در انتظار یار
در انتظار یار

در انتظار یار

«لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم» رمز پیروزی ما در جنگ روانی است

این بیانات مربوط به بخشی از سخنرانی استاد پناهیان در آخرین شب عزاداری  

در محضر رهبر انقلاب می باشد

 

استاد پناهیان : « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » رمز پیروزی ما در جنگ روانی است  

 

  

کسی که بخواهد حماسه بیافریند، باید مقابل حرف شنیدن، مقاومت داشته باشد 

جالب است ! کسی بخواهد حماسه بیافریند ، باید مقابل حرف شنیدن ، مقاومت داشته باشد . حالا در این‌باره بیشتر صحبت خواهیم کرد .

الان شما پیچ ماهواره‌ها را باز بکنید ؛ بخش فرهنگی‌اش که با جذب آدم‌ها به لذّت می‌خواهد ذلّت‌آفرینی بکند ؛ در بخش سیاسی‌اش ، سرشار از شنواندن حرف‌های مفت و بی‌ارزش و ضررزننده‌ای است که می‌خواهد روحیۀ آدم‌ها را خُرد کند . روحیۀ جامعه را نابود کند .  

 مثل مگس‌هایی که بر آلودگی‌ها می‌نشینند . یا بر مواد فاسد می‌نشینند ، یا بر مواد فاسد شدنی ؛ هیچ‌وقت شما ندیدید تا حالا مگس بر طلا و نقره و زمرّد بنشیند ؛ مگس ارزش اینها را نمی‌فهمد . می‌گوید یا غذا باید فاسد شده باشد که من بروم سراغش ، یا فاسد شدنی باشد . 

یکی از آزمایش‌های مؤمنین این است که حرف بشنوند و محکم بایستند  

آنهایی که حرف شنیدند و محکم ایستادند حماسه‌گر می‌شوند   

 

 « لَتَسْمَعُنَّ مِنَ الَّذینَ أُوتُوا الْکِتابَ » انگار این سنّت الهی است که یکی از آزمایش‌های مؤمنین این است که حرف بشنوند و محکم بایستند . آنهایی که حرف شنیدند و محکم ایستادند حماسه‌گر می‌شوند . بعد می‌فرماید . . .

 

  

برای خواندن باقی بیانات استاد پناهیان به ادامه مطلب بروید  

  
راه حل عبور از این سه نوع مشکل چیست ؟ ابتلاء جان ، ابتلاء مال ، - به تعبیر بنده در زمینه‌های نظامی و اقتصادی . و در عرصۀ جنگ روانی که علیه‌مان راه می‌اندازند ، چه‌کار باید بکنیم ؟  

 «وَ إِنْ تَصْبِرُوا وَ تَتَّقُوا فَإِنَّ ذلِکَ مِنْ عَزْمِ الْأُمُورِ» باید مقاومت کنید. 

خدا شما را می‌گذارد در صحنه‌های فشار که مقاومت بکنید . صبر یک معنای بسیار زیبایش مقاومت است . « وَ تَتَّقوا » و تقوا داشته باشید . شیوۀ مقابلۀتان توأم با رعایت فرامین الهی ، و توأم با انگیزۀ الهی باشد . یعنی به ‌خاطر من مقاومت کنید ، نه به‌خاطر منافع چهار روزۀ دنیای خودتان . تقوا یکی از ارکان مهمّش اخلاص است . 

بعد در پایان آیه می‌فرماید : «فَإنَّ ذالک مِن عَزمِ الأمور» کلمۀ عزم ، خودش یعنی استحکام ، استحکام در تصمیم‌گیری هم به آن می‌گویند . عزم الاُمور یعنی کارِ به شدّت استوار . برای این عبارت ترجمه‌های مختلفی شده است ، ولی خلاصه‌اش فوق‌العاده تناسب دارد با همین معنای حماسه . یعنی شما کارِ استواری خواهید کرد و باید یک تصمیم استوار بگیرید ، تصمیم استوار این است که با تقوا و مقاومت در این سه میدان مبارزه کنید . 

علی (علیه السلام) : الْقَنَاعَةُ تُؤَدِّی إِلَى‏ الْعِز  

 « قناعت » شعاری برای حماسۀ اقتصادی / ملّتی که نتواند قناعت کند ، عزّت خودش را هم نمی‌تواند حفظ کند 

ما حماسۀ نظامی فعلاً نداریم چون دشمنان ما می‌ترسند ، نه اینکه ما علاقه نداریم ، دشمنان ما زبون و کمتر از آنی هستند که بیایند با ما بجنگند ، البته امنیّت را همه ترجیح می‌دهند ما هم ترجیح می‌دهیم . ولی در زمینه‌های اقتصادی و در زمینه‌های جنگ روانی ، هنوز مبارزه ادامه دارد. 

دربارۀ اقتصاد و کارِ اقتصادی و عزّت که هدف حماسه است ، با اینکه در اینجا موضوع بحث نیست ، اما یک روایت قرائت کنم . 

 

 امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) می‌فرمایند :  

« قناعت انسان را به عزت می‌رساند؛ الْقَنَاعَةُ تُؤَدِّی إِلَى‏ الْعِز» (غررالحکم/ص60/ح1166)   

ما عزّت را هدف حماسه یا یکی از قلّه‌هایی که برای حماسه می‌شود ترسیم کرد ، قرار دادیم . در عرصۀ اقتصادی اگر انسان بخواهد حماسه‌آفرین و عزّت‌آفرین باشد باید چه‌کار کند ؟ قناعت . این را امیرالمؤمنین (علیه السلام) می‌فرماید . می‌فرماید قناعت انسان را به عزّت می‌رساند ، و در جای دیگری می‌فرماید «عزّت قناعت خیلی بهتر است از ذلّتِ خضوع بی‌جا در مقابل این و آن ؛ عِزُّ الْقُنُوعِ خَیْرٌ مِنْ ذُلِّ الْخُضُوعِ » (غررالحکم/ص463/ح8

معمولاً وقتی مادرها بچه‌هایشان را به مهمانی می‌برند ، حتی اگر در خانه هم گرسنه باشند ، می‌گویند زیاد خودتان را به غذا حریص نشان ندهید . یک کمی قبلش هم مثلاً به بچه‌ها میوه‌ای یا غذایی می‌دهند که بخورند ، تا در مهمانی ، عزّت خودشان را حفظ بکنند . اینها تربیت‌های خیلی زیبایی است . ملّتی که نتواند قناعت بکند ، عزّت خودش را هم نمی‌تواند حفظ بکند . طبیعتاً نمی‌تواند حماسه‌آفرین بشود . 

برای حماسۀ نظامی باید از جان گذشت / برای حماسۀ اقتصادی باید قدرت قناعت داشت 

برای حماسه‌آفرینی در عرصۀ نظامی ، از جان باید گذشت . امیرالمؤمنین (علیه السلام) به محمدبن حنفیه که یک کمی در جنگ‌ها نگران می‌جنگید و مراقب خودش بود ، حضرت فرمودند «جمجمۀ خودت را به خدا بسپار ، نگران جمجمه‌ات نباش ؛  

 اَعِرِ الله جُمجُمَتَک» (نهج‌البلاغه/خطبۀ11) در دوران دفاع مقدس چه تعداد جوان‌هایی بودند که این حرف امیرالمؤمنین علی (علیه السلام) را گوش کردند و جمجمۀشان را به خدا سپردند . ای شهدایی که روی کلاه‌های خودتان می‌نوشتید «اَعِرِ الله جُمجُمَتَک» .... بچه‌ها این را روی کلاه کاسکت‌ها می‌نوشتند و بالاخره این عاملی بود که می‌توانستند این حماسه را بیافرینند . 

قناعت هم یک شعاری است برای حماسۀ اقتصادی ، البته مفاهیم دیگری هم هستند ، به عنوان نمونه و یک نمونۀ برجسته‌اش را عرض می‌کنم .

« لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » رمز عملیات و رمز پیروزی ما در جنگ روانی است 

اما در آن جنگ روانی ، چه شعاری شعارِ کلیدی است که می‌تواند ما را از این مرحله عبور بدهد ؟ « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » این رمز عملیات و رمز پیروزی ماست در جنگ روانی‌ای که دشمن علیه ما راه می‌اندازد یا حرف‌هایی که از دشمنانِ دانا و دوستان نادان می‌شنویم .  

 

رمز عملیات ما، یعنی راهی که ما باید عمل بکنیم چیست ؟  « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم »

ویژگی امیرالمؤمنین (علیه السلام) و امام زمان (علیه السلام) و دیگر اولیاء الهی : « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » 

از هیچ سرزنشی متأثر نمی‌شوند 

اولاً « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » یکی از ویژگی‌های برجستۀ اولیاء خداست ، حضرت زهرای اطهر(س) وقتی می‌خواهد در آن خطبۀ قرّاء امیرالمؤمنین علی (ع) را معرفی بفرماید، می‌فرماید : « سَیِّداً فِی أَوْلِیَاءِ اللَّهِ مُشَمِّراً نَاصِحاً مُجِدّاً کَادِحاً ، لَا تَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِمٍ » (احتجاح/ج1/ص101) یعنی علی ‌بن ابیطالب (ع) در راه دین محکم کمر بسته ، از هیچ سرزنشی هم نمی‌ترسد . این ویژگیِ برجستۀ علی‌ بن ابیطالب (ع) است .  

ثانیاً این ویژگیِ برجستۀ آقا و مولایمان امام زمان (عج) است که در یک کلام شریفی از امام باقر (ع) در غیبت نعمانی آمده است ، می‌فرماید  

« یَقُومُ الْقَائِمُ بِأَمْرٍ جَدِیدٍ وَ کِتَابٍ جَدِیدٍ وَ قَضَاءٍ جَدِیدٍ عَلَى الْعَرَبِ شَدِیدٌ لَیْسَ شَأْنُهُ إِلَّا السَّیْفَ لَا یَسْتَتِیبُ‏ أَحَداً وَ لَا یَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم‏ » (غیبت نعمانی/ص233)  

 

یعنی وقتی مهدیِ ما ظهور بفرماید از احدی توبه نخواهد پذیرفت « وَ لَا یَأْخُذُهُ فِی اللَّهِ لَوْمَةُ لَائِم‏ » و از هیچ سرزنشی هم متأثر نخواهد شد . نمی‌ترسد از سرزنش دیگران و سرزنش‌ها او را نمی‌گیرد . این آن جامعه‌ای است که ما نیاز داریم ان‌شاءالله به آن برسیم ، این آن جامعۀ مهدوی است که امام جامعه بتواند راحت به حق اقدام بکند و تمام حق را هم اجرا بکند و از سرزنش کسی نترسد . 

 

متأثر نشدن از سرزنش ، یکی از شرایط اصلیِ حماسه‌گران است 

وقتی حذیفه آمد به رسول خدا عرضه داشت ، آقا ! این کسانی که می‌خواستند شما را ترور کنند و جبرئیل امین به شما خبر داد ، و شما محافظین خودت و ما را خبر کردی و ما اینها را دستگیر کردیم ، چرا اینها را رسوا نمی‌کنید ؟ چرا اینها را اعدام نمی‌کنید ! اینها می‌خواستند پیغمبر اسلام را بکشند . آقا فرمود : حذیفه ! رهایشان کن . لذا کسانی که می‌خواستند رسول خدا (ص) را بکشند ، در جامعه ماندند . 

حذیفه می‌گفت یا رسول‌الله ! چرا اینها را نمی‌گیرید ؟ چرا اینها را مجازات نمی‌کنید ؟ می‌دانید رسول خدا چه جمله‌ای را غریبانه فرمودند ؟ فرمودند : آن‌وقت مردم می‌گویند همان یارانی که با آنها کار خودش را تقویت کرد ، همان یاران را مجازات کرد (ترجمه تفسیر المیزان، ذیل آیات 64 تا 74 سوره توبه) یعنی افکار عمومی کشش‌اش را ندارد که این اجرای حق را ببیند . و گروه مؤمنین کشش و تحمل سرزنش‌های دیگران را نداشتند . 

بنازم به امام و مولایمان که ان‌شاءلله داریم مقدمه‌سازی می‌کنیم و جامعه‌مان دارد هر روز خودش را نزدیکتر نشان می‌دهد . در برخی از روایات هست ، گروهی از سربازان خودِ حضرت که یکبار پای رکاب حضرت می‌جنگند اما کم‌کم منحرف می‌شوند ، آقا و مولای ما بلافاصله دستور اعدام آنها را صادر می‌کنند . ( امام صادق(ع) : یَقْضِی الْقَائِمُ بِقَضَایَا یُنْکِرُهَا بَعْضُ أَصْحَابِهِ مِمَّنْ قَدْ ضَرَبَ قُدَّامَهُ بِالسَّیْفِ ... فَیُقَدِّمُهُمْ فَیَضْرِبُ أَعْنَاقَهُم ‏؛ اثبات الهداه/ج5/ص215 -همچنین کتاب «ظهور نور» اثر آیت الله سعادت پرور/ص164 ) ما به آن جامعه ان‌شاءالله خواهیم رسید . حالا مردم چه می‌گویند ؟ بگذار بگویند ! « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » از سرزنش سرزنش‌کنندگان نمی‌ترسند . متأثر نشدن از سرزنش ، یکی از شرایط اصلیِ حماسه‌گران است . 

ویژگی‌ مؤمنین مقدمه‌ساز این است که از سرزنش ملامت‌گران نمی‌ترسند / آیۀ قرآن 

چندین آیه در قرآن کریم هست که در روایات به ما فرموده‌اند که دربارۀ ایرانی‌ها یا ایرانی‌های آخرالزّمان است ؛ یکی از آن آیه‌ها در سورۀ مائده ویژگی‌هایی را بیان می‌فرماید ، و علّامۀ طباطبایی (ره) هم می‌فرماید که این آیه علی‌الظاهر مال ایرانی‌های آخرالزّمان هم هست  

 

«یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دینِهِ فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّهُ بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَ یُحِبُّونَهُ أَذِلَّةٍ عَلَى الْمُؤْمِنینَ أَعِزَّةٍ عَلَى الْکافِرینَ یُجاهِدُونَ فی‏ سَبیلِ اللَّهِ وَ لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّهِ یُؤْتیهِ مَنْ یَشاءُ»(مائده/54)  

 

دوباره آنجا این ویژگی ( لا یَخافُونَ لَوْمَةَ لائِمٍ ) بیان شده است . یک قومی می‌آیند به جای شما مؤمنین ، آنها قوم قوی‌ای هستند که رسول خدا فرمودند : این قوم همان قوم سلمان فارسی هستند . 

خیلی‌ها نشسته بودند گفتند این قوم، کی‌ها هستند ؟ این گفت قوم ماست ، او گفت عشیرۀ ماست ، او گفت قبیلۀ ماست ، حضرت فرمود نه ! اینها قوم سلمان فارسی هستند که اگر ایمان به ثریا برسد ، قوم سلمان فارسی به آن دسترسی پیدا خواهند کرد و روزی با این دین با این استحکام می‌آیند .  

  

ویژگیِ این قوم چیست؟ « لا یَخافونَ لَومَةَ لائِم » اینها از هیچ سرزنشی نمی‌ترسند . آن‌وقت در روایات دیگر گفته می‌شود که این گروه شیعیان علی ‌بن ابیطالب (ع) هستند . (تفسیر نورالثقلین/ج1/ص641) 

عهد پیغمبر(ص) با ابوذر : از سرزنش کسی نترسید ! / یاران خاص نباید از سرزنش بترسند

ابوذر می‌گوید : پیامبر گرامی اسلام (ص) ما را کنار کشید ، با ما عهد بست ، بر سر یک چیز: « از سرزنش کسی نترسید . » ( عن سهلَ بنِ سعدٍ: بایَعْتُ النَّبیَّ ص أنا و أبو ذَرٍّ و عُبادَةُ بنُ الصّامتِ و أبو سعیدٍ الخُدریُّ و محمّدُ بنُ مَسلمةَ و سادِسٌ على أنْ لا تَأخُذَنا فی اللّه ِ لَوْمَةُ لائمٍ ؛ میزان الحکمه/حدیث 2155

یاران خاص حضرت نباید از سرزنش بترسند . جامعۀ اسلامیِ مقدمه‌ساز ، نباید از سرزنش بترسند . این سرزنش‌هایی که دشمنان می‌کنند و استهزاءها کاری بوده که نسبت به همۀ انبیاء داشته‌اند ، « یا حَسْرَةً عَلَى الْعِبادِ ما یَأْتیهِمْ مِنْ رَسُولٍ إِلاَّ کانُوا بِهِ یَسْتَهْزِؤُن » (یس/30) چقدر باید به مضمون در قرآن توجّه کرد که اتفاقاً تکرار هم شده و عجیب است ، یعنی خداوند متعال دربارۀ اینکه پیامبران را مسخره می‌کردند ، مکرّر فرموده‌ است . 

عبور از تمسخرها و ملامت‌ها ، قدمی بزرگ به سوی ظهور است 

چرا خداوند متعال این مطلب را مکرر و مرتب به مؤمنین تذکر می‌دهد ؟ برای اینکه مؤمنین محکم باشند ، از تمسخر ، از توهین‌ها ، از تحقیرها نترسند ، راه خودشان را ادامه بدهند . خدا شاهد است ما اگر بتوانیم ماهواره‌ها را خنثی کنیم ، یعنی آنهایی که آلوده‌اندیشه هستند ، آنهایی که منفی‌نگر هستند ، آنهایی که فقط بدی‌ها را می‌بینند و دریا دریا پیروزی‌ها را نمی‌بینند ، ما بتوانیم از اینها تأثیر نپذیریم ، بلکه با بزرگواری از کنارشان رد بشویم ، قدم بزرگی به سوی ظهور برداشته‌ایم . این مشکل یک مشکلی است که خداوند متعال از قبل برای مؤمنین پیش‌بینی فرموده است و می‌فرماید شما به شدّت اذیّت خواهید شد . 

رسول خدا (ص) : هرکس می‌خواهد بی‌تردید وارد بهشت شود ، از سرزنش‌ها نترسد 

چند روایت دربارۀ تحت تأثیر قرار نگرفتن نسبت به سرزنش عرض کنم که بدانید این فقط یک مسألۀ اجتماعی و انقلابی نیست بلکه یک مسألۀ شخصی نیز هست . پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید : دل و قلب انسان ، که ظرف محبّت خداست ، ظرف معرفت خداست ، باید سه ویژگی داشته باشد ، صلابت داشته باشد ، دوباره صلابت معنای حماسه است در لغت . رقّت داشته باشد و صفا داشته باشد . گفتند یا رسول‌الله ! صفا و رقّت و صلابت دل به چیست ؟ حضرت فرمود صفای دل به این است که گناه نکنی و آلوده به علاقه‌های بد نباشد ، رقّت دل به محبّت شما به برادران دینی‌تان هست ، صلابت به چیست یا رسول‌الله ؟! فرمود صلابت به این است که شما از سرزنش سرزنش‌کننده‌ها نترسی .   

 

اگر کارت را درست انجام دادی ، محکم بایست . این سرزنش‌ها را نوش‌جان کن ، اینها محبّت پروردگار عالم است به شما . چون انسان از طریق مقاومت در مقابل سرزنش‌ها رشد می‌کند . 

رسول خدا(ص) در جایی می‌فرمایند : وقتی که کسی ایمان داشته باشد و ایمانش را به ورع برساند ، وارد بهشت می‌شود . کسی قانع باشد به رزق خودش ، وارد بهشت می‌شود ، بعد می‌فرماید اما اگر کسی می‌خواهد بی‌تردید وارد بهشت بشود ، از سرزنش کسی نترسد . (اِنتَهَى الإیمانُ إلَى الوَرعِ ، مَن قَنَعَ بما رَزَقَهُ اللّه ُ دَخَلَ الجَنَّةَ ، و مَن أرادَ الجَنَّةَ لا شَکَّ فلا یَخافُ فی اللّه ِ لَومَةَ لائمٍ؛ کنزالعمال/7275) 

« ترس از سرزنش » زبیر را جهنمی کرد! 

چقدر این مطلب اهمیّت دارد . شما می‌دانید زبیر ، در آن لحظۀ آخر امیرالمؤمنین علی (ع) متقاعدش کرد که تو نباید با من بجنگی . حضرت به او فرمود : یادت است پیامبر اکرم (ص) فرمود تو یک روزی در مقابل من می‌ایستی ؟ همه را یادش آورد ، زبیر گفت : خب الان چه‌کار کنم ؟ آقا فرمود خب برگرد . گفت : « آخر حرف مردم را چه‌کار کنم ؟ » با همین یک کلمه رفت جهنّم ؛ « حرف مردم را چه‌کار کنم ؟ » مردم به من حرف می‌زنند .  

 

مقاومت در مقابل مدح و ذمّ دیگران ، حتی در مقابل مدح دیگران باید مقاوم باشید ، شما باید اینقدر مخلص باشی که مدح کسی شما را شیر نکند ، آنگاه مذمّت کسی هم روی شما تأثیر نخواهد گذاشت . 

امام صادق (ع) می‌فرماید : «لَا یَصِیرُ الْعَبْدُ عَبْداً خَالِصاً لِلَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَتَّى یَصِیرَ الْمَدْحُ‏ وَ الذَّمُ‏ عِنْدَهُ‏ سَوَاء» (میزان الحکمه/حدیث18713) هیچ‌کس بندۀ خالص خدا نمی‌شود مگر اینکه مدح و ذم پیشش یکسان باشند . تحت تأثیر مذمّت قرار نگیر . 

مژدۀ امام رضا (ع) به کسی که از سرزنش و ملامت دیگران نترسد 

یک مژده هم به شما بدهم ، مژده که چه عرض بکنم ، ان‌شاءالله همۀ ما اهل دریافت چنین مژده‌ای باشیم . مژده‌ای است که امام رضا (ع) به یکی از یاران‌شان به نام یونس دادند ، یونس یکی از اصحاب امام رضا (ع) بود . گروهی از مردم بصره که تقریباً همشهری‌های ایشان بودند ، آمدند ؛ آن‌وقت یونس برگشت گفت آقا ! اینها من را اذیّت می‌کنند ، خیلی حرف به من می‌زنند . آقا فرمود تو برو توی اتاق . یونس رفت توی اتاق . آنها آمدند اتفاقاً شروع کردند از یونس بدگویی کردن . امام رضا (ع) هم حالا سکوت کردند ، زیاد نمی‌شد با آنها حرف بزنند ، آنها خیلی ضعیف‌تر بودند نسبت به یونس ، درک نمی‌کردند . بعد از اینکه رفتند ، یونس آمد با یک داغ دلی گفت : «آقا ! یا امام رضا ! دیدید اینها چه‌کار می‌کنند ؟ چقدر حرف به من می‌زنند ؟ حرف‌های بی‌ربط ، مثلاً من این‌جوری نیستم ها ! » 

امام رضا (ع) جمله‌ای فرمودند ، چقدر زیباست این جمله ، اینها مقاومت انسان را در مقابل مذمّت‌ها افزایش می‌دهد . فرمود : «یَا یُونُسُ فَمَا عَلَیْکَ مِمَّا یَقُولُونَ إِذَا کَانَ‏ إِمَامُکَ‏ عَنْکَ‏ رَاضِیاً؟»(رجال کشی/ج2/ص782) یعنی چه اشکالی دارد ، که حالا چهار تا حرف نامربوط به تو می‌زنند ، وقتی امامت از تو راضی است ، دیگر حالا هرچه می‌خواهند بگویند ، بگذار بگویند . 

ببینید این چه مقاومتی به انسان می‌دهد ، ما باید واقعاً دل امام زمان‌مان را به دست بیاوریم و یک کاری بکنیم که در مسیر حضرت ، با آن راهی که حضرت امام (ره) و همۀ اولیاء به ما نشان داده‌اند ، در مسیر امام زمان (ع) و نایب امام زمان حرکت بکنیم ، خدا دیگر از ما راضی خواهد بود ، امام‌مان از ما راضی خواهد بود ، واقعاً سرزنش دیگران چه تأثیری روی ما دارد ؟ 

این قسمت میانیِ کلام بود ، اما می‌رسیم به قسمت پایانیِ کلام. اما قبلش یک فهرستی از بحث را دوباره خدمتتان عرض کنم : برای حماسه ما باید به سوی عزّت حرکت کنیم ، از مسیر سختی‌ها . در آیۀ کریمۀ قرآن سختی‌های میدان جنگ ، میدان اقتصادی و میدان جنگ روانی . برای اینکه بتوانیم به سوی عزّت حرکت کنیم ، از منفعت زودگذر و سطحی و حداقلی باید چشم‌پوشی کنیم ، به منفعت حداکثری برسیم ، این شجاعت می‌خواهد . بنده به جنگ اقتصادی‌اش کاری ندارم ، به جنگ نظامی‌اش هم کاری ندارم که الان نداریم ، بحث ما سرِ آن جنگ روانی است که دشمن ایجاد می‌کند . در مقابل جنگ روانیِ دشمن تحت تأثیر سرزنش‌ها نباید قرار بگیریم . باید از اینها عبور کنیم . 

مقاومت عمار یاسر در مقابل سرزنش کنندگان و تحسین پیامبر اکرم (ص) 

یک خاطره‌ای هم از مقاومت عمار یاسر در مقابل سرزنش کنندگان عرض کنم . بعد از جنگ احد ، عمّاریاسر داشت با یکی از دوستانش حرکت می‌کردند ، که یهودی‌های مدینه جلو آمدند ، شروع کردن مذمت کردن و زخم زبان زدن ، گفتند : « خب ! آقای عمّار ! پس چه شد این وعده‌هایی که پیغمبر شما می‌داد ؟! پس ملائکه برای شما می‌فرستد و کمک می‌فرستد (و به آیات قرآن اشاره کردند . ) پیامبرتان که مجروح شد ، حمزۀتان را که کشتند .... » 

اینها را ببینید و با مذمّت‌هایی که کفّار و مشرکین و این رسانه‌های غربی دارند ، مقایسه کنید و اصلاً فکر نکنید که روش‌های جدیدی دارند به‌کار می‌گیرند ، از قدیم بوده است . مثلاً بعضی‌ها قیافۀ بی‌طرفی می‌گیرند بعد شروع می‌کنند مذمّت کردن ؛ قدیم هم همین روش‌ها بوده : ابوموسی اشعری ، قیافۀ بی‌طرفی می‌گرفت و زخم زبان‌ها می‌زد . در حالی که امیرالمؤمنین (ع) در یک طرف بود و دشمن امیرالمؤمنین (ع) در طرف دیگر ، این دو با هم قابل مقایسه نیستند ! به ابوموسی اشعری می‌گفتند : « آقا ! بیا کمک کن به علی ‌بن ابیطالب . » می‌گفت : « ما از فتنه‌ها فاصله می‌گیریم ! ما چی‌کار داریم با فتنه‌ها ؟! » بعضی‌ها با بی‌تفاوتی بین حق و باطل شأن خودش را می‌برد بالا . و با بی‌تفاوتی و با وسطِ حق و باطل را گرفتن ، می‌خواهند برای خودشان کلاس و آبرو درست بکنند ! بعد اینها حرف‌های به ‌ظاهر بی‌طرفانه می‌زنند ، اما همه‌اش نیش است . همه‌اش سرزنش است . اینها داغ است ها ! داغی که هیچ ‌وقت از دل آدم بیرون نمی‌رود . ولی باید مقابل این نیش‌ها مقاومت کرد . 

آنها هم آمدند به عمّار یاسر و رفیقش از همین حرف‌ها زدند ، منتها آنجا کفّار بودند . گفتند : پس وعده‌های خدا چه شد ؟ در جنگ که آن‌ همه کشته دادید . دوست عمّار یاسر گفت : من با شما بحث نمی‌کنم ، شما ایمان آدم را ضعیف می‌کنید ، به تعبیر ما مثلاً ماهواره را خاموش کرد . اما عمّار یاسر جلو رفت و گفت : چی دارید می‌گویید و ایمان مردم را متزلزل می‌کنید ؟ گفتند : مگر پیغمبر شما وعده نداده بود ؟ عمّار جوابشان را داد . عمّار فقط نقش تبیینی‌اش مربوط به زمان علی ‌بن ابیطالب (ع) نبوده ، بلکه از قبل هم چنین سابقه‌هایی در پرونده‌اش بوده است . 

عمار محکم ایستاد و گفت : « پیامبر ما به صورت مشروط به ما وعدۀ نصرت داده است : « إن تَنصُرُ الله یَنصُرکُم » بعد فرموده : اگر حرف من را گوش کنید ، کوه‌ها به دست شما جابه‌جا می‌شود . ما حرفش را گوش نکردیم ، شکست خوردیم ، حالا چه می‌گویید ؟ » هیچی ، لال شدند . البته ماهواره‌ها را دیگر نمی‌شود لال کرد ، آنها دیگر از آن‌طرف دارند یک طرفه می‌کوبند و می‌آیند جلو . ولی آن کسانی که متأثر می‌شوند را باید متقاعدشان کرد ، دانه دانه آنها را باید بیدارشان کرد . بعد آمد پیش رسول خدا ، صدا زد یا رسول‌الله ! چنین صحنه‌ای پیش آمد و من جواب دادم ، پیامبر اکرم (ص) فرمودند : دوست شما که از میدان مذاکره یا مناظره فرار کرد ، او انسان خوبی بود ، ولی شما مجاهد فی سبیل‌الله بودی ؛ « فَضَّلَ اللهُ المُجاهِدِینَ عَلَی القَاعِدِین » شما واقعاً مجاهدت کردی . بحارالانوار/22/335

 

ان‌شاءالله ما در مقابل سرزنش سرزنش‌کنندگان و یاوه‌سرایی‌ها و تحقیرهای آنها بتوانیم مقاومت کنیم ، بنیۀ تبلیغاتیِ جامعه ، با این بنیۀ معنوی که در جامعه هست همراه شود و جامعۀ ما را مقاوم قرار دهد ، دراینصورت واقعاً سدهای بسیار بزرگی را ما از سرِ راه برخواهیم داشت.


 

 

منتظر نظراتتون هستم

نظرات 3 + ارسال نظر
مریم پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 11:46 http://yasarallah-hosein.rozblog.com/

سلام ب روزم با عنوان بهار و ظهور ممنون میشم بیاید و از فایلهای فلش دیدن کنید


خیلی زیبا بود

در صف انتظار پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 13:04 http://safentezar.blogfa.com/

اللهم عجل لولیک الفرج

گدای فاطمه(س) پنج‌شنبه 19 اردیبهشت‌ماه سال 1392 ساعت 15:01 http://gedayefattemeh.blogfa.com


سلام با افتخار و تمایل فراوان لینک شدید.التماس دعا
یا زهرا

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد