در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

اخبار هفتگی

آیت الله یزدی
مقام معظم رهبری برای شخصیت آقای هاشمی بسیار هزینه کردند

آیت الله یزدی رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم گفت: شرایط کنونی کشور ما بحمدالله با رهبری های دقیق و مدبرانه مقام معظم رهبری با عبور از بسیاری از فراز و نشیب ها و به خصوص مشکلات سال گذشته و بالاخص مسائلی که معروف بود به فتنه فتنه گران به گونه ای حل و فصل شد که کمترین زیان را برای نظام داشت و بیشتر چهره واقعی کسانی که علیه نظام حرکت می کنند برای جامعه مشخص شد.


وی در گفت وگویی با هفته نامه «شما»با اشاره به زاویه داشتن عملکرد هاشمی رفسنجانی با بیانات مقام معظم رهبری گفت: مثلاً سخنرانی آقای هاشمی رفسنجانی در همین اجلاس آخر خبرگان را ببینید، سخنرانی مقام معظم رهبری را هم در همین اجلاس با حضور خبرگان نگاه کنید. هر دو هم علنی و رسمی بوده، محرمانه هم نبوده، اینها را در کنار هم بگذارید. یک نوع تقابل هایی می بینید.
وی گفت: مقام معظم رهبری به نظر من نسبت به شخصیت آقای هاشمی بسیار هزینه کردند، با اینکه خودش را هم ولایتی می داند ولی آن ولایتی که ما معنا می کنیم، در ایشان نمی بینیم. من چون با خود ایشان بارها صحبت کردم دارم اینجا عرض می کنم. به هر حال ایشان برای خودش شخصیتی قائل هست، استقلال در فکر و نظر و عقیده دارد، منتها به ما معمولاً اینطور تعبیر می کنند که اگر یک جایی رهبری صریحاً چیزی را بگویند و خلاف نظر من باشد من سکوت می کنم و مقابله نمی کنم. حالا در عمل چه کار کردند خب اینجا مردم می توانند قضاوت کنند. اینکه مقام معظم رهبری بگویند توقع از آقای هاشمی همین بود که در چنین شرایطی بگوید من کاندیدا نیستم تا اختلافاتی نباشد این تأیید و حمایتی است. ولی یک سری کارها ضربه هایی است که خود ایشان به خودشان وارد می کنند. البته من تندروی را درست نمی دانم. تندروی نباید کرد، یعنی یک چیزی که نیست، نباید نسبت داد.

از طرفی برای همه روشن است که آقای هاشمی، آقای احمدی نژاد را قبول ندارد و ایشان در مقامی که هست آقای احمدی نژاد را قبول ندارد. منشأ آن هم همان بحث مناظره است که آقای احمدی نژاد در زمان انتخابات داشتند و یک سری مسائل را راجع به آقای هاشمی گفتند. بعد هم ایشان توقع داشتند که دفاع کنند. هر وقت هم صحبت شد آقای احمدی نژاد گفتند من واقعیت ها را گفتم، نمی خواستم بگویم ولی گفتم و نتیجتاً این اختلاف پیش آمده ولی ما به قدری که می توانستیم در جهت حل اختلاف تلاش کردیم. این موضوع را برای اولین بار می گویم. به عنوان کمیسیون تحقیق خبرگان جدا جدا پیش آقای هاشمی و آقای احمدی نژاد رفتیم تا موضوع اختلاف این دو بزرگوار را تا حد امکان کم کنیم ولی به نتیجه درستی نرسیدیم به خاطر اینکه استدلال ها، غالباً استدلاهای محکمی از دو طرف بودند


طراحان تحریم ایران شناسایی شدند
مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی طراحان تحریم جمهوری اسلامی ایران را در دولت و کنگره آمریکا شناسایی و معرفی کرد.
به گزارش روابط عمومی مرکز پژوهش ها، دفتر مطالعات سیاسی این مرکز با بیان این مطلب که یکی از روش های ارتقای اشراف اطلاعاتی پیرامون شیب و جهت دورنمای تحریم های یک جانبه آمریکا علیه ایران و اتخاذ سیاست های بازدارنده مناسب، جریان شناسی مبانی فکری و تحرکات طراحان تحریم جمهوری اسلامی ایران در سطوح اجرایی، قانونگذاری، مراکز پژوهشی و لابی های پارلمانی - اجرایی آن کشور است، افزود: در طراحی سیاست های تحریمی واشنگتن بین چهار بازیگر مراکز پژوهشی، لابی های اسرائیل، رسانه های جمعی وابسته به صهیونیسم و معماران تحریم جمهوری اسلامی ایران در دولت و کنگره آمریکا نوعی همسویی فکری - رویه ای و ارتباط متقابل وجود دارد، به طوری که مراکز پژوهشی با مفهوم سازی و سناریوپردازی نقش مشرب فکری، لابی های اسرائیل وظیفه برقراری پل ارتباطی با کانون های قدرت، رسانه های جمعی کار ویژه توجیه افکار عمومی و معماران تحریم نقش پیاده سازی و عملیاتی ساختن تحریم ها را بر عهده دارند.
مرکز پژوهشها در ادامه افزود: جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از گسترش یا مقابله با هر کدام از تحریم های آمریکا باید سیاست های مناسب را اتخاذ کند و در این راستا یکی از پیش نیازهای مدیریت راهبردی تحریم، شناسایی و آینده پژوهی پیرامون ابعاد، اهداف، جهت گیری، دورنما و مشرب های فکری معماران تحریم جمهوری اسلامی ایران در دولت و کنگره آمریکا با هدف تولید بازدارندگی حداکثری در برابر آسیب های احتمالی است.
مرکز پژوهشها در ادامه اثرگذاری بر ساختار و ماهیت تحریم های یک جانبه آمریکا علیه جمهوری اسلامی ایران را به دو صورت اعمال نفوذ مستقیم و غیرمستقیم دانست و سپس به معرفی فرد به فرد طراحان تحریم علیه ایران در دولت و کنگره آمریکا و وابستگی های آنها پرداخت.



پرداخت دلار آمریکایی به یک دانشگاه انگلیسی برای ارتباط با ایرانیان

شبکه رادیویی 4 بی بی سی اعلام کرد که طبق سند منتشرشده از سوی ویکی لیکس، وزارت خارجه آمریکا مبالغ قابل توجهی از جمله در یک مورد 320 هزار دلار در اختیار دانشگاه دورهام انگلیس قرار داده است.
بر اساس این سند، سفارت آمریکا در لندن از توانایی دانشگاه دورهام در ایجاد سرپوش سیاسی برای رابطین داخل ایران ابراز شگفتی کرده و یکی از اعضای دپارتمان ایران شناسی این دانشگاه را به عنوان «رابط اصلی سفارت آمریکا در لندن» معرفی کرده است.
وزارت خارجه آمریکا در این خصوص به بی بی سی گفته است که آنها این پول را به دانشگاه دورهام داده اند تا از آن برای برگزاری آنچه که آنها «نشستی برای تبادل آزاد عقاید با مردم ایران» نامیده اند، استفاده کنند.
«جک باترزبی» سردبیر وب گاه خبری دانشگاه دورهام می گوید: «این خبر، خبر بزرگی برای ما بود. وب گاه ما معمولاً روزی چند صد بازدیدکننده بیشتر ندارد. اما این خبر باعث شد که تعداد بازدیدکنندگان به 250 هزار نفر برسد.»

شبکه رادیویی بی بی سی در ادامه اظهار می کند که کشورهای عربی حوزه خلیج فارس نیز در طی پنج سال گذشته مبلغی بیش از 80 میلیون دلار به دانشگاه های انگلیس اهدا کرده اند.


بازیگری ناشیانه!
جلال اسکندری
هوشیار شدن مردم منطقه به ویژه در کشورهای عربی، هم دارای شمولیت گسترده جغرافیایی است و هم در برگیرنده موضوعات مختلف معطوف به یک کانون یعنی خطرناک بودن موقعیت رهبران برخی از کشورهای عربی است. سران این کشورها برای نجات از این وضعیت بغرنج که اساس حکومت آنها را تهدید می کند با مشاوره ای که از کشورهای غربی به ویژه آمریکا می گیرند، تلاش می کنند با دور کردن خطر و تهدید همچنان در قدرت باقی بمانند. یکی از راه حل های پیشنهادشده به آنها برای به سلامت سپری کردن وضعیت خطرناک موجود، عامل و علت تراشی برای خیزش عمومی در این کشورهاست. آمریکا به این کشورها توصیه می کند ایران را به عنوان این عامل و علت معرفی کنند، البته هر یک به شیوه ای متفاوت از دیگری، یکی به بهانه دخالت در امور داخلی و تحریک شیعیان، یکی با اعلام نگرانی از سلاح هسته ای و یکی با متهم ساختن ایران به جاسوسی از آن کشور و اعلام اخراج قریب الوقوع سه دیپلمات ایرانی از آن کشور. ناشیانه عمل کردن آنها باعث لو رفتن اصل ماجرا می شود. در حالی که کارشناسان تهمت زننده به ایران اعلام می کنند ایران تا چند سال آینده می تواند به سلاح هسته ای دست پیدا کند، یک مرتبه شاه عربستان در دیدار با وزیر دفاع آمریکا از به کارگیری سلاح هسته ای توسط ایران علیه عربستان اعلام نگرانی می کند. این سخن عاجزانه و چاپلوسانه یعنی آقای گیتس شما چند سال آینده را می بینید در حالی که ما الآن سلاح هسته ای ایران را بالای سر خود حس می کنیم، این سخن یک رهبر پر مدعا که این روزها شریک جرم و جنایت امیر بحرین است، نیست. این بازیگری ناشیانه و تهوع آور است. مقامات بحرین و جیره گیران آنها هم جار و جنجال راه می اندازند که ایران در امور داخلی آنها دخالت می کند، اما شاهد و سندی ارائه نمی کنند و در عوض در سایه این جار و جنجال و فرصتی که رسانه های استکبار از ناحیه سانسور خبری حوادث بحرین برای جنایتکاران بحرینی ایجاد می کنند دست به کشت و کشتار مردم درمانده بحرین می زنند تا از وحشت خود و اربابان آمریکایی شان بکاهند. در این گیر و دار سر و کله جاسوس های ایران! در کویت هم پیدا می شود و دو تن از اعضای مجلس کویت به نام های مبارک الوعلان و «شعیب المووازری» برای ترک تازی به میدان می آیند و با دادن نسبت های ناروا به ایران که تکمیل کننده ادعاهای شیخ محمد الصباح وزیر خارجه کویت است تلاش می کنند با آرایش صحنه نقش خود را بهتر و طبیعی تر از شاه عربستان بازی کنند، اما بخت با آنها یار نیست و این لالایی را که برای خواب کردن مردم منطقه خواندند خودشان را به خواب برد که با خروش مردم منطقه در نمازهای جمعه هراسان بیدار شدند و مشاهده کردند چیزی به نفع آنها و حامی بزرگ شان شیطان بزرگ تغییر نکرده است.

ایران هراسی واقعی!

مجید سرخوش

معاون مرکز مطالعات استراتژیک واشنگتن از دولت آمریکا خواست با امضای نقض حقوق شیعیان در کشورهای مختلف خاورمیانه به منافع خود لطمه نزند. «شیرین هانتر» در تحلیلی که وب سایت صدای آمریکا منتشر کرد، نوشت: «بزرگ ترین اتهام شیعیان وفاداری شان به ایران است. حسنی مبارک، زمانی گفت شیعیان عرب تنها به ایران وفادارند. سران بحرین و عربستان سعودی نیز، شیعیان این دو کشور را دنباله رو ایران می دانند و سرکوب می کنند. البته در این ادعا اغراق می شود، اما تبعیض علیه شیعیان در کشورهای مختلف باعث علاقه این گروه به ایران شده است.» هانتر می افزاید: «معنای علاقه شیعیان در کشورهای مختلف به ایران این است که اگر برخی دولت ها از نفوذ ایران در میان جمعیت شیعه خود نگرانند باید با آنها رفتاری برابر، احترام آمیز و غیرتبعیض آلود داشته باشند. این مسئله درباره غرب هم صادق است. غرب نباید در برابر تبعیض ها و نقض حقوق اولیه شیعیان در کشورهای منطقه ساکت بماند.»
هانتر بخشی از چیزهایی را می گوید که نه تنها شیعیان بلکه مردم سنی منطقه از حاکمان شان مطالبه می کند، اما جواب این حاکمان به آنها با مشت آهنین است. تفاوت نظر هانتر با رفتار دولتمردان آمریکا در این است که هانتر عاقلانه و عالمانه و به دور از همهمه های داخل دایره قدرت به موضوع می نگرد در حالی که دولتمردان آمریکا با پیش فرض های آلوده و هراس واقعی از ایران که معلول سیری ناپذیری آنها در چپاول ثروت مردم منطقه است، تصمیم می گیرند و عمل می کنند.

استفاده ابزاری از نام و نسبت با امام(ره)

سعید بصیرتی

زهرا اشراقی همسر محمدرضا خاتمی و نوه حضرت امام(ره) در دفاع از موسوی و کروبی در صفحه فیس بوک خود نوشت: «اگر موسوی، کروبی و حامیان آنان ضد انقلاب هستند، پس امام هم...» اشراقی یا جرئت نکرد جمله اش را تکمیل کند یا حرمت نگه داشت.

اگر دومی درست باشد، باید گفت، متأسفانه این نوع نگارش شکلی از حرمت شکنی و اهانت است و از همین روست که برخی از رسانه های حامی جریان فتنه از آن استقبال کرده و به درج آن پرداختند. اشراقی چه فکر کرده، آیا با قرار دادن نام سران فتنه در کنار نام مبارک حضرت امام(ره) ضد انقلاب بودن آنها پوشیده می شود یا مردم به آنها تخفیف می دهند و یا گمان کرده چون فتنه گران از نوشته وی استقبال می کنند، مردم علاقه مند و دلبسته به امام(ره) هم فریب می خورند و نظر دیگری پیدا می کنند؟ این نگارش و چینش در نزد اهل فن و خبره نشانه کم آوردن و تهی شدن چنته از حرف و کلام عاقلانه است. فتنه ای که روزبه روز بر ابعاد رسوایی آن افزوده می شود تا آنجا که از حامیان آن که نظر اشراقی را جلب کرده اند به غیر از اندکی مزدور آشوبگر کسی باقی نمی ماند، ارزش آن را ندارد تا برای دفاع از سرانش حتی از نام لفظی امام(ره) استفاده شود که اگر این گونه شود، یعنی کرکره عقل و شناخت را پایین کشیده اند و خود را هزینه موضوعی کرده اند که در حال حاضر مذموم ترین حوادث در نزد مردم است.


منبع : صبح صادق

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد