در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

چنبره افراط‌ گرایان بر شبکه‌های اجتماعی اینترنت در اروپا

چنبره افراط‌ گرایان بر شبکه‌های اجتماعی اینترنت در اروپا
یک روزنامه آلمانی در گزارشی با اشاره به رشد فزاینده افراط‌گرایی در آلمان نوشت که گروه‌های راست‌گرای اسلام‌ستیز ضمن ایجاد پایگاه‌های اینترنتی فراوان به سرعت در حال گسترش عقاید خود در اروپا هستند.

به نقل از "فرانکفورترآلگماینه"، پدیده راست‌گرایی افراطی مدت زمانی است که شبکه‌های اینترنتی اروپا و از جمله آلمان را به تصرف خود درآورده است و این موضوع را نمی‌توان فقط در ریشه‌های چنین پدیده‌ای پس از جنگ جهانی دوم بررسی کرد، بلکه افراط‌گرایان ضمن ارتباط اینترنتی مسئله‌ای به نام اسلام‌ستیزی را نیز دنبال می‌کنند.






این روزنامه آلمانی نوشت که برای بررسی چنین پدیده‌ای نخست اقدامات "آندراس برویک" تروریست نروژی که به تازگی حدود 100 نفر را در این کشور کشت، جالب توجه است. وی مانیفیست ضد اسلامی خود را با عنوان "آشکار شدن استقلال اروپا" در اینترنت منتشر کرد و در آن به مقابله با مارکسیسم، سیاست چندفرهنگی و نیز تقابل جنگجوی صلیبی با مسلمانان اشاره کرد.

این متن دوشنبه گذشته یکبار دیگر در اینترنت منتشر شد و مشخص شد که برویک همه 1518 صفحه را شخصا ننوشته است، بلکه مطالب موجود را از شمار زیادی سایت اسلام‌ستیز یا وبلاگ‌هایی با مضامین مشابه و یا با گرایش‌های راستگرایی افراطی جمع‌آوری کرده است.

فرانکفورترآلگماینه نوشت: باید گفت که اقدامات راست گرایان رادیکال فعال در اینترنت به ویژه در بعد کلان، سرویس اطلاعاتی آلمان را نیز درگیر کرده است. بنابر اطلاعاتی که این سازمان گردآوری کرده است، راست گرایان افراطی در 3 سال گذشته تلاش کرده‌اند تا نخست خود را تقویت کنند و از این رو در شبکه‌های اجتماعی اینترنت از جمله فیس‌بوک حضور یافتند و به موازات اسلام گرایان و گروه‌های افراطی جوانان را تشویق کردند تا به آنها بپیوندند. آنها به این ترتیب توانستند شمار افراط‌گرایان و اسلام‌ستیزان را به طور قابل ملاحظه‌ای در اینترنت افزایش دهند.

در این گزارش آمده است که راست گرایان بنابر تحقیقات سرویس امنیتی آلمان از اینترنت به عنوان یکی از ابزارهای مهم برای گسترش دیدگاه های خود و زمینه سازی برای اقدامی خاص، ایجاد کمپین و دیگر جهت گیری‌ها از جمله برقراری ارتباط با وابستگان و هواداران استفاده می‌کنند. در این راستا فقط سرویس امنیت شهر کلن حدود هزار پایگاه اینترنتی فعال در این زمینه را شناسایی کرده است که تنها در سال 2010، 250 مورد به آن اضافه شده‌اند که در نوع خود رقمی بالایی است.

رادیوهای اینترنتی در اختیار افراط گرایان
در سراسر آلمان حدود 38 ایستگاه رایویی اینترنتی با عناوینی مانند "رایو استقامت" وجود دارند که موسیقی‌های مربوط به راست‌گرایان افراطی را پخش می‌کنند. این در حالی است که در سال 2009 شمار این ایستگاه‌های رادیویی29 عدد بود.

به این ترتیب افراط گرایان امکانی برای بحث با بیش از صد شرکت کننده یا کاربر اینترنتی را فراهم می‌کنند. ارتباطات شبکه‌ای همچنین این امکان را (برای رادیوها) به وجود می‌آورد که در بعد محلی، منطقه‌ای، کشوری و یا حتی جهانی فعالیت کنند و عقاید افراطی خود را گسترش دهند.

بر اساس این گزارش، با حضور فعال افراط‌گرایان در شبکه جهانی اینترنت، جوانان که معمولا مخاطب رسانه‌های سنتی نیستند، به راحتی از سوی راست گرایان افراطی تحت سلطه فکری قرار گرفته و چنین خطری باید مورد توجه قرار گیرد.

به سخنی دیگر همانطور که در غرب گروه های افراط گرا برای اقدامات تروریستی زیر نظر هستند، راست‌گرایان افراطی نیز باید زیر نظر گرفته‌شوند.

اسلام‌ستیزی؛ موضوعی جهانی
در حالی‌که راست‌گرایان افراطی پس از جنگ جهانی دوم با تلاش هرچه تمام‌تر اقدام می‌کنند و یهود‌ستیزی از جمله مواردی است که به آن می‌پردازند، گروهی نیز با دیدگاهی مشابه و اسلام ستیزانه در عرصه جهانی فعالیت می کنند. به طوری که در گزارش سالانه سرویس امنیتی آلمان آمده است که (این گروه‌ها) تصویری توام با دشمنی از اسلام ارائه می‌دهند که در آن اسلام و اسلام‌گرایان با خطر حملات تروریستی و مشکلات اجتماعی در اروپا برابر دانسته شده‌اند. به همین دلیل امکان همگرایی آنها در جامعه کاهش یافته است.

علاوه بر این نهادهای رسمی نیز در اروپا وجود دارند که اقدامات اسلام‌ستیزانه در برنامه آنها قرار دارد که می‌توان به تمام احزاب راست گرا در سراسر اروپا اشاره کرد؛ از جمله "فلمیش‌ها" در بلژیک، حزب آزادی اتریش، حزب جنبش جمهوری خواهان ملی در فرانسه (MNR) و حزبی دیگر در اسپانیا.

این روزنامه آلمانی این‌طور نتیجه‌گیری کرد که در عین حال که باید از اقدامات افرادی مانند برویک جلوگیری شود، شبکه های اجتماعی مانند یوتیوب نیز باید هر گونه فیلم و تصویر با مضامین افراط گرایی را حذف کنند. ضمن اینکه دستگاه‌های قضایی نیز باید اقدامات لازم در این زمینه را به طور جدی پیگیری کنند.

منبع: فارس




نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد