop.com/?ref=cto
و بعد به خرید سی دی کسب درآمد بپردازید . یا نقدی ( که به نفعتون هست = من خودم نقدی خریدمش ) یا اینترنتی و بعد شروع کنید به کار .
من سی دی رو خریدم . البته به صورت نقدی چون اینطوری خیلی به نفعه آدمه : توضیحشو مفصل خود سایت نوشته ولی منم خلاصه وار می گم :
خرید اینترنتی 27000 تومنه . خرید نقدی 23000 تومنه . اینترنتی = 1 سی دی می دن . نقدی 2 سی دی می دن .
اینترنتی = یه هفته بعد به دستت می رسه . نقدی حداکثر 3 روز بعد .
دیگه براتون بگم :
من سی دی رو خریدم و به دستم هم رسیده ولی هنوز کارم رو باهاش شروع نکردم چون باید رمز عبور بهم بدن که احتمالا تا امروز و فردا برام ایمیل می زنن و می تونم کارم رو با سی دی شروع کنم .
ولی با این وجود توی یک هفته من 20000 هزار تومن به دست آوردم به این صورت که : اگه کسی از طریق لینک تو سی رو بخره 10000 به تو میدن . افتاد ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟[خجالت]
آره دیگه منم که سی دی رو خرید 10000 به کسی دادن که من از طریقش عضو شدم . و من هم تونستم 20000 هزار به دست بیارم .
اگه خواستی عضو شی و سی دی رو بخری از طریق من عضو شو که یه چیزی هم به من برسه . در ضمن خودتم می تونی همت به خرج بدی و کسب درآمد کنی . [گل]
حالا دیگه میله خودتونه که منتظر باشید دیگران بیان یه کلیک کنن روو تبلیغاتتون تا 50 یا 60 تومن به حسابتون اضافه شه و شما هم چندین ساعت برید توی وبلاگ اونها و به خاطر همون 50-60 تومن براشون کلیک کنید تا 50-60 تومن هم گیر اونا بیاد .
و یا اینکه این سی دی رو بخرید رو باهاش پول پارو کنید . ( چه به اینترنت بیاین و چه نیاین پولتون رو به دست میارید ) .
به امید برآورده شدن آرزوی همگی مون . بای

صادق چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 18:50 http://game.harajy.com/

قشنگ بود دستت درد نکنه

مصطفی چهارشنبه 29 مهر‌ماه سال 1388 ساعت 20:23 http://www.jabe.ir

سلام وبلاگ جالبی داری یه سر هم به عکسای جدید جعبه بزن

موفق باشی....

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد