در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

فیس بوک؛ جایگزین کتاب در میان جوانان

فیس بوک؛ جایگزین کتاب در میان جوانان
تحقیقات نشان می دهد که سرانه مطالعه در کشورهای جهان رو به کاهش است و به جای آن روز به روز افراد جذب شبکه‌های اجتماعی می‌شوند.

سرانه مطالعه و یا میزان زمانی که افراد در طی روز، هفته، ماه یا سال صرف مطالعه می‌کنند، این روز‌ها یکی از شاخصه‌های توسعه انسانی به شمار می‌رود و از اهمیت بالایی برخوردار است. با گسترش شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی و افزایش کاربران آن‌ها در یک دهه اخیر، نگرانی‌ها نسبت به مطالعه افراد افزایش پیدا کرده است. این امر به گونه‌ای است که مردم جهان روزانه قریب به ۶. ۲ میلیون دقیقه خود را در فیس بوک سپری می‌کنند.





سرانه مطالعه در کشورهای جهان رو به کاهش است و افراد بیشتری جذب شبکه‌های اجتماعی می‌شوند. بر اساس تحقیقی که در سال ۲۰۱۰ از میان کاربران یکی از شرکت‌های اینترنت در امریکا صورت گرفت، مشخص شد که ماهانه نزدیک به ۷ ساعت خود را در فضای فیس بوک به سر می‌بردند. بر اساس تحقیقی دیگر در این خصوص مشخص شد که امریکاییان ۳۶ درصد از زمان خود را در شبکه‌های مجازی، وبلاگ‌ها، ارسال ایمیل و... سپری می‌کنند.

همچنین تحقیق جدیدی در امریکا نشان داد سرانه مطالعه در میان جوانان امریکایی رو به کاهش است و حتی به آستانه خطر نیز رسیده است. بر اساس این تحقیق مشخص شد که ۴۲ درصد از فارغ التحصیلان امریکایی، پس از اتمام تحصیلات اصلا کتابی را مطالعه نمی‌کنند، همچنین اینکه ۸۰ درصد از خانواده‌های امریکایی در سال ۲۰۱۰ کتاب جدیدی را خریداری نکرده‌اند، ۷۰ درصد از جوانان امریکایی در ۵ سال اخیر به کتاب فروشی پا نگذاشته‌اند و...

این تحقیق که در سال ۲۰۱۱ انجام شد به دنبال دو تحقیق جامعی بود که موسسه NEA در سالهای ۲۰۰۳ و ۲۰۰۷ انجام داده بود. این موسسه در آن تحقیق از این واقعیت پرده برداشته بود که میزان مطالعه در امریکا به شدت در حال کاهش است.

بر اساس این تحقیق نوجوانان و جوانان آمریکایی اغلب در مقایسه با دیگر رده‌های سنی و نسبت به سالهای قبل زمان کمتری را به مطالعه اختصاص می‌دهند. کمتر از یک سوم نوجوانان ۱۳ ساله مطالعه روزانه دارند که این میزان نسبت به ۲۰ سال اخیر ۱۴ درصد کاهش یافته است. در بین نوجوانان ۱۷ ساله درصد افرادی که مطالعه نمی‌کنند در طول این مدت ۲۰ ساله دو برابر شده است، به طوری که از ۹ درصد در سال ۱۹۸۴ به ۱۹ درصد در سال ۲۰۰۴ کاهش یافته است، به طور میانگین آمریکایی‌های بین سنین ۱۵ تا ۲۴ سال تقریبا در روز ۲ ساعت را به تماشای تلویزیون اختصاص می‌دهند و تنها ۷ دقیقه از وقت آزادشان را به مطالعه می‌پردازند. میزان مطالعه بویژه در بین پسران جوان و نوجوان بسیار کم است.

علاوه بر این وب سایت روزنامه کانادایی گلوبال میل در گزارشی میزان مطالعه در کشورهای مختلف را منتشر کرده است که شرح آن به شکل زیر است.


این آمار و ارقام حاکی از آن است که با گسترش یافتن فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی در زندگی روزمره، زمان مطالعه کتاب  در کشورهای پیشرفته به شدت کاهش یافته است. از سوی دیگر با توجه به اینکه کاربران این شبکه ها در کشور ما نیز در حال افزایش است باید منتظر بروز رویدادی مشابه در داخل باشیم.

منبع: فردا



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد