در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

ثواب روزه داری و اهمیّت آن در گفتار رسول خدا(ص) و أئمه اطهار(ع)

چند:روایات زیادی در جوامع روایی ما وجود دارد که ثواب و اهمیت روزه داری را بیان می فرمایند که ما به عنوان نمونه به چند مورد از آن اشاره می کنیم:
1ـ در روایتی پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمود:"لکلّ شیئی باب و باب العبادهْْ ألصّوم؛ (1) ( هر چیز دروازه ای دارد و دروازة عبادت روزه است".
2ـ در روایت دیگری پیامبر گرامی (ص) از قول خدا فرمود:" الصّوم لی و أنا اجزی به؛ (2) روزه خاصّ من است و من پاداش آن را می دهم".
 

  

 

 

 

 

3ـ کان النّبیّ (ص) اذا احزنه امرٌ استعان بالصّوم و الصّلاهْْ؛ (3)اگر کار دشوار و پیش آمد سختی برای رسول‌‌‌خدا‌(ص) می شد و اندوهناکش می کرد، از روزه و نماز کمک می گرفت".
4ـ پیامبر گرامی (ص) فرمود:" من صام یوماً فی سبیل الله کان له کعدل سنهْْ یصومها؛ (4) هر که در راه خدا یک روز روزه گیرد، معادل یکسال روزه ثواب و پاداش دارد".
5ـ پیامبر گرامی اسلام(ص) فرمود:" من صام یوماً من رمضان خرج من ذنوبه مثل یوم ولدته امّه فإن انسلخ علیه و الشّهدو هو حیٌّ لم نکتب علیه خطیئهْْ الی الحول؛ (5) هر که یک روز در ماه مبارک رمضان روزه گیرد، از گناه خود بیرون رود مانند روزی که از مادر زاییده شده است و چون ماه مبارک به پایان رسد و او زنده باشد، بر او گناهی نوشته نمی شود تا سال دیگر".
1. محجهْْ البیضاء ، ج 2، ص 122، به نقل از آثار الصادقین، ج 11، ص 287، ح 2.
2. بحارالانوار، ج 93، ص 255، ح 31.
3. مجموعة ورام ، ص 340، به نقل از آثار الصادقین، ج 11، ص 287.
4. محجّهْْ البیضاء، ج 2، ص 137، به نقل از آثار الصادقین، ج 11، ص 288، ح 6.
5. جامع احادیث شیعه،ج 9، ص 105، به نقل از آثار الصادقین، ج 11، ص 291، ح 7.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد