در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

فاطمه سلام الله علیها، الگوی زندگانی مهدی موعود

فاطمه سلام الله علیها، الگوی زندگانی مهدی موعود 

 

وجود حضرت زهرا سلام الله علیها، پاره ی وجود پیامبر و استمرار او در مقام اسوه حسنه است؛ تا جایی که امام زمان روحی فداه آن حضرت را ... 
 

 

 
در فرهنگ شیعه، وجود مفاخر آسمانی و انسان های کامل الهی، سرمایه ای بزرگ و معنوی و پشتوانه ای ارزشمند برای اسوه پذیری و الگوبرداری به شمار می روند. در این میان، سیره خانوادگی پیامبر اعظم صیالله علیه وآله به عنوان برترین الگوی قرآنی و سیره خانوادگی حضرت زهرا سلامالله علیها به عنوان استمرار وجود پیامبر در مقام اسوه مسلمانی، از مهم ترین ذخایر تربیتی برای انتخاب «الگوی خانوادگی» است. (1) 
اسوه و الگو در نظام تربیتی مهدوی، وجود حضرت مهدی روحی فداه است؛ اسوه ای کامل و جامع که وجود پاک و نورانی اش ثمره اسوه پذیری از سیره کامل ترین اسوه قرآنی یعنی وجود پیامبر اعظم صلی الله علیه وآله و جامع ترین اسوه های مسلمانی، یعنی وجود امیرمؤمنان علی علیه السلام و حضرت زهرا سلام الله علیها و امامان معصوم علیهم السلام از نسل آنهاست.

حضرت مهدی روحی فداه امیدوارترین و باورمندترین انسان روی زمین نسبت به خداوند و روز رستاخیز است و خداوند متعال سیره رسول خدا صلی الله علیه و آله را اسوه حسنه امیدواران معرفی می نماید:
(در زندگی رسول خدا برای کسانی از شما که به خداوند و روز رستاخیز امیدوارند و خداوند را بسیار یاد می کنند، الگویی نیکو وجود دارد.) (2)

از سوی دیگر، وجود حضرت زهرا سلام الله علیها، پاره ی وجود پیامبر و استمرار او در مقام اسوه حسنه است؛ تا جایی که امام زمان روحی فداه آن حضرت را الگو و اسوه نیکوی زندگانی خویش معرفی می نماید:
همانا در (سیرة) دختر رسول خدا برای من، الگویی شایسته وجود دارد. (3)

فاطمه، الگوی زندگانی مهدی موعود است، نه از آن جهت که مادر اوست، بلکه بدین جهت که دختر رسول خداست و پاره وجود او؛ از آن جهت که استمرار وجود رسول خدا و اسوه پذیری از وی، همان اسوه پذیری از رسول خداست و در یک کلام، اسوه پذیری از سیره زهرا سلام الله علیها، همان امتثال فرمان خداوند در اسوه پذیری از سیره رسول خداست.
نتیجه آن که بهترین اسوه و الگو در «دکترین تربیت مهدویت» سیره علمی و عملی حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف است و حال آن که کامل ترین و جامع ترین اسوه و الگوی آن حضرت سیره علمی و عملی پیامبر اعظم و حضرت زهرا علیهما السلام است.  
بنابراین در عرصه «انتخاب الگوی خانوادگی» بهترین الگوها را می بایست در «زندگی خانوادگی پیامبر صلی الله علیه و آله» و «زندگی خانوادگی حضرت زهرا سلام الله علیها» جست وجو کرد.



1 . ر.ک: نیلی¬پور، مهدی، مدیریت خانواده، ج3، ص97ـ98.
2 . (لَقَد کانَ لَکُم فی رَسولِ اللهِ اُسوَةٌ حَسَنَةٌ لِمَن کَانَ یَرجُو اللهَ وَ الیَومَ الآخِرَ وَ ذَکَرَ اللهَ کَثیراً) احزاب (33)، 21.
3 . علامه مجلسی، بحارالانوار، ج53، ص178، ح9.

 

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد