در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

نقد و بررسی بازی زیبای batman:arkham asylum




 
مشخصات
ناشر:Eidos
سازنده:RockSteady
ژانر:Action Adventure
تاریخ ریلیز:25 اگوست 2009
پلتفرم ها:X360,PS3 And pc
درجه سنی:T

 

 

مقدمه:ادامه ای بر افتخارات.
امسال واقعا به قهرمانان کمیک خوش گذشت!بازی X-men که از سوی سایت های معتبر نمرات خوبی رو کسب کرد و همچنین prototype که بازی موفقی بود و marvel:UA2 که تا دو ماه دیگر می آید این حرف من را اثبات میکنند.
اما یکی از بازی های امسال توانست به موفقیتی که حتی سازندگان هم فکر آن را نمیکردند دست یابد و حتی نامش در کتاب گینس هم ثبت گردد!
باز هم همان مرد خفاشی برگشته است تا حماسه ساز شود!بی شک پر افتخار ترین ابر قهرمان همین بتمن است که هم در صنعت سینما شگفتی آفرید و هم در صنعت گیم.
در اینجا به نقد و بررسی این بازی یا بهتر است بگویم شاهکار میپردازم.
گیم پلی:نمونه ای از شگفتی های نسل حاضر.

در این بازی هم سازندگان دست شما را برای انتخاب روش پیشبرد,باز گذاشته اند.
هم میتوانید بازی را به صورت مخفیانه پیش ببرید و هم میتوانید با دشمنان به مبارزه ی تن به تن بپردازید.
با بتمن میتوانید طعم یک مخفی کاری لذیذ را بچشید!زیرا او کاراکتر بسیار توانایی است و قادر هستید کار های زیادی با او انجام دهید!میتوانید از پشت به دشمنان حمله کرده و آنان را نفله کنید! یا هنگامی که از جایی آویزان هستید دشمنتان را به پایین پرت کنید!
اگر هم زیاد نمیخواهید بازی را کش دهید میتوانید به مبارزه با 5 دشمن به طور همزمان بپردازید! که البته قبول دارم خیلی سخت است!
ولی این را هم فراموش نکنید که همه جا انتخاب روش پیشبرد بازی به دست خود شما نیست و در بعضی مواقع مجبورید همه ی دشمنان را بی سر و صدا از میان بردارید.
یکی از ویژگی های جالب این بازی Detective نام دارد که که در پیشبرد بازی به سبک مخفیانه برای بازیکنان بسیار مؤثر است زیرا بازیکن میتواند هر کاراکتری که پشت دیوار یا هر چیز دیگر وجود دارد را ببیند.حتی بازیکن با این ویژگی میتواند کانال های کولر را نیز ببیند! و همین امکانات باعث میشود گیمر های آماتور از این ویژگی سوء استفاده کنند و کل بازی را در حالت Detective به سر ببرند!!قبول دارم کمی نامردی است!
سیستم اپگرید که قربونش برم تو بازی های سال 2009 مد شده و هر سازنده ای در بازی این سیستم را قرار میدهد ولی در بعضی عنوان ها مانند همین arkham asylum وجود سیستم upgrade 1 امر ضروری است.در بازی میتوانید همه چیز را آپگرید کنید! از batrang گرفته تا خوده بتمن!
هماهنگی کنترل و دوربین بازی بسیار عالی است و کنترل بتمن بسیار نرم و روان است.
هوش مصنوعی دشمنان زیاد خوب نیست و همین امر باعث میشود لطمه هایی که به مخفی کاری ها وارد شود.برای مثال گاهی مواقع دشمنان کور هستند و هنگامی که شما نیمرخ او را میبینید و به سمتش میروید متوجه حضور شما نمیشود!ولی آن ها در کار های گروهی خوب ظاهر میشوند و هوش مصنوعی خوبی پیدا میکنند!باس های بازی در این زمینه بسیار خوب طراحی شده اند و همین مورد باعث میشود بازیکنان سازندگان را لعنت بگویند!
به جرأت میتوانم بگویم طرفدار هر سبکی از گیم پلی این بازی راضی خواهد بود و با مزاج هر کسی سازگار خواهد بود.
گرافیک (و فیزیک):با unreal طعم واقعیت را بچشید.

part 1:graphic
به طور کلی در گرافیک این بازی هیچ نقصی نمیتوان یافت و مطمئنا دهان هر گیمر مشکل پسندی در نگاه اول باز خواهد ماند.
اما اگر به صورت کارشناسی به بازی بنگریم در گرافیک آن مشکلات کوچکی را میتوانیم بیابیم.البته این مشکلات جزئی ارزش این بخش از بازی را به هیچ وجه پایین نمی آورد .
یکی از آزار دهنده ترین مشکلات گرافیکی هر بازی که گیمر هارا بسیار اذیت میکند افت فریم است که معمولا در هنگام شلوغی صفحه شاهد آن هستیم.ولی در تیمارستان آرخام به کلی افت فریم را فراموش کنید !حتی بزرگترین انفجار ها هم هیچ گونه افت فریمی را در بازی بوجود نمی آورند.
نورپردازی واقعا در سطح بالایی است و بسیار خلاقانه طراحی شده است .ایجاد سایه های بازی واقعا خوب است و باعث میشود در کنار نورپردازی عالی نمایی زیبا از همه جای بازی بوجود بیاید.
تکسچر های گرد و غبار زیاد خوب طراحی نشده اند در عوض انفجار ها و دود و آتش بسیار عالی است.
part 2:physic:
در مورد باگ های بازی باید به سازندگان حق دهیم! به هر حال آنریل است و باگ هایش!
اول از همه اینکه در اوایل بازی شاهد یک باگ بودم که بسیار خنده دار بود! هنگامی که با یکی از کاراکتر ها در حال صحبت بودم ناگهان او در فاصله ی 1 متری زمین وجود داشت و همینطور بین زمین و هوا معلق مانده بود!واقعا که!
هنگامی که بتمن به درِ دریچه های کولر برخورد میکند حرکات آن شیء بسیار مضحک است و اگر به دیوار برخورد کند که واقعا صحنه های جالبی را شاهد خواهیم بود!
همچنین او در بدن دشمنان فرو میرود که این باگ را در خیلی از بازی های این نسل شاهد هستیم.
ولی محسنات فیزیک هم کم نیست.
هنگامی که از جایی بد می آید شنل بتمن تکان میخورد و به سمت باد حرکت میکند که به خاطر این موضوع باید سازندگان را تحسین گفت.
همچنین فضاسازی بسیار عالی است و فضای آرخام هیچ وقت برای بازیکن خسته کننده و تکراری نمیشود.البته رنگ بندی را برای تحقق بخشیدن به این امر نباید نادیده گرفت.
تخریب پذیری در بازی جایی ندارد و تنها چیزی که در بازی به صورت پیش فرض تخریب میشود درِ دریچه های کولر است!!
موسیقی:آرامش در عمق دلهره.

به نظر میرسد آقای Jason Graves کارش را بسیار خوب انجام داده .به دلیل اینکه موسیقی این بازی یکی از نکات مثبتش است و حس دلهره در موقع خودش و حس هیجان در موقع خودش را به گیمر القاء میکند .
در تمامی بازی ها,مبارزه با باس ها یکی از اعصاب خرد کن ترین بخش هاست.سازندگان در این بلبشو به دنبال هر چیزی هستند تا بیشتر روی روان بازی کنان به پیاده روی بپردازند!موسیقی بازی هم یکی از مهمترین سلاح های آنان است.حتما موسیقی بازی prototype هنگام مبارزه با باس هارا به یاد دارید !یک تم واقعا بی معنی و اعصاب خرد کن به صورت مکرر در بازی پخش میشد!
ولی در arkham asylum اینگونه نیست!دیگر موسیقی های کلافه کننده را فراموش کنید.هنگام درگیری با باس ها موسیقی زیبایی پخش میشود که حال و هوای اکشن بازی را دو برابر میکند.
هنگام مخفی کاری موسیقی های دلهره آوری را شاهد هستیم که واقعا با فضای بازی سازگار است.
امیدوارم بازی های دیگر نیز از موسیقی های با معنی و زیبا مانند این بازی بهره بگیرند.
صداگذاری:بدون بحث!

همان طور از تیتر این بخش پیداست,صداگذاری جای بحثی را باقی نمیگذارد و برای عنوان به این بزرگی بسیار عالی است.
صدای شخصیت های بازی واقعا شاهکار است و از دوبلران خوش صدا برای صدای آنان استفاده شده است.
صدای خنده های جوکر سرتاسر بازی همراه شماست و این مورد جو روانی را بر بازی حاکم میکند و باعث میشود خودتان را نیز مانند بتمن در یک تیمارستان حس کنید.
صدای دشمنان و شلیک گلوله خوب است و جای هیچ بحثی ندارد.در مبارزات تن به تن صدای مشت و لگد هایی که بر دشمنان وارد میکنید بسیار به واقعیت نزدیک است.
منتها مشت و لگد در دیوار هیچ صدایی ندارد و این مورد کمی ارزش این بخش را پایین می آورد.
به طور کل انتقادات زیادی بر صداگذاری در سایت ها و مجلات مختلف وارد نشده و میتوان گفت بی نقص است.
داستان:پیروزی در پس قهقه های دیوانه وار!

داستان بازی از جایی شروع میشود که جوکر به دفتر شهرداری در گاتهام سیتی حمله میکند ولی توسط بتمن دستگیر میشود و بتمن او را برای محبوس شدن به arkham asylum میبرد.
در نیمه های شب,انفجاری مشکوک(که کار جوکر است!) در گاتهام سیتی باعث میشود یکی از زندان های مشهور آن شهر(به نام black gate) که بسیاری از خلاف کارها در آن زندانی هستند,منفجر شود.به همین دلیل بسیاری از زندانیان به طور موقت به arkham asylum انتقال میابند.
هنگامی که بتمن جوکر را به arkham asylum میرساند خودش نیز همراه نگهبانان میرود زیرا اون بیشتر از همه جوکر را میشناسد و میداند هر لحظه ممکن نقشه های شیطانی اش را عملی سازد.
ولی هنگامی که دیگر بتمن جوکر را با نگهبانان امنیتی تنها میگذارد او با حیله ای تقریبا ساده خود را از بند آزاد میکند و با استفاده از ارتش زندان black gate به مقابله با بتمن(که هیچ یاری هم ندارد و فقط از طریق صدا با oracle ارتباط بر قرار میکند)میپردازد.
البته هدف جوکر از راه انداختن این بازی,تنها مبارزه با بتمن نیست.بلکه او میخواهد با استفاده از ماده شیمیایی به نام titan قدرت را در دست بگیرد! او میخواهد این ماده را در آب مصرفی گاتهام بریزد تا مردم آن شهر را آلوده به این ماده کند. او همچنین زندانیان را به این ویروس آلوده کرده است تا قدرت آنان را چندین برابر کند.
این ماده میتواند قدرت و جثه ی موجودات را بزرگتر از حد معمولشان کند و جوکر با آن میتواند کار های زیادی را انجام دهد!
همانطور که خودتان حدس زده اید داستان بازی بسیار پر عمق است و paul dini باز هم کارش را عالی انجام داده است.
شخصیت پردازی بازی بسیار خوب است و باعث میشود بازیکن با شخصیت بتمن بیش از پیش مأنوس گردد و اگر از قبل او را نمیشناسد عاشقش شود!
دیالوگ های همه ی کاراکتر ها بسیار خوب نوشته شده و در بازی شاهد جملات مسخره و کلیشه ایِ همیشگی جوکر و کویین خواهیم بود!
بسیاری از شخصیت های قدیمی کامیک بوک ها در این بازی حضور دارند و حتی باس های بازی هم جزء شخصیت های کامیک هستند.ولی یکی از کسانی که وجودش در بازی واقعا میتوانست بسیار مؤثر باشد,دو چهره است!ولی رد پاهایی از او را در جاهایی از بازی میاتوان یافت.برای مثال در جایی از بازی بتمن میشنود two face از بانک ملی گاتهام سرقت کرده است!
کلام آخر:در این بخش نمیدانم چه بگویم.آیا باید به شما بعد از خواندن نقد توصیه کنم حتما این بازی را تهیه کنید؟مسلما نه!چون هر گیمر عاقلی با خواندن این مطلب پی به عظمت این بازی میبرد.
حتی اگر در کریسمس هم این بازی عرضه میشد,انجام این بازی ضروری بود چه برسد به آنکه batman:AA در تابستان و در وسط بی بازی عرضه شده است!
این بازی را همه باید بازی کنند تا از شگفتی های آن پی به گستردگی صنعت گیم کند.این تنها توصیه ی من به شماست!
نمرات
نمرات
گیم پلی:9/6(نه و شش)
گرافیک:9(نه)
موسیقی:9/5(نه و نیم)
صداگذاری:9/8(نه و هشت)
داستان:10(ده)
نمره ی کل:9/6(نه و شش)

 

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد