در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

عصارة فضایل

 امام مهدی(ع) وارث همة انبیا و اولیا و عصارة فضایل همة آنهاست. در برخی از روایات و کلمات بزرگان شباهت‌های نام امام مهدی(ع) با پیامبران و اوصیای الهی به تصویر کشیده شده است، که یکی از آنها صلوات منسوب به حکیم ربّانی، خواجه نصیرالدّین طوسی(ره) است.
 

 

 


اشاره:

امام مهدی(ع) وارث همة انبیا و اولیا و عصارة فضایل همة آنهاست. هر آنچه خوبی در اوّلین و آخرین وجود داشته، همه در وجود شریف آن حضرت متجلّی شده و ایشان را آینة تمام‌نمای حق ساخته است. در برخی از روایات و کلمات بزرگان شباهت‌های نام امام مهدی(ع) با پیامبران و اوصیای الهی به تصویر کشیده شده است، که یکی از آنها صلوات منسوب به حکیم ربّانی، خواجه نصیرالدّین طوسی(ره) است.

در این صلوات، حضرت مهدی(ع) با ویژگی‌های پدران ارجمند خویش توصیف، فضایل و مناقبی که آن حضرت از اجداد خویش به ارث برده، بیان شده است.
شایان ذکر است که صلوات خواجه نصیر را به عنوان توسّل به ذیل عنایت حضرت بقیّـةالله(ع) می‌خوانند.

این صلوات را با هم می‌خوانیم:
«بار خدایا! رحمت‌های پیاپی فرست و درودهای خجستة خویش را ارزانی دار، بر امام بزرگواری که صاحب دعوت محمّدی است و صولت حیدری و عصمت فاطمی و حلم حسنی و شجاعت حسینی، عبادت سجّادی و مفاخر باقری و آثار جعفری و علوم کاظمی و حجج رضوی و جود تقوی و نقاوت نقوی1 و هیبت عسکری و غیبت الهی.

آن قائم به حق و درفش افراز صدق مطلق، کلمة خدایی و امان الهی و حجّت ربّانی، برپا ‌دارندة امر خدای و گسترندة آیین عدل خدای و پیروز گردانندة حکم خدای و پاسدارندة ناموس خدای، امام آشکارا و نهان، برطرف‌سازندة گرفتاری‌ها و اندوهان، صاحب جود و بخشش و احسان، امام بر حق، ابوالقاسم محمّد بن الحسن، صاحب عصر و زمان، روشن‌کنندة حق و برهان، خلیفة خدای رحمان، عدل و انباز قرآن، آشکارساز مظاهر ایمان و مهتر آدمیان و پریان. رحمت‌ها و درودهای خدایی بر او باد و بر همة نیکان پاک او. درود و رحمت و سلام و تحیت بر تو باد! ای وصیّ حسن عسکری و ای جانشین شایستة شایسستگان، ای امام زمان، ای مهدی قائم منتظران، ای زادة ختم رسولان، ای فرزند امیرمؤمنان، ای امام مسلمانان، ای حجّت خدا در میان مردمان، ای سرور ما، ای مولای ما! ما به آبروی تو، روی به درگاه خدا آوردیم و تو را نزد خدای شفیع ساختیم و به اعتبار منزلت تو، حاجات دو جهان خویش طلبیدیم. ای سرافراز در نزد خدا و ای آبرومند بارگاه کبریا، حاجات ما را، از خدای عزیز جلیل، تو طلب کن و برآورد آنها را تو بخواه.»2

ماهنامه موعود شماره 114

پی‌نوشت‌ها:

٭ به نقل از: حکیمی، محمّدرضا، خورشید مغرب، صص 175-176.
1. نقاوت: پاکی و پاکیزگی، مطهّر بودن.
2. این صلوات، که دارای 14 بند است و در توسّل به ذیل عنایات چهارده معصوم(ع) انشا شده است، به «دوازده امام خواجه نصیر» شهرت یافته است. نسخه‌های خطّی و چاپی آن، در دسترس است، از جمله در کتاب مفتاح، در نسخه‌ها، گاه اختلافی در ضبط وجود دارد. بند چهاردهم که در بالا آورده شده است، از مجموعه‌ای خطّی نقل شد و جمله‌ای از آن، از روی نسخه‌ای چاپی تکمیل گردید.
نظرات 5 + ارسال نظر
دکتر خودم چهارشنبه 6 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 20:12 http://porpot.blogsky.com

سلام دوست جون،
میخوای اون کد دعا رو بذاری بالا قبلش یه تگ <center> و بعد از تموم شدنش یه تگ </center> اضافه کن تا بیاد وسط. اینطور بیریخت شده.

محمد پنج‌شنبه 7 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 10:42 http://parspoem.mihanblog.com

سلام / مرسی از سر زدنت / وب خوبی داری / امیدوارم همیشه تو همین حال و هوا بمونه / می بینمت / موفق باشی

حمید جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 00:04 http://www.urag-sozi.gigfa.com/

http://urag-sozi.gigfa.com/

مردجهانی جمعه 8 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 16:48 http://globalman.blogfa.com

بمناسبت ایام میلاد حضرت ولی عصر علیه السلام
ماجرای تکاندهنده نگارش کتاب آشتی با امام زمان علیه السلام (استاد محمد شجاعی)
... از اینجا به بعد است که تازه مصیبت شروع می شود و می فهمی که چه کارها که بایستی می کردی و نکردی؟ چه ادعا ها که داشتیم و به آنها عامل نبودیم! چه وظایفی که به گردنمان بوده و عمل نکردیم!
ما می توانیم با امام زمان علیه السلام قــهر باشیم، ولی در عین حال اهل عبادت، عزاداری، عمل صالح و خیر نیز باشیم و کارهایمان هیچ ربطی به حضرت نداشته باشد و اگر داشته باشد، بسیار کم و ناچیز و غیر موثر باشد.

م.ج.ر.م یکشنبه 10 مرداد‌ماه سال 1389 ساعت 09:39 http://maktabmaktab.tk

هم لینک شدید هم بزودی هدیه شروع میشود اما اگر لینک باکس نوع2 را قرار دهید سبک تر است

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد