ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
هر ماه دو نوع روزى به شما خواهد داد. در زمان او به شما حکمت عطا مىشود به حدّى که زن در خانه خودش نشسته باشد و از روى کتاب خدا و سنّت پیغمبرصلى الله علیه وآله حکم نماید
و در حدیث دیگرى از آن حضرتعلیه السلام آمده که: تمام اموال دنیا از ظاهر و باطن زمین به نزد آن جناب جمع مىگردد و به مردم گفته مىشود: بیایید این چیزى است که شما به خاطر آن خویشاوندىتان را قطع کردید و خونهاى به ناحق ریختید و در راه به دست آوردن آن حرامها مرتکب شدید. پس آن حضرت ثروتى به آنها مىبخشد که هیچ کس پییش از او چنین نبخشیده باشد. (بحار الانوار: 390/52)
و از پیغمبر اکرمصلى الله علیه وآله روایتى از طریق عامّه منقول است که فرمود: مردى نزد مهدى مىآید و مىگوید: به من عطایى فرماى. پس به مقدارى که آن شخص بتواند حمل نماید، لباسش را پر مىکند. (بحار الانوار: 88/51).
و در حدیث دیگرى از طریق آنها آمده که: پولها در آن هنگام انباشته است که شخصى برمىخیزد و مىگوید: اى مهدى! به من چیزى بده. مىفرماید: برگیر. (بحار الانوار: 88/51).
و در غایة المرام از طریق آنها از رسول اکرمصلى الله علیه وآله روایت است که در حدیث ابوسعید خدرى آمده: پولها و اموال در آن روز انباشته خواهد بود. کسى که به نزد او مىآید و درخواستى دارد، آنقدر که بتواند حمل کند، به او مىدهد. (غایة المرام: 698).
و در حدیث دیگرى از ابوهریره آمده که گفت: رسول خداصلى الله علیه وآله فرمود: در آخر الزمان خلیفهاى خواهد بود که بىشماره بخشش مىکند. (غایة المرام: 698).
مىگویم: در بحث کرم آن جناب مطالبى مناسب با این خواهد آمد، ان شاء اللَّه تعالى و چه خوش گفتهاند:
بَنَتِ المَکارِمُ وَسَطَ کَفِّکَ مَنْزِلاً** فَجَمِیعُ مالِکَ لِلأَنامِ مُباحٌ
وَإِذَا المَکارِمُ أَقْفَلَتْ أَبْوابَها** یَوْماً فَأَنْتَ لِقُفْلِها مِفْتاحٌ
مکارم اخلاق میان کف دستت منزل گرفتهاند، [گویى ]پس همه مال تو براى مردم مباح است و اگر روزى مکارم درهاى خود را قفل کند و ببندد، پس تو براى آن قفلها کلید هستى : و دیگرى گفته
هُوَ البَحْرُ مِنْ أَیِّ النَّواحِی أَتَیْتَهُ** وَلُجَّتُهُ المَعْرُوفُ وَالبِرُّ ساحِلُهُ
تَعَوَّدَ بَسْطَ الکَفِّ حَتّى لَوْ أَنَّهُ** أَرادَ انْقِباضاً لَمْ تُطِعْهُ أَنامِلُهُ
فَلَوْ لَمْ یَکُنْ فِی کَفِّهِ غَیْرَ نَفْسِهِ** لَجادَ بِها فَلْیَتَّقِ اللَّهَ سائِلُهُ
او دریا است از هر طرف [که خواهى ]به سوى او آیى، و امواجش نیکى و کرانهاش احسان است.
به گشاده دست بودن عادت کرده، به طورى که اگر بخواهد دست خود را ببندد انگشتانش یارى نمىکنند.
و اگر هرآینه در کَفَش چیزى جز روانش نباشد، همان را خواهد بخشید، پس درخواست کنندهاش (باید از خدا بترسد )و پروا کند که هر چیزى از او نخواهد
إِنَّ الَّذِی خَلَقَ المَکارِمَ حازَها** فِی ذاتِ آدَمَ لِلإِمامِ القائِمِ
همانا آنکه نیکىها را آفرید، همه آنها را در ذات آدمعلیه السلام براى امام قائم - عجّل اللَّه فرجه الشریف - فراهم آورد.