ش | ی | د | س | چ | پ | ج |
1 | 2 | 3 | 4 | |||
5 | 6 | 7 | 8 | 9 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | 29 | 30 | 31 |
مداحی کربلایی محمد علی بخشی در مورد شهدا و ولایت
دریافت فایل صوتیmp3 حجم:۲،۳۳۴مگابایت
سلامتی آقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات
حاج سعید قاسمی:تذکر به حزب اللهی ها
یوسف به بدنامی خود اعتراف کن از هر طرف به پیراهنت چنگ می زنند
بازی عوض شده از همان هم قطارها از داخل قطار به ما سنگ می زنند
دریافت فایل صوتیmp3 حجم:۳،۳۷۶مگابایت
سلامتی اقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات
کلیپ صحبت های استاد علیرضا پناهیان در مورد رهبری و ولایت و راه نجات از فتنه های اخرالزمانی “راه نجات از فتنه اخر الزمان سه چیزه،یک تبعیت رهبری،دوم…..”
دریافت فایل تصویریmp4 حجم:۸،۳۱۵مگابایت
سلامتی آقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات
کلیپی از روزهای پرکار مهدی هاشمی در انتخابات ۸۴ همراه با اعترافات متهمین ” مِهدی این روزها زیاد خانه ما می آید،به مهدی گفتم کاری داری،بغض کرد و…. ”
دریافت فایل تصویریmp4 حجم:۱۳،۵۹۳مگابایت
سلامتی اقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات
سخنان عرفانی و فلسفی شهید چمران در مورد خلقت خدا و هدف پرستش انسان”هدف انسان در حیات پرستش هست،این انسان را خلق کردم تا خدا را پرستش کنند… ”
دریافت فایل صوتیmp3 حجم:۱،۳۳۶مگابایت
سلامتی اقا امام زمان(عج) و امام خامنه ای صلوات
یادداشتی از استاد آقاتهرانی در باب مسأله پایداری و استقامت در مسیر حق | قسمت اول: اهمیت و تعریف استقامت و پایداری
یکی از برنامه هایی که سالک در همه مراتب باید نسبت به آن توجه داشته و به آن بپردازد «استقامت» است؛ بلکه سالک همه راه سیر را به همراهی مقاومت باید طی کند.
| تعریف استقامت |
واژه «استقامت» مصدر باب استفعال و ثلاثی آن به معنی اعتدال است.[1]
در حال استقامت و اعتدال، نیروی مقاومت باید در یک جهت متمرکز باشد. علت ایستادگی و مقاومت همین تمرکز قوا است. امری که در مورد استقامت به ما رسیده به همین منظور است که اعتدال از دست نرود. منحرف نشویم. نیروی ما تجزیه نشود. [2]
و شاید بتوان استقامت را تداوم و استمرار معنا کرد.[3]
البته فراموش نشود که نیروی مقاومت در هر کس وجود دارد، ولی تنها شناخت و معرفت انسان است که سمت و سوی آن را تعیین می کند. نمونه آن را می توان در معتادین به مواد مخدر دید که آن ها در حالی که به ضعف اراده و عدم مقاومت شهره اند. ولی برای یافتن مواد مورد اعتیاد خود به سرعت و با شتابی عجیب حرکت می کنند و در یافت آن گم شده خود، سخت موفق و پیروزند. نکته اینجا است که مورد و نقطه مقاومت او با دیگر انسان های سالم، یکسان نیست.
| اهمیّت پایداری |
از برخورد خداوند متعال با استقامت و پایداری می توان دریافت که این مسأله تا چه اندازه اهمیّت دارد:
1. واژه مقاومت در کلام الله مجید ده مرتبه تکرار شده است.
2. پیامبر مأمور صلّی الله علیه و آله به آن بوده است. خداوند متعال پیامبر خاتم صلّی الله علیه و آله را امر به استقامت فرموده است:
«فَلِذَلِکَ فَادعُ وَ استَقِم کَمَا اُمِرتَ.»[4] پس به آن جهت مردم را بخوان و مقاومت کن همان طور که تو را امر کردم.
3. انبیاء مأمور به آن گشته اند. پس از آن که خداوند متعال حضرت موسی و هارون پیامبر علیهماالسّلام را امر به هدایت فرعون فرمود و دعای آن دو بزرگوار را اجابت کرد، ایشان را در دعوت به حق امر به استقامت فرمود:
«قَالَ: قَد اُجیِبَت دَعوَتُکُمَا، فَاستَقیِمَا.»[5]
خداوند گفت: دعای شما دو نفر را اجابت کردم، پس مقاومت کنید! حضرت یحیی علی نبیّنا و آله و علیه السّلام را برای حفظ کتاب الهی خداوند اینگونه امر کرد که:
«یَا یحییَ خُذِ الکِتَابَ بِقُوَّه.»[6]
ای یحیا! کتاب را محکم برگیر. خداوند متعال به بنی اسرائیل نیز فرمود:
«خُذُوا مَا آتینَاکُم بِقُوَّه وَاذکُروُا مَا فیِهِ»[7]
آن چه به شما عطا کرده ایم را با قوت برگیرید و آن چه در آن است را یاد کنید.
4.موحّدین مأمور به آن شده اند. خداوند متعال انسان ها را امر به استقامت در زمینه عبودیّت خدای یگانه است. «اِنَّمَا اِلَهُکُم اِلَه وَاحِد، فَاستَقیِموُا إِلَیهِ وَ استَغفِروُه.»[8] تنها معبود شما خدای یگانه است، پس بر این امر مقاومت کرده و از او طلب بخشش کنید.
5.اهل توبه مأمور به آن هستند. هر که به سوی خداوند روی آورده اینگونه مورد خطاب قرار گرفته است:
«فَاستَقِم کَمَا اُمِرتَ وَ مَن تَابَ مَعَکَ وَ لا تَطغَوا.»[9]
پس استقامت کن همان طور که تو را امر کرده ایم و نیز کسانی که با شما توبه کرده اند و
سرکشی نکنید.
پینوشت : ..............................................
[1]. خواجه عبد الله انصاری، مقامات معنوی، به قلم محسن بینا، چ 2، تهران: مدرسع عالی شهید مطهری، ص 1.
[2]. خواجه عبد الله انصاری، مقامات معنوی، ص 1.
[3]. محمد رضا مهدوی کنی، نقطه آغاز در اخلاق عملی.
[4]. شوری (42)، آیه 15.
[5]. یونس (10)، آیه 89.
[6]. مریم (19)، آیه 12.
[7]. بقره (2)، آیه 63.
[8]. فصلت (41)، آیه 6.
[9]. هود (11)، آیه 112.
منبع : استاد مرتضی آقاتهرانی
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: باید توجه داشته باشیم همیشه این طور نیست که الزاما هرچه ما بخواهیم ، مورد رضایت او نیز باشد ، لذا دائما باید خود را چک کرده و مورد محاسبه قرار دهیم.
حجت الاسلام والمسلمین آقاتهرانی در جمع تعدادی از دانش پژوهان موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) گفت: همه پست و مقام ها بیش از آنکه در ذهن بیاید، پوچ و بی ارزش است .
وی همه عیوب را برخاسته از نفس دانست و خاطر نشان کرد: اگر انسان بتواند نفسانیت را کنار بگذارد، همه امور و کارها و پست ها خوب است وگرنه هیچ کاری ارزشی نخواهد داشت.
نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سخنان یکی از استید اخلاق ادامه داد: اینکه اهل معنا و عرفا، این قدر در خصوص فناء فی الله بحث و نظر می کنند در واقع همین مسأله است که نفس باید کنار گذاشته شود، یعنی به خاطر او بگوییم ، بخندیم، گریه کنیم.
این استاد اخلاق با اشاره به اینکه هر چه فرد بزرگتر شود و پست بالاتری بگیرد، نفسش هم بزرگتر می شود، ادامه داد: باید بنده واقعی و موحد واقعی باشیم، یعنی همه کارها را برای جلب رضایت الهی انجام دهیم که در غیر این صورت بنده واقعی نیستیم.
آقا تهرانی ادامه داد: باید توجه داشته باشیم همیشه این طور نیست که الزاما هرچه ما بخواهیم ، مورد رضایت او نیز باشد ، لذا دائما باید خود را چک کرده و مورد محاسبه قرار دهیم.
وی با اشاره به حدیثی گفت: اگر انسان در این راه جلو برود، ائمه(ع) خودشان دست او را می گیرند و بالا می برند، اما اگر در طول مسیر کمی در خود احساس غرور یا بزرگی کند ، کنار گزارده خواهد شد.
منبع : تبیین؛ انحمن فارغ التحصیلان مؤسسه امام خمینی(ره)
روحیه نشاط و احساس مسئولیت جوانان نخبه؛ فتح الفتوح انقلاب اسلامی / علت اصلی همه فشار ها جایگاه مستقل ملت ایران و تسلیم نشدن در برابر نظام سلطه است (۱۳۹۱/۰۷/۱۲ - ۱۱:۴۰)
سالک الی اللهتعالی هرگز از درگاه خداوندی مأیوس و ناامید نخواهد شد. کلام خداوند متعال نیز دلیل این بیان است:
«إنّهُ لا یَیأسُ مِن رَوحِ اللهِ اِلّا القَومُ الکَافِروُن»
البته جز گروه کافران کس دیگری از درگاه خداوند ناامید نخواهد شد.
تحلیل این مطلب به این شکل است که انسان فقیر محض است، اگر خداوند متعال را باور نداشته و به او کافر باشد، در تنگناها و گرفتاریها بریده و ناامید خواهد شد. از این جهت سیّدالسّالکین، سیّد احمد کربلایی فرمود:
«... پس امید از آن بزرگوار چنان است که بعد از التفات به خرابی و عیب نفس خویش دست از اشتغال بر نداشته، و از التجاء به حضرت حقّ سستی و تکاهل نورزد... حاشا از کرم او که مأیوس و ناامید فرماید. هر که دری کوبید و دست برنداشت، عاقبت آن در را به روی او باز نمایند.»
این بیان ایشان اشارهای جدّی به روایتی است از نبی مکّرم اسلام صلی الله علیه آله که فرمود:
«مَن یُدْمِنُ قَرْعَ الْبابِ یَلِجُ» ؛
هر که کوبیدن دری را ادامه داد، آن در گشوده خواهد شد.
البته در بین اعراب ضربالمثلی با مضمون همین روایت، مشهور است که میگوید:
«مَنْ قَرَعَ باباً وَلَجَّ وَلَجَ» ؛
کسی که دری را زد و اصرار کرد آن گشوده خواهد شد.
گفت پیغمبر که چون کوبی دری
عاقبت زان در برون آید سری
القاب شناختهشده دوازدهمین ولیّ بزرگوار الهی که در روایات به آن ها نیز اشاراتی رفته عبارت است از:
«مهدیّ»(1)، «مهدیّ هذه الامّۀ»(2)، «قائم»(3)، «منتظَر»(4)، «حجّتالله»(5)، «حجّتالله فی ارضه»(6)، «خلف صالح»(17)، «ابا صالح»(8)، «منصور»(9)، «بقیةالله»(10)، «بقیته (الله)»(11)، «صاحب الزّمان»(12)، «صاحب الأمر»(13)، «صاحب هذا الأمر»(14).
اما از میان همه القاب آن حضرت، مشهورترین آنها «مهدیّ» است. از این رو در این فراز قدری به توضیح آن لقب مبارک خواهیم پرداخت.
واژه «مهدیّ» لفظی عربی است که خود دارای معنا و مفهومی گویا می باشد. واژهنویسان و لغتشناسان اهل سنّت در ذیل کلمه « مهدیّ» چنین آوردهاند: «مهدیّ»، به معنای هدایتشده، کسی که خداوند او را به حقّ دعوت کرده است.(16) « مهدیّ» گاه در نام اشخاص به کار رفته، تا آنجا که به طور غالب، اسم (عَلَم) و شناخته شده آنها شده است، و نبیّاکرم صلی الله علیه و آله به همین نام «مهدیّ» بشارت دادهاند که در آخرالزّمان خواهد آمد. (17)
همچنین محدّث و ادیب معروف، مجدالدّین ابن اثیر شافعی (606 ق) در کتاب «نهایه»، و مرتضی زبیدی حنفی (1205 ق) در کتاب «تاج العروس» همین نکته را آوردهاند؛ با این تفاوت که زبیدی در آخر بیان خود از خداوند متعال این گونه درخواست کرده که «وَ جَعَلناَ اللهُ مِنْ اَنصارِهِ»(18) ؛ و بار خدایا! ما را از یاران او قرار ده!
اما صاحب مجمع البحرین پس از بشارت رسولالله صلی الله علیه و آله اضافاتی دارند که: او زمین را پر از عدل و داد خواهد کرد، همانگونه که پر از ظلم و جور شده، او کسی است که با حضرت عیسی علیه السلام در قسطنطنیه همراه خواهد شد و مالکیّت عرب و عجم را به دست خواهد گرفت، و دجّال را میکشد. او محمّد پسر حسن عسکری بن علی الهادی بن محمّدالجواد بن موسی بن جعفر بن محمّد بن علی بن الحسین بن علی بن ابی طالب همسر بتول و پسر عموی رسول است. به ظهور او مخالف و موافق اقرار کرده و نیز اخبار در این راستا متواتر است. (19)
منابع :
1 . محمدبن یعقوب کلینی، اصول کافی، ج 11، باب فی شأن انا انزلناه فی لیلۀ القدر، ح 1، ص 242.
2 . کافی، ج 1، باب فی شأن انا انزلناه فی لیلۀ القدر، ح1، ص 242.
3 . اصول کافی، ج 1، باب ما عند الائمه من آیات الانبیاء، ص 231، ح 3.
4 . کافی، ج 1، باب فی الغیبۀ، ص 335، ح 1.
5 . بحارالانوار، ج 53، ص 316.
6 . بحارالانوار، ج 23، ح 16، باب 17، وجوب طاعتهم، ص 289.
7 . الصراط المستقیم، ج 2، فصل 1، ص 218.
8 . من لایحضره فقیه، ج 2، باب دعاء الضّال عن الطریق، ص 298، ح 2506.
9 . این آیه «إنَّهُ کَانَ مَنصُوراً» (اسرا (17)، آیه 33)، درباره امام حسین است که ایشان یاری شده به امام مهدی هستند. بحار الانوار، ج 44، باب 28، ص 8، ح 6 و 7.
10 . کافی، ج 1، باب نادر، ص 411، ح 2.
11 . بحار الانوار، ج 24، باب 56: «انهم علیهم السلام حزب الله و بقیته...»، ص 211.
12 . کافی، ج 1، باب مولا الصاحب، ص 514، ح 3، و نیز تهذیب ج 6، ص 118.
13 . الحرالعاملی، وسائل الشیعه، ج 8، باب 8، ص 81، ح 10138،
15 . کافی، ج 1، باب الامور التی توجب حجۀ الامام ، ص 284، ح 2.
16. «المهدی: الذی هدا الله الی الحق»؛ ابن منظور، لسان العرب، ج 15، ص 354، تحت واژه "مهدی"
17. جمال الدین منظور افریقی مصری (711 ق)، لسان العرب المحیط، ج 3، ص 787.
18. مرتضی زبیدی صنفی، تاج العروس، ماده هدی؛ و لطف الله، صافی گلپایگانی، منتخب الأثر، ص 1، پانوشت.
19. مجمع البحرین، ج 1، ص 476، تحت واژه هدی.