در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

ویژه نامه جام جهانی ۲۰۱۰

بهترین


ویژه نامه جام جهانی تقدیم به فوتبال دوستان عزیز 


       http://img.tebyan.net/big/1388/02/922042648121236211959319743301284814996.jpg


جای ایران خالی...


تاریخچه جام جهانی فوتبال(1)


تاریخچه جام جهانی فوتبال (2)


خاطرات تلخ و شیرین از جام جهانی


تاریخچه توپ فوتبال جام جهانی


زاکومی؛نماد ویژه آفریقا

2010



معرفی استادیوم های میزبان جام جهانی


گروه ها و برنامه کامل جام جهانی

2010



ترین های جام جهانی



با سابقه ترین بازیکنان جام جهانی





تاریخچه جام جهانی فوتبال(1)


تاریخچه جام جهانی

جام جهانی فوتبال که مهم‌ترین رویداد ورزشی جهان به حساب می‌آید، از سال 1930 و هر 4 سال یک بار برگزار می‌شود.

با آنکه فدراسیون جهانی فوتبال- فیفا- در سال 1904 تاسیس شد اما نخستین جام جهانی 26 سال بعد برگزار شد. فیفا در 28 مه سال 1928 در نشست سالانه خود در آمستردام خبر از برگزاری تورنمنتی داد که تیم فوتبال تمام اعضای این فدراسیون می‌توانستند در آن شرکت کنند.

اولین دیدار بین دو تیم ملی فوتبال در سال 1872 و بین تیم‌های انگلستان و اسکاتلند انجام گرفت اما در آن سال‌ها فوتبال خارج از بریتانیای کبیر بعد زیادی نداشت. پس از افزایش محبوبیت فوتبال در آغاز قرن بیستم، این ورزش در المپیک‌های تابستانی 1900 و 1904  و المپیک میانی 1906 به عنوان ورزش ناظر (بدون اهدای مدال) شرکت کرد.

در المپیک تابستانی 1908 بالاخره فوتبال یکی از ورزش‌های رسمی گشت. مسابقات فوتبال در آن سال توسط «انجمن فوتبال» (فدراسیون فوتبال در انگلستان) برگزار می‌شدند و تنها بازیگران آماتور در آن شرکت داشتند و گاها بیشتر یک نمایش بود تا یک مسابقه. تیم ملی آماتورهای فوتبال انگلستان هم در المپیک 1908 و هم در المپیک 1912 فاتح مسابقات شد.

با توجه به این‌که مسابقات فوتبال المپیک تنها بین تیم‌های آماتور برگزار می‌شد، مسابقات «نشان سر توماس لیپتون»‌ توسط «سر توماس لیپتون» در 1909 و در تورین برگزار شدند.

این مسابقات معمولا به عنوان اولین تورنمنت جدی جهانی شناخته می‌شوند و اکثر باشگاه‌های خوب جهان از ایتالیا، آلمان و سوئیس در آن‌ها شرکت داشتند. تیم وست آکلند، تیمی آماتور از روستایی در شمال شرق انگلستان، فاتح این مسابقات شد. وست آکلند در مسابقات بعدی در 1911 نیز قهرمان شد و بر طبق قوانین بازی‌ها، نشان سر توماس را تا ابد به خانه برد.

در 1914 فیفا توافق کرد که مسابقات المپیک را به عنوان «مسابقات قهرمانی فوتبال آماتورها» به رسمیت بشناسد و مسئولیت برگزاری آن را به عهده بگیرد. این باعث شد که مسابقات فوتبال المپیک تابستانی به اولین تورنمنت فوتبال بین‌قاره‌ای بدل شود. اروگوئه قهرمان این مسابقات شد و در سال 1928 نیز مدال طلا را کسب کرد.

در 28 می 1928 پس از طرحی که رئیس وقت فیفا،ژول ریمه، طراحی کرده بود، تصمیم گرفته شد که فیفا تورنمنت بین‌المللی خود را به پا کند. با توجه به این‌که اروگوئه صاحب مدال طلای دو المپیک قبلی بود و با توجه به این‌که در سال 1930 جشن صدمین سالگرد استقلالش را می‌گرفت، میزبانی به این کشور سپرده شد.

جام جهانی

اولین جام جهانی رسمی 

        

المپیک تابستانی 1932 در لوس آنجلس برگزار شد و به علت عدم محبوبیت فوتبال در آن کشور، این ورزش در برنامه بازی‌ها گنجانده نشد. علت دیگر عدم توافق فیفا و کمیته بین‌المللی المپیک در مورد وضعیت بازیگران آماتور بود. رئیس وقت فیفا، ژول ریمه، طرحی ارائه کرد که بر طبق آن اولین مسابقات جام جهانی در 1930 و در اروگوئه برگزار شود.

فدراسیون‌های ملی بعضی کشورها به فرستادن یک تیم به مسابقات دعوت شدند. با توجه به این‌که میزبان مسابقات –اروگوئه- بسیار دور از اروپا واقع شده بود و تیم‌های اروپایی برای شرکت در این مسابقات باید در سفر پر هزینه‌ای از اقیانوس اطلس می‌گذشتند، تا دو ماه مانده به مسابقات هیچ کشور اروپایی حاضر به فرستادن تیم نشده بود.

ژول ریمه نهایتا تیم‌های اروپایی بلژیک، فرانسه، رومانی و یوگسلاوی را به قبول این سفر راضی کرد. مجموعا 13 کشور در این جا شرکت کردند – هفت تیم از آمریکای جنوبی، چهار تیم از اروپا و دو تیم از آمریکای شمالی .

اولین دیدارهای جام جهانی به طور همزمان برگزار شدند و توسط فرانسه و آمریکا فتح شدند. این دو تیم به ترتیب مکزیک را 4 بر یک و بلژیک را 3 بر 0 مغلوب کردند. اولین گل تاریخ جام جهانی توسط لوسین لورن از فرانسه به ثمر رسید.

 چهار روز بعد برت پاتناد از آمریکا اولین هت-تریک تاریخ جام را در برد 3 بر صفرآمریکا مقابل پاراگوئه ثبت کرد. در مسابقه فینال اروگوئه با نتیجه 4 بر 2 از سد آرژانتین گذشت و اولین فاتح جام جهانی شد. این مسابقه در مونته‌ویدئو انجام شد و 93 هزار نفر شاهد برگزاری آن بودند.

پیشروی 


مشکلات اولیه بازی‌ها مسائل مربوط به سختی سفرهای بین‌قاره‌ای و جنگ بود. همانطور که تیم‌های اروپایی حاضر به سفر برای شرکت در جام اروگوئه 1930 نبودند، تیم‌های آمریکای جنوبی نیز حاضر به تحمل سفر برای شرکت در جام 1934 و 1938 نبودند و برزیل تنها تیمی بود که در این جام‌ها شرکت کرد. جام‌های 1942 و 1946 به دلیل وقوع جنگ جهانی دوم و پیامدهای آن برگزار نشدند.

جام جهانی 1950 برای اولین بار شاهد حضور تیم‌هایی از جزیره بریتانیا، مبدع فوتبال، بود. تیم‌های بریتانیایی (انگلستان، اسکاتلند و ...) در 1920 از فیفا بیرون کشیده بودند اما در 1946 با دعوت مجدد فیفا به این فدراسیون بازگشتند و در این جام بازی کردند.

تیم ملی فوتبال اروگوئه

این تورنمنت در ضمن شاهد حضور دوباره اروگوئه، قهرمان جام اول، بود که دو جام قبلی را تحریم کرده بود. اروگوئه در بازگشت خود مجددا قهرمان شد. (در ضمن جام 1950 اولین و آخرین جامی بود که مرحله  نهایی آن به صورت گروهی برگزار می‌شد و نه به صورت حذفی و در نتیجه قرار بود مسابقه مشخص فینال نداشته باشد.

گرچه صورت امتیازها به طوری شد که عملا بازی برزیل و اروگوئه به صورت بازی فینال درآمد. در جام‌های بین 1934 تا 1978 شانزده تیم در مسابقات شرکت کردند (به غیر از چند مورد که تیم‌ها پس از راه‌یابی به بازی‌ها استعفا دادند). اکثر تیم‌های از اروپا و آمریکای لاتین بودند و اقلیت بسیار کمی از آفریقا، آسیا و اقیانوسیه. نمایندگان این قاره‌ها معمولا به سادگی توسط تیم‌های اروپایی و آمریکای لاتینی مغلوب می‌شدند (یک استثنای مهم کره شمالی بود که در 1966 تا یک چهارم نهایی بالا آمد). در جام 1982 تعداد تیم‌های شرکت کننده به 24 افزایش یافت و این رقم در 1998 به 32 رسید که نتیجتا تیم‌های بیشتری از آفریقا،آسیا و آمریکای شمالی شانس شرکت پیدا کردند.

در سال‌های اخیر شرکت‌کنندگان این قاره‌ها توفیق بهتری داشته‌اند. کامرون در 1990 تا یک چهارم نهایی بالا آمد و کره جنوبی،سنگال و آمریکا در 2002 همه حداقل تا یک چهارم نهایی بالا آمدند (کره جنوبی نهایتا چهارم شد). 197 کشور برای راه‌یابی به جام جهانی 2006 آلمان با هم دیگر رقابت کردند. از تمامی 207 عضو فیفا تا به حال تنها سه کشور برای راه‌یابی به جام تلاش نکرده اند.

 با توجه به این‌که کوموروس و تیمور شرقی اعضای تازه‌ای هستند و هنوز این امکان را نداشته‌اند، در واقع بوتان تنها کشوری است که شانس خود را برای شرکت در جام جهانی محک نزده.

در دهه 90 جام جهانی زنان فیفا نیز راه‌اندازی شد و اولین جام جهانی زنان در 1991 در چین برگزار شد. شکل برگزاری این مسابقات مانند مدل مردان است و هر چهار سال یک‌بار برگزار می‌شوند. آمریکا، آلمان، چین و نروژ تا به حال از موفق‌ترین تیم‌های جام جهانی زنان بوده‌اند.

پوشش رسانه‌ای


جام جهانی فوتبال در 1954 برای اولین بار از تلویزیون‌ها پخش شد و در حال حاضر پرتماشاگرترین رویداد ورزشی جهان است و تماشاگرانش از بازی‌های المپیک نیز تجاوز می‌کنند. تخمین زده می‌شود که 28 بیلیون نفر بازی‌های جام جهانی 2002 را تماشا کرده‌آند. تنها فینال آن بازی‌ها توسط 1/1 بیلیون نفر دیده شده‌است. مسابقات قرعه‌کشی آن جام بیش از 300 میلیون نفر بیننده داشته‌است.

برگزاری جام جهانی طرحی بود که ژول ریمه فرانسوی- سومین رئیس فیفا- سال‌ها در ذهن خود می‌پروراند. پیش از آن، مسابقات بین‌المللی فوتبال فقط به المپیک محدود می‌شد که عموما فوتبال زیر سایه ورزش‌های دیگر قرارمی‌گرفت.

در سال 1929 فیفا برای برگزاری نخستین دوره جام جهانی و تعیین محل برگزاری بازی‌ها در نشستی در بارسلون اعضای خود را گرد هم آورد. در این کنگره، تصمیم بر آن شد که اوروگوئه قهرمان فوتبال المپیک 1924، در سال بعد به مناسبت صدمین سالگرد استقلال خود، میزبان نخستین دوره جام جهانی فوتبال باشد.

این مسابقات از آن سال به بعد هر 4 سال یک‌بار - با 2 استثنا در سال‌های 1942 و 1946 به علت جنگ جهانی دوم- برگزار شده‌‌است. در سال 1991 فیفا برگزاری جام جهانی زنان را نیز آغاز کرد.

مروری بر دوره‌های جام‌جهانی فوتبال

1930- اوروگوئه/ قهرمان: اوروگوئه


اولین دوره جام جهانی در 13 ژوئیه سال 1930 در مونته‌ویدئو اوروگوئه آغاز شد و بیش از 2 هفته طول کشید و نزدیک به 500 هزار نفر از این مسابقات دیدن کردند. در این دوره 13 تیم شرکت کردند که از اروپا فقط تیم‌های بلژیک، یوگسلاوی، رومانی و فرانسه حضور داشتند.

در بازی نیمه نهایی آرژانتین مقابل آمریکا قرارگرفت و اروگوئه به دیدار یوگسلاوی رفت که تیم‌های آمریکای‌جنوبی با نتیجه مشابه 6 بر 1 حریفان خود را شکست دادند و به فینال رسیدند.

در فینال اوروگوئه 4 بر 2 آرژانتین را شکست داد و به عنوان نخستین قهرمان جام جهانی شناخته شد.

 جام جهانی

1934- ایتالیا/ قهرمان: ایتالیا


دومین دوره جام جهانی در اروپا و در کشور ایتالیا برگزار شد و به همین دلیل تیم‌های اروپایی میل بیشتری برای شرکت در این بازی‌ها از خود نشان دادند. این جام نخستین جامی بود که تیم‌ها برای حضور در مرحله نهایی بازی‌ها نیاز به گذراندن مرحله مقدماتی داشتند.

تعداد تیم های شرکت‌کننده در این دوره 16 تیم بود که از میان 32 تیم حاضر در مرحله مقدماتی به بازیها راه یافتند. با وجود تعداد بیشتر تیم‌ها نسبت به دوره قبل، اما مسابقات تماشاچی کمتری داشت.

جام ژول ریمه که نامش را از بنیانگذار جام‌جهانی گرفته تا سال 1970 تندیس جام جهانی بود و از آن پس شکل و نامش تغییر کرد.

برخلاف دوره گذشته که اکثر تیم‌ها از آمریکای جنوبی بودند، در این دوره اکثریت با اروپایی‌ها بود. به‌جز 12 تیم اروپایی، برزیل و آرژانتین از آمریکای جنوبی و ایالات‌متحده از آمریکای شمالی و مرکزی از تیم‌های حاضر در این رقابت‌ها بودند. تیم مصر، نخستین تیمی بود که از خارج از این 2 قاره به جام جهانی راه می‌یافت.

با حذف تیم‌های برزیل، آرژانتین، آمریکا و مصر در دور نخست که به صورت 1 حذفی برگزار شد، 8 تیم راه‌یافته به مرحله یک چهارم اروپایی بودند.

2 تیم ایتالیا و چکسلواکی در فینال مقابل هم قرارگرفتند که نتیجه در پایان وقت قانونی 1 بر 1 شد و در وقت اضافه ایتالیا با 1 گل، اولین فاتح اروپایی جام جهانی شد.


1938- فرانسه/ قهرمان: ایتالیا


جام جهانی 1938 با شرکت 15 تیم که از میان 37 تیم به مرحله نهایی راه یافته بودند، در اوایل ژوئن در فرانسه آغاز شد.

در آن دوره کشورهای اوروگوئه و آرژانتین به نشانه اعتراض به میزبانی مجدد اروپا، از حضور در این بازی‌ها انصراف دادند و از قاره آمریکا کشورهای برزیل و کوبا حضور داشتند که برزیل تا نیمه نهایی صعود کرد و در آن مرحله مغلوب ایتالیا شد.

برای نخستین بار در تاریخ جام جهانی، قهرمان دوره گذشته و میزبان بازی‌ها بدون انجام بازی‌های مقدماتی به مرحله نهایی راه‌یافتند.

ایتالیا و مجارستان در فینال مقابل هم قرار گرفتند که در این مسابقه ایتالیا 4 بر 2 پیروز شد و برای نخستین‌بار این تیم توانست 2 بار جام را به خانه ببرد. با شروع جنگ جهانی، 2 دوره جام جهانی برگزار نشد.


1950- برزیل/ قهرمان: اوروگوئه


برزیل دومین کشور از آمریکای جنوبی بود که میزبان جام جهانی بود. این کشور در این بازی‌ها نتوانست از امتیاز میزبانی بهره ببرد.

در این دوره 4 تیم سوئد، اوروگوئه، اسپانیا و برزیل در فینال در یک گروه قرارگرفتند که اوروگوئه با به دست آوردن بیشترین امتیاز از مجموع 3 بازی در صدر گروه قرارگرفت و به عنوان قهرمان این دوره شناخته شد و تیم‌های برزیل، سوئد و اسپانیا به ترتیب دوم تا چهارم شدند.

تماشاچیان این دوره در تاریخ جام جهانی از رقم 1 میلیون نفر گذشت. برای این بازی‌ها بزرگترین ورزشگاه جهان با ظرفیت 220 هزار نفر در ریودوژانیرو ساخته شد.


تاریخچه جام جهانی فوتبال

 1954- سوئیس/ قهرمان: آلمان‌غربی


در جام‌جهانی سوئیس بازی‌ها به صورت گروهی در دور مقدماتی و تک حذفی در مرحله بعدی برگزار شد. در این دوره از 16 تیم راه‌یافته به جام جهانی تیم‌های ترکیه، کره‌جنوبی و اسکاتلند برای نخستین بار حضور پیدا کردند.

آلمان‌غربی پس از مجارستان به عنوان تیم دوم به یک چهارم نهایی رسید. این 2 تیم در فینال مقابل هم قرارگرفتند و با اینکه مجارستان در دور مقدماتی  8 بر3 آلمان‌غربی را شکست داده بود، در فینال با نتیجه 3 بر 2 مغلوب شد. آلمان‌غربی در نخستین حضورش در جام جهانی قهرمان شد.

این آخرین دوره مسابقات جام‌جهانی بود که ژول ریمه، بنیانگذار جام‌جهانی در آن حضور داشت. وی 33 سال ریاست فیفا را برعهده داشت و در سال 1956 و در سن 83 سالگی درگذشت.


 1958- سوئد/ قهرمان: برزیل


این جام از خاطره انگیزترین دوره‌های جام‌جهانی برای برزیل است. درخشش برزیل در جام سرآغازی بود برای موفقیت‌های بعد. برزیل تنها تیم جهان است که در تمام دوره‌های جام جهانی حضور داشته و با بیشترین تعداد بازی، گل زده و امتیاز سال‌هاست پرافتخارترین تیم ملی جهان محسوب می‌شود.

این دوره میدان درخشش ستارگانی چون ژوست فانتن، بابی چارلتون و گارینشا بود. اما در این دوره نام پله بیش از همه به ذهن خطور می‌کند.

 در بین 16 تیم راه یافته، تیم‌های ایرلندشمالی، ولز و اتحاد جماهیر شوروی نخستین حضور را تجربه می‌کردند.

4 تیم برزیل، آلمان‌غربی، فرانسه و سوئد با شکست حریفان به مرحله نیمه نهایی صعود کردند. در فینال برزیل با ستارگانش مقابل سوئد قرارگرفت و با نتیجه 5 بر2 پیروز شد و برای اولین بار جام را به خانه برد.


 1962 -  شیلی/ قهرمان: برزیل    


چون مسابقات در شیلی برگزار می‌شد، برزیل از این امتیاز برخوردار بود که در آمریکای‌جنوبی به میدان می‌رفت. جائیکه تجربه ثابت کرده تیم‌های اروپایی معمولا نسبت به بازی‌های داخل اروپا ضعیف‌تر ظاهر می‌شوند.

از 16 تیم راه‌یافته به مرحله نهایی، 6 تیم از آمریکای‌جنوبی و 10 تیم اروپایی بودند. تیم‌های ایتالیا، آرژانتین و اوروگوئه در دور مقدماتی حذف شدند و تیم‌های یوگسلاوی، چکسلواکی، برزیل و شیلی به مرحله نیمه نهایی راه‌یافتند.

چکسلواکی با نتیجه 3 بر1 یوگسلاوی را شکست داد و برزیل 4 بر2 شیلی را مغلوب خود کرد. در بازی فینال برزیل با نتیجه 3 بر1چکسلواکی را شکست داد و برای دومین دوره پیاپی قهرمان جهان شد.


 1966- انگلستان/ قهرمان: انگلستان


انگلستان که دارای نخستین فدراسیون فوتبال جهان است در حالی میزبان این مسابقات شد که در بازی‌های جام‌جهانی چندان خوش ندرخشیده بود.

74 تیم در مرحله انتخابی شرکت کردند که 10 تیم از اروپا، 5 تیم ار آمریکای‌جنوبی و 1 تیم از آسیا به مسابقات نهایی راه‌یافتند.

2 تیم تازه وارد پرتغال و کره‌شمالی شگفتی‌سازان این دوره بودند. بازی این 2 تیم از مشهورترین بازی‌های تاریخ جام‌جهانی است. کره‌شمالی در آن بازی در 25 دقیقه نخست 3 بر صفر از پرتغال جلو افتاد. اما پرتغال با 4 گل پی در پی اوزه بیو و تک گل ژوزه آگوستو بازی را برد.

4 تیم انگلستان، آلمان‌غربی، پرتغال و اتحاد جماهیرشوروی به مرحله نیمه نهایی راه‌یافتند و آلمان‌غربی و انگلستان با نتیجه مشابه 2 بر1 حریفان را از پیش رو برداشتند.

در بازی فینال 2 تیم در پایان وقت قانونی 2 بر 2 مساوی شدند، اما در وقت اضافی، جف‌هرست که در وقت قانونی یکی از گل‌های انگلستان را به ثمر رسانده بود، با وارد کردن 2 گل دیگر نتیجه را به 4 بر 2 تغییر داد و انگلستان برای نخستین بار به جام جهانی دست‌یافت.


 1970- مکزیک/ قهرمان: برزیل


برای نخستین بار جام جهانی در آمریکای ‌مرکزی و بدون حضور تیم‌های فرانسه، آرژانتین، مجارستان و اسپانیا برگزار می‌شد.

برزیل با ماریو زاگالو و بازیکنان مطرح خود چون پله، ریوه لینو، کارلوس آلبرتو پریرا، توستائو و جرزینیو به مکزیک آمده بود تا شکست سخت دوره پیش را جبران کند. ایتالیا نیز برای رسیدن به فینال، مکزیک و آلمان‌غربی را شکست داد.

ایتالیا و برزیل در نیمه اول بازی فینال با نتیجه 1 بر 1 مساوی شدند اما در نیمه دوم برزیل در 20 دقیقه 3 گل به ثمر رساند و برای سومین‌بار قهرمان جام‌جهانی شد و جام ژول‌ریمه را برای همیشه به خانه برد.



تاریخچه جام جهانی فوتبال (2)


تاریخچه جام جهانی فوتبال

1974- آلمان‌غربی/ قهرمان: آلمان‌غربی


تیم‌های فرانسه، اسپانیا و انگلستان غایبان بزرگ جام دهم بودند و جمهوری دمکراتیک کنگو، آلمان شرقی، هائیتی و استرالیا (سهمیه آسیا) برای نخستین‌بار به جام‌جهانی می‌آمدند.

سیستم برگزاری بازی‌ها بار دیگر در این جام تغییر کرد. بدین شکل که 16 تیم در 4 گروه 4 تیمی بازی کردند که تیم‌های اول و دوم هر گروه به دور بعد راه یافتند و دوباره به 2 گروه 4 تیمی تقسیم شدند که 2 تیم اول مستقیما به فینال و 2 تیم دوم به بازی رده‌بندی راه‌یافتند.

آلمان‌غربی، میزبان مسابقات و هلند به فینال رفتند و برزیل و لهستان برای بازی رده‌بندی مقابل هم قرارگرفتند.

بازی فینال با حضور بیش از 75 هزار نفر در استادیوم المپیک مونیخ برگزار شد. آلمان‌غربی با بهترین بازیکنان تاریخ فوتبال خود چون سپ مایر، فرانتس بکن باوئر، برتی فوگتس، پل برایتنر، گرد مولر، ولفگانگ اورات، راینر بونهوف و اولی هوینس در مقابل هلندی قرارگرفت که از مثلث طلایی یوهان کرایف و ران رینسن برینک و جانی رپ بهره‌می‌برد.

در ثانیه‌های نخست بازی فینال یک پنالتی به سود هلند گرفته شد که یوهان نیسکنس آن را به گل تبدیل کرد و یکی از سریعترین گل‌های تاریخ جام‌جهانی را رقم زد اما آلمان با 2 گل برایتنر و گرد مولر از هلند پیش افتاد و برای دومین‌بار به جام‌جهانی دست‌یافت.


1978- آرژانتین/ قهرمان: آرژانتین


تعداد شرکت کنندگان مرحله انتخابی در این دوره برای نخستین بار از عدد 100 گذشت. 2 تیم ایران و تونس به عنوان نمایندگان آسیا و آفریقا برای نخستین‌بار به جام‌جهانی راه‌یافتند.

ایران که در دور نخست مرحله انتخابی سوریه و عربستان‌سعودی را شکست داده بود، در دور دوم با هنگ‌کنگ، کره جنوبی و استرالیا هم گروه شد که به عنوان تیم اول به جام جهانی راه‌یافت.

2 شکست مقابل هلند و پرو و یک تساوی با اسکاتلند، 2 گل زده (ایرج دانایی‌فر و حسن روشن)، 8 گل خورده و 1 امتیاز نتیجه سفر ایران به آرژانتین بود.

در این دوره تیم‌های آرژانتین و هلند به عنوان سرگروه به فینال رسیدند و برزیل و ایتالیا بازی رده‌بندی را برگزار کردند. در فینال هلند که برای بار دوم به فینال رسیده بود با تیم جوان و ناشناخته آرژانتین با بازیکنانی چون دانیل پاسارلا، دانیل برتونی، ماریو کمپس و اسوالدو آردیلس تقابل سختی داشت و در پایان وقت قانونی 1 بر 1 مساوی شدند. اما آرژانتین با زدن 2 گل در وقت اضافی، پس از اوروگوئه و برزیل، سومین کشور آمریکای لاتین بود که به جام‌جهانی دست می‌یافت.


 1982- اسپانیا/ قهرمان: ایتالیا


با حضور ستارگانی چون زیکو، سوکراتس (برزیل)، دیه‌گو مارادونا (آرژانتین)، پائولو روسی و دینو زوف (ایتالیا)، کارل هاینتس رومنیگه و هارالد شوماخر (آلمان‌غربی) و ژان تیگانا و میشل پلاتینی (فرانسه) این جام، به جام ستارگان شناخته می‌شود.

در این جام سهمیه آفریقا به 2 تیم افزایش یافت و از هر 2 منطقه آسیا و اقیانوسیه 1 تیم به جام جهانی راه یافت. تیم‌های حاضر، به 6 گروه 4 تیمی تقسیم شدند و 2 تیم اول هر گروه صعود کردند. در مرحله نیمه‌نهایی تیم‌های فرانسه و آلمان‌غربی و در بازی دیگر ایتالیا و لهستان مقابل هم قرارگرفتند.

بازی دو تیم فرانسه و آلمان‌غربی پس از 120 دقیقه با نتیجه 3 بر 3 به تساوی رسید که آلمان‌غربی موفق شد فرانسه را در ضربات پنالتی شکست دهد و به فینال برود. ایتالیا با 2 گل پائولو روسی لهستان را شکست داد و راهی فینال شد.

در فینال ایتالیا با 3 گل پائولو روسی، مارکو تاردلی و الساندرو آلتوبلی در مقابل تک گل آلمان‌غربی برای سومین‌بار قهرمان جهان شد.


آرژانتین قهرمان جام جهانی 1986

1986- مکزیک/ قهرمان: آرژانتین


مکزیک در آن زمان نخستین کشور جهان بود که 2 بار میزبانی بازی‌های جام‌جهانی را برعهده گرفته بود.

121 کشور عضو فیفا برای ورود به جام سیزدهم در دور مقدماتی به رقابت پرداختند که 24 تیم موفق به سفر به مکزیک شدند. عراق، کانادا و دانمارک برای نخستین بار به جام جهانی راه یافتند.

در مرحله یک هشتم نهایی تیم‌های برزیل، آرژانتین، آلمان‌غربی، مکزیک، اسپانیا، انگلستان، فرانسه، بلژیک با شکست دادن حریفان به یک چهارم نهایی رسیدند.

فرانسه و برزیل در یکی از مهیج‌ترین بازی‌های تاریخ فوتبال جهان مقابل هم قرارگرفتند. بازی در 90 دقیقه قانونی با گل‌های کاره‌کا و پلاتینی 1 بر 1 تمام شد و پس از 30 دقیقه وقت اضافی بدون گل به ضربات پنالتی رسید. فرانسه نهایتا در این بازی پیروز شد و به نیمه‌نهایی رفت.

در این مرحله آرژانتین و انگلستان نیز مقابل هم قرارگرفتند و با 2 گل مارادونا (دو گلی که هرکدام در نوع خود پدیده‌ای در جام جهانی محسوب می‌شود) آرژانتین به مرحله بعد صعود کرد.

در 2 بازی دیگر یک چهارم نهایی، آلمان‌غربی و بلژیک با پیروزی بر حریفان خود به نیمه‌نهایی رسیدند. در نیمه‌نهایی مانند سال 1982 فرانسه مغلوب آلمان‌غربی شد و آرژانتین هم مقابل بلژیک پیروز شد.

بازی فینال که در ورزشگاه آزتک برگزار می‌شد آرژانتین با نتیجه پر گل 3 بر 2 آلمان را شکست داد و توانست در فاسله 8 سال 2 بار جام را به خانه ببرد.


1990- ایتالیا/ قهرمان: آلمان‌غربی


در این جام کشورهای کاستاریکا، امارات عربی متحده و ایرلند تازه واردان بودند. آرژانتین قهرمان دوره قبل در یک بازی غیرقابل پیش بینی، مغلوب کامرون شد و به سختی به عنوان تیم سوم پس از کامرون و رومانی از گروهش صعود کرد و با شکست دادن برزیل با تک گل کلودیو کانی‌گیا به یک هشتم نهایی رسید.

این تیم در مرحله بعد یوگسلاوی و ایتالیا را در ضربات پنالتی شکست داد و در کمال ناباوری برای دومین‌بار پیاپی به فینال رسید.

اما آلمان‌غربی که 3 بار پی‌در‌پی به فینال رسیده بود، حریف سختی برای آرژانتین به حساب می‌آمد. این تیم با 10 گل زده و 5 امتیاز به عنوان تیم اول از گروهش صعود کرد و با شکست دادن تیم‌های هلند، چکسلواکی و انگلستان به فینال رسید.

در فینال در دقیقه 85 خطای مدافع آرژانتین روی یورگن کلینزمن، 1 پنالتی برای آلمان‌غربی به ارمغان داشت که آندریاس برمه آن را به گل تبدیل کرد و همراه برزیل و ایتالیا با 3 بار فتح جام، عنوان پرافتخارترین تیم را از آن خود کرد.

فرانتس بکن باوئر، ستاره فوتبال آلمان مشهور به قیصر که در سال 1974 به عنوان کاپیتان آلمان‌غربی با این تیم قهرمان شده بود، در جام 1990 ایتالیا، در نقش مربی این تیم بار دیگر به این عنوان دست‌یافت.


جام جهانی 1994

1994- آمریکا/ قهرمان: برزیل


این جام در کشوری برگزار می‌شد که فوتبال در مقابل ورزش‌های دیگری چون بیسبال، بسکتبال و فوتبال آمریکایی محبوبیت کمتری داشت.

فیفا با توجه به درخشش کامرون در دوره قبل، سهمیه آفریقا را که 2 تیم بود به 3 تیم افزایش داد. نیجریه، عربستان‌سعودی و یونان تازه‌واردان جام‌جهانی بودند. تیمی ملی روسیه نیز برای نخستین‌بار مستقل از دیگر جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی به جام جهانی آمد و آلمان‌شرقی و آلمان‌غربی پس از اتحادشان برای نخستین‌بار در قالب تیم ملی آلمان به میدان آمدند.

آرژانتین با مارادونا، در 2 بازی اول پیروز شد، اما پس از اینکه جواب آزمایش مارادونا در خصوص استفاده از داروهای نیروزا مثبت درآمد و این بازیکن از ادامه بازی‌ها محروم شد، شیرازه این تیم از هم پاشید.

در مرحله یک چهارم نهایی بجز برزیل، تیم‌های آلمان، ایتالیا، بلغارستان، رومانی، هلند، اسپانیا و سوئد اروپایی بودند و چون آنها هیچگاه خارج از اروپا به جام دست‌نیافته بودند، شانس‌شان برای شکستن این طلسم قدیمی 1به 7 بود.

در این مرحله ایتالیا، برزیل و سوئد تیم‌های اسپانیا، هلند و رومانی را شکست دادند و بلغارستان، آلمان را شکست داد و به نیمه نهایی رفتند.

در نیمه نهایی ایتالیا مقابل بلغارستان پیروز شد و برزیل، سوئد را شکست داد. بازی فینال پس از 120 دقیقه بدون گل پایان یافت و برزیل موفق شد در ضربات پنالتی با نتیجه 3 بر 2 ایتالیا را شکست دهد و برای چهارمین‌بار قهرمان جهان شود.

در یکی از نادرترین اتفاقات تاریخ فوتبال، آندرس اسکوبار مدافع تیم ملی کلمبیا در بازی مقابل آمریکا گلی را به اشتباه وارد دروازه خودی کرد که منجر به شکست و حذف کلمبیا از بازی‌ها شد. این بازیکن پس از بازگشت به کلمبیا هدف گلوله هواداران افراطی فوتبال قرارگرفت و کشته شد.


جام جهانی 1998 فرانسه

1998- فرانسه/ قهرمان: فرانسه


در این جام تعداد تیم‌های شرکت کننده از 24 تیم به 32 افزایش یافت. به همین دلیل سهمیه آسیا به 5 تیم افزایش پیدا کرد. ژاپن، کرواسی، جامائیکا و آفریقای‌جنوبی برای نخستین بار به جام جهانی می‌آمدند.

ایران پس از گذر از چندین مسابقه نفسگیر در مرحله انتخابی آسیا تقریبا امیدش را از دست داده بود، چین، کره‌جنوبی، ژاپن و عربستان‌سعودی به جام فرانسه راه پیدا کرده بودند و ایران با شکست استرالیا به عنوان تیم پنجم راهی فرانسه شد. ایران در دور مقدماتی با  2 باخت در مقابل یوگسلاوی و آلمان و 1 پیروزی مقابل آمریکا حذف شد.

بجز کرواسی که در اولین حضور خود، توانسته بود به نیمه‌نهایی راه‌یابد، برزیل، فرانسه و هلند دیگر تیم‌های راه‌‌‌یافته به این مرحله بودند. در این مرحله برزیل مقابل هلند در ضربات پنالتی به پیروزی رسید و فرانسه میزبان بازی‌ها کرواسی را شکست داد. در فینال فرانسه موفق شد با 3 گل برزیل را شکست دهد و قهرمان جهان شود.


2002- کره‌جنوبی و ژاپن/ قهرمان: برزیل


در آغاز هزاره سوم میلادی برای اولین‌بار جام‌جهانی در خارج از 2 قاره آمریکا و اروپا و همچنین به طور مشترک در 2 کشور برگزار شد.

194تیم عضو فیفا در مرحله انتخابی رقابت کردند. تیم‌های اکوادور، سنگال و اسلوونی برای نخستین بار به این مسابقات راه یافته بودند. ترکیه و کره‌جنوبی با شکست دادن حریفان موفق شدند تا نیمه‌نهایی صعود کنند.

در نخستین بازی مرحله نیمه‌نهایی برزیل، ترکیه را شکست داد و برای سومین‌بار متوالی به فینال رسید. آلمان دیگر تیم راه‌یافته به مرحله نیمه‌نهایی موفق شد با نتیجه 1 بر صفر کره‌جنوبی را شکست دهد و به فینال برود.

در فینال با 2 گل رونالدو، برزیل برای پنجمین‌بار قهرمانی‌اش را جشن گرفت و فاصله خودش را با رقیبانش آلمان و ایتالیا که 3 بار جام را به خانه برده‌اند، افزایش داد.


ایتالیا قهرمان جام جهانی 2006

2006- آلمان/ قهرمان: ایتالیا


آلمان برای دومین‌بار میزبان تیم‌های برتر فوتبال جهان شد.رقابت‌های مقدماتی از 2 سال قبل در 6 منطقه جهان برگزار شد و فیفا مقرر کرد قهرمان دوره قبل باید در بازی‌های مقدماتی حاضر شود.

32 تیم صعود کننده در 8 گروه 4 تیمی قرارگرفتند و رقابت‌ها 19 خرداد سال 1385 با بازی آلمان - کاستاریکا در ورزشگاه مونیخ آغاز شد.

مرحله یک چهارم پایانی با دیدار آلمان - آرژانتین آغاز شد و 2 تیم در وقت‌های قانونی و اضافی به تساوی 1-1 رسیدند. در ضربات پنالتی آلمان پیروز شد و به نیمه نهایی صعود کرد.

در گروه‌های دیگر پرتغال در ضربات پنالتی انگلیس را شکست داد. فرانسه در یک بازی تماشایی برزیل را مغلوب کرد. ایتالیا هم 3 بر صفر اوکراین را درهم‌کوبید تا حریف آلمان‌ها در نیمه نهایی شود.

دیدار آلمان و ایتالیا مسابقه‌ای زیبا بود که هر دو تیم 119 دقیقه رقابتی هیجان‌انگیز و پایاپای به نمایش گذاشتند.

ولی ایتالیا در دقیقه آخر با ضربه گروسو به گل رسید و 2 دقیقه بعد گل دوم را به ثمر رساند و پیروزشد. فرانسه نیز با تک گل زیدان به دیدار نهایی راه‌یافت. در رده‌بندی آلمان با نتیجه 3 بر 1 پرتغال را شکست داد و سوم شد.

دیدار پایانی با حوادث تلخی همراه بود. در آن مسابقه 2 تیم با نتیجه 1-1 تا دقیقه 113 پیش رفتند که در آن هنگام ناگهان زین‌الدین زیدان کاپیتان فرانسوی‌ها با سر به سینه ماتراتزی مدافع ایتالیا کوبید و اخراج شد.

فرانسه علی‌رغم تمام شایستگی‌ها در ضربات پنالتی مغلوب شد و ایتالیا برای چهارمین‌بار فاتح جام جهانی شد.



خاطرات تلخ و شیرین از جام جهانی


خاطرات تلخ و شیرین از جام جهانی

همواره اتفاقات جالبی در رقابت های جام جهانی در ادوار مختلف اتفاق افتاده است که در ذهن فوتبالدوستان به ثبت رسیده است.

در این مطلب قصد داریم تا جالب ترین اتفاقات افتاده در جام جهانی فوتبال را مرور کنیم تا بار دیگر خاطره آنها در ذهن شما عزیزان تداعی شود.

فرانسه- سنگال، 2002

هیچ شروعی برای جام جهانی بهتر از یک نتیجه شوک آمیز نیست. جام جهانی 2002 هم همین طور شد. فرانسه، قهرمان جهان و اروپا که از مدعیان جدی این مسابقات محسوب می شد به سنگال باخت.

در بازی که زین الدین زیدان هیچ کاری نتوانست انجام بدهد، پاپا بویا دیوپ فرانسه را به زمین کوبید.

موج مکزیکی، 1986


حرکت تماشاگران مکزیکی در این جام که هماهنگ با یکدیگر دست هایشان را بالا می بردند تا سال ها یکی از خاطرات به یاد ماندنی این جام بود و به عادت جهانی تماشاگران هم تبدیل شد. آن سال اسم «ال ولکان مکزیکوز» یا همان موج مکزیکی را هم روی این حرکت گذاشتند تا در تاریخ به نام این ملت ثبت شود.


گل زیبای باجو، 1990


بار تمامی انتظارات مردم ایتالیا از این تیم در جام آن سال به دوش روبرتو باجو افتاده بود اما او بی توجه به این فشارها در دیدار با چک اسلواکی به زحمت و با فشار از زیر دست مدافعان حریف فرار کرد و در چنان وضعیت نامتعادلی هر طور بود توپ را به تور دروازه چسباند و این گل به عنوان گل برتر تورنمنت 90 انتخاب شد.

ریوالدو در حال مرگ، 2002


ریوالدو بازیکن نبود، یک جادوگر بود اما در زندگی واقعی آدم مزخرفی بود. هاکان اونسال بازیکن تیم ملی ترکیه این جمله را بیان می کند و حتی او می تواند این قضیه را تایید کند! در دیدار ترکیه- برزیل در آن جام او توپ خود را به سمت زانوی ریوالدو شوت کرد، اما ریوالدو در حالی خودش را به زمین انداخت که سرش را در میان دست هایش گرفته بود. در نتیجه داور مجبور شد به اونسال کارت قرمز نشان بدهد. خودش هم هنوز دقیقاً نفهمیده که چرا اخراج شده.

شوت بلند پله

چند دهه قبل از دیوید بکام بود که پله از غفلت دروازه بان چک اسلواکی استفاده کرد و از میانه زمین خودشان دروازه او را گشود؛ کاری که دیوید جوان با پیراهن منچستر کرد.


صحنه شادی گل مهدوی کیا به آمریکا

تو گوشی ایران به عموسام، 1998

یکی از زیباترین بازی های جام جهانی، دیدار ایران و آمریکا بود که سه هزار روزنامه نگار را روانه ورزشگاه کرد. بیشتر آنها توجهی به نتیجه نهایی بازی نداشتند و جذابیت تقابل در کشور آنها را به این بازی کشانده بود. ایران با گل قرن استیلی و فرار مهدوی کیا پس گردنی جانانه ای به این تیم زد.


پنالتی های پیاپی، 1990


یک چهارم نهایی جام 90 بود و انگلیس برد یک بر صفر برابر کامرون را با باخت دو بر یک عوض کرده بود. خسته و عصبی بودند و کامرون فقط دفاع می کرد اما در این میان گری لینه کر دو بار مورد هجوم مدافعان آفریقایی قرار گرفت و هر بار به رغم دردی که می کشید از جایش بلند شد و پنالتی ها را برای انگلیس به گل تبدیل کرد تا تیمش را به نیمه نهایی جام برساند.


کره جنوبی، 2002


کره از همه امتیازات میزبانی خودش استفاده کرد تا به نیمه نهایی برسد. بعد از آن اول به خدمت ایتالیا رسید. سپس به سراغ اسپانیا رفت. ایتالیایی ها چنان از دست چشم بادامی ها شاکی شدند که وقتی جونگ هوان، زننده گل طلایی به ایتالیا می خواست برود، پروجا رییس این باشگاه گفت هیچ علاقه ای به پرداخت دستمزد به کسی ندارد که فوتبال کشورش را در جام جهانی نابود کرد.


رونالدو، 1998


رونالدو بزرگترین بازیکن جهان بود و انتظار می رفت که برزیل را به پنجمین جام قهرمانی جهان برساند. ولی در آستانه فینال یک اتفاق عجیب افتاد. در دیدار با برزیل معلوم نشد چه بر سر این بازیکن آمده بود که فرانسه سه بر صفر جلو افتاد. اینکه رونالدو نسبت به دارویی که به زانویش تزریق کرده بودند آلرژی داشت یا هر چیز دیگر، هنوز مشخص نشده.


صحنه گل معروف مارادونا

دست دیگر خدا، 1990


دیه گو مارادونا، استاد دور زدن قوانین است. اول با دست راستش به انگلیس گل زد و چهار سال بعد از آن در دیدار با روسیه با دست چپ خود یک گل حریف را از درون دروازه آرژانتین بیرون آورد. این وسط تنها کسی که این صحنه را ندید، داور بود.


پرش یک هافبک طاس، 1994


یوردان لچکوف با آن سر بی مو در دیدار یک چهارم نهایی آلمان و بلغارستان گل برتری تیمش را به مدافع عنوان قهرمانی زد و آنها را حذف کرد. شکل گل زدن او در نوع خود بی نظیر بود که با آن سر کچل در هوا پرید و گل را شیرجه ای زد.


آرژانتین 6- پرو صفر، 1978


آرژانتین نیاز داشت که با اختلاف چهار گل از سد پرو بگذرد تا به فینال برسد.(دیدار ها در آن زمان در مرحله نیمه نهایی بصورت گروهی برگزار می شد)  آنها این کار را به راحتی انجام دادند و حریف هم به خوبی آنها را یاری کرد. انگار به پرو گفته بودند که باید این بازی را ببازد. رامون گوئیروگا، سنگربان این تیم متولد آرژانتین بود.


جنگ و دعوا، 2006


گاهی هیچ کس دوست ندارد و شاهد فوتبال زیبا باشد و می خواهد کمی خشونت هم چاشنی بازی باشد. بازی هلند و پرتغال همین طوری شد. 12 کارت زرد و چهار کارت قرمز حاصل این بازی بود و می توانست اخراجی های بیشتری هم داشته باشد.


اخراج وین رونی، 2006


در همین جام مسابقه جنجالی پرتغال و انگلیس بود که وین رونی در نیمه دوم مسابقه در حالی که در نوک خط حمله، خود را به شدت تنها احساس می کرد، با ریکاردو کاروالیو درگیر شد و کریس رونالدو هم چشمک زنان خودش را وارد ماجرا کرد تا وین رونی کارت قرمز بگیرد.


آرژانتین و صربستان، 2006


آمارها نشان می دهد که بیش از 80 درصد گل های فوتبال مدرن حاصل حرکاتی است که با رد و بدل کردن سه پاس یا کمتر شروع می شود. هیچ کس این آمار را در اختیار آرژانتین  نگذاشته بود، چون با صبر و حوصله 26 پاس رد و بدل کردند تا بازی صربستان و مونته نگرو را به هم ریختند.


بدرود اسکوبار، 1994


خاطرات جام جهانی اتفاقات غم باری هم داشته که یکی از آنها به آندرس اسکوبار مربوط می شود. گل به خودی او مقابل آمریکا باعث حذف زودهنگام کلمبیا از جام جهانی شد. او بسیار ناراحت بود و حقش بود با او همدردی کنند. اما به خانه که برگشت یک نفر با اسلحه از او استقبال کرد. شلیک خلاص روی شقیقه ...


ضربه زیدان به ماتراتزی

دیوانگی زیدان، 2006


13 کارت قرمز در کارنامه خودش داشت. با این حال کسی تصور نمی کرد که در فینال جام جهانی ناگهان دیوانه بشود و همه را شوکه کند. ضربه سر او که می بایست یک توپ را برای فرانسه درون دروازه ایتالیا فرو می برد، اشتباهی از سینه ماتراتزی سر درآورد و او را نقش زمین کرد. کارت قرمز تنها چیزی بود که ممکن بود از جیب داور بیرون بیاید. در مورد حرف هایی که در این صحنه میان دو بازیکن رد و بدل شد و در نهایت به این درگیری انجامید. هنوز هم حرف و حدیث های بسیاری وجود دارد، ولی زیدان هرگز زیر بار عذرخواهی از ماتراتزی نرفت.


اشک های یک دلقک، 1990


پل گاسکوئین در جام 90 درخشان ترین استعداد جوان انگلیس بود، ولی باید پذیرفت که رفتارش مثل دلقک ها بود. وقتی به خاطر یک خطا روی توماس برتولد آلمانی اخراج شد. چنان اشکی به راه انداخت تا دل همه را به درد آورد.


مارادونا و انگلیس، 1986


بالاخره هر طور بود باید به این خاطره یک گل از مارادونا اشاره ای می شد. ولی این گل همان گل معروفی نیست که با دست به ثمر رساند. این گل او به دیدار با انگلیس برمی گردد که او پیتر رید، پیتر بردسلی، تری بوچر، تری فنویک و سرانجام پیتر شیلتون را پشت سر گذاشت و توپ را به تور دروازه چسباند. پسر؛ تو معرکه ای.


تسویه حساب رایکاردو فولر، 1990


فرانک رایکارد با میلان افتخارات زیادی کسب کرد و به عنوان مربی بارسا به قهرمانی اروپا در سال 2006 هم رسید اما از بخت بد او همه وی را به خاطر آب دهانی که به سمت رودی فولر پرتاب کرد، می شناسند. قبل از این حرکت هر دو بازیکن به خاطر یک درگیری احمقانه اخراج شده بودند اما رایکارد که پشت سر فولر حرکت می کرد، به سمت او آب دهان انداخت.




تاریخچه توپ فوتبال جام جهانی


توپ جام جهانی

قطعا میلیادرها هوادار فوتبال با این جمله «اووه زیلر» اسطوره فوتبال آلمان که گفته بود:«راز فوتبال در توپ آن است» موافق و مخالف ، آن را قبول دارند.

فوتبال پر طرفدارترین رشته ورزشی بر روی کره خاکی است و همین امر مسابقات جام جهانی فیفا را به مهمترین رویداد ورزشی جهان تبدیل کرده است.

شرکت تولید کننده کالاهای ورزشی «آدیداس» از جام جهانی 1970 مکزیک تاکنون مسئولیت تولید توپ رسمی این رقابت ها را بر عهده داشته است اما شاید خیلی از هواداران فوتبال ندانند که این توپ چگونه تولید می شود.

در اولین فینال جام جهانی در سال 1930 به خاطر اصرار دو تیم فینالیست به استفاده از «توپ های مخصوص تیم خود» ، از دو توپ مختلف در هر دو نیمه استفاده شد اما از آن به بعد کشور میزبان اجازه یافت که توپ مسابقات را تامین کند.

توپ جام جهانی

در آن زمان توپ ها عمدتا از 12 تکه ساخته می شدند اما در جام جهانی 1954 از یک توپ 18 تکه ای در بازی فینال استفاده شد و از آن به بعد تا سال 1966 انواع توپ ها مورد استفاده قرار گرفتند.

به تدریج و با توجه به پیشرفت سریع فوتبال در چند دهه بعد ، کارشناسان تلاش های مستمری را برای تولید «توپ های بی نقص» انجام دادند.

نخستین بار آدیداس در سال 1970 یعنی 40 سال پیش و در شهر مکزیکوسیتی توپ جام جهانی را تولید و برای اولین بار آن را نامگذاری کرد. توپ «تلستار» ، توپی چرمی مرکب از 32 قطعه سیاه و سفید بود که به عنوان گردترین توپ آن دوره شناخته شد سپس توپ «دورلست» ساخته شد و بعد از آن نوبت به توپ «تانگو» رسید که در جام جهانی آرژانتین 1978 مورد استفاده قرار گرفت. این توپ به عنوان یک مدل برای پنج جام جهانی بعد نیز به کار رفت.

توپ «تانگو اسپانا» در جام جهانی 1982 عرصه ظهور توپ هایی از جنس مواد مصنوعی بود که گرچه اصولا از چرم ساخته می شد اما استفاده از یک لایه ضد آب پلی یورتن، آن را به یک محصول واقعی از عصر تکنولوژی تبدیل کرده بود. توپ های «آزتکا» ، «اتروسکو» و «کوئسترا» نیز به همین شکل ساخته شدند.

تاریخچه توپ جام جهانی

توپ «تریکالر» جام جهانی 1998 اولین توپ رنگی بود که استفاده شد در حالی که توپ های «فیورنووآ» و «تیمگیست» که در جریان مسابقات 2002 و 2006 مورد استفاده قرار گرفتند ، به دلیل گردی، دقت و مقاومت بیشتری که داشتند، انقلابی را در این زمینه به وجود آوردند.

نام توپ جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی «جابولانی» به معنای «جشن» به زبان زولو از زبان های رسمی این کشور است.

 

 

توپ جابولانی یازدهمین توپ تولیدی آدیداس برای جام جهانی بوده و هر یک از رنگ های یازده گانه روی آن نماینده یکی از بازیکنان تیم است.

طراحی توپ 2 عنصر مهم مردم آفریقای جنوبی را می ستاید: تنوع و هارمونی.

جابولانی مزایای بسیاری دارد. این توپ فقط از هشت تکه ساخته شده است. روی آن شیارهای بافتی نعلی شکلی حس می شود که بالاترین میزان کنترل، پروازی محکم و مهاری کامل را در هر شرایطی به بازیکن می دهد.

توپ رسمی دیدار فینال جام جهانی 2010 قرار است امروز سه شنبه طی مراسمی در ساختمان مرکزی شرکت آدیداس در آلمان رونمایی شود.

تاریخچه توپ جام جهانی تاریخچه توپ جام جهانی

در این مراسم علاوه بر روسای شرکت آدیداس ، فرانس بکن باوئر قیصر فوتبال آلمان و همچنین «کارلوس آلبرتو پریرا» سرمربی تیم ملی فوتبال آفریقای جنوبی حضور خواهند داشت.

توپ جام جهانی 2010 اولین بار در دسامبر سال گذشته در مراسمی با حضور دیوید بکام در کیپ تاون به نمایش درآمد.




زاکومی؛نماد ویژه آفریقا 2010


پلنگی که کسی را نمی خورد


زاکومی نماد ویژه جام جهانی

 هر جام جهانی داستان ویژه خودش را دارد. نماد و نشان ویژه خودش را. زاکومی (Zakumi) هم نماد یا عروسک ویژه جام جهانی 2010 است. این پلنگ خوش قیافه کاملاً به دست طراحان و سازندگان آفریقایی و در داخل آفریقای جنوبی ساخته شده است.

نام زاکومی ترکیبی از دو حرف «زا» (ZA) که نشانه نام آفریقای جنوبی (south Africa) است و «کومی» (Kumi) است که در بیشتر زبان های محلی آفریقایی به معنی عدد 10 می باشد.

 

موهای زاکومی سبز رنگ است و گفته شده موهای او را به این خاطر سبز کرده اند که بتواند خودش را به خوبی در زمین های چمن سبز رنگ فوتبال، استتار کند!

زاکومی، نماد ویژه آفریقا 2010

طراح اصلی زاکومی، یک شهروند کیپ تاونی به نام «آندریاس اودندال» است و او طرحش را پس از تکمیل به شرکت «کورا سیمپسون» سپرده تا آنها آن را در شهر باکسبورگ به تولید انبوه برسانند.

دنی جوردن، رییس کمیته اجرایی جام جهانی 2010 و همه کاره این میهمانی بزرگ آفریقایی درباره زاکومی گفته است: «زاکومی یک آفریقایی جنوبی مغرور است و به همین خاطر سفیر ویژه ای برای نخستین جام جهانی آفریقایی به حساب می آید.

 

او در سال 1994، یعنی در همان سال انقلاب بزرگ نلسون ماندلا به دنیا آمده و حالا جوانی باهوش، پرشور و جاه طلب است که می تواند الهام بخش هر پیر و جوان آفریقایی و غیرآفریقایی باشد.»

داستان جالب انتخاب یک نماد ویژه برای جام های جهانی، ماجرای چهل ساله است. «ویلی» در جام جهانی 1966 انگلیس، نخستین عروسک جام های جهانی بود. عروسک های جام جهانی، نقش ویژه ای در تمام رقابت های بزرگ چندین دوره اخیر داشته اند و به نمادی فرهنگی برای این رویداد بی نظیر تبدیل شده اند.



معرفی استادیوم های میزبان جام جهانی


استادیوم ژوهانسبورگ

این ورزشگاه مهم ترین ورزشگاه این مسابقات در افریقا هست این ورزشگاه مهم ترین ورزشگاه این مسابقات در افریقا هست .

ورزشگاه ساکرسیتی


شهر: ژوهانسبورگ

ساخت: 1987 (بازسازی کلی)

ظرفیت: 700/94 نفر

این ورزشگاه جزو زیباترین ورزشگاه های قاره آفریقاست و میزبان اولین و آخرین مسابقه جام جهانی 2010 خواهد بود. طراحی آن برگرفته از نوعی POT آفریقایی که calabash نام دارد برگرفته شده و ظاهر زیبای آن به ویژه در شب پس از روشن شدن چراغ ها جلوه گر می شود. ساکرسیتی به خاطر آن که میزبان مسابقات مهمی در طول تاریخ بوده قلب فوتبال آفریقای جنوبی است. سال 1990 وقتی نلسون ماندلا از زندان آزاد شد مردم در این مکان از او استقبال کردند. مردم سال 1993 یاد و خاطره کریس هانی که ترور شده بود را هم در ساکرسیتی گرامی داشتند. این ورزشگاه همچنین میزبان فینال جام ملت های آفریقای 1996 بود.

بازی های این ورزشگاه

11 ژوئن، گروه A، آفریقای جنوبی- مکزیک

14 ژوئن، گروه E، هلند- دانمارک

17 ژوئن، گروه B، آرژانتین- کره جنوبی

20 ژوئن، گروه G، برزیل- ساحل عاج

23 ژوئن، گروه D، غنا- آلمان

27 ژوئن، دیدار یک هشتم نهایی

2 جولای، دیدار یک چهارم نهایی


استادیوم کیپ تاون

ورزشگاه گرین پوینت


شهر: کیپ تاون

ساخت: 2009

ظرفیت: 70 هزار نفر

این ورزشگاه یکی از هنرمندانه ترین ساخت ها را در میان ورزشگاه های آفریقای جنوبی دارد و آن را برای میزبانی یک بازی مرحله نیمه نهایی جام جهانی در نظر گرفته اند. اینجا هم چنین مکان مناسبی برای برگزاری کنسرت های موسیقی است. بخش بیرونی گرین پوینت را با پوشش ضد صدا پوشانده اند. نیولندز دیگر ورزشگاه شهر کیپ تاون است، اما بیشتر برای مسابقات راگبی از آن استفاده می شود. گرین پوینت پس از جام جهانی خانه دو تیم حرفه ای فوتبال این کشور یعنی آژاکس کیپ تاون و سانتولی خواهد شد.

بازی های این ورزشگاه

11 ژوئن، گروه A، اروگوئه- فرانسه

14 ژوئن، گروه F، ایتالیا- پاراگوئه

18 ژوئن، گروه C، انگلیس- الجزایر

21 ژوئن، گروه G، پرتغال- کره شمالی

24 ژوئن، گروه E، کامرون- هلند

29 ژوئن، دیدار یک هشتم نهایی

سه جولای، دیدار یک چهارم نهایی

شش جولایی، دیدار نیمه نهایی


استادیو دوربان

ورزشگاه دوربان

شهر دوربان

ساخت: 2009

ظرفیت: 70 هزار نفر

ورزشگاه تازه تاسیس «موسی مابهیدا» در شهر دوربان میزبان یکی از بازی های نیمه نهایی جام جهانی خواهد بود. طراحی معماری آن با الهام از پرچم آفریقای جنوبی و با نوآوری زیادی انجام شده. طاق روی ورزشگاه هم سمبل اتحاد ملت ورزش دوست این کشور است. آفریقای جنوبی در سال های نه چندان دور به دلیل استقرار رژیم آپارتاید دچار چند دستگی بود. این ورزشگاه چند منظوره یک آمفی تئاتر هم دارد. دوربان نقطه مرکزی یک پارک ورزشی به نام کینگز خواهد شد و زمین های ورزشی رشته های مختلفی در اطراف آن احداث می شود.

بازی های ورزشگاه

13 ژوئن، گروه D، آلمان- استرالیا

16 ژوئن، گروه H، اسپانیا- سوییس

19 ژوئن، گروه E، هلند- ژاپن

22 ژوئن، گروه G، نیجریه- کره شمالی

25 ژوئن، گروه G، پرتغال- برزیل

هفت جولای، دیدار نیمه نهایی


ورزشگاه بندر الیزابت

ورزشگاه الیزابت 


شهر: پورت الیزابت

ساخت: 2009

ظرفیت: 48 هزار نفر

ورزشگاه الیزابت واقع در ساحل دریاچه نورث اند (North End Lake) اولین ورزشگاه مخصوص فوتبال در این شهر است که برای جام جهانی 2010 ساخته شده. ورزشگاه نلسون ماندلا میزبان دیدارهای انتخابی تیم سوم و بازی های یک چهارم نهایی جام نهایی و همچنین چند بازی گروهی است. ساختار سقف این ورزشگاه بسیار دیدنی است و منظره دریاچه را دارد. چمن ورزشگاه طبیعی اما چمن مناطق بیرونی آن مصنوعی است. یکی از مهمترین دیدارهایی که در آن برگزار شده داربی اورلاندو پایریتس و کایزر شفس است. دیداری که در آفریقای جنوبی همواره طرفداران زیادی دارد.

بازی های این ورزشگاه

12 ژوئن، گروه B، ژاپن- کامرون

15 ژوئن، گروه G، یونان- نیجریه

18 ژوئن، گروه D، اسلواکی- پاراگوئه

21 ژوئن، گروه H، فرانسه- آفریقای جنوبی

23 ژوئن، گروه C، سوییس- هندوراس

26 ژوئن، دیدار یک هشتم نهایی 

2 جولای، دیدار یک چهارم نهایی 

10 جولای، دیدار رده بندی


ورزشگاه فری استیت

ورزشگاه فری استیت


شهر: مانگائونگ/ بلوم فونتین

ساخت: 1952 (بازسازی تقریبی)

ظرفیت: 48 هزار نفر

این ورزشگاه برای جام کنفدراسیون های 2009 دچار تحول زیادی شد و میزبان دیدار خاطره انگیز نیمه نهایی مقابل اسپانیا و آمریکا هم بود. مسابقه ای که طی آن آمریکا توانست شگفتی بیافریند. در جریان بازسازی ورزشگاه در سال گذشته ظرفیت آن از 38 به 45 هزار نفر افزایش یافت. این ورزشگاه میزبان مسابقات مهم فوتبال و راگبی بوده و مردم این شهر هم به خاطر عشق به فوتبال شهرت دارند.

دیدارهای این ورزشگاه

14 ژوئن، گروه E، ژاپن- کامرون

17 ژوئن، گروه B، یونان- نیجریه

20 ژوئن، گروه F، اسلواکی- پاراگوئه

22 ژوئن، گروه A، فرانسه- آفریقای جنوبی

25 ژوئن، گروه H، سوییس- هندوراس


ورزشگاه پیتر موکابا

ورزشگاه امبومبلا


شهر: نلسپرویت

ساخت: 2009

ظرفیت: 46 هزار نفر

این هم یکی دیگر از ورزشگاه های تازه تاسیس آفریقای جنوبی است. اسم آن معنای جالبی دارد. در زبان «سی سواتی» که یکی از 11 زبان رسمی آفریقای جنوبی است معنای آن می شود: عده زیادی از مردم که در جای کوچکی با یکدیگر زندگی می کنند. این ورزشگاه 46 هزار نفری در شهر نلسپرویت در ایالت آمپومالانگا واقع شده. آمبومبلا در نزدیکی پارک های طبیعی قرار دارد و هواداران فوتبال در روزهایی که مسابقه ای برگزار نمی شود می توانند از تماشای طبیعت لذت ببرند.

تا قبل از احداث این ورزشگاه شهر نلسپرویت هیچ ورزشگاه مناسبی برای میزبانی بازی های بین المللی نداشت.

بازی های این ورزشگاه

16 ژوئن، گروه H، هندوراس- شیلی 

20 ژوئن، گروه F، ایتالیا- نیوزیلند 

23 ژوئن، گروه D، استرالیا- صربستان 

25 ژوئن، گروه G، کره جنوبی- ساحل عاج


گروه ها و برنامه کامل جام جهانی

2010

برنامه کامل جام جهانی

جام جهانی فوتبال از 21 خرداد تا 20 تیر به میزبانی کشور آفریقای جنوبی با  رقابت 32 تیم در قالب هشت گروه چهارتیمی انجام می‌شود.

گروه‌بندی و زمان برگزاری بازی‌های جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی به شرح زیر است:

 ساعت تمام بازیها به وقت ایران است.


گروه A


آفریقاى جنوبى، مکزیک، اروگوئه و فرانسه

 

آفریقاى جنوبى - مکزیک- ژوهانسبورگ جمعه 21 خرداد 18:30 دقیقه)

اروگوئه - فرانسه- کیپ تاون، جمعه 21 خرداد(23)

آفریقاى جنوبى - اروگوئه - پرتوریا - چهارشنبه، 26 خرداد (23)

فرانسه- مکزیک- یولوکوانه- پنج شنبه 27خرداد (23)

مکزیک - اروگوئه - روشتنبورگ- سه شنبه - اول تیر(18:30 دقیقه)

فرانسه- آفریقاى جنوبى-مانگونانگ - سه شنبه- اول تیر ( 18:30 دقیقه)


گروهB


آرژانتین- نیجریه- کره جنوبى و یونان

آرژانتین - نیجریه -ژوهانسبورگ - شنبه  22 خرداد- (18:30)

کره جنوبى- یونان-بندر الیزابت - شنبه 22 خرداد-(16)

یونان - نیجریه-مانگونانگ - پنج شنبه  27 خرداد (18:30)

آرژانتین - کره جنوبى- ژوهانسبورگ- پنج شنبه 27 خرداد (16)

نیجریه- کره جنوبى- دوربان- سه شنبه اول تیر(23)

یونان - آرژانتین- پولوکوانه - سه شنبه اول تیر (23)


گروه C


انگلستان- آمریکا- الجزایر و اسلوونى

انگلستان - آمریکا -روشتنبورگ- شنبه 23 خرداد (23)

الجزایر - اسلوونى - پولوکوانه- یکشنبه 24 خرداد( 16)

اسلوونى - آمریکا -ژوهانسبورگ - جمعه 28 خرداد (18:30 دقیقه)

انگستان- الجزایر-کیپ تاون- جمعه 28خرداد ( 23)

اسلوونى - انگلستان- بندر الیزابت - چهارشنبه - 2 تیر( 18:30 دقیقه)

آمریکا- الجزایر - پرتوریا چهارشنبه 2 تیر (18:30 دقیقه)


جام جهانی

گروهD


آلمان- استرالیا- صربستان و غنا

آلمان - استرالیا-دوربان- یکشنبه 23 خرداد (23)

صربستان- غنا- پرتوریا- یکشنبه 23 خرداد ( 18:30)

آلمان - صربستان - بندر الیزابت- جمعه 28 خرداد ( 16)

غنا - استرالیا - روشتنبورگ - سه شنبه 29 خرداد ( 18:30)

غنا- آلمان -ژوهانسبوگ- چهارشنبه 2 تیر (23)

استرالیا- صربستان- نلسپروئیت- صربستان- چارشنبه 2 تیر (23)


گره E


هلند- دانمارک- ژاپن - کامرون

هلند- دانمارک- ژوهانسبورگ- دوشنبه 24 خرداد(16)

ژاپن - کامرون- مانگوتانگ - دوشنبه 24 خرداد ( 18:30 دقیقه)

هلند- ژاپن- دوربان- شنبه  29 خرداد(16)

کامرون - دانمارک- پرتوریا- شنبه  29 خرداد(23)

دانمارک - ژاپن- روشتنبورگ- پنج شنبه 3 تیر (23 )

کامرون - هلند- کیپ تاون - پنج شنبه 3 تیر(23)


گروه F


ایتالیا- پاراگوئه- نیوزلند- اسلواکى

ایتالیا- پاراگوئه- دوشنبه 24 خرداد (23)کیپ تاون

نیوزلند- اسلواکى- سه شنبه 25 خرداد (16) روشتنبورگ

اسلواکى- پاراگوئه- یکشنبه - 30 خرداد (16) مانگونانگ

ایتالیا - نیوزلند- یکشنبه 30 خرداد (18:30 )- نلسپروئیت

اسلواکى- ایتالیا- ژوهانسبورگ - پنج شنبه 3 تیر (18:30)

پاراگوئه- نیوزلند- پولوکوانه- پنج شنبه 3 تیر (18:30)


گروه G


برزیل- کره شمالى- ساحل عاج - پرتغال

ساحل عاج - پرتغال- بندرالیزابت- سه شنبه 25 خرداد( 18:30)

برزیل- کره شمالى- ژوهانسبورگ - سه شنبه 25 خرداد (23)

برزیل- ساحل عاج- ژوهانسبورگ - یک شنبه 30خرداد (23)

پرتغال- کره شمالى- کیپ تاون- دوشنبه 31 خرداد (16)

پرتغال- برزیل- دوربان- جمعه 4 تیر (18:30)

کره شمالى - ساحل عاج- نلسپروئیت- جمعه 4 تیر(18:30)


 جام جهانی 2010

گروهH


اسپانیا- سوئیس- هندوراس و شیلى

هندوراس - شیلى- نلسپروئیت - چهارشنبه 26 خرداد (16)

اسپانیا- سوئیس- دوربان- چهارشنبه 26 خرداد(18:30)

شیلى- سوئیس- بندر الیزابت- دوشنبه 31 خرداد(18:30)

اسپانیا- هندوراس- ژوهانسبورگ- دوشنبه 31 خرداد(23)

شیلى- اسپانیا- پرتوریا- جمعه 4 تیر(23)

سوئیس - هندوراس- مانگونانگ- جمعه 4 تیر (23)


دور یک هشتم نهایى


1-تیم اول گروهA - تیم دوم گروهB

بندر الیزابت- شنبه 5 تیر -(18:30)

2- تیم اول گروه c - تیم دوم گروهD

روشتنبورگ- شنبه 5 تیر(23)

3- تیم اول گروهD- تیم دوم گردهc

مانگونانگ- یکشنبه 6 تیر(18:30)

4-تیم اول گروهB- تیم دوم گروهA

ژوهانسبورگ- یکشنبه 6 تیر(23)

5-تیم اول گروهE - تیم دوم گروه F

دوربان- دوشنبه 7 تیر (18:30)

6- تیم اول گروهG- تیم دوم گروهH

ژوهانسبورگ- دوشنبه 7 تیر(23)

7- تیم اول گروهF- تیم دوم گروه E

پورتوریا- سه شنبه 8 تیر (18:30)

?- تیم اول گروه H- تیم دوم گروه G

کیپ تاون -سه شنبه 8 تیر (23)


دور یک چهارم نهایى


A :برنده بازى 5 - برنده بازى 6

بندر الیزابت- جمعه 11 تیر (18:30)

B : برنده بازى یک- برنده بازى 2

ژوهانسبورگ- جمعه 11تیر (23)

c:برنده بازى 3 - برنده بازى 4

کیپ تاون - شنبه 12 تیر (18:30)

D :برنده بازى 7 - برنده بازى 8

ژوهانسبورگ- شنبه 12 تیر (23)


جام جهانی

دور نیمه نهایى


برنده بازىA با برنده بازى B

کیپ تاون- سه شنبه 15 تیر(23)

برنده بازىCبا برنده بازىD

دوربان- چهارشنبه 16 تیر(23)


دیدار رده بندى


بندر الیزابت - شنبه 19 تیر (23)


دیدار نهایى


ژوهانسبورگ - یکشنبه 20 تیر(23)



ترین های جام جهانی


ترین های 
جام جهانی

در 18 دوره گذشته جام جهانی فوتبال که از سال 1930 آغاز شد و در 15 کشور مختلف برگزار شده، در مجموع 708 مسابقه انجام و 2063 گل رد و بدل شده است.

به نقل از بی بی سی؛ در مجموع 77 عضو فدراسیون جهانی فوتبال، فیفا، در این بازیها حضور داشتند که تعدادی از آنها نتواسته اند بیش از یک بار در این مسابقات حضور داشته باشند.

 

 

پر افتخارترین تیم: برزیل با کسب 5 عنوان قهرمانی در سالهای 1958، 1962، 1970، 1994 و 2002 پرافتخارترین است. پس از آن ایتالیا با چهار عنوان قهرمانی در رده دوم و آلمان با سه قهرمانی در رده سوم قرار دارند.

ناکام ترین فینالیست: آلمان که در فینال جامهای 1966، 1982، 1986 و 2002 نایب قهرمان شد.

بیشترین تعداد حضور در جام جهانی: برزیل که در هر 19 دوره جام جهانی حضور داشته است و حضورش در جام جهانی 2014 به عنوان میزبان قطعی است. آلمان و ایتالیا هر کدام با حضور در 17 دوره در رده دوم قرار دارند.

بیشترین گل زده: برزیل با 201 گل زده در 92 مسابقه

بیشترین گل خورده: آلمان با 112 گل خورده در 92 مسابقه

بیشترین برد: برزیل 64 با برد

بیشترین باخت: مکزیک با 22 باخت

کمترین گل زده یک تیم: زئیر (جمهوری دموکراتیک کنگو فعلی) هند شرقی هلند ( اندونزی فعلی)، کانادا، ترینیداد و توباگو، چین و یونان بدون گل زده.

بهترین خط حمله: مجارستان با 87 گل زده در 32 بازی. ( متوسط 2.7 در هر بازی)

بدترین خط دفاع: زئیر و هائیتی با 14 گل خورده در 3 بازی (متوسط 4.7 در هر بازی)

بالاترین تفاضل گل: برزیل 117+

پائین ترین تفاضل: مکزیک 34 -

بهترین گلزن در دور نهایی: ژوست فانتین فرانسوی که در جام 1958، 13 گل به ثمر رساند. این عنوان به رونالدوی برزیلی نیز می تواند داده شود که با 15 گل زده، در سه جام بیشترین گل را به ثمر رسانده است. پیش از او گرد مولر آلمانی با 14 گل زده در دو جام رکورددار بود.

 

بهترین گلزن در دور انتخابی: علی دایی از ایران با 35 گل زده.

بهترین گلزن در یک بازی: اولگ سالنکو ار روسیه که در بازی مقابل کامرون در مرحله مقدماتی جام 1994 5 گل از 6 گل تیمش را به ثمر رساند. اوزه بیو از پرتغال (جام 1966) و امیلیو بوتراگوئنو از اسپانیا (جام 1986) هر کدام با 4 گل زده در یک مسابقه در رده دوم قرار دارند.

پر گل ترین جام: 1998 فرانسه - 171 گل در 64 مسابقه.

کم گل ترین جام: 1930 اوروگوئه و 1934ایتالیا - 70 گل در 18 و 17 مسابقه.

متوسط بیشترین تعداد گل: 5.38 گل در هر بازی در جام سوئیس 1954

متوسط کمترین تعداد گل: 2.21 در هر بازی در جام ایتالیا 1990

پرگل ترین بازی: 12 گل. دیدار دو تیم اتریش و سوئیس در جام 1954 سوئیس که با نتیجه 7 بر 5 به سود اتریش خاتمه یافت.

پله در سه جام 1954، 1964 و 1970 با تیم ملی برزیل قهرمان شد

بیشترین اختلاف گل: 9 گل. دیدار یوگسلاوی و زئیر (جمهوری دکومراتیک کنگو) 9 بر صفر به سود یوگسلاوی در جام 1974 و دیدار مجارستان و السالوادور در جام 1982 که با نتیجه 10 بر یک به سود مجارستان تمام شد.

پرگل ترین مسابقه فینال: دیدار دو تیم برزیل و سوئد در جام 1958 که با نتیجه 5 بر 2 به سود برزیل پایان یافت.

کم گل ترین مسابقه فینال: دیدار تیمهای برزیل و ایتالیا در جام 1994 که در پایان وقت قانونی و وقت اضافی بدون گل پایان یافت. نتیجه این بازی در ضربات پنالتی 3 بر 2 به سود برزیل بود.

سریعترین گل: گل هاکان شوکور، مهاجم ترکیه به کره جنوبی در جریان دیدار رده بندی جام 2002. این گل در ثانیه یازدهم بازی به ثمر رسید.

بیشترین تعداد تیمها در بازیهای انتخابی: 198 تیم عضو فیفا برای ورود به جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی در مرحله انتخابی حضور داشتند.

خشن ترین دوره: 28 کارت قرمز و 345 کارت زرد در جام 2006.

خشن ترین بازی: دیدار هلند و پرتغال در جام 2006 با 4 اخراجی و 16 اخطاری.

کمترین کارت قرمز: 1970 مکزیک که هیچ بازیکنی اخراج نشد.

پرحضور ترین بازیکن: لوتار ماتئوس (آلمان) با حضور در پنج دوره و 25 مسابقه.

پر افتخارترین بازیکن: پله که در سه جام 1954، 1964 و 1970 با تیم ملی برزیل قهرمان شد.

پرافتخارترین مربی: ویتوریو پوتسو، مربی تیم ملی ایتالیا که دوبار در سالهای 1934 و 1938 ایتالیا را به قهرمانی رساند.

پرافتخارین بازیکن - مربی: ماریو زاگالو در سال 1958 و 1964 به عنوان بازیکن و در سال 1970 به عنوان مربی برزیل برنده چام جهانی شد. فرانتس بکن باوئر هم در سال 1974 به عنوان کاپیتان و در سال 1990 به عنوان مربی همراه تیم آلمان قهرمان جام جهانی شد.

امسال دونگا مربی برزیل و مارادونا مربی آرژانتین این شانس را دارند که نامشان به این فهرست اضافه شود.




دستمزد مربیان جام جهانی 

2010

کاپلو سرمربی تیم ملی انگلیس


در میان سرمربیان تیم‌های ملی‌شرکت‌کننده در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، فابیو کاپلو، سرمربی انگلستان حرف اول را می‌زند، دستکم از لحاظ میزان درآمد. او با دریافت نزدیک به 9 میلیون یورو دستمزد در سال گوی سبقت را از دیگران ربوده است.

در حالی که شرط حضور در تیم ملی فوتبال برای هر بازیکنی، داشتن تابعیت آن کشور است، برخورداری سرمربی تیم از تابعیت آن کشور الزامی نیست. برای نمونه انگلستان که مهد فوتبال محسوب می‌شود، سرمربی ایتالیایی دارد یا کشور میزبان آفریقای جنوبی که از خدمات کارلوس آلبرتو برزیلی بهره می‌جوید.

بسیاری از تیم‌های شرکت‌کننده در جام جهانی سرمربی‌ خارجی را به خدمت گرفته‌اند.البته تیم‌هایی که همواره در صف مدعیان کسب قهرمانی قرار داشته و از بزرگان عالم فوتبال محسوب می‌شوند، همواره می‌کوشند که سکان کشتی را به دست سرمربی‌ داخلی بسپارند.


در ایتالیا، مدافع عنوان قهرمانی جهان، مارچلو لیپی هدایت لاجوردی‌ها را برعهده دارد و در آلمان نیز یواخیم لوو چهار سالی است که عهده‌دار "عقاب‌پوشان" این کشور است. دیه‌گو مارادونا و کارلوس دونگا که زمانی خود ستاره‌‌های آرژانتین و برزیل بوده‌اند، اکنون سرمربی تیم ملی کشورشان شده‌اند.البته نکته درخور توجه در مورد سرمربیان حاضر در جام جهانی نه تابعیت آنها، که سطح درآمد آنهاست.

مارادونا و شگفت آفرینی های او 4

سایت اینترنتی futebolfinance به تازگی فهرستی درباره سطح حقوق سرمربیان تیم‌های ملی منتشر کرده. پردرآمدترین سرمربی جام جهانی 2010، فابیو کاپلو از ایتالیاست که سرمربی‌گری ملی‌پوشان انگلستان را برعهده دارد و برای انجام این وظیفه، سالانه 8.8 میلیون یورو (درآمد ناخالص، از مبلغ مذکور مالیات کم می‌شود) از فدراسیون فوتبال انگلستان حقوق می‌گیرد.

یکی از صاحب‌نظران فوتبال گفته است که با توجه به هوای بد و پیوسته بارانی انگلستان و نیز با توجه به اینکه انگلیسی‌ها غالبا در ضربات پنالتی شکست می‌خورند، پرداخت این مبلغ به کاپلو کاملا منصفانه است.

در این رده‌بندی، مقام دوم را نیز ایتالیایی‌ها از آن خود کرده‌اند. میزان درآمد سالانه‌ مارچلو لیپی، سرمربی لاجوردی‌ها 3 میلیون یورو است. در رتبه‌ سوم یواخیم لوو، سرمربی تیم ملی فوتبال آلمان قرار دارد که سالانه مبلغ 2.5 میلیون یورو حقوق دریافت می‌کند.

کم درآمد‌ترین سرمربی ملی شرکت‌کننده در جام جهانی 2010 آفریقای جنوبی، کیم جونگ هون، سرمربی کره‌ شمالی است که میزان حقوق او برابر با 170 هزار یورو است. به عبارتی سرمربی انگلستان بیش از 50 برابر سرمربی کره‌ شمالی حقوق می‌گیرد.

تنظیم:سعید آقازاده


با سابقه ترین بازیکنان جام جهانی


جام جهانی

در آستانه جام جهانی فوتبال 2010 افریقای جنوبی، فهرست بازیکنانی که بیشترین حضور را در جهام جهانی داشته اند ، اعلام شد.

1) لوتار ماتئوس از آلمان طی سالهای 1982 تا 1998 در بیست و پنج مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

2) پائولو مالدینی از ایتالیا طی سال 1990 تا 2002 در بیست و سه مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

3) اووه سیلر از المان طی سالهای 1958 تا 1970 در بیست و یک مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

4) ولادیسلاو ازمودا از لهستان طی سالهای 1974 تا 1986 در بیست و یک مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

5)دیه گو مارادونا از آرژانتین طی سالهای 1982 تا 1994 در بیست و یک مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

6)گرزه گورز لاتو از لهستان طی سالهای 1974 تا 1982 در بیست مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

7) کافو از برزیل طی سالهای 1994 تا 2006 در بیست مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

تیم ملی آلمان

8) ولفگانگ اورات از آلمان طی سالهای 1966 تا 1974 در نوزده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

9) برتی فوکس از آلمان طی سالهای 1970 تا 1978 در نوزده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

10) کارل هاینتز رومنیگه از آلمان طی سالهای 1978تا 1986 در نوزده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

 

 

11) رونالدو از برزیل طی سالهای 1998 تا 2006در نوزده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

12) فرانس بکن باوئر از آلمان طی سالهای 1966 تا 1974 در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

13) سپ مایر از آلمان طی 1970 تا 1978 در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

14) ماریو کمپس از آرژانتین طی سالهای 1974 تا 1982 میلادی در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

15) آنتونیو کابرینی از ایتالیا طی سالهای 1978 تا 1986 میلادی در هجده مسابقه از جام جهانی فوتبال حضور داشته است.

16) جیاتانو چیارا از ایتالیا طی سالهای 1978 تا 1986 میلادی در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

17) پیر لیتبارسکی از آلمان طی سالهای 1982 تا 1990 در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

18)توماس برتولد از آلمان طی سالهای 11986 تا 1994 در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

19) کلودیو تافارل از برزیل طی سالهای 1990 تا 1998 در هجده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

 جام جهانی

20) کارلوس دونگا از برزیل طی سالهای 1990 تا 1998 در هفده مسابقه مسابقه در جام جهانی حضور داشته است.

21)کارل هاینز اشنیلینگر از آلمان طی سالهای 1958 تا 1970 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

22) دینو زوف از ایتالیا طی سالهای 1974 تا 1982 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

23) پیتر شیلتون از انگلیس طی سالهای 1982 تا 1990 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

24) یورگن کلینزمن از آلمان طی سالهای 1990 تا 1998 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

25) انزو شیفو از بلژیک طی سالهای 1986 تا 1998 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.

26) روبرتو کارلوس از برزیل طی سالهای 1998 تا 2006 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی فوتبال حضور داشته است.

27) فابین بارتز از فرانسه طی سالهای 1998 تا 2006 در هفده مسابقه در چارچوب جام جهانی حضور داشته است.



تبیان _ رضا سیگاری




نظرات 2 + ارسال نظر
حسین شنبه 29 خرداد‌ماه سال 1389 ساعت 20:58 http://www.akslar.com

سلام دوست عزیز وبلاگتون بسیار زیباست.اگه میشه به سایت من هم سر بزنید.ممنون

fateme چهارشنبه 2 تیر‌ماه سال 1389 ساعت 12:03 http://gole-khoda.blogfa.com

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

زندگی پینه دست پدر است...

زندگی مثل زمان در گذر است...

قربون دستای مهربونت برم

پدر عزیزم روزت مبارک

[گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل][گل]

آپــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد