در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

دروازة لُد، محل فرو مسیح

 در شماری از روایت‌های ابن حماد آمده است که محلّ فرود آمدن عیسی(ع) در قدس خواهد بود و در برخی دیگر آمده که در محلّ پل سفید بر دروازة دمشق و در بعضی دیگر، در کنار مناره‌ای در محلّ دروازة شرقی دمشق، بر طبق پاره‌ای از روایات در دروازة لد در فلسطین  

 

 

 

می‌باشد. امّا نظر مشهور این است که آن حضرت نخست در قدس فرود می‌آید و سپس رهسپار شام و دیگر نقاط می‌شود.



«لد»، روستایی در نزدیکی بیت‌المقدّس، در سرزمین فلسطین است.1
دروازة لد که با نام «باب لد» نیز شناخته می‌شود، در برخی روایات و احادیث محلّ فرود آمدن حضرت عیسی(ع) معرفی شده است، امّا علّت عمدة شهرتش بدین جهت است که با توجه به احادیث، محلّ به هلاکت رسیدن دجّال می‌باشد.2

در شماری از روایت‌های ابن حماد آمده است که محلّ فرود آمدن عیسی(ع) در قدس خواهد بود و در برخی دیگر آمده که در محلّ پل سفید بر دروازة دمشق و در بعضی دیگر، در کنار مناره‌ای در محلّ دروازة شرقی دمشق، بر طبق پاره‌ای از روایات در دروازة لد در فلسطین می‌باشد. امّا نظر مشهور این است که آن حضرت نخست در قدس فرود می‌آید و سپس رهسپار شام و دیگر نقاط می‌شود.3

در زمینة فرود آمدن حضرت عیسی(ع) احتمال قوی این است که با توجه به گفتار خداوند متعال در قرآن کریم: «هیچ کس از اهل کتاب نیست مگر اینکه به او ایمان می‌آورد».

می‌توان گفت همة ملل مسیحی و یهودی به او ایمان می‌آورند. فلسفة عروج او به آسمان و طولانی شدن عمر آن حضرت این است که خداوند او را برای ایفای نقش بزرگ وی در مرحلة حساس تاریخی که امام مهدی(ع) ظهور می‌کند و مسیحیان بزرگ‌ترین قدرت جهانی را تشکیل می‌دهند، ذخیره نموده است.4

در روایات آمده است که حضرت مسیح، دجّال را در دروازة لد می‌کشد. هر چند برخی احادیث گویای این مطلب‌اند که حضرت مهدی(ع)، خود، این کار را انجام می‌دهد، به طور مثال:

در حدیث نوروز از معلی بن خنیس از حضرت صادق(ع) فرمود: «نوروز آن روزی است که قائم ما در آن روز ظاهر می‏شود و خداوند او را بر دجّال ظفر خواهد داد، پس او را در کناسة کوفه به دار آویزد».

با این حال، این حدیث چون در کتب قدیمی نیامده است چندان اعتباری ندارد و حدیثی که بیانگر این است که دجّال به دست حضرت عیسی به هلاکت می‌رسد قوی‌تر است. 5

توضیح دربارة شخصیت دجّال و اینکه آیا او نمادین است یا مصداق خارجی دارد، یا ویژگی‌های ظاهری او در این مقال نمی‌گنجد امّا آنچه مسلّم است اینکه دجّال در آخرالزّمان ظهور می‌کند و ابزار‌های پیچیده‌ای برای مقابله با حقیقت اسلام دارد.

در مورد دجّال از پیامبر اکرم(ص) نقل شده است: «چون دجّال خروج کند، طوفانی چون قوم عاد و بانگی چون بانگ قوم صالح و مسخی چون مسخ اصحاب رس واقع شود. وی از مشرق، از دهکده‌ای به نام « دارس» خروج می‌کند، بر مرکبی نابینا و سُم شکسته سوار می‌شود که تا سینه‌اش در آب فرو می‌رود، به هر شهری وارد شود جز چهار شهر: مکّه، مدینه، قدس و طرسوس. آنگاه حضرت عیسی(ع) نازل می‌شود و دجّال به دست او کشته می‌شود، با وسیله‌ای که با خود موقع نزول می‌آورد. دجّال چهل روز در زمین می‌گردد که یک روز آن چون یک سال و یک روزش چون یک ماه و دیگر روزهایش چون روزهای معمولی است. حضرت عیسی(ع) او را در باب لد می‌کشد».6

مریم پاک‌آیین
ماهنامه موعود شماره 101


پی نوشت‌ها:

1. مراصد الاطلاع، ج 3، ص 1202، به نقل از: مجتبی تونه‌ای، موعود نامه، ص 152.
2. منتخب الاثر، صص 316 و 318، به نقل از: موعود نامه، ص 152.
3. کورانی، علی، عصر ظهور، ص 342.
4. همان.
5. خراسانی، محمّد جواد و میر شفیعی خوانساری، سیّد جواد، مهدی منتظر، ص 278.
6. ینابیع المودة، ج 3، ص 136؛ الزام الناصب، ص 228؛ بشار\ الاسلام، ص 274، به نقل از روزگار رهایی، ج1، ص 552.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد