در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

راز برتری 14معصوم(ع)

                                     غدیر 

 

 خداوند همه انسانها را ( کریم ) خلق کرده است . هیچ کس را بدون کرامت نیآفرید . وقتی بخواهد یک گروه خاصی را نام ببرد ؛ با نام (یا أیّها الّذ ین آمنوا)، یا (یا اهل الکتاب) و مانند آن نام می

 

برد . ولی اگر بخواهد از جامعه بشری سخن به میان بیاورد، گاهی به عنوان » ناس »، (یا أیّها النّاس)؛ گاهی به عنوان (بنی آدم) خطاب می کند . وقتی بفرماید : بنی آدم، یعنی این گوهر از هر نژادی، در هر عصر و مصری باشد ؛ این خصوصیّت را دارد . اینکه فرمود : لقد کرّمنا بنی آدم (1)، یعنی انسان با کرامت خلق شده است ؛و اگر ما کریمیم، باید گوهر کرامتمان را حفظ بکنیم .

اولویت حضرت رسول اکرم (ص) بر مال و جان مؤمنین

ولی در سوره مبارکه احزاب فرمود : در عین اینکه انسان کریم است، و به استناد کرامت او در نصوص دینی ما آمده است که النّاس مسلّطون علی اموالهم و انفسهم(2)؛ آزاد است، مستقل است، بر مالش مسلّط است، بر جانش مسلّط است، در جنگ و صلح مختار است ؛ مع ذلک فرمود :النبیّ اولی با لمؤمنین من انفسهم (3)، یعنی اگر انسانها کریمند ؛ آنکه اولی ب الکرامت است، رسول خداست . اگر انسانها بر اموال و أنفس شان مسلّطند، آنکه اولی به سلطنت است، رسول خداست . اگر انسان گوهری دارد که به استناد آن گوهر می تواند خلیفه خدا باشد، نبی اولی ب الخلافت است . اگر انسان آزاد است، نبی، اولی از آزادی انسان است . و اگر دیگران مستقل اند، به شرح ایضاً .

وجوب حفظ جان پیامبر (ص) در فرهنگ قرآن کریم

 

به استناد این مطلب دوّم که از سوره مبارکه احزاب بر می آید، آیه سوره مبارکه توبه نازل شده است . فرمود : شما باید جانتان را حفظ بکنید، مالتان را حفظ بکنید ؛ حفظ جان واجب است . به قدری حفظ جان واجب است که اگر روزه گرفتن برای کسی ضرر دارد نباید بگیرد، گفتند : من کان مریضاً أو علی سفر فعدّه من أیام اخر(4). پس حفظ جان واجب است .

فرمود : در عین حال که حفظ جانتان بر شما واجب است، و تکلیف شرعی خدا بر شما این است که جانتان را حفظ بکنید ؛ وقتی دیدید وجود مبارک رسول گرامی در خطر است، باید از جان تان صرف نظر کنید . حق ندارید بگوئید : جان من محترم است !ما کان لأهل المدینه و من حولهم من الأعراب ان یتخلّفوا عن رسول الله و لا یرغبوا ب أنفسهم عن نفس ه(5). مبادا در جبهه ها شرکت نکنید ؛ یا اگر در جبهه ها شرکت کردید، خودتان را کنار بکشید، در یمین و یسار قرار بگیرید ! شما موظّفید سنگر باشید .

حق ندارید پیامبر را تنها بگذارید، یک . حق ندارید با پیامبر با هم وارد صحنه بشوید، دو . همیشه شما باید پیشاپیش باشید ! چون مثل شما فراوان است، امّا مثل پیامبر دیگر نخواهد آمد .اگربخواهید خودتان را حفظ بکنید وتیر به پیامبر بخورد ؛این را حق ندارید . خودتان را باید سپراو کنید .

حضرت علی علیه السلام

رازاولویّت حضرت امیر (ع

 

حالا که روشن شد امت اسلامی در عین حال که آزاد و مستقل است، در عین حال که مسلّط بر جان و مال است ؛ نسبت به یکدیگر اینچنین اند، نسبت به رسول گرامی آنچنانند . یعنی رسول گرامی مقدّم بر ماست در کرامت و خلافت ودر جان و مال .

وقتی مقام والای رسول گرامی از مجموعه آیه سوره احزاب و سوره توبه تبیین شد ؛ وجود مبارک رسول گرامی در صحنه غدیر، در حضور هزارها نفر آیه سوره مبارکه احزاب را خواندند، از همه ا قرار گرفتند ؛ فرمودند : این آیه در سوره احزاب هست، من مصداق این هستم یا نه ؟ یا أیّها النّاس ! الست اولی بکم من انفسکم ؟ همه عرض کردند : بلی . بعد دست مبارک علی بن أبیطالب را گرفت، فرمود : من کنت مولاه فهذا علی مولاه (6). اگر من بر جان شما، بر مال شما ؛ نسبت به آزادی شما، نسبت به استقلال شما، نسبت به کرامت شما، نسبت به خلافت شما اولایم ؛ این علی هم اولی است! اگر من اولایم، خدا به من فرمود : به مردم بگو : من کنت مولاه فهذا عل یأ مولاه !

تکلیف حمایت همه جانبه از پیامبر و ائمه معصومین

به دلیل زنده بودن نبوّت و ولایت

الآن وظیفه ما چیست ؟وظیفه همه ما، مخصوصاً حوزویان و دانشگاهیان این است که از « علی » حمایت بکنند . اینکه منظور در سوره مبارکه فرمود : النبیّ اولی بالمؤمنین من أنفسهم، اینها (معاذ الله) قضیه شخصیّه و خارجیه نیست که تاریخ مصرفش گذشته باشد، این مال زمان پیغمبر نبود ! امروز پیامبر زنده است، چون نبوّت زنده است ؛ امروز پیامبر زنده است، چون اسلام زنده است . امروز هم علی زنده است، چون ولایت زنده است . اگر کسی از حریم تشیع دفاع نکند، به این آیه عمل نکرده ! اگر کسی خدای ناکرده بشنود به حریم تشیع اهانت شده، به ولایت اهل بیت اهانت شده، به امامت اینها اهانت شده ؛ عالمانه و محققانه با حفظ وحدت اسلامی دفاع نکند، به این آیه عمل نکرده !

بازگو نشدن بسیاری از احکام در قرآن کریم

 

حضرت دست علی بن أبیطالب (ع) را گرفت و فرمود : آن آیه ای که در سوره احزاب به همگان فرمود : النبیّ اولی بالمؤمنین، من آنفسهم . و هرکس من بر او اولا هستم این علی هم اولی  بر اوست . آیه سوره مبارکه توبه چه می گوید؟ می گوید : مبادا خودتان را کنار بگذارید وتیر بخورد به نبوّت و رسالت. اگر به اسلام، به نبوّت، به رسالت، به ولایت اهل بیت (علیهم السّلام) تیری خورد و کسی سینه سپر نکرد، به آیه سوره توبه عمل نکرد ! فرمود :ما کان لاهل ا لمدینه و من حولهم من الأعراب ان یتخلّفوا عن رسول الله و لا یرغبوا بأنفسهم عن نفسه . بسیاری از شمابا این مصطلحات فقهی آشنائید . من کنت مولاه حاکم بر ولایت است . یعنی اگر تا کنون اولی بالمؤمنین من انفسهم و اموالهم یک نفر بود، الآن این 13 نفر با آن 1 نفر ؛ یک نورند، این 14 تا یک حکمند؛ النبیّ و اهل بیت اومی شود .

ما که دیگر لازم نیست همه احکام را از آیه بگیریم . این نماز ظهر ما 4 رکعت است، این نماز عصر ما 4 رکعت است، این نماز صبح ما 2 رکعت است ؛ ما اینها را از قرآن نگرفتیم ! خود قرآن فرمود : ببینید پیامبر چی گفت.ما آتاکم الرّسول فخذوه و ما نهاکم عنه فانتهوا (7). ما از قرآن بلا واسطه نگرفتیم، ولی مع الواسطه که گرفتیم ! خود قرآن فرمود : ببینید پیامبر چه می گوید . بسیاری از احکام است که خدای سبحان به پیامبر فرمود به عنوان حدیث، و در آیه نیست .

بنابراین اگر آیه سوره احزاب دارد : النبیّ اولی بالمؤمنین، و اگر آیه سوره توبه دارد : هیچ کس حق ندارد رسول خدا را تنها بگذارد،به استثنای جریان غدیر و امثال غدیر که هزارها نفر نقل کرده اند و از آن نوادر احادیث ماست که سلسله سند تا زمان صدور قطعی و متواتر است ؛ فرمود : منظور از این (النبی )، یعنی النبیّ و اهل بیته ؛ یعنی این 14 نفر . منظور از ما کان لأهل المدینه و من حولهم من الأعراب ان یتخلّفوا عن رسول الله و لا یرغبوا بأنفسهم عن نفسه، یعنی این 14 نفر . اگر خدای ناکرده به نبوّت، به رسالت، به اسلام، به قرآن، به عترت، به ولایت، به تشیع تیری اصابت کند، و یک عالم محققی سینه سپر نکند ؛ این نه به آیه سوره احزاب عمل کرده، نه به آیه سوره مبارکه توبه عمل کرده !

بنابراین وظیفه رسمی ما با حفظ وحدت اسلامی این است که ما همه شبهات را ارزیابی کنیم، محققانه پاسخ بدهیم . نه بگذاریم بیگانه این وحدت اسلامی را آسیب برساند، نه ما اهل تسامح و تساهل باشیم که معاذ الله این ولایت و امامت آسیب ببیند .

سخنرانی آیت الله جوادی آملی (دامت برکاته) پس از مراسم عمامه گذاری جمعی از طلاب به مناسبت عید سعید غدیر خم ـ قم ؛ بهمن 1384

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) اسراء / 70 (2) بحار الأنوار / 2 / 272 (3) احزاب / 6

(4) بقره / 185 (5) توبه / 120 (6) بحار الأنوار / 27 / 243

(7) حشر / 7 

 

)
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد