ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
به گزارش در انتظار یار به نقل از پایگاه خبری حامیان ولایت25 دی سال 87، درست شش ماه مانده به برگزاریانتخاباتایران، شبکهای فارسیزبان سر برآورد که یکی از زیرمجموعههای بنگاه خبرپراکنی بیبیسی بود؛ بنگاهی که همواره میکوشد تأثیرگذاری خود را برای تغییر حکومتها به رخ رقبای خود بکشد.
گرچه پیشتر نیز رادیو فارسی این رسانه نزدیک به 68 سال، کوشیده بود بر فضایسیاسیایران تأثیر بگذارد و ایرانیان هیچگاه نقش این رسانه را در کودتای 28 مرداد سال 32فراموش نخواهند کرد. حالا شش ماه مانده بود بهانتخاباتدهم ریاست جمهوری، انتخاباتی که برای ایران بسیار سرنوشتساز بود، این رسانه با رویکردی تازه و این بار از طریق تلویزیون به سراغ ایرانیان آمد تا همچنان نقش خود را برای تأثیرگذاری در نظامهایسیاسیایفا کند.
* بیبیسی ستاد استناد
این شبکه در حالی فعالیت خود را در آستانهانتخاباتدهمآغاز کرد که اگرچه در زمانانتخاباتکمتر از شش ماه از تولدش میگذشت و تحلیلهای این رسانه انگلیسی در هدایت افکار فتنهگران را نمیتوان نادیده گرفت.
همین اقبال جریان فتنه به شبکه بیبیسی فارسی بود که این شبکه توانست نقش اصلی را در سازماندهی و هدایت وقایع انتخاباتی و حوادث پس از آن ایفا کند. این در حالی بود که این شبکه با اتخاذ رویکردی حرفهای که عنصری گمشده در رسانههای فارسی اپوزیسیون بود، به کارزارانتخاباتایران وارد شد. در آن زمان اکثر کارشناسان رسانهای و تحلیلگران ابراز میداشتند که بیبیسی فارسی به منظور ایجاد شبکه براندازی نرم و با حمایت نیروی انسانی جریانی در داخل راهاندازی شده است؛ موضوعی که طی روزهای منتهی بهانتخاباتو پس از آن عملاً به اثبات رسید.
بیبیسی که در طول دوره فعالیت خود همواره از تنظیم و پخش خبر به شیوه شبهخبر (فیچرنیوز) و تلفیق سخت خبر(هارد نیوز) و نرم خبر (سافت نیوز) پیروی کرده است، در آستانهانتخاباتو پس از آن دقیقاً و دائماً با سوئیچ کردن این شیوههای خبری به یکدیگر، اهداف شبههسازی، بحرانافکنی و هدایت افکار عمومی، انگیختگی و نبض آشوب را هدایت کرد.
این شبکه متعلق به استعمار پیر که از روزهای قبل انتخابات، خود را آماده بحرانسازی اجتماعی کرده بود، پیشاپیش در اخبار و تحلیلهای به اصطلاح کارشناسانسیاسیمسائل ایران، بحث تقلب را تئوریزه و قاطعانه بر آن پای میفشرد.
این شبکه در چارچوب سناریوی خود، جمعه شب 22 خرداد در قالب برنامههای زنده، بلافاصله پس از اعلام آمارهای غیر رسمی از منابع داخل ایران پروژه تقلب درانتخاباترا با حضور فرخ نگهدار، از اعضای رهبری سازمان فدائیان خلق و صادق صبا تحلیلگرسیاسیخود کلید زد و پس از این به تناوب انتشار خبرهایی از ایران، بهطور مستقیم و... کارشناسانیسیاسیخارج کشور در استودیو و آدمهایی از احزاب و گروهکهای داخل ایران هر لحظه به موازات اعلام آرای احمدینژاد، بر حملات و تثبیت و تلقین تقلب درانتخاباتافزودند، به صورتی که نزدیک صبح و تا ظهر شنبه جملگی گزارشپراکنی این شبکه دستور حمله، اغتشاش و افزایش نارضایتی بود.
* اوجگیری فعالیتهای بیبیسی در آستانهانتخاباتیازدهم
حالا درست شش ماه مانده بهانتخاباتیازدهم ریاست جمهوری، این شبکه فاز جدیدی از فعالیتهای خود علیه جمهوری اسلامی را آغاز کرده است.
دستاندرکاران بیبیسی فارسی میکوشند مدام با انتشار اخبار مختلف از وضعیت اقتصادی وسیاسیایران و سیاهنمایی در این خصوص و در کنار آن ارتباطگیری با برخی نیروهای اپوزیسیون داخلی و همچنین اپوزیسیون خارجنشین عملاً روی این سیاهنمایی خود مهر تأیید بزنند، اما نکتهای که این چند وقت در بیبیسی فارسی بسیار به چشم میآید، مانور آمادگی این شبکه پیش از برگزاریانتخاباتایران است.
در این خصوص بیبیسی فارسی طی ماههای گذشته ابتدا ویژهبرنامهای بزرگ برای پوششانتخاباتامریکا تدارک دید و حتی مجری و خبرنگاران خود را برای پوشش هرچه بهتر این رویداد به امریکا فرستاد. این در حالی بود که این شبکه چند خبرنگار مستقر در این کشور داشت.
بیبیسی فارسی در زمان برگزاری اینانتخاباتبا قطع روند عادی برنامههای خود و همچنین اجرای ویژهبرنامههایی کوشید لحظه به لحظه مخاطبان خود را در جریان کوچکترین وقایع اینانتخاباتهم قرار دهد. حالا نیز همزمان با برگزاریانتخاباتپارلمانی در رژیمصهیونیستی، این شبکه بار دیگر اقدام به اعزام خبرنگار و مجری خود به سرزمینهای اشغالی کرده و میکوشد همانندانتخاباتامریکا، اینانتخاباتپارلمانی را نیز برای مخاطبان ایرانی خود پوشش لحظه به لحظه بدهد، اما به راستی مسئولان این شبکه چه دلیلی برای انجام این رفتار دارند؟ پاسخ به این سؤال را باید درانتخاباتخردادماه سال 92 ایران جستوجو کرد.
دستاندرکاران این شبکه میکوشند، در ابتدا با پوشش این وقایع و تأکید بر کلیدواژهانتخاباتآزاد، جامعه هدف خود در داخل را تحت تأثیر قرار دهند و سناریوی تأثیرگذاری برانتخاباتآتی ایران را که این بار با کلیدواژه «انتخابات آزاد» شکل گرفته است، آغاز کنند. این در حالی است که این رسانه پیشتر نیز در برنامههای عادی خود مدام بر این کلیدواژه تأکید کرده و عملاً قصد دارد فضای موجود درانتخاباتامریکا و اسرائیل را به عنوان یک خوراک عملی در خصوص این کلید واژه، در اختیار مخاطبان خود قرار دهد.
طرح دومی که دستاندرکاران بیبیسی از این حرکت به دنبال آن هستند، یافتن نقاط ضعف خود و کمبودهای رسانهای است تا در زمان برگزاریانتخاباتایران عملاً با این مشکلات مواجه نشوند و بتوانند مخاطب خود را مدام در معرض اخبار جدید قرار دهند، یعنی عملاًانتخاباتریاستجمهوری ایالات متحده و همچنین پارلمان رژیمصهیونیستی به کارگاهی برای خبرنگاران و سردبیران این رسانه تبدیل شده تا بتوانند مدلی واقعی در خصوص وقایع انتخاباتی در اختیار داشته باشند و مطابق با این مدل به پیادهسازی طرحهای رسانهای خود بپردازند.