ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
سوال: شخصی که می دانسته وظیفه اش در تنگی وقت نماز تیمم بوده ،
وضو یا غسل انجام داده، حکم وضو و غسل او چیست؟
برای دیدن نظر مراجع ٬ راجع به این سوال به ادامه مطلب بروید . . .
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، بنابر احتیاط واجب باطل است ولی اگر به عنوان طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(تحریر الوسیله، 1408 هـ ق، ج1، ص 105، م 17)
(وسیلة النجاة، 1380 ، ص 96، م 17، پاورقی 3)
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی، 1425 هـ ق، ج1، ص 357، م 29)
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به عنوان طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(وسیلة النجاه 1381، ج1، ص 135، م (481) 17 )
(جامع المسائل، 1384، ج1، ص 213، پاراگراف آخر)
اگر به نیت وضو و غسلی که به عهده دارد با قطع نظر از نماز، وضو وغسل انجام دهد صحیح است و همچنین در صورت که تشریع محرّم نباشد وضو و غسلش صحیح است. (تشریع محرّم: یعنی خیال کند در ضیق وقت می تواند وضو و غسل انجام دهد).
(منهاج الصالحین، 1426هـ ق، ج1، ص102، م 355)
(استفتائات جدید، 1383، ج1، ص 61س 275)
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425 هـ ق، ج1، ص 324، م 29)
(منهاج الصالحین (العبادات)، 1410 هـ ق، ج1، ص 98، م 355)
در صورتی که قصد تشریع که منافات با قصد قربت دارد، نداشته باشد صحیح است. (قصد تشریع یعنی: خیال کند در ضیق وقت می تواند وضو و غسل انجام دهد.)
(العروة الوثقی مع تعلیقه، 1425هـ ق، ج1، ص 385، م 29 پاورقی 1286)
اگر برای نماز وضو و غسل انجام داده، باطل است ولی اگر برای طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(هدایة العباد، 1416 هـ ق، ج 1، ص 84، م 489)
وضو و غسل او صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقات، 1380، ج1، ص 337، م 29، پاورقی 2)
(الاحکام الواضحه، 1380 ص 85، م 365)
اگر برای نماز وضو و غسل انجام داده، باطل است ولی اگر برای طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(هدایة العباد، 1413 هـ ق، ج1، ص 99، م 489)
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(العروة الوثقی مع تعلیقات 1386، ج1، ص 388، م 29)
اگر برای نماز واجب وضو یا غسل انجام داده، باطل است ولی اگر به قصد طهارت یا غایات دیگر (مثل مسّ قرآن و ...) وضو گرفته یا غسل کرده صحیح است.
(التعلیقات علی کتاب العروة الوثقی، ص 52)