در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

سیاستهای آمریکا در مورد ایران بر اساس دغدغه‌ اسرائیل است

سفیر آمریکا در اسرائیل:
سیاستهای آمریکا در مورد ایران بر اساس دغدغه‌ اسرائیل است
 
شاید بسیاری از آمریکایی ها بر این باور باشند که سیاست های آمریکا برای برآوردن نیاز آمریکایی ها طراحی شده است، اما سفیر جدید آمریکا در اسرائیل معتقد است که اصلاً این طور نیست.
 سفیر آمریکا در اسرائیل گفت: «سیاست های دولت ایالات متحده نخست در جهت تضمین امنیت اسرائیل تنظیم می شود.»

پایگاه تحلیلی "آنتی وار" در مقاله ای به قلم "الیسون ویر" می نویسد: "دانیل شپیرو"، سفیر آمریکا در اسرائیل معتقد است هر تصمیم آمریکا در مورد همکاری با اسرائیل، دشمنی با ایران، پاسخش به جنبش اعراب و تلاشش برای صلح فلسطین - اسرائیل در صورت هم راستا بودن با هدف تامین امنیت اسرائیل اتخاذ می شود.
  

 

شاید بسیاری از آمریکایی ها بر این باور باشند که سیاست های آمریکا برای برآوردن نیاز آمریکایی ها طراحی شده است، اما سفیر جدید آمریکا در اسرائیل معتقد است که اصلاً این طور نیست.

"دانیل شپیرو"، سفیر جدید آمریکا در اسرائیل، در سخنرانی اخیر خود در "اندیشکده سیاست مردمان یهود (JPPI)" روشن ساخت که محرک سیاست های آمریکا چیست. او گفت: «معیار قبولی هر سیاستی که دولت برای خاورمیانه مطرح می کند این است که آیا این سیاست با هدف تضمین امنیت اسرائیل به عنوان کشوری یهود و دموکرات، هم راستاست یا نه؛ و تمام کسانی که در کل دولت آمریکا مشغول به کار هستند نیز این تعهد را احساس می کنند.
 
همین معیار است که توجیه کننده همکاری مشترک فوق العاده ما با اسرائیل، مقاومت ما در برابر از مشروعیت انداختن اسرائیل، موضع ما در مقابل ایران، پاسخ ما به جنبش اعراب، و تلاش های ما در جهت صلح فلسطین - اسرائیل است و البته همین معیار است که توجیه کننده کاهش روزافزون رفاه آمریکایی ها و در سراشیبی قرار گرفتن موقعیت آنها در دنیاست.»

شپیرو در ادامه افزود: «معیار سیاست های ما -در جهت پیشبرد موقعیت اسرائیل به عنوان کشوری یهود و دموکرات- توجیه گر تلاش های مداوم ما و قاطعیت رئیس جمهورمان در مانع ایجاد کردن برای ایران در جهت دستیابی به سلاح هسته ای است. از سال 2009، آمریکا باقی کشورهای جهان را نیز با خود همراه ساخته تا سخت ترین تحریم ها را از طریق قطعنامه 1929 شورای امنیت سازمان ملل و قانون تحریم های جامع علیه ایران و منع سرمایه گذاری در آن، و از طریق تحریم های دیگری که اروپایی ها و دیگر متحدانمان، علاوه بر تحریم های شورای امنیت سازمان ملل، اعمال کرده اند، به ایران تحمیل کند... ما در تلاشیم که فشار به ایران را از طرق دیگر نیز افزایش دهیم و در این زمینه هیچ گزینه ای را نادیده نمی گیریم.»

وی اضافه کرد که دغدغه اسرائیل تعیین کننده اقدامات دولت آمریکا در مورد جنبش اعراب است. او در این رابطه گفت: «معیار سیاست های ما توجیه کننده ارتباط نخستین اوباما با دنیای اسلام و پاسخ او به جنبش اعراب است. منافع اسرائیل با خشم عمیقی که بسیاری از جوامع اسلامی نسبت به آمریکا داشتند برآورده نمی شد، و رئیس جمهور روشن ساخت که کسانی که ارتباط او با مسلمانان را پذیرفته اند باید بدانند که آمریکا مدافع سرسخت مشروعیت اسرائیل نیز هست و از دیگران نیز می خواهد که خود با اسرائیل رابطه برقرار کنند.»

شپیرو با اشاره به کمک های مالی به اسرائیل گفت: «یکی از ثمربخش ترین فرصت های عمیق تر ساختن روابط بین آمریکا و اسرائیل در حوزه اقتصادی است.»
 
او در این باره افزود: «حدود ده اتاق بازرگانی آمریکا - اسرائیل در سراسر آمریکا و در شهرهایی چون نیویورک، شیکاگو، دالاس، میامی، لس آنجلس و دیگر نقاط تأسیس شده است. این سازمان ها را آمریکایی هایی اداره می کنند که روابط آمریکا و اسرائیل برایشان بسیار مهم است و برای تسهیل روابط تجاری این دو کشور تلاش می کنند.»

وی خاطرنشان کرد: «تنها در سال 2010، آمریکا 21 میلیارد دلار از کالاها و خدمات اسرائیلی وارد کرد؛ این مبلغ خود 10درصد از تولید ناخالص داخلی اسرائیل را در بر می گیرد. کمپانی های آمریکایی و نمایندگانشان در اینجا حدود 60 هزار اسرائیلی را به شکل مستقیم استخدام می کنند؛ این تعداد نیز 2درصد از کل نیروی کار اسرائیل است. البته این رقم شامل هزاران نیروی دیگر که در مقام پیمانکاران فرعی یا در تجارت های خردتر تحت حمایت کمپانی های آمریکایی هستند نشده است.»
 
منبع: کیهان
  
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد