در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

ایران روز به روز قوی تر می شود

                                

                                         بسم رب الشهدا و الصدیقین 

 

مرکز امنیت آمریکای جدید:
ایران روز به روز قوی تر می شود
یک پژوهشکده آمریکایی نسبت به عجز فزاینده کاخ سفید در مقابل جمهوری اسلامی ایران ابراز نگرانی کرد.

 مرکز امنیت آمریکای جدید ضمن گزارشی اعلام کرد: موج خیزش های عربی پیامدهای مهمی برای راهبرد آمریکا در قبال ایران دارد. فارغ از بحث های گوناگون یک چیز روشن و مشخص است و آن اینکه بنیاد و اساس راهبرد دولت اوباما در ارتباط با ایران در حال از هم پاشیدن است.

سیاست مربوط به وضعیت موجود منطقه که دولت اوباما آن را به ارث برده بود اکنون باید با شرایط جدید تطبیق یابد. تا همین اواخر دولت اوباما می توانست ادعا کند که سیاست هایش در قبال ایران موفقیت هایی داشته است. هرچند مذاکرات درباره برنامه هسته ای ایران راه به جایی نبرد و امید برای تغییر رژیم پس از انتخابات ژوئن 2009 نیز امیدی واهی از کار درآمد، دولت آمریکا اجماع منطقه ای و بین المللی نیرومندی در واکنش به پیشرفت مداوم ایران در مسیر دستیابی به قابلیت تولید سلاح هسته ای ایجاد کرد.  
 

 

سیاست های دولت آمریکا از طریق تحریم های شدید، فشار بر ایران را افزایش داد و به طوری که گفته می شود از طریق خرابکاری و اقدامات پنهانی نیز برنامه هسته ای ایران را مخدوش کرد.

این مرکز پژوهشی در گزارش خود می افزاید: اما سیاست آمریکا که تا چند ماه پیش هم منطقی بود، بیش از این قابل دوام نیست. حامیان کلیدی این سیاست در منطقه از جمله حسنی مبارک و سعد حریری از صحنه خارج شده اند. سایر اعضای ائتلاف ضد ایران شامل عربستان سعودی و بحرین با چالشهای شدید داخلی رو در رو هستند و حتی در صورتی که رژیم های کنونی جان سالم به در ببرند باید توجه بیشتری به خواستها و اولویت های مردم خود داشته باشند؛ مردمی که عموما فاقد علاقه لازم برای تحرکات تهاجمی تر علیه ایران هستند.
 
تا آینده ای قابل پیش بینی، رژیم های عربی تهدید علیه بقای خود را نه از جانب ایران بلکه از جانب ناکامی های سیاسی و اقتصادی خود خواهند دید، هرچند احتمالا انگشت اتهام را به سوی ایران نشانه خواهند گرفت. این رژیم ها به شدت متوجه خطرات اتخاذ سیاست خارجی مغایر با خواست مردم خواهند بود.

این پژوهشکده تاکید می کند: قیام ها و تحولات خاورمیانه بر سایر ارکان رویکرد دولت اوباما در قبال ایران نیز تاثیر خواهد گذاشت. جنگ با لیبی منطق مذاکرات هسته ای با ایران را مخدوش کرد. مقامات ایران احتمالا نتیجه گیری خواهند کرد که داشتن قابلیت های هسته ای حتی ضروری تر هم شده و اعتقادشان به سودمندی مذاکرات برای تضمین منافع رژیم (نظام) سست خواهد شد. در همین حال افزایش بهای نفت تاثیر تحریم های بین المللی را کاهش داده است.

پژوهشکده مرکز امنیت آمریکای جدید با تاکید بر تضعیف قدرت واشنگتن خاطرنشان کرد: علاقه آمریکا برای مهار ایران هسته ای همچنان ضروری و فوری است اما آمریکا در فضای جدید نمی تواند از طریق رویکرد مهار ایران به طور موثری به مسئله ایران بپردازد.
 
تنظیم درست سیاست آمریکا در قبال ایران به معنای تنظیم سیاست در قبال منطقه است. آمریکا باید خود را با جوامع قدرت یافته عربی همنوا و اتحادهای کلیدی در منطقه را حفظ کند و به ایران اجازه بهره برداری از تغییر فضا را ندهد. تلاش برای قطبی کردن دوباره فضا در برابر ایران تنها موجب مخدوش شدن منافع آمریکا می شود. هنگامی که دستور کار سیاسی در منطقه به شکل یک نبرد دو قطبی که در آن ایران تنها جایگزین وضع موجود مورد حمایت آمریکا و اسرائیل است قوام داده شود، ایران در این شرایط تقویت می شود.
 
منبع: کیهان
  
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد