در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

واکنش قاطع به قطعنامه سیاسی آژانس اتمی

امروز مجلس درباره کاهش سطح همکاری‌های ایران با آژانس تصمیم‌گیری می‌کند

■ سلطانیه، نماینده ایران در آژانس: قطعنامه شورای حکام فضای همکاری فعلی را مختل می‌کند و باعث می‌شود ایران همکاری‌های داوطلبانه فراتر از تعهدات را ادامه ندهد
■ غرب از صدور قطعنامه علیه ایران پشیمان خواهد شد
■ مهمان پرست، سخنگوی وزارت امور خارجه : در صورتی که حقوق اساسی ایران بر اساس پادمان آژانس و به عنوان عضو ان پی تی تأمین نشود، لزومی به اجرای تعهدات حداکثری در قبال آژانس نمی بینیم
■ کوثری، نایب‌رئیس کمیسیون سیاست خارجی مجلس: اگر روند بی‌منطقی و زورگویی برخی از قدرت‌های عضو آژانس ادامه یابد، مجلس خروج ایران از آژانس را بررسی و درباره آن تصمیم‌گیری خواهد کرد  

 

 

 

 

 

واکنش قاطع به قطعنامه سیاسی آژانس اتمی
گروه سیاسی- سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، صدور قطعنامه شورای حکام درباره برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان علی‌رغم مخالفت کشورهای عضو عدم تعهد را رویکردی شکلی، نمایشی و با هدف اعمال فشار به جمهوری اسلامی دانست و این گونه رفتارها را بی‌نتیجه خواند.
رامین مهمان‌پرست در تبیین موضع جمهوری‌‌اسلامی ایران در قبال این گونه قطعنامه‌ها گفت: در شرایطی که ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران به عنوان عضو متعهد آژانس بارها راستی‌آزمایی شده است و بازرسان آژانس عاری بودن از انحراف به سمت اهداف نظامی را اثبات و گواهی کرده اند، این قطعنامه صحنه آزمایشی برای کشورهای مستقل و غیر متعهد است که چگونه با حساسیت بیشتری برای تأمین حقوق خویش گام بردارند. وی افزود: در صورتی که حقوق اساسی ما بر اساس پادمان آژانس و به عنوان عضو ان‌.‌پی.‌تی تأمین نشود، لزومی به اجرای تعهدات حداکثری در قبال آژانس نمی بینیم، هر چند عضویت ما در آژانس تداوم خواهد یافت.
■ مجلس می‌تواند خروج ایران از آژانس را بررسی کند
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، با اشاره به صدور قطعنامه جدید شورای حکام علیه ایران گفت: اگر روند بی‌منطقی و زورگویی برخی از قدرت‌های عضو آژانس ادامه یابد مجلس این حق را برای خود قائل است که مسئله خروج ایران از آژانس را بررسی و در مورد آن تصمیم‌گیری کند. محمداسماعیل کوثری افزود: در مذاکرات ژنو پذیرفتند که بسته‌ پیشنهادی ایران محور مذاکرات قرار گیرد که این اتفاق افتاد و بنا بود که نشست‌های بعدی نیز برگزار شود، اما آنها نه تنها به گفته‌های خود عمل نکردند بلکه با صدور قطعنامه‌ اخیر نشان دادند در مسائل سیاسی دچار تزلزل در تصمیم‌گیری هستند، لذا باید فکری به حال خود کنند زیرا ما همانگونه که چندین بار هم اعلام کرده‌ایم روند خود را به صورت قانونی در چارچوب ان. پی. تی. ادامه می‌دهیم و سیاست‌مان تغییری نخواهد کرد. نماینده مردم تهران در خانه ملت، رأی‌گیری آژانس برای صدور قطعنامه را با توجه به قانون ان. پی. تی دارای تخلف برشمرد و با بیان این‌که نهایتاً برای صدور این قطعنامه به اجماع دست نیافتند، خاطرنشان کرد: ندادن رأی مثبت از سوی 10 کشور به این قطعنامه نشان می‌دهد که آژانس در این زمینه به اجماع نرسیده و لذا قطعنامه اخیر نمی‌تواند قابل قبول باشد.
■ ایران باید در نوع تعاملات خود با آژانس تجدید‌نظر‌کند
یک دیپلمات کشورمان با اشاره به قطعنامه سیاسی شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز کشورمان، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران باید در نوع تعاملات خود با آژانس تجدید نظر کند که این کار را صورت خواهد داد. ابوالفضل ظهره‌وند تأکید کرد: باید میان تکالیف و مسئولیت‌های ایران در قبال آژانس بین المللی انرژی اتمی و حقوق حقه آن رابطه‌ای وجود داشته باشد و یقیناً پیامد آنی چنین رویکردی از سوی آژانس تجدید نظر در رابطه با نوع تعاملات ما با این نهاد بین‌المللی است. این کارشناس مسائل هسته‌ای در ادامه گفت: در شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی همواره قطعنامه‌ها با اجماع به تصویب رسیده است و تنها 2 مورد آن هم در رابطه با موضوع فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای کشورمان بوده که شورای حکام ناگزیر به رأی‌گیری شده است. وی افزود: نفس ورود شورای حکام به رأی‌گیری برای تصویب قطعنامه نشان از آن می‌دهد که میان اعضای آن اجماع وجود ندارد و این قطعنامه صادر شده، سیاسی و در اثر فشار قدرت‌های بزرگ صادر شده است.
■ مجلس می‌تواند خروج از NPT را بررسی کند
یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز گفت: مجلس در اولین واکنش به این قطعنامه غیرحقوقی و سیاسی می‌تواند موضوع خروج از NPT را مورد بررسی قرار دهد. محمد کرمی‌راد نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: مجلس شورای اسلامی در اولین واکنش‌های خود به قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی می‌تواند مانع از ورود بازرسان آژانس به کشور شود. کرمی‌راد تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران قطعاً مصمم تر از گذشته برنامه‌های صلح‌آمیز هسته‌ای خود را بدون در نظر گرفتن این کارشکنی‌ها ادامه خواهد داد.
■ رفتار غرب، ایران را به سمت «گزینه‌های دیگر» سوق می‌دهد
یک کارشناس مسائل هسته‌ای تأکید کرد: غرب در حال فراهم کردن شرایطی است که ایران چاره‌ای جز رفتن به سمت «گزینه‌های دیگر» در اختیار نداشته باشد. مهدی محمدی گفت: این قطعنامه قبل از هر چیز واجد این پیام برای ایران است که غربی‌ها در پیمودن مسیر شورای امنیت به بن بست برخورد کرده اند و الا معنا نداشت در حالی که پرونده ایران در دستور کار شورای امنیت قرار دارد به نهادی مثل شورای حکام متوسل شوند و با وضعیتی اینطور مفتضح یعنی با 10 مخالف یک قطعنامه صادر کنند. این کارشناس مسائل هسته‌ای در پاسخ به این سؤال که تبعات این قطعنامه در رفتار ایران چه خواهد بود، اظهار داشت: اولاً همانطور که آقای سلطانیه گفته اند ایران از این به بعد دیگر هیچ همکاری داوطلبانه‌ای با آژانس نخواهد کرد و این یعنی دیگر نه بازرسان می‌توانند از اراک بازدید کنند و نه تأسیساتی مثل فردو 12 ماه زودتر اعلام می‌شود. ثانیاً این قطعنامه ایران را به سمت استفاده از گزینه‌های دیگر در استیفای حقوقش از جمله تأمین سوخت راکتور تهران سوق خواهد داد. وی در توضیح بیشتر گفت: به طور کلی دو گزینه روی میز ایران است: خرید سوخت و تولید سوخت. اگر غربی‌ها بخواهند گزینه اول را از روی میز بردارند که البته من در این باره تردید دارم بدون شک گزینه دوم مبنای عمل قرار خواهد گرفت.

گزارش خبری
در پی صدور قطعنامه شورای حکام صورت گرفت
اذعان مقام های امریکایی به اعمال فشار بر آژانس

گروه سیاسی - شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی حدود چهار سال پس از آن که در فوریه 2006 آخرین قطعنامه خود علیه ایران را صادر کرد و موضوع هسته‌ای کشورمان را به شورای امنیت فرستاد، روز جمعه بار دیگر با صدور قطعنامه‌ای با رأی نه‌چندان مناسب علیه ایران اقدام کرد. در حالی که روز چهارشنبه هفته گذشته دکتر احمدی‌نژاد رئیس‌جمهوری اسلامی ایران به‌منظور دیدار با همتای ونزوئلایی خود در کاراکاس به‌سر می‌برد، گیدو وستروله وزیر امور خارجه آلمان پس از دیدار با محمد البرادعی مدیرکل آژانس اعلام کرد که پیش‌نویس قطعنامه‌ای علیه ایران در نشست شورای حکام از سوی آلمان آماده شده و با حمایت گسترده روبرو خواهد شد. در واکنش به این اظهارات منابع غربی از متقاعد کردن حدود دوسوم از اعضای آژانس برای رأی دادن به این قطعنامه ضدایرانی خبر دادند.

اقدام غیرسازنده البرادعی در آخرین روزهای مدیرکلی
از سوی دیگر، محمد البرادعی دیپلمات 67 ساله مصری نیز که کمتر از یکی، دو روز دیگر تا پایان دوره مأموریت 12ساله وی در آژانس زمان مانده در اقدامی غیرسازنده و مبهم ضمن غیرشفاف اعلام کردن برنامه هسته‌ای ایران، بر پذیرش بدون شرط پیش‌نویس توافقنامه مبهم وین تأکید کرد و با این اظهارات عملاً نقش آتش‌بیار معرکه غرب در صدور قطعنامه علیه ایران شد. البرادعی در اظهارات خود که از سوی برخی رسانه‌های غربی به عنوان تندترین اظهاراتش علیه ایران طی سال‌های اخیر نام گرفت ادعا کرد: تهران نمی‌تواند نگرانی‌ها در خصوص برنامه هسته‌ای خود را با پیشنهادهایی که حفظ این موارد را شامل می شود، کاهش دهد و به ‌منظور فرونشاندن بحران، این مواد باید از ایران خارج و فضا برای مذاکرات فراهم شود. وی افزود: نگه داشتن این مواد در ایران به چنین امری منجر نخواهد شد.

تصویب قطعنامه بدون اجماع و با 9 رأی غیرموافق
روز جمعه پیش‌نویس قطعنامه علیه ایران در نشست شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی با 25 رأی مثبت و بدون اجماع تصویب شد. تعلیق فعالیت های غنی‌سازی از جمله سایت فردو، اجرای کد 1/3 و پاسخ به سؤالات مربوط به هدف از ساخت سایت فردو از محورهای اصلی قطعنامه است. کشورهای برزیل، پاکستان، مصر، آفریقای جنوبی، ترکیه و افغانستان به قطعنامه رأی ممتنع و ونزوئلا، کوبا و مالزی به آن رأی منفی دادند. نماینده جمهوری آذربایجان نیز در نشست شورای حکام شرکت نکرد.

مجلس درباره قطعنامه آژانس تصمیم‌ می‌گیرد
عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به قطعنامه شورای حکام خبر داد: مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه در جلسه علنی در رابطه با قطعنامه اخیر آژانس علیه برنامه هسته‌ای کشورمان تصمیم نهایی را می‌گیرد. حجت الاسلام حسین ابراهیمی در گفت‌وگو با ایرنا تأکید کرد: ما به تمامی تعهدات خود در قبال آژانس و مفاد NPT عمل کرده ایم و دلیل ندارد تا چنین قطعنامه هایی علیه ما صادر شود، لذا صدور این قطعنامه سیاسی است و از نظر ما ارزشی ندارد.

سلطانیه: از صدور قطعنامه علیه ایران پشیمان می‌شوند
در همین حال علی‌اصغر سلطانیه‌ سفیر و نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی با اشاره به این که غرب از صدور قطعنامه علیه ایران پشیمان خواهد شد، به آن‌ها توصیه کرد اشتباه خود را جبران کنند. سلطانیه بیان داشت: آژانس به‌عنوان یک سازمان فنی است و نباید تحت تأثیر اقدامات سیاسی قرار بگیرد. وی گفت: این قطعنامه علاوه بر اینکه فضای همکاری فعلی را مختل می کند، باعث خواهد شد ایران همکاریهای داوطلبانه خود را که فراتر از تعهدات بود، ادامه ندهد. نماینده ایران در آژانس ادامه داد: صدور این قطعنامه در شورای حکام علیه ایران باعث بروز تفرقه در این شورا شده است.
اعتراف واشنگتن به فشار بر آژانس
در همین حال یکی از مقامات ارشد وزارت خارجه امریکا در اظهاراتی بر تلاش‌های شدید واشنگتن برای افزایش فشار بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی جهت تصویب قطعنامه علیه ایران اذعان کرد. به گزارش خبرگزاری فرانسه این مقام وزارت امور خارجه امریکا تصریح کرد: تصویب این قطعنامه نتیجه تلاش‌های شدید دیپلماتیک واشنگتن بود که اقدامات بسیاری را در سطح مقامات عالیرتبه امریکایی طی هفته‌های اخیر شامل می‌شد. رابرت گیبس سخنگوی کاخ‌سفید نیز پس از تصویب قطعنامه آژانس از ایران خواست که هرچه سریع تر پیشنهاد اخیر آژانس را برای فرستادن اورانیوم با درصد غنای کم به یک کشور سوم برای غنی‌سازی با درصد غنای بیشتر بپذیرد.

حمایت جنبش عدم تعهد از ایران
از سوی دیگر کشورهای عضو جنبش عدم تعهد با صدور بیانیه‌ای اعلام کردند: همه پادمان‌ها و موضوعات راستی آزمایی درباره فعالیت هسته ای صلح آمیز ایران باید در آژانس و براساس مبانی حقوقی و فنی حل و فصل شود. همچنین میکائیل وهبه سفیر اتحادیه عرب در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: صدور قطعنامه علیه فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران برخلاف روند دیپلماتیک و در تضاد با آن بوده است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد