در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

موفقیت ایران شانسی نیست؛‌ ایران قدرت فضایی شد

ایران فضانورد می‌فرستد

موفقیت ایران شانسی نیست؛‌ ایران قدرت فضایی شد



 نیوساینتیست در پی موفقیت ایران در پرتاب و قرارگیری ماهواره رصد 1 در مدار زمین، عملکرد فضایی ایران را در گزارشی مورد تحلیل و بررسی قرار داده و از پرتاب رصد به عنوان قدمی رو به جلو در برنامه فضایی ایران نام برده است.
 


به گزارش راسخون به نقل از مهر، دومین ماهواره ایران در مدار زمین همچنان در حرکت است. این ماهواره هم اکنون در مدار241 کیلومتری زمین با سرعتی برابر 7.5 کیلومتر بر ثانیه در حال عبور از شمال اروپا است.

این دومین پرتاب موفقیت آمیز ماهواره از جانب ایران است اما این بار این ماهواره ابزار تصویربرداری از زمین را نیز در اختیار دارد تا بتواند در حین حرکت در مدار از زمین تصویربرداری کرده و اطلاعات خود را به زمین ارسال کند.

 

نشریه نیوساینتیست در پی این موفقیت دانشمندان ایرانی با متخصصان امور موشکی و ماهواره ای به تحلیل عملکرد فضایی ایران پرداخته است:

در 15 ژوئن 2011 ایران دومین ماهواره خود را با عنوان "رصد 1" در مدار 260 کیلومتری از زمین قرار داد با این امید که بتواند از تجربه این پرتاب برای ارسال میمون به فضا استفاده کند تا در نهایت تا سال 2019 مسیر را برای ارسال فضانورد به فضا هموار سازد.

به گفته "برایان ویدن" عضو انجمن جهان ایمن در واشنگتن، این ماهواره 15 کیلوگرمی شاید کوچک به نظر بیاید اما برای توانایی های فضایی ایران بهبود قابل توجهی به شمار می رود. وی می گوید پس از موفقیت در پرتاب اولین ماهواره ایران بسیاری آن را خوش شانسی نامیدند اما اکنون که دومین ماهواره ایرانی ها هم در مدار قرار گرفته، شاید این افراد پی برده باشند که ماهواره اولی نیز از روی خوش شانسی در مدار قرار نگرفته است. این موفقیتها نشان دهنده این واقعیت است که فناوری راکت ایران کاملا مناسب و پیشرفته است.

 

 

مهمترین نکات گزارش نیوساینتیست درباره موفقیتهای فضایی ایران

برایان ویدن عضو انجمن جهان ایمن در واشنگتن: ماهواره رصد شاید کوچک به نظر بیاید اما برای توانایی های فضایی ایران بهبود قابل توجهی به شمار می رود

 

1

برایان ویدن عضو انجمن جهان ایمن در واشنگتن: اکنون که دومین ماهواره ایرانی در مدار قرار گرفت افرادی که پرتاب اولین ماهواره را از روی خوش شانس می دانستند به این موضوع پی برده اند که موفقیت فضایی ایران از روی خوش شانسی نیست

2

موفقیتهای فضایی ایران نشان دهنده این واقعیت است که فناوری راکت ایران کاملا مناسب و پیشرفته است

3

ایران اکنون یک قدم در برنامه فضایی خود به جلو رفته است

4

ایرانیها از میان لیست برنامه فضایی بلند پروازانه خود 6 تا هفت ماهواره دیگر را طی سه سال آینده به فضا پرتاب خواهند کرد

5

ایران قصد دارد تا سال 2019 فضانورد خود را راهی فضا کند

6

موفقیت ایران در ارسال و اعزام فضانورد به فضا کاملا امکانپذیر است

7

 

شاید تصاویری که توسط رصد 1 ثبت می شوند از وضوح تصویری بالایی برخوردار نباشند اما به نظر می رسد هدف اصلی از پرتاب این ماهواره دستیابی به تجربیات بیشتر برای پرتاب و هدایت ماهواره های آینده توسط ایران بوده است. به گفته "لورا گرگو" عضو "اتحادیه دانشمندان آگاه" در کمبریج ماساچوست، ایران اکنون یک قدم در برنامه فضایی خود به جلو رفته است.

وی می گوید ایرانیها از میان لیست برنامه فضایی بلند پروازانه خود 6 تا هفت ماهواره دیگر را طی سه سال آینده به فضا پرتاب خواهند کرد.

انتظار می رود دست کم یکی از این ماهواره ها حامل یک حیوان باشد. ایران نیز اعلام کرده بود ایران در آینده میمونی را در یک سفر یک طرفه به فضا ارسال خواهد کرد و قصد دارد تا سال 2019 نیز فضانورد خود را راهی فضا کند.

"ویدن" می گوید: ارسال میمون به فضا امری کاملا قابل قبول و باور کردنی است، ارسال انسان به فضا و بازگرداندن ایمن وی به زمین کمی دشوارتر به نظر می رسد اما از آنجایی که پروازهای فضایی این کشور در مدارهای نزدیک صورت می گیرد، موفقیت در این پروژه نیز امکان پذیر است.


 


با این همه کشورهای غربی به ویژه آمریکا درباره برنامه های فضایی ایران ادعاهای عجیبی دارند که ناشی از نگاه خصمانه آنها به پیشرفتهای علمی محققان ایران است. آنها مدعی شده اند راکتهایی که ایران برای پرتاب ماهواره ها به کار می گیرد می تواند برای حملات موشکی مورد استفاده قرار گیرد! اما متخصصان دنیا نگاهی دیگر به این موضوع دارند و خصمانه و سیاسی به موفقیتهای علمی ایران نگاه نمی کنند. آنها تاکید دارند که راکت به کار گرفته شده برای پرتاب رصد 1 مشابه راکتی است که ماهواره امید را به مدار زمین فرستاد و این راکت کاربرد علمی و تحقیقاتی دارد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد