در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

ژیم مصر در آستانه سقوط



مردم مصر با الهام از انقلاب تونس از چند روز پیش دست به تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف مصر زده‌اند و خواهان سرنگونی "حسنی مبارک " رئیس جمهوری این کشور هستند.

به گزارش خبرگزاری هامردم مصر با الهام از انقلاب تونس از چند روز پیش دست به تظاهرات گسترده در شهرهای مختلف مصر زده‌اند و خواهان سرنگونی "حسنی مبارک " رئیس جمهوری این کشور هستند و در جریان درگیری پلیس با تظاهرات کنندگان تاکنون دست کم هفت نفر کشته و صدها نفر دیگر زخمی و نزدیک به دو هزار نفر دستگیر شده‌اند.



* آغاز تظاهرات مردم مصر در روز «جمعه خشم»

در پی انتشار فراخوان تظاهرات در روز «جمعه خشم» که قرار بود، در اعتراض به سرکوب اعراضات مردمی توسط رژیم

حمله به عکس مبارک

مبارک، امروز پس از نماز جمعه از مساجد و کلیساها در سراسر مصر برگزار شود، مردم مصر آماده برگزاری هرچه با شکوه‌تر این راهپیمایی شدند.

منابع خبری، از آمادگی نیروهای سیاسی مصر برای تظاهرات دیروز جمعه که آن را «جمعه خشم» نامیده‌اند و پس از نماز جمعه برگزار شد، خبر دادند. فعالان سیاسی در این کشور با انتشار بیانیه‌هایی ملت مصر را به حضور گسترده و پر شور در تظاهرات فراخواندند.

* فرار خاندان مبارک از مصر

در حالیکه برخی خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری از فرار خانواده "حسنی مبارک " رئیس‌جمهور مادام‌العمر مصر به خارج از کشور سخن گفته‌اند، مردم مصر در قاهره و شهرهای دیگر این کشور با برگزار تظاهرات و اعتصاب‌های هزاران نفری خشم خود را از رژیم دیکتاتور این کشور اعلام کرده و سقوط دولت مبارک را خواستار شدند.

* تظاهرات بی سابقه طی 30 سال گذشته


دولت مصر در پی افزایش اعتراضات مردمی دیروز برای چندمین بار در روزهای اخیر تشکیل جلسه داد تا وزرای کابینه به بررسی آثار و بازتاب‌های برجای مانده از روز خشم بپردازند، این جلسه با درگیری‌های لفظی وزیران مصری همراه بود و در این بین "حبیب العادلی " وزیر کشور از کمبود امکانات امنیتی از جمله ماشین‌های امنیتی برای برخورد با معترضان مصری سخن گفت، منابع آگاه خبر دادند که به احتمال زیاد العادلی برای آرام کردن خشم مردم از سمت خود برکنار شود.

* ورود البرادعی به جمع معترضان

"محمد غانم " نماینده اخوان المسلمون مصر نیز در این بین در انگلیس درگفت‌وگو با شبکه "پرس‌تی‌وی " اعلام کرد: حکومت فاسد حسنی مبارک که بر دیکتاتوری متکی بوده سرنگون شدنی است.

حزب جوانان مصر از مردم این کشور خواسته بودند که بعد از نماز جمعه امروز در تظاهرات میلیونی علیه دولت "حسنی
البرادعی در تظاهرات

مبارک " رئیس‌جمهور این کشور حضور داشته باشند، این احزاب از مردم خواستند تا با شعار "روز یک میلیون مصری در جمعه خشم و آزادی " در این تظاهرات گسترده ضد دولتی شرکت کنند.

این احزاب که از گروه‌های مختلف سیاسی در کشور مصر شامل اخوان‌المسلمون، جنبش‌های 6 آوریل، حمایت از البرادعی و اتحادیه‌ها و سازمان‌های جوانان و مجموعه فیس بوک تشکیل شد‌ه‌اند، خواستار حضور میلیونی مردم در تظاهرات امروز شدند.

* فعالیت معترضان در شبکه‌های اینترنتی مانند فیس بوک و توییتر

هزاران دعوتنامه در شبکه اینترنت و فیس بوک برای حضور در تظاهرات میلیونی امروز ارسال شده است و گفته می‌شود گروه‌هایی نیز برای مقابله با حالت‌های خاص نظیر استفاده از گازهای اشک‌آور از سوی نیروهای امنیتی مصر آموزش دیده‌اند تا مردم در پی این اقدامات متفرق نشوند.

* بازداشت گسترده رهبران اخوان المسلمین اسلامگرا

"عبدالمنعم عبدالمقصود " از وکلای گروه اخوان‌المسلمون اعلام کرد که پنج نماینده سابق اخوان‌المسلمون و پنج عضو دفتر سیاسی بوی‍ژه "عصام العریان " و "محمد مرسی " از جمله افرادی هستند که در خانه‌هایشان بازداشت شدند.

پلیس مصر به "حسنی مبارک " هشدار داد که آنها احتمالاً از عهده کنترل تظاهرات کنندگانی که خواستار سرنگونی وی هستند بر نخواهند آمد.

* گسترش دامنه اعتراضات به شهرهای مختلف مصر

تظاهرات مردمی در مصر جمعه وارد سومین روز خود شد و مردم اکثر شهرهای این کشور بعد از برگزاری نماز جمعه برای نشان دادن خشم خود از حکومت حسنی مبارک تظاهرات گسترده‌ای برگزار کردند.

* حمایت تل آویو از مبارک

رژیم صهیونیستی با وجود تظاهرات مردمی از دولت مصر حمایت کرد، بطوریکه "سیلوان شالوم " وزیر صهیونیستی در اظهار نظری درباره تغییر و تحولات سیاسی و اجتماعی جاری در مصر با بیان این که مصر از جمله متحدان و هم‌ پیمانان استراتژیک رژیم صهیونیستی بشمار می‌آید، ابراز امیدواری کرد، رژیم مبارک بتواند اوضاع را دوباره در مصر بدست گیرد.

وی با بیان اینکه " تل‌آویو با نگرانی بسیار تحولات جاری در مصر را دنبال می‌کند " گفت: از دید ما موافقتنامه‌های امضا شده بین مصر و اسرائیل همچنان به قوت خود باقی است و هیچ رژیم یا شخصی نمی‌تواند آنها را تضعیف کند یا زیر سؤال ببرد.

* حمله مسلحانه به شمال منطقه سینا

شماری از مردم معترض پنجشنبه شب به مرکز پلیس روستای "شیخ زوید " در شمال منطقه سینا گلوله "آر.پی.جی " شلیک کردند.

بر اساس گزارش‌ها، درپی این حمله افسران و سربازان مستقر در این مرکز امنیتی فرار کردند.

* واکنش دیده بان حقوق بشر به خشونت علیه معترضان

دیده بان حقوق بشر در بیانیه‌ای استفاده مفرط از خشونت علیه تظاهرکنندگان مصری از سوی دولت این کشور را مورد انتقاد قرار داده و آن را غیر قابل قبول و غیر متناسب با اعتراضات مصری‌ها دانست.

* بزرگترین راهپیمایی از زمان انتفاضه "الرغیف " (نان) در سال 1979

روزنامه لبنانی "السفیر " در این بین بر سردادن شعارهای یکپارچه توسط تظاهرات‌کنندگان تمرکز کرد. شعارهایی مانند "مبارک برو " و "مبارک .. مبارک .. پادشاه عربستان در انتظار توست " و "زندگی .. آزادی .. حرمت انسانی " و شعارهایی هم‌چون "حسنی مبارک سرنگون خواهد شد " که روی دیوارهای شهر نوشته شده بود.

* پیــام آمـریکــا: دولت مصر مستقر و پابرجاست

در این اوضاع و احوال "هیلاری کلینتون " وزیر خارجه آمریکا با فراخواندن تمام طرف‌ها در مصر به خویشتن‌داری و بردباری با تاکید بر این که دولت مصر ه‌چنان مستقر و پابرجاست و آرامش بر این کشور حکومت می‌کند، از رژیم مبارک خواست به خواسته‌های معترضان پاسخ مثبت دهد و یک مقام بلند پایه آمریکایی با ارسال نامه‌ای برای روزنامه "الخلیج " چاپ امارات تأکید کرد،‌ واشنگتن از حق ملت‌ها در انجام تغییر و اصلاحات و برگزاری راهپیمایی‌های مسالمت آمیز حمایت می‌کند و کاخ سفید از تمام طرف‌ها می‌خواهد خویشتن‌داری خود را حفظ کنند.

درگیری خیابانی

وی در این گفت‌وگوی تلویزیونی ضمن نادیده گرفتن خواست معترضان مصری که خواستار برکناری "حسنی مبارک " از قدرت هستند، اعلام کرد: حسنی مبارک دیکتاتور نیست. وی نباید از قدرت کناره‌گیری کند.

* قطع شبکه اینترنت توسط حکومت مصر

کاربران اینترنتی و هتل‌های مصر اعلام کردند که از بامداد امروز و همراه با آغاز تظاهرات جمعه خشم شبکه اینترنت برای ممانعت از فراخوانی بیش از پیش مردم جهت حضور در راهپیمایی توسط رژیم مبارک قطع شده است.

در حالی که رژیم "حسنی مبارک " اغلب خدمات اینترنتی را برای جلوگیری از انتشار اخبار داخلی این کشور متوقف کرده است، تعداد زیادی از نیروهای عملیات ویژه مصر در خیابان‌های متعدد قاهره مستقر شدند.

* فرار سرمایه داران مصری به خارج از کشور

"عماد ادیب " روزنامه‌نگار معروف مصری از اقدام بسیاری از تاجران این کشور در خارج کردن دارایی‌های خود از مصر در پی تظاهرات گسترده مردمی از سه‌شنبه گذشته علیه رژیم "حسنی مبارک " خبر داد.

وی دیروز در گفت‌وگو با برنامه "یکی از مردم " در شبکه تلویزیونی "دریم " گفت: 72درصد از رشد اقتصادی در مصر بر عهده بخش خصوصی است و انتظار می‌رود که با بوجود آمدن این شرایط در مصر، برخی افراد اقدام به فرصت‌طلبی‌ کنند.

* ورود اخوان المسلمون به تظاهرات

جماعت اخوان المسلمون بمناسبت تحولات اخیر مصر با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، مردم مصر از ظلم و ستم رژیم حاکم به ستوه آمده‌اند.

بدون اجرای اصلاحات، مصر روی آرامش را به خود نخواهد دید و تظاهرات در مصر که جوانان مصری آن را هدایت و راهبری کرده و می‌کنند، تظاهراتی آرام و مسالمت آمیز است. جماعت اخوان المسلمون در این حوادث و تغییر و تحولات تاکید می‌کند که جنبش اعتراضی مصر تا برآورده شدن خواسته‌های مردمی ادامه می‌یابد

* تظاهرات پس از نماز جمعه

رسانه های عرب زبان، مردم و اقشار مختلف جامعه مصر بویژه جوانان مصری بعد از پایان نماز جمعه در مساجد این کشور با در دست داشتن پلاکارد و سردادن شعارها علیه حکومت حسنی مبارک خواهان کناره‌گیری او از قدرت و برقراری آزادی و دموکراسی واقعی در کشورشان شدند.

نیروهای ضد شورش نیز به طور گسترده با مردم با شلیک گلوله و گاز اشک آور و ماشین های آپ پاش درگیر شدند.

این تظاهرات افزون بر قاهره شهرهای دمیاط، دمنهور، المنیا، الإسکندریة و المنصورة نیز در جریان است. نیروهای امنیتی مصر برای متفرق کردن تظاهر کنندگان از گاز اشک آور و آب و گلوله‌های پلاستیکی استفاده می‌کند.

* * همراهی پلیس مصر با تظاهر کنندگان

شبکه تلویزیونی "العربیة " در خبری اعلام کرد که نیروهای پلیس مصر که ماموریت داشتند تظاهرات‌کنندگان مصری را متفرق کنند، با در آوردن لباسهای فرم خود در خیابانها به صف تظاهرات‌کنندگان علیه رژیم مبارک پیوستند و با آنها همصدا شدند.

* تصرف مقر حزب حاکم در برخی شهرهای مصر

پایگاه خبری الجزیره اعلام کرد که تظاهرات‌کنندگان مصری مقر حزب حاکم در شهرهای "دمیاط " واقع در شمال و "کوم

درگیری خیابانی

 امبورا " در جنوب مصر را به آتش کشیدند و در برخی شهرهای دیگر از جمله "اسماعیلیه " و "منصورة " مقر حزب حاکم را محاصره و تصرف کرده‌اند.

برغم افزایش دامنه اعتراضات مردمی علیه رژیم حاکم در مصر، "حسنی مبارک " رئیس‌جمهور این کشور همچنان سکوت کرده است. در چنین شرایطی رهبران حزب حاکم از مبارک خواستند که وارد عمل شود. سران حزب ملی حاکم، دولت مصر را به شکست در اجرای سیاست‌های این حزب متهم می‌کنند.

* سی آی ای: دولت حسنی مبارک بسیار محکم است

سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سی آی ای) سعی کرد تا در 15 روز گذشته از منابع خود در داخل دولت و ارتش مصر نظرات را در مورد عمر دولت حسنی مبارک جویا شود.

بر اساس این گزاش، سیا در پایان این ارزیابی‌ها به این نتیجه رسید که دولت حسنی مبارک بسیار محکم است و تحرک کنونی در میان مردم در کوتاه مدت یا میان مدت نمی‌تواند خطری برای این دولت باشد.

* جلوگیری از پخش شبکه خبری الجزیره توسط حکومت مصر

دولت مصر در ادامه تعرض به شبکه خبری الجزیره و کارمندان آن، پخش این شبکه را به کلی از ماهواره نیل ست خود متوقف کرد.

در همین راستا برای ممانعت از انتقال اخبار داخلی مصر به رسانه‌های مختلف، نیروهای امنیتی مصری در لباس شخصی به "احمد منصور " خبرنگار این شبکه در قاهره تعدی کردند. آنها همچنین خطوط تلفنی دفتر شبکه الجزیره در قاهره را نیز قطع کرده‌اند.

بازداشت البرادعی:

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از شبکه های الجزیره و العربیه، شمار زیادی از تظاهرکنندگان در اطراف کاخ ریاست جمهوری در قاهره جمع شده اند. همچنین منابع خبری از استفاده نیروهای امنیتی از گاز اشک آور علیه تظاهرکنندگان برای ممانعت از ورود آنها به میدان آزادی خبر می دهند.

منابع فوق اعلام کردند که نیروهای امنیتی مصر چهار خبرنگار خبرگزاری فرانسه را بازداشت کردند و "احمد منصور" خبرنگار الجزیره را مورد ضرب وشتم قرار دادند و به تیم شبکه العربیه حمله کردند و خبرنگار شبکه بی بی سی را مجروح کردند.

همچنین دهها هزار نفر در شهر سوئز علیه سرنگونی "حسنی مبارک" شرکت کردند. تظاهرات همچنان در پایتخت و دیگر شهرهای این کشور ادامه دارد.

حکومت نظامی:

در پی تشدید اعتراضات مردمی و برای جلوگیری از دامنه تظاهرات مردمی در این کشور، دولت حسنی مبارک از امشب تا فردا صبح حکومت نظامی اعلام کرد.

تلویزیون دولتی مصر اعلام کرد که دولت این کشور از ساعت 6 عصر امروز جمعه تا 7 صبح فردا در شهرهای بزرگ این کشور (قاهره، اسکندریه و سوئز) مقررات منع آمد و شد اعلام کرده است.

بر اساس این گزارش، تلویزیون النیل در این رابطه گزارش داد که "حسنی مبارک " رئیس‌جمهور مصر این دستور را صادر کرده و این قانون در شهرهای قاهره، اسکندریه و سوئز اجرا خواهد شد.

این شبکه اعلام کرد که این قانون تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد داشت.


منابع:فارس،مهر،ایلنا

نظرات 1 + ارسال نظر
سید هادی حسینی دوشنبه 11 بهمن‌ماه سال 1389 ساعت 10:17 http://alamdar.persianblog.ir

سلام علیکم
ایام سوگواری رحلت جانسوز پیامبر خاتم و شهادت امام حسن مجتبی و امام رضا (علیهم السلام) را تسلیت عرض می کنم.
با مطلبی تحت عنوان "مهمترین دستاورد انقلاب اسلامی در آستانه 33 سالگی" منتظر حضور گرم شما هستم. نظر برای من مهم است فراموش نشود.
اللهم عجل لولیک الفرج
التماس دعا یا علی

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد