در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

چرا از آخرت غافلیم؟

هر انسان حق‌طلب درباره آخرت حساسیّت ویژه‌اى دارد؛ چنان که یقین به آخرت در آیه «... بالأخِرة هُم یوقِنون» (بقره/2، 4) از صفات انسان‌هاى پاک سرشت دانسته شده است،[113] و قرآن نیز به اندیشه درباره آخرت و حوادث مربوط به آن دعوت کرده 

 

(عنکبوت/ 29، 20) ولى از آن جا که آخرت براى انسان‌ها نامحسوس است، به علل گوناگونى مورد غفلت و تکذیب قرار مى‌گیرد:

 

1. سطحى‌نگرى:

غافلان از آخرت، فقط ظاهرى از زندگى دنیا را مى‌شناسند:«یَعلَمُونَ ظـهِراً مِنَ الحَیوةِ الدُّنیا وَ هُم عَنِ الأخِرةِ هُم غـفِلوُنَ.» (روم/30،7)

آنها فقط ظاهری از زندگی دنیا را می‌دانند، و از آخرت (و پایان کار) غافلند!

2. استکبار:

کسانى که به آخرت ایمان نمى‌آورند، دل‌هایشان حق را انکار مى‌کند و مستکبرند: «فَالَّذینَ لاَیُؤمنونَ بِالأَخِرةِ قُلوبُهم‌مُنکِرةٌ وهُم‌مُستَکبِرونَ.» (نحل/16،22)

اما کسانی که به آخرت ایمان نمی‌آورند، دلهایشان (حق را) انکار می‌کند و مستکبرند.

3. دنیادوستى:

قرآن، خطاب به دنیا دوستان مى‌گوید: شما دنیاى زودگذر را دوست دارید، و‌آخرت را وامى‌گذارید. (قیامت/75،20و21) نیز روم/30،7؛ اعلى/87‌، 16و 17؛ ابراهیم/14،3).

4. بیماری قلبی:

و برخى از مردم مى‌گویند: ما به خدا و روز بازپسین ایمان آورده‌ایم؛ ولى مؤمن [راستین]نیستند ... در دل‌هایشان مرضى است: «و‌مِنَ النَّاسِ مَن یَقولُ ءَامنَّا بِاللّهِ وبِالیَومِ‌الأَخِر و ماهُم بِمُؤمنینَ  ... فِى قُلوبِهِم مَرضٌ.» (بقره/2، 8‌و 10) مقصودازمرض، شکّ (1) و نفاق(2) است.[114]

5‌.‌دل‌باختگى به ثروت و فزونى نعمت(3):

از قوم ثمود، اشرافى که دل‌باخته ثروت خود بودند، آخرت را تکذیب و پیامبرى صالح(علیه السلام)را انکار کردند[115]:«و‌قَالَ المَلأُ مِن قَومِهِ الَّذینَ کَفروا و کَذَّبوا بِلقاءِ الأَخِرةِ و أَترفنـهُم فِى الحَیوةِ الدُّنیا ما هـذا إِلاَّ بَشرٌ مِثلُکُم...‌.» (مؤمنون/23، 33)

منابع:

[1] المیزان، ج‌1، ص‌44 و 45.

[2] مجمع‌البیان، ج 1، ص 135.

[3] المیزان، ج‌15، ص‌31 و 33.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد