در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

فیس بوک به کاربران عربستانی از پشت خنجر زد

فیس بوک که بارها به علت نقض حریم خصوصی افراد، انتشار و فروش اطلاعات شخصی به دولتهای مختلف خبرساز شده بود، این‌بار اطلاعات کاربران عربستانی را فروخت.
در چند هفته اخیر سایت فیس بوک با فروش اطلاعات شهروندان عربستانی به دولت آل سعود بار دیگر نشان داد که هیچ پایبندی به حفظ حریم شخصی افراد ندارد.

 دولت عربستان با استفاده از اطلاعاتی که سایت فیس بوک در اختیار این دولت فرار می‌دهد به تعقیب و سرکوب فعالان سیاسی این کشور می‌پردازد.

 سال گذشته نیز پادشاه عربستان به دلیل ترس از انقلاب مردمی این کشور سعی داشت این شبکه اجتماعی را از مارک زوکربرگ صاحب اصلی فیس بوک خریداری کند که موفق به این کار نشد.




سایت آمریکایی "داون وایزر" اسفندماه گذشته اعلام کرد که "ملک عبد الله بن عبد العزیز"، پادشاه عربستان به دلیل ترس از انقلاب های مردمی و نقش رسانه ها در اطلاع رسانی به مردم، قصد دارد تارنمای اجتماعی فیس بوک را به قیمت 150 میلیارد دلار خریداری کند.

 البته پس از اینکه مارک زوکربرگ نسبت به چنین پیشنهادی هیچ واکنشی نشان نداد روزنامه العرب چاپ لندن به نقل از یکی از مقامات عربستان که هیچ نامی از او فاش نشده بود خبر پیشنهاد پادشاه عربستان برای خرید فیس‌بوک را تکذیب کرد.

 پیش از اینکه پادشاه عربستان این پیشنهاد را مطرح کند، دولت عربستان در آبان ماه سال 89 سایت فیس بوک را به طور موقت برای کاربران عربستانی مسدود کرد.

 به گزارش آسوشیتدپرس، کمیسیون ارتباطات و تکنولوژی اطلاعات عربستان سعودی از 13 نوامبر سال 2010 سایت فیس‌بوک را به طور موقت مسدود کرد تا وقتی که کاربران می‌خواهند به آن دسترسی پیدا کنند، با پیام خطا مواجه ‌شوند.

 بسیاری از جنبش های اجتماعی عربستان در سایت فیس بوک فعالیت می کنند از جمله صفحاتی برای آزادی زندانیان سیاسی و یا صفحه کمک به قربانیان سیل در جده که در ظرف یک ماه 45 هزار عضو به آن پیوستند.

 همچنین از طریق فیس بوک رسوایی خبرگزاری عربستان در انتشار اخبار کذب در مورد سیل جده و بارانهای سیل آسا فاش شد.

 بسیاری از فعالان سیاسی این کشور نیز از طریق فیس بوک درخواستهای خود را مبنی بر اصلاحات ریشه ای، آزادی های رسانه ای، آزادی زندانیان بدون محاکمه، جلوگیری از فساد مالی و اداری و غیره ابراز می کنند.

 بسیاری از کارشناسان منطقه بعد از سقوط دیکتاتوران منطقه به دست جنبش‌های اسلامی مردم خاومیانه، عربستان را مستعدترین کشور برای وقوع انقلاب های مردمی می‌دانند.

 سایت Access Now در مقاله‌ای که درباره فیس‌بوک منتشر کرده بود نوشت باید به فیس بوک تبریک گفت و در عین حال این سایت را محکوم کرد. از یک سو این سایت توانست تریبون انقلابیون باشد و تغییرات سیاسی در خاورمیانه و شمال آفریقا را هدایت کند اما از سوی دیگر به گنج اطلاعاتی تبدیل شده که آنها را در اختیار دیکتاتورها قرار می دهد. دیکتاتورها می توانند با استفاده از اطلاعات موجود در فیس بوک مخالفان سیاسی را مشخص و تعقیب کنند.

 سایت فیس بوک در جریان درگیری های مردم با دولت انگلستان نیز با ارائه اطلاعات شخصی کاربران انگلیسی به دولت انگلستان در سرکوب و تعقیب معترضان و مخالفان دولت به انگلستان کمک کرد.

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران



نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد