در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

پیامبر رحمت | لبیک یا رسول الله ...

گوشه ای از حیات با برکت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و سجایای  
 
اخلاقی ایشان را در آثار استاد آقاتهرانی 

 

اهانت اخیر دشمنان اسلام به ساحت نورانی رسول اعظم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم واکنش‌های گسترده‌ای را در جهان اسلام در پی داشته است. رهبر معظم انقلاب مدظلّه العالی در برهه‌هایی که این اهانت‌ها رخ داده، علاوه بر هشدار نسبت به این روند خطرناک و تحلیل اهداف پشت صحنه این حوادث، راه‌کارهایی را برای مقابله با زنجیره پلید اهانت به اسلام و توقف آ‌ن مطرح کرده‌اند. از جمله آن راهکارها، بازشناسی درس‌های قولی و فعلی پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله است. ایشان در این رابطه می فرمایند:  

به ادامه مطلب رجوع کنید :

صهیونیستها و دولتهائى که زیر نفوذ صهیونیسم هستند، دستگاه استکبار و در رأس آنها آمریکاى جنایتکار، وقتى میخواهند با امت اسلامى دربیفتند و با اسلام معارضه کنند، آماج حمله‌ى خودشان را نبى معظم و مکرم اسلام قرار میدهند. این به چه معناست؟ این به خاطر این است که یاد آن بزرگوار، نام آن بزرگوار، ولادت آن بزرگوار، هجرت آن بزرگوار، حکومت ده ساله‌ى آن بزرگوار در مدینه و یکایک اقدام و تعلیم و آموزش آن بزرگوار، امروز براى مسلمانها، اگر تدبر بکنند و تأمل بکنند، یک درس است؛ گشایشِ یک درِ بازى به سوى زندگى است. پیغمبر الهام‌بخش است براى امت اسلامى. چون این را میدانند؛ چون از بیدارى امت اسلامى میترسند؛ چون از قدرت جامعه‌ى یک میلیارد و پانصد میلیونى مسلمان در سرتاسر عالم وحشت دارند، در مقابل پیغمبر صف‌آرائى میکنند. رحمة للعالمین را، منشأ عظیم‌ترین خیرات و برکات براى بشریت را در مطبوعاتشان، در زبان سیاستمدارانشان، در کتاب‌نوشتنهایشان، به وسیله‌ى مزدورانشان مورد اهانت قرار میدهند. این باید ما مسلمانها را بیدار کند؛ بفهمیم که در وجود پیامبر، در شخصیت پیامبر، در خاطرات زندگى پیامبر، در هجرت پیغمبر، در جهاد پیغمبر، در سیره‌ى پیغمبر، در درسهاى قولى و عملى پیغمبر، چه گنجینه‌ى عظیمى براى مسلمانها نهفته است. ما از این گنجینه اگر استفاده کنیم، امت اسلامى به آنچنان موقعیتى خواهد رسید که نتوانند دیگر به او زور بگویند؛ نتوانند او را زیر فشار قرار بدهند؛ نتوانند او را تهدید کنند؛ این درس است براى ما. [1] 

از همین رو، در ادامه و در قالب مطالبی دنباله دار با عنوان «پیامبر رحمت» گوشه ای از حیات با برکت پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم و سجایای اخلاقی ایشان را که در آثار استاد آقاتهرانی آمده است، منتشر خواهیم کرد. 

خداوند متعال، به سبب وجود مبارک پیامبر صلی الله علیه و آله بر ما منّت نهاده است. چنان که در قرآن می‌فرماید: « وَیَضَعُ عَنْهُمْ إِصْرَهُمْ وَالأَغْلاَلَ »؛[2]  

پیامبر غل های جاهلیت را که به دست و پا و گردن آن‌ها بود، شکست و باز کرد. یعنی آنان را آسوده خاطر و آزاد کرد و دینی خالی از هرگونه پیرایه و انحراف و کاملاً سازگار با فطرت انسانی به ارمغان آورد. 

رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم در قرآن صاحب خلق عظیم معرّفی شده است و این خود ختم کلام در بیان سجایای اخلاقی پیامبر اکرم صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم است. او با خلق و خوی الهی خود، مردم را به سوی خدا دعوت می‌نمود.

 

بهترین راه برای ارشاد و هدایت مردم و جوان‌ها، استفاده از شیوه اهل‌بیت علیهم السلام در تربیت است؛ «کُونُوا دُعاۀَ النّاسِ بِغَیْرِ اَلّسِنَتِکُمْ»؛[3]  

مردم را به جای زبان با عمل، به نیکی‌ها دعوت کنید». اهل‌بیت علیهم السلام مردم را با عمل خویش هدایت می‌کردند. بنابراین اخلاق و رفتار ایشان برای ما بهترین الگو در دعوت مردم به نیکی‌هاست. 

 

پینوشت: ..............................................

1. بیانات در سالروز میلاد پیامبر اعظم صلی الله علی و اله وسلم-22/12/86.
2. اعراف(7)، آیه 157.
3. الکافی، ج 2، ص 78.



منبع : حدیث دل سپردن؛ استاد آقاتهرانی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد