در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

مدت حکومت خاتم الاوصیاء!

 

 

اگر از هر کدام از ما سوال شود که دلمان می خواهد دوران سعادت بشر چقدر باشد، احتمالاً دورانی طولانی در نظرمان می آید و حتی دوست داریم عصر باشکوه عدالت حضرت مهدی (عج) تا قیام قیامت ادامه یابد.  

البته همین طور هم هست. پس از تشکیل حکومت عدل توسط دستان توانای حضرت مهدی (عجل الله تعالی فرجه)، مردم تا زمان قیامت در سایه ی آن دولت اند. امامان یکی پس از دیگری بر مسند واقعی خویش تکیه می زنند و رهبری جهان را تا قیامت بر عهده می گیرند. حتی درباره ی حکومت امام حسین (علیه السلام) آمده است که آنقدر مدت زمامداری شان طولانی می شود که ابروهای شان چشم شان را می پوشاند. (یعنی تا زمان پیری.) 

اما آنچه غالباً درباره ی آن بحث می شود آن است که مدت زمامداری حضرت مهدی (عج) چقدر است؟ کسی که دوران پر محنت غیبت را گذرانده و پرچم حقّ را در همه جا افراشته است، چقدر حکومت خواهد کرد؟  . . . 

 

به ادامه مطلب بروید ...

زمامداری دوست 

در پاسخ به این سوال به سه دسته از روایات برخورد می کنیم:

نخست: روایاتی که بیان می کنند مدت حکومت حضرت، کمتر از 10 سال است.

برای نمونه، از پیامبر اسلام (صلوات الله علیه و آله) نقل شده است که فرمود:

«مهدی از من است و هفت سال حکومت می کند.» (1)

یا در جای دیگری از ایشان نقل شده است:

«مهدی در امّت من است، مدت حکومتش دست کم هفت وگرنه نه سال است.» (2)

دوم: روایاتی که دوران حکومت را حدود 70 سال می دانند. فردی از امام صادق (علیه السلام) پرسید: قائم چه مدتی حکومت می کند؟ فرمودند: «هفت سال که برابر 70 سال شماست.» (3) 

 

سوم: روایاتی که مدت حکومت حضرت مهدی (عج) را به میزان درنگ اصحاب کهف در غار، 309 سال می دانند. در روایتی به نقل از امام باقر (علیه السلام) چنین آمده است:

«قائم سیصد و نه سال حکومت می کند همان طور که اصحاب کهف در آن غاز درنگ کردند. او زمین را از عدل و داد می آکند همان طور که از ستم و بیداد پر شده باشد.» (4)

 

مأموریت عادل 

چنانچه گفتیم، دوران سبز عدل، منحصر به حکومت حضرت مهدی (عج) نمی شود و خداوند تضمین کرده است: 

«...بی تردید لشکریانم یاری اش می کنم و با فرشتگانم کمکش می رسانم تا آن که دعوتم را آشکار سازد و مردم را بر محور یگانگی من گرد آورد، آنگاه دولتش را مستدام می دارم و آن را بین اولیائم تا روز قیامت دست به دست می گردانم.» (5) 

عدل خداوند نیز چنین اقتضا می کند که دوران رنج و غیبت بیش ار دوران عدالت و آسایش نباشد.

حضرت مهدی (عج) مأموریت دارند حکومت را تشکیل بدهند. برای برپایی دولت سبز کریمه، به مدت زمانی بیش از 7 یا 70 یا 309 سال احتیاجی نیست، علی الخصوص که حضرت، توانایی ها و قدرت های ویژه ای دارند. بنابراین پس از استقرار دولت کریمه، حضرت از دنیا می روند و دنیایی از انتظار و شوق و محبت را با خود به خاک می برند. امام حسین (علیه السلام) بر پیکر ایشان نماز می گذارد و حکومت به دست امامان ادامه می یابد. 



پی نوشت:

1. بوداوود، سلیمان بن اشعث، سنن ابوداوود، ج2، ص 422

2. ابن ماجه، محمد بن یزید، سنن ابن ماجه، ج 2، ص 1367

3. طوسی، محمد بن حسن، الغیبة، ص 520

4. همان، ص 287

5. صدوق، ابوجعفر محمد بن علی، کمال الدین و اتمام النعمه، ص 409

 

منبع: صدر، محمد، تاریخ پس از ظهور، صص 371 تا 380

سایت مستور

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد