در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

چرا آغاز جنگ را هفته دفاع مقدس می نامیم؟

اساساً هر کشوری پایان جنگ و یا هر بحرانی را گرامی می دارد. مگر در پایان هشت سال دفاع مقدس ما پیروز مطلق میدان نبرد نبوده ایم که شروع جنگ که از تلخ ترین روزهای دفاع مقدس است را گرامی می داریم؟ در این بحث سعی می کنیم که به این مسئله بپردازیم که چرا هفته اول جنگ به نام هفته بزرگداشت دفاع مقدس نام گذاری شده است؟
دفاع مقدس از شروع تهاجم دشمن تا مقاومت و تنبیه متجاوزان در طول هشت سال بیش از 90 عملیات کوچک و بزرگ را در خود جای داده است، تلخی ها و شیرینی های بسیاری را در یادها زنده می کند. هر چند شروع جنگ تلخ بود، اما این تلخی شیرینی را به این مردم هدیه داد که در حالت عادی برای رسیدن به آن باید قرن ها تلاش کرد.

برپایه فرمایش حضرت امام خمینی(ره) که فرمودند: «جنگ جنگ تا رفع فتنه از عالم» بنابراین ما نمی توانیم پایانی برای جنگ (دفاع مقدس) تصور کنیم. امام(ره) فرمودند: «جنگ نعمت است.» آثار این برکت نعمت شیرینی آن، یعنی همان آغاز جنگ (دفاع مقدس) است، نه پذیرش قطعنامه. چرا که علی رغم پیروزی قاطع رزمندگان اسلام این پیروزی به ذائقه رزمندگان اسلام و ملت ایران خوش و شیرین نیامد. زیرا حضرت امام خمینی(ره) پذیرش قطعنامه را به جام زهر و تلخ تر از آن تعبیر کردند.
در حالی که امام(ره) شروع جنگ و ادامه آن را نعمت تلقی کردند، رزمندگانی که در طول دفاع مقدس حضور داشتند، به غیر از تکلیف شرعی و احساس مسئولیتی که نسبت به دفاع مقدس داشتند، بعد از رضای خدا دوست داشتند رهبر و مولای آنها پایان دفاع مقدس را شیرین تلقی کرده تا آنها به این شیرینی افتخار کنند. افتخاری که نه در جنگ ضمن دفاع مقدس، بلکه در تمام عرصه های دوران انقلاب خود را نشان داد و حتی در عرصه های امروز کشور خودنمایی می کند.
حضرت امام(ره) هفت ماه بعد از پذیرش قطعنامه در جمع طلاب می فرمایند: «جنگ ما جنگ حق و باطل بود و تمام شدنی نیست. جنگ ما جنگ فقر و غنا بود. جنگ ما جنگ ایمان و رذالت بود و این جنگ از آدم تا ختم زندگی وجود دارد.»
آیا با بیان این گفتار می شود پایانی برای دفاع مقدس تصور کرد که برآن اساس بزرگداشتی گرفت؟ ولی آغاز آن را چرا. می شود به عنوان اولین گام برای دفاع از هرچه که به دست آورده ای، جشن گرفت.
نام گذاری هفته اول شروع رسمی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران یعنی از 21 شهریور لغایت شش مهرماه، به نام هفته دفاع مقدس به دلایل ذیل بهترین زمان می باشد و از چند منظر قابل توجه است:
- اطاعت و فرمان پذیری از یک مجتهد دینی تحت عنوان ولایت مطلقه فقیه.
- ایجاد فضای امن بر اجرایی شدن شعارهای انقلاب در عرصه های داخلی و خارجی کشور.
- تثبیت انقلاب اسلامی و فراهم شدن زمینه های صدور آن.
- پالایش عناصر ضدانقلاب از عناصر انقلابی.
- ظهور و رشد روحیه استقامت، وحدت و پایداری در تمام سطوح جامعه ایرانی.
- اعتماد به جوانان و ظهور نخبگان جدید در اداره جنگ در تمامی سطوح.
- رشد مهندسی دفاعی در قالب جهاد.

حضرت امام(ره) می فرمایند: «لازم است ملت شریف ایران عموماً و خصوصاً دولتمردان و گویندگان و نویسندگان و شاعران و هنرمندان از این قشرهای فداکار هریک به سهم خود قدردانی کنند و مراحل مختلف پیروزی این حماسه آفرینان را با گفتار و نوشتار و کردار خود در معرض نمایش گذارند و در محافل «هفته جنگ» فواید و نتایج و پیامدهای آن را برشمارند و روح شجاع این رزمندگان بزرگ را هر چه بیشتر تقویت کنند.» این نگاه حضرت امام(ره) به هفته دفاع مقدس است.


http://www.sobhesadegh.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد