در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

مبتلا شدن انسان به بلای معصوم (علیه‎السلام)

                                          محرم

 

 

سلوک به بلای سیّدالشّهدا (علیه‎السلام)، یعنی؛ در این ماجرا وارد و با عاشورا سالک شدن. نه فقط بلای سیّدالشّهدا(علیه‎السلام)، بلکه بلای چهاره معصوم(علیهم‎السلام)، از جمله امام زمان (علیه‎السلام) که ایشان مبتلاترین انسان‌های عالمند، کیست که این را بفهمد؟!  

 

راوی می‌گوید: بر امام صادق(علیه‎السلام) وارد شدیم، وضع حضرت متغیّر بود و به شدت گریه می‌کردند و می‌فرمودند: غیبت تو خواب را از من گرفته است، سپس فرمودند: کتاب جفر را نگاه می‌کردم به غیبت حضرت و حوادث آن رسیدم.

یکی از بزرگ‌ترین درس‌های سوره یوسف این است که، حضرت یعقوب (علیه‎السلام) با غیبت ولیّ خدا چگونه برخورد کرده است، همیشه مشغول بوده در حالی ‌که، پیغمبر خداست و مقام عصمت دارد، باید دائماً به خدا مشغول باشد، اگر گریه بر یوسف سلوک‌آور نبود، گریه نمی‌کرد؛ چون انبیا حتی کار مباح هم انجام نمی‌دهند، چطور حضرت یعقوب(علیه‎السلام) اینقدر گریه نموده و نسبت به آنهایی که این کار را کرده‌اند کظم غیظ می‌کند به طوری که چشم‌ها سفید و کمر خم گردید، بعد هم متهم به جنون شد، باز هم دست بردار نبود. باید با بلا و غیبت ولیّ خدا این‌طور برخورد کرد، نه اینکه ولیّ خدا مبتلاست، تو بخوابی؟! «عزیزٌ علیّ أن تحیط بک دونی البلوی.»(1)

 

"سید محمدمهدی میرباقری"

گروه دین و اندیشه تبیان، هدهدی 


1- دعای ندبه.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد