در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

رجب ماه ولایت و عشق به ائمه اطهار

حجت الاسلام صدیقی در جلسه درس اخلاق:

رجب ماه ولایت و عشق به ائمه اطهار


  امام جمعه موقت تهران زیارت را از مراقبات ماه رجب دانست و گفت: زیارت‌نامه رجبیه مضامین بسیار عالی دارد و زیارت‌نامه‌ها کلاس امام‌شناسی است و انسان با خواندن آنها با غفلت‌ها و صفات عالی ائمه آشنا می‌شود.



به گزارش راسخون به نقل از شبستان، حجت الاسلام والمسلمین کاظم صدیقی، استاد اخلاق و امام جمعه موقت تهران دوشنبه 16 خرداد در جلسه درس اخلاق خود به بررسی شرایط دعا پرداخت و طهارت، شم طیب، رو به قبله بودن و صدقه را از ویژگی‌های استجابت دعا خواند.
وی همچنین ماه رجب را ماه ولایت و محبت اهل بیت(ع) دانست و به بررسی مراقبات و فضیلت‌های این ماه پرداخت.
آنچه در ادامه می خوانید، متن کامل سخنان حجت الاسلام صدیقی در جلسه درس اخلاق، 16 خرداد است.
 

شرایط دعا
1. طهارت
درباره کیفیت دعا مسایل مختلفی از سوی علمای اخلاق مطرح شده است، یکی از آنها طهارت است که انسان باید چه از لحاظ جسمی و چه از لحاظ روحی در هنگام دعا پاک باشد زیرا خداوند طاهر و قدوس است و کسی که می‌خواهد با او صحبت کند باید دل خود را از کینه و حسد و ...، زبانش را از دروغ و غیبت و تهمت و ...، دستان، چشمان و دیگر اعضای خود را از آلودگی‌ها و گناهان پاک کند تا بتواند منبع دریافت فیض الهی باشیم.
2. شم طیب
انسان هنگامی که می‌خواهد با مقامی بزرگوار دیدار کند سعی می‌کند خود را خوشبو کند و به وضع ظاهر خود برسد، به همین دلیل در روایات وارد شده است هنگامی که می‌خواهید دعا کنید و به این وسیله با خدا ملاقات داشته باشید خود را خوشبو کنید، چه بسا این مسئله در فرهنگ اخلاقی معنای وسیع‌تری داشته باشد، به این صورت که هر کار خیری خوشبو و هر کار شری متعفن است، به همین دلیل اگر کسی می‌خواهد روح و دلش خوشبو باشد باید خود را به اعمال خیر آراسته کند، به عنوان مثال گریه بر امام حسین (ع) آن‌قدر روح انسان را خوشبو می‌کند که طبق روایات بعد از مجلس عزای امام حسین (ع) ملائکه هبوط می‌کنند و بال‌های خود را با فرش‌های مجلس امام حسین (ع) خوشبو می‌کنند.
3. رو به قبله بودن
یکی دیگر از آداب دعا استقبال قبله یا همان رو به قبله بودن است. رو به قبله بودن که در بعضی اعمال مانند نماز واجب است و به طور کلی در همه حال مستحب است نمادی است که نشان می‌دهد انسان در تمام زندگی‌اش دارای جهت و خط سیری به سوی الله است. تمام گفتار و رفتار انسان باید نمود خدایی داشته باشد. نکته دیگر اینکه کعبه قبله ظاهری است و قبله دل انسان ولایت اهل بیت (ع) است که در زمان حاضر در وجود مقدس امام مهدی (عج) نمود پیدا کرده است، بدین‌وسیله انسان دیگران را از دل خود بیرون می‌کند و دلش را واسطه فیض و بیت‌الله قرار می‌دهد.
4. صدقه
یکی دیگر از آداب و شرایط دعا صدقه دادن است. انسان که می‌خواهد با دعا از خدا چیزی بگیرد خوب است قبل از آن در راه او چیزی بدهد و بدین‌وسیله با خدا معامله کند. خداوند می‌فرماید به نیکی نمی‌رسید تا اینکه از آنچه دوست دارید انفاق کنید. انسان مال را بسیار دوست دارد و به همین جهت اگر از آنچه دوست دارد بگذرد خداوند فیوضات خود را بر او نازل می‌کند، هیچ‌ کسی مانند خداوند در معامله سود نمی‌دهد، این درس خداست به انسان‌ها که وقتی کسی با شما معامله کرد در معامله با او مانند من رفتار کنید همان‌گونه که فرمود اگر هدیه‌ای به شما داده شد در عوض آن هدیه‌ای بهتر بدهید. در نماز هم هنگامی که سوره حمد را می‌خوانید عرض می‌کنید "ایاک نعبد و ایاک نستعین" یعنی اول عبودیت و بندگی خود را تقدیم خدا می‌کنیم و سپس از او کمک می‌خواهیم.
 
 

مراقبات ماه رجب
1. استغفار
در روایات ماه رجب را به نهری در بهشت تشبیه کرده‌اند که از شیر سفیدتر و از عسل شیرین‌تر است و این نهر مخصوص کسانی است که در ماه رجب موفق به مراقبه شوند. مهم‌ترین مراقبات ماه رجب استغفار است. این ماه، ماه عذرخواهی و طلب مغفرت از خداوند است، به همین دلیل سفارش شده در این ماه این ذکر بسیار گفته شود "استغفرالله اسئله التوبه"؛ مغفرت پوشش دادن است و انسان از خدا می‌خواهد که گناهان او را بپوشاند. همچنین انسان از خدا درخواست می‌کند که توفیق توبه را به او بدهد و همین مسئله نشان می‌دهد که توبه از گناهان امری است بسیار سخت که خداوند باید انسان را در رسیدن به آن کمک کند.
 

2. روزه
روزه ماه رجب از جایگاه خاصی برخوردار است. آیت‌الله جوادی آملی می‌فرمود افرادی بودند که ماه‌های رجب، شعبان و رمضان را روزه می‌گرفتند و ادامه می‌داد درب خدا به روی همه باز است و هر کس برود می‌رسد. روزه ماه رجب از روزه‌های ممتاز سال است و روایت شده کسی که بخواهد درهای جهنم را به روی خود ببندد و درهای بهشت را به روی خود باز کند ماه رجب را روزه بگیرد، حتی در روایت آمده است اگر کسی قتلی را مرتکب شده و نمی‌تواند آن را جبران کند اگر سه روز از این ماه را روزه بگیرد خداوند صاحب حق را در روز قیامت راضی می‌کند یعنی خداوند روزه‌داران این ماه را خود عهده‌دار می‌شود به زیارت و عمره رجبیه.
 
 

3. زیارت و عمره رجبیه
از جمله مراقبات و اعمال این ماه زیارت رجبیه است به این صورت که انسان هر کدام از امامان را می‌تواند در این ماه زیارت کند. مهم‌ترین بهترین زیارات زیارت امام حسین (ع) است که دعای انسان زیر گنبد آن حضرت مستجاب است اما اگر کسی نتوانست به زیارت امام حسین (ع) برود زیارت بقیه ائمه بخصوص امام رضا (ع) را از دست ندهد. زیارت‌نامه رجبیه مضامین بسیار عالی دارد، اصلا زیارت‌نامه‌ها کلاس امام‌شناسی است و انسان با خواندن آنها با غفلت‌ها و صفات عالی ائمه آشنا می‌شود. کسی که به قصد زیارت اهل بیت از خانه خارج می‌شود مصداق مهاجر الی الله است و مشمول آن آیه می‌شود که می‌فرماید کسی از خانه‌اش به قصد مهاجرت به سمت خدا خارج شود و سپس مرگ او را درک کند اجر او با خدا است. از این آیه استفاده می‌شود که مهاجر الی‌ الله می‌تواند به مرگ اختیاری برسد. همچنین عمره ماه رجب فضیلت بسیار زیادی دارد و عمره هیچ زمانی در طول سال به جز ماه رمضان به ثواب عمره ماه رجب نمی‌رسد.
 

4. شب‌زنده‌داری
خداوند دوست دارد بنده‌اش در شب‌های ماه رجب با او مناجات کند، به همین دلیل در تمام شب‌های ماه رجب فرشته‌ای از آسمان ندا می‌دهد که خوشا به حال ذاکرین و خوشا به حال اطاعت‌کنندگان. در بقیه سال تنها در مورد شب جمعه چنین روایتی وارد شده و این مسئله نشان از فضیلت بسیار شب‌زنده‌داری در ماه‌های رجب دارد. ماه رجب کلیدی است که خداوند به وسیله آن درهای استجابت را به روی بندگان باز می‌کند و همان‌گونه که در روایت آمده خداوند می‌فرماید: کسی که از من درخواست کند به او می‌بخشم و اگر درمانده باشد دستش را می‌گیرم.
 
 

حدیثی از امام هادی (ع)

امام هادی (ع) که در ایام شهادت‌شان بسر می‌بریم در حدیثی می‌فرماید ایمان آن است که دل انسان را وزین ‌کند و عمل انسان آن را تطبیق کند یعنی دل انسان به وسیله ایمان محکم می‌شود و می‌تواند جلوی طوفان شهوات محکم بایستد و نلغزد. همچنین ایمان درختی است که میوه‌اش عمل انسان است و اگر کسی ادعای ایمان کند ولی عملا از دستورات خدا و اهل بیت(ع) پیروی نکند دروغگو است، همان‌گونه که در این روایت نشانه صدق ایمان عمل معرفی شده است.


راسخون

نظرات 1 + ارسال نظر
داود سه‌شنبه 24 خرداد‌ماه سال 1390 ساعت 15:34 http://www.harimegol.mihanblog.com

سلام .
ای کاش بتوانیم از این چند روزه باقیمانده این ماه بزرگ استفاده کنیم .وتوشه برای اخرت خودمان جمع کنیم .
التماس دعا موفق باشید

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد