در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

تغییر موازنه قدرت همزمان با تشدید تحریم‌ها علیه ایران

توانمندی الکترونیکی ایران در مقابله با آمریکا چقدر است؟
«ورونیکا کراشینیکووا» مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با اشاره به بی‌سابقه بودن شکار پهپادهای جاسوسی در جهان و اهمیت فراوان اقدام ایران در این زمینه، می‌گوید: شکار پهپاد «اسکن ایگل» آمریکا عصر جدیدی را در جنگ‌های الکترونیکی و جاسوسی هوایی جهان آغاز کرده است. جنگ 8 روزه در غزه و نبرد 33 روزه در لبنان که در هر دو، ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی با شکست مواجه شد، دست جمهوی اسلامی مشاهده شد. در واقع جمهوری اسلامی پیروز واقعی این میدان سخت بود. 
 
در انتظار یار علی اکبر عالمیان/ شکار ماهرانه پهباد «اسکن‌ایگل» آن هم دقیقاً یک سال پس از شکار پهباد «آرکیو 170»، غیر از آن‌که بار دیگر برقدرت فراوان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران صحّه می‌گذارد، نشان از جدال بی‌پایان و البته مقتدرانه با شیطان بزرگ داشته و بر نقش ایران به‌عنوان یک قدرت نوظهور در جهان تأکید دارد. 
 
 
 آن‌چه بر اهمیت فوق‌العاده اقدام ایران می‌افزاید، توجه به یک نکته اساسی است و آن این‌که اصولاً ایالات متحده خود را قدرتی دست نیافتنی در تمام عرصه‌های جهانی می‌داند.

پس از سقوط و فروپاشی بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی، دولتمردان کاخ سفید خود را تنها قدرت بی‌رقیب در دنیا پنداشته و برای خویش حق رهبری جهان را قائل می‌باشند. شعار «نظم نوین جهانی» که توسط جرج بوش پدر سر داده شده بود،درست در راستای «حق رهبری» آمریکا بر تمام دنیا به شمار می‌آمد؛ حق نانوشته و البته ظالمانه‌ای که همواره توسط کشورهای مستقل دنیا به چالش کشیده شده و می‌شود. در این میان؛ ایران، نقش بسیار مهمی در به چالش کشیدن قدرت ایالات متحده داشته است.

فردای پیروزی انقلاب اسلامی نقطه اوج‌گیری عداوت آمریکا با ملت ایران به‌شمار رفته و این کشمکش تا به امروز نیز ادامه داشته است؛ چرا که نظام برآمده از انقلاب ملت ایران «نه» بزرگی به قدرت‌طلبی‌ها و زورگویی‌های ایالات متحده، گفته و می‌گوید. البته این‌گونه نیست که دشمنی و کینه‌توزی آمریکا با ملت ایران را فقط منحصر به دوران پس از انقلاب بدانیم؛ چرا که در سال‌های پیش از انقلاب نیز این دشمنی‌ها وجود داشته است. راه‌اندازی کودتای 28 مرداد، چپاول سرمایه‌های ملی ایران، تقویت حکومت دست‌نشانده پهلوی و تسلیح این رژیم بر ضد مردم ایران و ده‌ها مورد دیگر از این دست، نشانه‌هایی از عمق دشمنی ایالات متحده با ملت ایران از سال‌های پیش از انقلاب است، اما در سال‌های پس از انقلاب، این عداوت به شکل نفرت‌انگیزی افزایش یافته و انواع و اقسام بی‌مهری و ظلم‌ها از سوی سران کاخ سفید، به ملت ایران تحمیل گردیده است.

با این همه اما، جمهوری اسلامی نیز این‌گونه نبوده است که تنها، به‌عنوان تماشاگر ظلم‌های ایالات متحده باشد بلکه بر اساس اصل «ظلم ناپذیری»، همواره ستیز با زیاده‌خواهی‌های این دولت و همه مستکبران جهان را سرلوحه عمل خود قرار داده است؛ مسأله‌ای که هیچ‌گاه مورد پسند ایالات متحده نبوده و موجب افزایش خشم و به موازات آن افزایش عداوت این دولت با جمهوری اسلامی ایران شده است. جمهوری اسلامی، همواره لقمه گلوگیر دولتمردان آمریکا به شمار آمده و به مثابه قدرتی مهم در برابر کشوری به شمار می‌رود که خود را قدرتمندترین کشور دنیا و رهبر کل جهان می‌پندارد. در سال‌های 1366 و 1367 که آمریکا به بهانه‌های مختلف، به جنگ ایران و عراق ورود پیدا کرد و به صورت مستقیم با ایران وارد جنگ شد می‌توانست با نیروی دریایی ایران مقابله کند.

در آن دوران، تقریباً انبار تسلیحاتی ایران خالی شده بود و امکانات آن‌چنانی در برابر ناوهای مجهز و فوق مدرن آمریکایی وجود نداشت. البته در این میان نباید از رشادت‌ها و فداکاری‌های نیروهای دریایی ارتش و سپاه به سادگی گذشت. هنوز هم نام قایق‌های تندروی سپاه لرزه بر اندام آمریکایی‌ها انداخته و ماجرای از خودگذشتگی نیروهای دریایی ایران در مقابله با ناوهای غول پیکر آمریکایی برای آمریکایی‌ها تلخ و گزنده است، با این همه نباید فراموش کرد که علی‌رغم همه این تلاش‌ها و جان‌فشانی‌ها، امکانات ایران به‌گونه‌ای نبود که بتواند به صورت برابر، با آمریکایی‌ها بجنگد. اکنون حدود 25 سال پس از رویارویی نظامی مستقیم ایران و آمریکا، جمهوری اسلامی به آن سطح از توانایی و قدرت نظامی در برابر آمریکا دست یافته است که می‌تواند پیچیده‌ترین و دست نیافتنی‌ترین امکانات نظامی آن را از کار انداخته و در اختیار بگیرد.


اگر زمانی نیروهای نظامی ما با دست بسته و بدون امکانات، در برابر آمریکایی‌ها می‌ایستادند، امروز اما دیگر آن دوران سپری شده است و گذشت آن زمانی که قدرت‌های جهان با اتکا به سلاح‌های پیشرفته خود، ایران را آماج حملات نظامی قرار می‌دادند. امروزه با عنایات الهی و برکت خون شهدا و تلاش و همت فرزندان این سرزمین، جمهوری اسلامی به آن میزان از توان و امکانات نظامی و علمی و فنی دست یافته است که می‌تواند به راحتی در برابر امکانات فوق مدرن آمریکایی قد علم نماید.

اقدام تحسین برانگیز شکار و نه نابودی پهپاد «اسکن ایگل» اقدامی خارق‌العاده و منحصر به فرد است همان گونه که شکار پهپاد «آرکیو 170» در سال گذشته نیز اقدامی بی‌نظیر به‌شمار می‌رفت. این پیروزی مهم در حالی نصیب ایران شده که تا به حال سابقه نداشته است. «ورونیکا کراشینیکووا» مدیرعامل انستیتو ابتکارات و تحقیقات سیاست خارجی روسیه با اشاره به بی‌سابقه بودن شکار پهپادهای جاسوسی در جهان و اهمیت فراوان اقدام ایران در این زمینه، می‌گوید: شکار پهپاد «اسکن ایگل» آمریکا عصر جدیدی را در جنگ‌های الکترونیکی و جاسوسی هوایی جهان آغاز کرده است.

وی با تأکید بر این موضوع که این شکار بزرگ تاکنون نصیب هیچ ارتشی در جهان نشده است، به یک مسأله تاریخی و مهم اشاره کرده و می‌گوید: در دوره شوروی سابق، واحدهای پدافند هوایی این کشور، یک پرنده جاسوسی آمریکا را سرنگون و دولتمردان شوروی تا مدت‌ها از این رویداد بهره‌برداری سیاسی کردند! این اعتراف مقام روسی، غیراز آن‌که بر اقدام منحصر به فرد نیروهای نظامی جمهوری اسلامی صحه می‌گذارد، بر قدرت و توان بالای نیروهای مسلح ایران تأکید داشته و به نوعی به قدرت برابر جمهوری اسلامی با آمریکا در عرصه جنگ‌های الکترونیکی و پیشرفت‌های فراوان جمهوری اسلامی اعتراف می‌نماید. اما در آن سوی این ماجرا، موضع منفعلانه آمریکایی‌ها نیز در نوع خود جالب توجه بوده است.

ارتش آمریکا بلافاصله در اظهاراتی خنده‌دار اعلام کرد که نیروی دریایی آمریکا تمام هواپیماهای بدون سرنشین خود در منطقه خاورمیانه را شمارش کرده و هیچ‌یک از این هواپیماها که ایران مدعی شکار آن شده، مفقود نشده است! این اقدام که به مثابه فرار رو به جلوی آمریکایی‌ها به‌شمار می‌رود با واکنش جالب توجه ایران مواجه شد. یکی از مقامات نظامی کشورمان به آمریکایی‌ها توصیه کرد که یک بار دیگر پهپادهایشان را به‌طور دقیق شمارش کنند! این اقدام منفعلانه کاخ سفید، پیش تر نیز در شکار پهپاد آمریکایی‌ها به کار گرفته شد که با شکست مواجه گردید.

سال گذشته پس از شکار «آرکیو 170» هم آنان ابتدا سیاست انکار را پیش گرفتند و پس از قبول خبر این شکار بزرگ، ادعا کردند این پهپاد که مجهز به آخرین تکنولوژی هوافضا می‌باشد، به‌طور تصادفی به‌دست ایران افتاده و ایرانی‌ها نمی‌توانند استفاده‌ای از آن بکنند! اما با اسنادی که به مرور توسط ایران منتشر شد، این‌بار آمریکایی‌ها منفعل شدند تا جایی که رئیس جمهور آمریکا رسماً از ایران خواست تا این پهپاد را تحویل دهد. چند روز قبل نیز، آمریکایی‌ها دوباره مجبور به اعتراف شدند و اعلام کردند که پهپاد شکارشده، آمریکایی است. این اعتراف آن زمانی ارزش دوبرابر پیدا می‌کند که آمریکایی‌ها نتوانسته‌اند نگرانی خود را از این اقدام ایران پنهان کنند. شبکه آمریکایی سی‌ان‌ان اعلام کرد: با توجه به این موضوع که امروزه ارتش آمریکا به‌طور قابل ملاحظه‌ای در عملیات‌های نظامی خود به پهپادها وابسته است، توان ایران در مقابله با پهپادهای آمریکایی، برای واشنگتن بسیار نگران‌کننده است.

اکنون دیگر مشخص شده است که پیشرفت‌های خیره‌کننده و بی‌نظیر جمهوری اسلامی در عرصه‌های فنی و علمی، می‌رود تا کشورمان را به‌عنوان یک قدرت نوظهور در جهان معرفی کند، به گونه‌ای که توان شانه به شانه‌شدن با بزرگ‌ترین قدرت‌های جهانی را دارد. امروزه دیگر مردم مظلوم فلسطین می‌توانند با عنایات الهی، با استفاده از تجهیزات نظامی ایرانی، پشت یکی از قوی‌ترین ارتش‌های جهان را به زمین بخوابانند.

اگر روزگاری، ارتش اسرائیل، به خود اجازه هرگونه تجاوز به خاک فلسطین و لبنان را می‌داد، اکنون دیگر جرأت و بلکه عرضه این‌کار را ندارد. در جنگ 8 روزه در غزه و نبرد 33 روزه در لبنان که در هر دو، ارتش تا دندان مسلح صهیونیستی با شکست مواجه شد، دست جمهوی اسلامی مشاهده شد. در واقع جمهوری اسلامی پیروز واقعی این میدان سخت بود. دنیا باید در برابر ملت بزرگ ایران، به احترام بایستد و به قدرت ایمان، اراده و اقتدار ایرانیان و جمهوری اسلامی اذعان نماید؛ چرا که اکنون یک قدرت جدید ظهور کرده و آن قدرت، جمهوری اسلامی ایران است.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد