در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

واکنش امام جمعه تهران به اظهارات هاشمی

 

                                        

 

هاشمی رفسنجانی در چند روز گدشته در مصاحبه‌ با یک فصلنامه مطالعاتی خارجی مذاکره با امریکا را مانند مذاکره با سایر کشورها نظیر روسیه و چین عنوان کرده بود، از امریکا به‌عنوان قدرت برتر دنیا که باید با او مذاکره کرد، یاد کرده بود و از نامه‌اش به امام در آخرین روزهای حیات مبارک ایشان خبر داده بود که در این نامه از ایشان درخواست شده بود که در زمان حیات‌شان تکلیف موضوع‌هایی از جمله مذاکره با امریکا را روشن کنند، چرا که پس از ایشان کسی نیست که انقلاب را از این گردنه‌ها عبور دهد، که این اظهارات هاشمی با واکنش های زیادی را در بین سیاسیون و جامعه دانشجویی همراه بوده است. 

به گزارش رجانیوز، در همین رابطه آیت الله خاتمی امام جمعه موقت تهران در خطبه های نماز جمعه امروز تهران در واکنش به اطهارت هاشمی اظهار داشت:رهبرانقلاب پیش از این گفته بودند کسانی که فکر می‌کنند ما باید با رأس استکبار یعنی آمریکا مذاکره کنیم یا ساده‌لوح هستند و یا مرعوبند.
 

 امام جمعه موقت تهران در ادامه به روز 20 فروردین و بحث رابطه‌ آمریکا با ایران اشاره کرد و گفت: در پی اقدام انقلابی جوانان برای گروگان گرفتن جاسوس‌های آمریکایی، ریاست جمهوری وقت آمریکا، کارتل، تمام ارتباطات با ایران را قطع کرد و امام از این کار استقبال کرد و گفت اگر آمریکا یک کار خوب کرده باشد همین است و ما هم همین را می‌خواستیم.

 وی افزود: مبنای استقبال امام (ره) از این موضوع این بود که آمریکا عادت کرده بود ملت‌ها را رعیت ببیند و رابطه‌ ارباب و رعیتی با ملت‌ها و با جان دولتمرداران آمریکا عجین شده بود.

 خاتمی با اشاره به این‌که «از زمان قطع رابطه‌ ایران با آ‌مریکا بارها آشکارا و پنهان مسوولان آمریکایی تقاضای مذاکره کردند» گفت: اولین بار در 20 فروردین سال 69 از سوی وزیر خارجه وقت آمریکا این موضوع مطرح شد که به سرعت معاون وقت پارلمانی رییس‌جمهور کشور فراری ضد انقلاب لندن نشین امروز یک مقاله نوشت تحت عنوان استقبال از مذاکره با آمریکا و آن را یک فرصت طلایی خواند.

 وی افزود: رهبر معظم انقلاب در آن روز در این باره فرمودند من معتقدم کسانی که فکر می کنند باید با امریکا یعنی رأس استکبار مذاکره کنیم، یا دچار ساده‌لوحی هستند یا مرعوب شده اند زیرا استکبار نان هیبت و تشر خود را می خورد، صرف اینکه شما مذاکره کنید مشکل حل نمی شود، مذاکره با امریکا یعنی معامله و معامله یعنی داد و ستد، تو از انقلاب اسلامی چه می خواهی بدهی تا چیزی بگیری، والله که امریکا از هیچ چیز ملت ایران به قدر پایبندی به اسلام ناراحت نیست.

 خاتمی در ادامه  گفت: به صراحت می‌گویم پرونده‌ آمریکا و مساله مربوط به آمریکا در اختیار شخص ولی فقیه است و هیچ شخص در هیچ جایگاه و مقامی جز مقام معظم رهبری در این رابطه نمی‌تواند کاری کند.


اما پیش از این هم حسین شریعتمداری مدیر مسئول روزنامه کیهان به اظهارات آقای اکبر هاشمی رفسنجانی در مصاحبه‌اش با یک فصلنامه مطالعات خارجی واکنش نشان داد و از میان سخنان پر ابهام هاشمی در این مصاحبه، به بخشی از اظهارات او که به موضوع "لزوم مذاکره با امریکا" اختصاص داشت، پاسخ داد.

 
 مدیر مسئول روزنامه کیهان، ابتدا این مسئله را بررسی کرده که هاشمی چرا فقط از نامه‌اش به امام خبر داده و صادقانه پاسخ امام را مطرح نکرده است.

 وی سپس به اصل موضوع مذاکره با امریکا پرداخته و در مورد هدف امریکایی‌ها از مذاکره، بیانات و نظر رهبر معظم انقلاب در مورد مذاکره با امریکا، مواردی را مطرح کرده است.

 
 در همین حال  در روزهای گذشته هم اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل دانشجویان سراسر کشور در نامه‌ای به آقای هاشمی، با یادآوری این بخش از اظهارات او و سایر سخنانش اعتراض خود را مطرح کرد و از اظهارات او در مورد دفاع مقدس، رابطه با امریکا و مصر، روابط ایران با عربستان، حادثه رستوران میکونوس انتقاد کرد.

 

اطلاعات فایل دریافتی :

 حجم : 12،3 مگابایت | فرمت flv

 زمان : 06:26

 دانلود 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد